Gode råd ang. cichlider
Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 25-10-04 14:02

Efter en længer pause med akvarie, tænker jeg igen at prøve at kaste mig ud
i det at ha`akvarie. Har tidliger haft 3 stk selskabs akvarie, men har altid
været facineret af cichlider, og derfor vil jeg prøve at starte op med det.
Grundet plads mangel får jeg desværre ikke plads til det store... så det
bliver nok i str.orden 84-100 liter.
Hvilken vil være en nem begynder cichlide at starte op med(Gerne
farverige)... havde tænkt lidt på Apistogramma cacatouides, kunne det være
et fornuftigt valg? Hvis hvordan skal forholdet være , antal hunner i
forhold til hanner, og hvor mange vil jeg kunne holde i sådan et str.
akvarie?
Håber der er nogen der vil smide et par råd afsted, inden jeg kaster mig ud
i det.

Mvh

Tina

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 25-10-04 14:26

Hej Tina

Hvad med sneglehuslegere? :)
L. Multifaciatus er utrolig nem og der kan være en hel del i et 100 liters
da de ikke bliver så store :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-10-04 14:58

A. cacatuoides ( antal 1.2 ) ville - hvis man til er Sydamerikanere - være
et udemærket valg, til et akvarium af en sådan størrelse. Om du evt. vil
kunne holde et par Sydamerikanske dværgcichlider mere i akvariet kommer lidt
an på, hvordan du får indrettet det med henblik på territorier.

Af andre Sydamerikanske cichlider kan nævnes Sommerfuglecichliden (
Microgeophagus ramirezi ) eller andre Apistogramma arter, som feks. A.
agazzii. Se og læs evt. mere på www.apistogramma.com ellers er google.com jo
altid din ven

Mikkel Munk

PS: måske var det også en ide, at vende blikket med de Afrikanske floder (
evt. Pelvicachromis typerne m.m )

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 25-10-04 15:07

ER sommerfuglcichliden ikke svær at holde.... stiller højer krav til
vandkvalitet?.. Ikke at jeg skal gøre mig klog, men mener at ha`læst det på
et tidspunkt?????..

Mvh

Tina

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-10-04 15:26

Jo, den kan måske godt give lidt problemer - har dog aldrig selv haft
problemer med den. Hvis man ellers laver sine ugenlige vandskift, vil jeg
mene, at den ikke er så meget svære end alt muligt andet. Men det er op til
dig...

M.

Fra : News

Dato : 25-10-04 15:49

Lidt indput til apistogramm cacatouides

Et udemærket valg at starte med da de er ret nemme at få til at trives også
sammen med andre fisk. Der er dog to ting du skal være lidt obs på hvis du
vælger denne art.

1.) De spiser kun levende- eller frostfodder tørflags fodder bliver
konsekvent spyttet ud igen.

2.) Køb fiskene et sted hvor de går i akvarier med mulighed for lidt
skjulesteder, og hvor de har tid til sammen med dig at vælge et par der
viser lidt interesse for hinanden. Det er min erfaring at får man et par der
passer dårligt sammen så ænser de ikke hinanden og det er nu charmen ved
apistogramma at man kan følge deres leg og teritoriale adfærd.

JHB