Spørgsmål vedr. spandpumpe
Fra : Steen

Dato : 29-10-04 23:49

Hej
Jeg har læst at man ikke må slukke pumpen natten over, da der udvikles
giftstoffet i pumpen, som så når pumpen tændes kommer i akvariet ?
Men hvad nu hvis man pumper de første 10 liter fra pumpen over i en spand
( der skal jo alligevel skiftes vand regelmæssigt) vil giftstofferne så være
væk?

Steen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-10-04 08:35

"Steen" <ravnen@hollufXXXpile.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvad nu hvis man pumper de første 10 liter fra pumpen over i en spand
> ( der skal jo alligevel skiftes vand regelmæssigt) vil giftstofferne så

Det tror jeg næppe de vil være.

Hvorfor vil du slukke pumpen?

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 09:23

> [...]
> Men hvad nu hvis man pumper de første 10 liter fra pumpen over i en spand
> ( der skal jo alligevel skiftes vand regelmæssigt) vil giftstofferne så

Det der sker, er at bakteriekulturerne dør og rådner, når deres
livsbetingelser lige pludselig ændres drastisk - læs ingen gennemstrømning =
ingen ilt. Dvs. når du starter pumpen igen, pumper du råd og
affaldsstoffer(gift) i dit akvarie. Det samme gælder for indvendige filtre.
Med spandpumpe, formoder jeg du mener spandfilter(med filter materiale)?
Hvis du slukker din pumpe i meget mere end 2-3 timer, skal du rense alt
filtermateriale - ellers går det højst sandsynlig galt.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Per W.

Dato : 30-10-04 16:15

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> skrev i melding
> [...]
> materiale)? Hvis du slukker din pumpe i meget mere end 2-3 timer, skal du
> rense alt filtermateriale - ellers går det højst sandsynlig galt.

Tror du at det har blitt nok bakteriekultur i filteret til at dette vil gå
galt hvis han som man må tro ut fra spørsmålet slukker for sitt filter hver
natt? Han vil nok ikke ha problemer i det hele tatt hvis han har en fobi og
stenger dette hver natt, men han vil jo heller ikke ha ett fungerende filter
heller. Ellers så tror jeg at 2-3 timer er tullprat, har ved strømbrudd hatt
filteret av i mye lenger enn 2-3 timer og ingen ting har noen gang gått
galt.

/Per W.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 16:27

> [...]
> ved strømbrudd hatt filteret av i mye lenger enn 2-3 timer og ingen ting

Hvor skriver han at han vil slukke den hver nat?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : steenr

Dato : 30-10-04 18:03

On Sat, 30 Oct 2004 17:27:29 +0200, "thomas schreiber \(8200\)"
<virker@ikke.com> wrote:

>Hvor skriver han at han vil slukke den hver nat?

jeg har ikke tænkt at slukke her nat, men akvariet står i et værelse
som benyttes hver anden weekend - derfor undersøger jeg muligheden for
at slukke spandpumpen om natten i disse weekender.

steen

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 18:35

"steenr" <ravnen@hollufpile.dk> wrote in message

> [...]
> som benyttes hver anden weekend - derfor undersøger jeg muligheden for
> at slukke spandpumpen om natten i disse weekender.

Hvis det er fordi den larmer, så køb en Eheim professional i stedet. Så det
der problem løst

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Per W.

Dato : 30-10-04 16:12

"Steen" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i melding
> [...]
> Men hvad nu hvis man pumper de første 10 liter fra pumpen over i en spand
> ( der skal jo alligevel skiftes vand regelmæssigt) vil giftstofferne så

Du vil nok som regel ikke få noen problemer, men hvorfor skal du stoppe den?