mørk eller lys bund?
Fra : Steen

Dato : 26-10-04 11:30

Jeg vil indrette et 112 L Akvarie til cichlider (ved endnu ikke hvilke, men
de skal være små), i den forbindelse har jeg set flere flotte akvarier på
nettet, men mange har lys bund? Jeg mener at have læst at et akvarie helst
skal have mørk bund for at fiskene kan føle sig trygge?

Help......

mvh
Steen

forslag til sammensætningen af dette lille cichlideakvarie modtages med
tak.....
Er det i øvrigt et akvarie eller et akvarium?

--
fjern xxx i mailadressen ved direkte svar.

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-10-04 15:19

"Steen" <ravnen@xxxhollufpile.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet, men mange har lys bund? Jeg mener at have læst at et akvarie helst
> skal have mørk bund for at fiskene kan føle sig trygge?

Ideelt set bør bunden have samme farve som den fiskene kommer fra, men mon
ikke de fleste fisk kan vænne sig til den bundfarve man nu har?

> Er det i øvrigt et akvarie eller et akvarium?

Det er en balje Begge ord er lige gode. Hedder det gymnasie eller
gymnasium? Amerikanerne bruger i øvrigt ordet 'tank' meget ofte.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-10-04 16:29

Det hedder et akvarium! At nogle så rent faktisk siger "Et akvarie" er nok
mere et spørgsmål om udtales...

M.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-10-04 23:43

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en balje Begge ord er lige gode. Hedder det gymnasie eller
> gymnasium?

Det hedder gymnasium.

Martin

Fra : Kjeld Holm \(5600\)

Dato : 27-10-04 08:46

> Det hedder gymnasium.
>
> Martin

Ja, et gymnasium og et akvarium - men akvariet/gymnasiet og flere
akvarier/gymnasier - deraf nok den udbredte fejlfortolkning. I øvrigt er det
vel de sten/det grus man bruger i akvariet, der afgør om bunden er lys eller
mørk

/Kjeld

Fra : Bondemand

Dato : 27-10-04 19:23

> Ja, et gymnasium og et akvarium - men akvariet/gymnasiet og flere
> akvarier/gymnasier - deraf nok den udbredte fejlfortolkning.
http://www.dsn.dk/

Man kunne jo bare lave en lys og en mørk ende i akvareit og så se hvor
fiskene opholdt sig mest

Mvh
Jan

Fra : T.F. Pedersen

Dato : 30-10-04 21:01

"Steen" <ravnen@xxxhollufpile.dk> wrote in message news:<417e2718$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> nettet, men mange har lys bund? Jeg mener at have læst at et akvarie helst
> skal have mørk bund for at fiskene kan føle sig trygge?

Det kommer an på hvilket akvarie du vil holde. Mit råd er at finde ud
af hvilken fisk du vil holde og så undersøge under hvilke forhold den
lever. Der er masser af muligheder, så du kan også gå den anden vej
rundt. F.eks. et rullestensakvarie til sommerfuglecichlider? eller
hvad med et med spagnum bund og sand til discus? En god ide er at tage
fat på bøger der har billeder af floder under vandet og forsøge at
tilnærme det, så får du også et akvarium der er "et udsnit af naturen"

Så, kig i nogle cichlide bøger og vælg det du syntes bedst om, og husk
bundlaget er billigt og "let" *grin* at skifte ud.

PS: Eller du kan jo gøre som 90% og købe noget knust granit ... suk.

> forslag til sammensætningen af dette lille cichlideakvarie modtages med
> tak.....

Køb nogle meget små cichlider, f.eks. lille mundruger, husk at
undersøge fisken inden du køber den af den lokale dyrehandler med
mindre du stoler 100% på vedkommende.

Håber du fik noget ud af indlæget