Bærbare problemer !!
Fra : Kim Larsen

Dato : 15-05-01 12:25

Hej

Jeg har en gammel Olivetti Echos 44, som nu ikke vil starte op mere.

Når der trykkes på "power" lyser den lige kort op i et symbol som ligner en
lille hængelås med et ettal på ( Numlock ? )

Og så slukker den igen !!

Holder jeg powerknappen nede, kan jeg høre at den prøver at få HD i
omdrejninger, men den slukker automatisk hver gang.

Hvad kan det nu skyldes ?

Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-01 12:53

Kim Larsen wrote:

> [...]
>
> Holder jeg powerknappen nede, kan jeg høre at den prøver at få HD i
> omdrejninger, men den slukker automatisk hver gang.

Batteriet? Eller mangel på energi på batteriet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-05-01 13:50

Naturligvis ! - Men den køre på A/C power. 220V

Og elregningen er betalt !

Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-01 15:35

Kim Larsen wrote:

> Naturligvis ! - Men den køre på A/C power. 220V

auuu, det var meget. Mon ikke der er forbundet en transformator
(eller hvad den dims hedder der omformer stærkstrøm til svagstrøm)
mellem stikkontakten og computeren.

Okay, nu skal jeg nok lade være med at drille.

Hvad med transformatoren, hvor varm elle kold er den? er det måske den
som "brændt af"?

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-05-01 21:11

Hej

Strømforsyningen er målt ud til at give de 14,4 volt, som den bærbare
kræver.

Men mine tanker svæver måske mere i retning af et dødt biosbatteri. Hvis en
bærbar har det på samme måde som en alm. pc, er der jo sikkeret et 2032
batteri som skal holde bios oplysningerne. Forsvinder de, ved maskinen jo
ikke hvordan den skal boote ?

Hvad mener i om den tanke ?

Kim

Fra : HelloKitty

Dato : 15-05-01 21:38

Jeg er rimelig sikker på at initialisering af BIOS (og dermed computeren) er
brændt i en ROM. Om du så fjerner batteriet i ti år og isætter igen vil
maskinen kunne startes op - med default opsætninger.

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-05-01 05:30

Kan vi så være derhenne, hvor der måske er tale om en controller som er
brændt af ?

Men burde den så ikke kunne læse a-drevet ?

Kim

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-05-01 14:14

> [...]

Kim> Når der trykkes på "power" lyser den lige kort op i et symbol som ligner en
Kim> lille hængelås med et ettal på ( Numlock ? )

Jeg har en Echos 48.
Den gjorde det samme engang jeg havde sat noget RAM i, den ikke kunne bruge.

Prøv at checke RAM en. Men vær forsigtig. Jeg kom til at knække et af de tre
stik på en RAM-klods af.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>