"Saltvandsakvarie" til danske "havdyr"
Fra : Martin Klausen

Dato : 27-10-04 21:40

Jeg går med planer om at lave et "havakvarium", til brug i naturteknik
undervisningen i folkeskolen.
Ideen skulle være et akvarium hvori ikke kun smådyr såsom rejer, tanglopper,
tangnåle osv. kunne gå men måske også en enkelt fladfisk eller måske et par
krabber (er godt klar over at krabber næppe kan gå sammen med noget andet
uden at æde det).

Er der nogen her der ved noget/har er faringer i denne retning?
Hvad med temperaturen - i et sådanne akvarium vil problemet være at holde
vandet koldt nok, kan man lave klimaanlæg i et akvarium?

MVH Martin, Kastrup.

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-10-04 22:29

"Martin Klausen" <martint @ FJERNwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her der ved noget/har er faringer i denne retning?
> Hvad med temperaturen - i et sådanne akvarium vil problemet være at holde
> vandet koldt nok, kan man lave klimaanlæg i et akvarium?

Et ofte benytte trick til at holde temperaturen nede i koldt saltvand, er
at bruge en
almindelig haveslange, og et lille køleskab.
En lille pumpe monteres i den ene ende af slangen, som lægges ind i
køleskabet(evt ved at bore et hul i siden på skabet,
men så duer det ikke til andet) og så den anden ende op i akvariet.
Køleskabet startes op, og køler ned til de der 4-5 grader,
pumpen startes og vandet løber langsomt igennem og køles ned. Hvis
temperaturen bliver for lav, kommer der kondens på ruden.

Carsten

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-10-04 12:48

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvor koldt er vandet i Øresund om sommeren?

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-10-04 18:07

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> holde
>
> Hvor koldt er vandet i Øresund om sommeren?

Hvis du skal citere nogen, så gør det rigtigt!!

Jeg har ingen anelse om vand temperaturen i øresund, og har heller ikke
givet udtryk for at jeg ved det.

Carsten

Fra : Martin Klausen

Dato : 28-10-04 21:17

> Hvor koldt er vandet i Øresund om sommeren?

Jeg mener at have læst at det er omkring 11 grader på bunden og ca 18 grader
i overfladen i sommermånederne.

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-10-04 12:21

"Martin Klausen" <martint @ FJERNwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at have læst at det er omkring 11 grader på bunden og ca 18
grader
> i overfladen i sommermånederne.

Og det er endnu varmere inde ved kysten. Hvor vigtigt er det, at det skal
være specielt koldt?

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 29-11-04 23:09

> Jeg mener at have læst at det er omkring 11 grader på bunden og ca 18
grader
> i overfladen i sommermånederne.

Jeg har været nede på ca 18 meter og der var det 4 gr. om sommeren.... (godt
nok er min hukommelse ikke hvad den har været, men jeg mener at det er nogen
lunde rigtigt). Det kan ikke anbefales som udflugtsmål, 0 sigtbarhed og så
den kulde..... brrrr.
MvHans