Hvad sker der ?
Fra : H.S.

Dato : 26-10-04 09:17

Min fisk dør, jeg mister ca 1 fisk om ugen.

Én efter én sygner de hen, de har ikke kræfter til at svømme, og ligger bare
på bunden, indtil jeg ca 3 dage efter kan fiske dem op, når de flyder i
overfladen.

Det er kun én fisk ad gangen - så det virker lidt underligt.... nu er det
den 3 fisk som er begyndt at ligge på bunden (en gubbi hun).

Mit vand er iorden (nitrit, hårdhed osv) Vandet er 24 grader, og jeg skifter
ca 40% af vandet hver uge.

Fiskene har ikke nogen tydlige tegn på pletter, huller eller lign.. ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-10-04 13:10

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Min fisk dør, jeg mister ca 1 fisk om ugen.

Hvor gamle er de?

Fra : H.S.

Dato : 27-10-04 07:39

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvor gamle er de?

Mit akvarium er ca 3 uger - fiskene ca 2 uger

Fra : Jens Jensen

Dato : 27-10-04 08:35

> Mit akvarium er ca 3 uger - fiskene ca 2 uger

Er fiskene unger?

Fra : H.S.

Dato : 27-10-04 09:49

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er fiskene unger?

Nej, det tror jeg ikke - jeg har købt dem i en butik - men det er ikke noget
'bette noget'

Med 2 uger mente jeg at det var to uger siden jeg købte fisk, og puttede dem
i.

Fra : Jens Jensen

Dato : 27-10-04 13:07

> [...]
noget
> 'bette noget'
>
> Med 2 uger mente jeg at det var to uger siden jeg købte fisk, og puttede

Ja, det tænkte jeg nok. Vi kan ikke være sikker på, at fiskene ikke dør af
alderdom, hvis du forstår hvad jeg mener, men at de skulle være så
"synkroniseret" tvivler jeg dog på. Jeg kan huske, at du skrev at
nitrit-værdien var lav, men det er ikke sikkert, at du kan nå at få nitrit
på kun 2 uger. Hvad med ammoniak? Den skal toppe inden der begynder at komme
nitrit.

Fra : H.S.

Dato : 27-10-04 13:35

> [...]
> nitrit-værdien var lav, men det er ikke sikkert, at du kan nå at få nitrit
> på kun 2 uger. Hvad med ammoniak? Den skal toppe inden der begynder at

Jeg mener ikke min 5i1 test-set kan måle ammoniak - så det skal jeg ikke
kunne sige.

Men ingen af fiskene viser tegn på at være syg, mens der er én der er det.
Når den så er død, så bliver den næste syg....

Jeg er ikke så klog på det, men har fået fortalt at det kunne være
indvoldsorm - så jeg prøver nok med noget medicin imod det.

Fra : Bondemand

Dato : 30-10-04 01:16

> [...]
> skifter
> ca 40% af vandet hver uge.

> Mit vand er iorden (nitrit, hårdhed osv) Vandet er 24 grader, og jeg

Du skifter for meget vand for tit. Du får aldrig en god ballance i det
akvarie.
Sørg for at have mange planter og et antal fisk som passser til størrelsen
af akvariet, og lad det så passe sig selv i et stykke tid. Gubier og andre
levendefødende tandkarper er gode til at starte et akvarie op med, pas bare
på at der ikke kommer for mange og undgå at fodre dem for tit.

Jan