|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvornår gør en turbo gavn?  (turbotryk), h~ Fra : PCTN
 | 
 Dato :  15-10-04 17:51
 | 
 |  | Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 
 Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 50 km/t viser den nul.
 Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 på 0.5 bar.
 Men falder straks jeg slipper speederen.
 
 Er dette normalt ?
 
 For hvis det er, så ser det ikke ud til
 at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andersen (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andersen
 | 
 Dato :  15-10-04 17:56
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:416ffff0$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 >
 > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > 50 km/t viser den nul.
 > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > på 0.5 bar.
 > Men falder straks jeg slipper speederen.
 >
 > Er dette normalt ?
 >
 > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >
 >
 Hvilken bil...? Hvilken turbo..???
 
 Andersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  PCTN (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  15-10-04 18:08
 | 
 |  | 
 "> > Er dette normalt ?
 > >
 > > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 > >
 > >
 > Hvilken bil...? Hvilken turbo..???
 >
 > Andersen
 >
 Transporter årgang 1989, 1.6 TD
 Turboen er en KKK K14
 
 
 
 
 |  |  | 
   phk (21-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-10-04 17:58
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:417003ef$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "> > Er dette normalt ?
 >> >
 >> > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 >> > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >> >
 >> >
 >> Hvilken bil...? Hvilken turbo..???
 >>
 >> Andersen
 >>
 > Transporter årgang 1989, 1.6 TD
 > Turboen er en KKK K14
 
 Samme motor som i Golf 2.
 
 De kører med ladetryk 0,7 - 0,75 ...
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  John Sahl (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  15-10-04 17:58
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 Hvilken bil snakker vi egentligt om?
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
  Martin P. (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin P.
 | 
 Dato :  15-10-04 18:04
 | 
 |  | "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:416ffff0$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 
 Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given hastighed?
 
 Hvilket ladetryks ur har du installeret, og hvordan har du installeret det?
 
 - Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
  PCTN (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  15-10-04 18:13
 | 
 |  | 
 "Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
 news:ZpTbd.58068$Vf.2758919@news000.worldonline.dk...
 > "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 > news:416ffff0$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 >
 > Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given hastighed?
 Så stiger ladetrykket, men jeg har kun været ude en kort tur idag,
 så det er kun mine første indtryk.
 
 >
 > Hvilket ladetryks ur har du installeret, og hvordan har du installeret
 det?
 >
 > - Martin
 >
 Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
 T-stykke  i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
 dieselpumpen.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin P. (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin P.
 | 
 Dato :  15-10-04 18:39
 | 
 |  | "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:4170050b$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given hastighed?
 > Så stiger ladetrykket, men jeg har kun været ude en kort tur idag,
 > så det er kun mine første indtryk.
 
 Hvad stiger det til?
 
 - Martin
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    PCTN (15-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  15-10-04 18:51
 | 
 |  | 
 "Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
 news:gXTbd.58073$Vf.2758739@news000.worldonline.dk...
 > "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 > news:4170050b$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >> Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given
 hastighed?
 > > Så stiger ladetrykket, men jeg har kun været ude en kort tur idag,
 > > så det er kun mine første indtryk.
 >
 > Hvad stiger det til?
 >
 > - Martin
 >
 Det ved jeg ikke endnu.
 
 >
 > Hvilket ladetryks ur har du installeret, og hvordan har du installeret
 det?
 
 Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
 T-stykke  i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
 dieselpumpen.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin P. (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin P.
 | 
 Dato :  16-10-04 08:13
 | 
 |  | "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:41700dda$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
 > T-stykke  i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
 > dieselpumpen.
 
 Jeg kører også med sådan et billigt et fra AutoGauge mener jeg det hedder.
 Da jeg fik justeret bilen ind brugte vi dog et HKS. Der viste sig faktisk
 ikke at være forskel på målingerne på de mærker.
 
 - Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
      PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 09:59
 | 
 |  | > > Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
 > > T-stykke  i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
 > > dieselpumpen.
 >
 > Jeg kører også med sådan et billigt et fra AutoGauge mener jeg det hedder.
 > Da jeg fik justeret bilen ind brugte vi dog et HKS. Der viste sig faktisk
 > ikke at være forskel på målingerne på de mærker.
 >
 > - Martin
 >
 >
 
 Mit er også AutoGauge, så det er nok det samme instrument vi har købt.
 Godt at høre at det viser rigtig, det kan man jo altid blive i tvivel om.
 
 Hvor har du tilsluttet  dit ?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Uffe Ravn (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  16-10-04 00:12
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 >
 > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > 50 km/t viser den nul.
 > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > på 0.5 bar.
 > Men falder straks jeg slipper speederen.
 >
 > Er dette normalt ?
 
 Jeg stod med en halvdød torbo magen til for et par timer siden, massere af
 slup i lejerne og ikke meget efterløb fra turboen.
 
 Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
 udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?
 
 Hvis denne ventil står åben, får du jo for lavt ladetryk, specielt ved lave
 omdrejninger.
 
 Fungere denne ventil hos dig?
 
 Kender du dataerne man skal måle?
 
 > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 
 Næh, men hvis du har brug for den når klampen er i bund, er det vel også
 nok?
 
 Mvh.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin P. (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin P.
 | 
 Dato :  16-10-04 08:10
 | 
 |  | "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
 news:4170598d$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
 > udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?
 
 Mener du wastegate?
 
 Ja hvis han bare har smækket den nye turbo på uden at justere aktuatoren
 korrekt, så kan det egentligt godt være der problemet ligger i guess.
 
 - Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
   Uffe Ravn (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  16-10-04 09:28
 | 
 |  | 
 "Martin P." <sync@liquid.dk> skrev
 
 > > Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
 > > udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type
 ventil?
 >
 > Mener du wastegate?
 
 Jeps det var det jeg mente, jeg har bare hørt så mange navne på ventiler i
 turbokonstruktioner, at jeg ikke var sikker.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
  PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 10:07
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
 news:4170598d$0$156>
 > Jeg stod med en halvdød torbo magen til for et par timer siden, massere af
 > slup i lejerne og ikke meget efterløb fra turboen.
 
 OK, interessant at du også har stået med en K14 i hånden,
 hvordan fandt du ud af at den var halvdød ?
 
 slup i lejerne, mvor meget var det ca. ?
 
 Hvad mener du med efterløb ?
 >
 > Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
 > udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?
 
 Den kaldes en wastegate har jeg lært fornylig.
 
 >
 > Hvis denne ventil står åben, får du jo for lavt ladetryk, specielt ved
 lave
 > omdrejninger.
 
 Den turbo jeg lige har sat på havde fået det metalrør der forbinder ventilen
 savet over.
 
 >
 > Fungere denne ventil hos dig?
 
 Jeg ved ikke om ventilen fungere, men det er heller ikke
 muligt for mig at måle det.
 
 > Kender du dataerne man skal måle?
 Nej desværre.
 
 > > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >
 > Næh, men hvis du har brug for den når klampen er i bund, er det vel også
 > nok?
 
 Jo, men da det nu er noget der går istykker kunne det jo være godt
 om man helt kunne tage det af.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Uffe Ravn (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  17-10-04 17:18
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 > > Jeg stod med en halvdød torbo magen til for et par timer siden, massere
 af
 > > slup i lejerne og ikke meget efterløb fra turboen.
 >
 > OK, interessant at du også har stået med en K14 i hånden,
 > hvordan fandt du ud af at den var halvdød ?
 En udledning udfra at der var smøreolie i indsugningen og at der var slup i
 lejerne.
 > slup i lejerne, mvor meget var det ca. ?
 1,5 mm. vil jeg antage målt på enden af akselen.
 > Hvad mener du med efterløb ?
 Turboen løber ikke let, drejer du den rundt, stopper den med det samme du
 slipper den.
 > > Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
 > > udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type
 ventil?
 >
 > Den kaldes en wastegate har jeg lært fornylig.
 Også jeg*G*
 > > Hvis denne ventil står åben, får du jo for lavt ladetryk, specielt ved
 > lave
 > > omdrejninger.
 >
 > Den turbo jeg lige har sat på havde fået det metalrør der forbinder
 ventilen
 > savet over.
 Hmm. det lyder som discount chiptuning    > > Fungere denne ventil hos dig?
 Sikkert eller haves en næsten ny på lager.
 > Jeg ved ikke om ventilen fungere, men det er heller ikke
 > muligt for mig at måle det.
 Hmm. trykluft i tilstrækkelige mængder og tryk må kunne afgøre det.
 > > > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 > >
 > > Næh, men hvis du har brug for den når klampen er i bund, er det vel også
 > > nok?
 >
 > Jo, men da det nu er noget der går istykker kunne det jo være godt
 > om man helt kunne tage det af.
 Det kan man, men mangelen på Hk bliver efter min mening overvældende, men
 jeg er selvføleglig også vant til et bedre Hk/Kg forhold
 Mvh.
            
             |  |  | 
  ... (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ...
 | 
 Dato :  16-10-04 08:06
 | 
 |  | En turbo sørger for at motoren ikke skal suge efter luft, evt. hæver den
 trykket i indsugningen.
 Det er lidt "farligt" at pille ved, hvis du ikke ved hvad du gør, ikke har
 de rigtige specifikationer, ikke har de rigtige instrumenter.
 
 Generelt sagt og pga. brædstoffets beskaffenhed, så er der stor forskel på
 om du kører på dielsel, eller benzin.
 En benzinmotor skal have langt mindre ladetryk end en diesel. Benzin har
 lavt energiindhold og brænder hurtigt, i modsætning til diesel, der har et
 højt energiindhold og brænder langsomt. Derfor skal en diesel helst køre med
 luftoverskudskoficient.
 
 Kompresionen i din motor, afhænger af ladetrykket. Hvis din motor er
 beregnet til at køre med f.eks. 0.5 bar ladetryk og du skruer trykket op til
 1 bar, så bliver kompresionen i din motor det dobbelte af, hvad den skal
 køre med. ( Du multiplicerer kompresionsforholdet med ladetrykket )
 
 Dumpventilen, kaldes også en wastegate, strammer du den for hårdt, futter
 motoren af.
 
 Er der et certifikat med, på det manometer du har købt hos T Hansen, så du
 er siker på at det er kalibreret og viser nøjagtigt nok ?
 
 Kør bilen på værksted og få den justeret, vil vær mit råd.
 
 
 
 Mvh
 T Hansen
 
 
 
 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:416ffff0$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 >
 > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > 50 km/t viser den nul.
 > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > på 0.5 bar.
 > Men falder straks jeg slipper speederen.
 >
 > Er dette normalt ?
 >
 > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 10:12
 | 
 |  | 
 "..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
 news:nL3cd.51$dc2.41@news.get2net.dk...
 > En turbo sørger for at motoren ikke skal suge efter luft, evt. hæver den
 > trykket i indsugningen.
 > Det er lidt "farligt" at pille ved, hvis du ikke ved hvad du gør, ikke har
 > de rigtige specifikationer, ikke har de rigtige instrumenter.
 >
 > Generelt sagt og pga. brædstoffets beskaffenhed, så er der stor forskel på
 > om du kører på dielsel, eller benzin.
 > En benzinmotor skal have langt mindre ladetryk end en diesel. Benzin har
 > lavt energiindhold og brænder hurtigt, i modsætning til diesel, der har et
 > højt energiindhold og brænder langsomt. Derfor skal en diesel helst køre
 med
 > luftoverskudskoficient.
 >
 > Kompresionen i din motor, afhænger af ladetrykket. Hvis din motor er
 > beregnet til at køre med f.eks. 0.5 bar ladetryk og du skruer trykket op
 til
 > 1 bar, så bliver kompresionen i din motor det dobbelte af, hvad den skal
 > køre med. ( Du multiplicerer kompresionsforholdet med ladetrykket )
 >
 > Dumpventilen, kaldes også en wastegate, strammer du den for hårdt, futter
 > motoren af.
 >
 > Er der et certifikat med, på det manometer du har købt hos T Hansen, så du
 > er siker på at det er kalibreret og viser nøjagtigt nok ?
 >
 > Kør bilen på værksted og få den justeret, vil vær mit råd.
 >
 >
 Det tror jeg også de vil mene at jeg bør gøre hvis jeg spørger
 på værkstedet!
 
 Denne bil, en transporter TD fra 89, er ikke så sart,
 og en værkstedsregning løber hurtig op i flere gange
 hvad jeg har givet for bilen.
 
 Jeg vil hellere gøre tingene selv, og lære af det.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  16-10-04 08:20
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:416ffff0$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
 > har jeg installeret et ladetryks-manometer.
 >
 > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > 50 km/t viser den nul.
 > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > på 0.5 bar.
 > Men falder straks jeg slipper speederen.
 >
 > Er dette normalt ?
 >
 > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >
 >
 Her er en gennemgang af hvordan en turbo fungere :
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm  Klik på "next page" under turboen
 for at komme videre.
            
             |  |  | 
  PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 10:14
 | 
 |  | 
 "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:4170cb4f$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Her er en gennemgang af hvordan en turbo fungere :
 > http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm  Klik på "next page" under turboen
 > for at komme videre.
 >
 Tak for linket, her er skam meget interessant information
 for en som gerne vil forstå teknikken, og gøre tingene selv.
            
             |  |  | 
  Thomas Strandtoft (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  16-10-04 10:19
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > 50 km/t viser den nul.
 > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > på 0.5 bar.
 > Men falder straks jeg slipper speederen.
 > 
 > Er dette normalt ?
 Ja, det kan det sagtens være.
 Din turbo er drevet af udstødningsgasserne, dvs. der skal en vis
 mængde motoromdrejninger til før at turboen begynder at levere
 tryk. Jeg ved ikke hvilke omdrejningstal motoren har ved hhv. 50
 og 120 km/t i din bil, det afhænger jo også af hvilket gear du
 kører i. 
 Manometeret viser hvor meget tryk/undertryk der er i
 indsugningsmanifolden. 
 Hvis du slipper gassen, så lukker gasspjældet og motoren vil suge
 et undertryk i manifolden. 
 Hvis du jokker klampen i bund fra et lavt omdrejningstal så vil
 manometeret i første omgang vise 0 bar, fordi der er normalt
 atmosfærisk tryk i manifolden, motoren suger jo bare luften
 uhindret gennem manifolden. På et tidspunkt får turboen
 udstødningsgasser nok til at komme op i fart og begynder at levere
 et overtryk. Det vil du se ved at nålen på manometeret begynder at
 kravle over på plussiden. På et tidspunkt når overtrykket op til
 det punkt hvor wastegaten åbner og wastegaten begynder at lede
 udstødningsgasserne udenom turboen og direkte ud i udstødningen.
 Du vil se at nålen på manometeret stopper ved det maksimale
 ladetryk og ikke kravler højere op.
 Når du så har fuldt kog på motoren, vil du opleve at nålen på
 manometeret følger speederpedalen. Slip speederen og der kommer
 øjeblikkeligt undertryk i manifolden. Jok speederen i bund og der
 kommer øjeblikkeligt max. ladetryk. Hold speederen på neutral gas
 og ladetrykket falder til neutral. Faktisk kan du styre
 ladetrykket ret præcist med højrefoden.
 Du må ud og lege lidt med det, så opdager du hurtigt hvordan det
 hænger sammen. Start med at accelerere med fuld gas op gennem fx.
 3. gear, så ser du hvordan den opbygger trykket. Herefter kan du
 så eksperimentere med hvordan det fungerer men neutral gas, let
 acceleration og den slags..
 
 > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 Hvis du kører "med et æg under foden", så vil du ikke opleve at
 der sker ret meget, nej..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 10:37
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:4170E76D.AFE21F25@carftp.com...
 > PCTN wrote:
 >
 > > Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
 > > 50 km/t viser den nul.
 > > Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
 > > Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
 > > på 0.5 bar.
 > > Men falder straks jeg slipper speederen.
 > >
 > > Er dette normalt ?
 >
 > Ja, det kan det sagtens være.
 >
 > Din turbo er drevet af udstødningsgasserne, dvs. der skal en vis
 > mængde motoromdrejninger til før at turboen begynder at levere
 > tryk. Jeg ved ikke hvilke omdrejningstal motoren har ved hhv. 50
 > og 120 km/t i din bil, det afhænger jo også af hvilket gear du
 > kører i.
 >
 > Manometeret viser hvor meget tryk/undertryk der er i
 > indsugningsmanifolden.
 >
 > Hvis du slipper gassen, så lukker gasspjældet og motoren vil suge
 > et undertryk i manifolden.
 >
 > Hvis du jokker klampen i bund fra et lavt omdrejningstal så vil
 > manometeret i første omgang vise 0 bar, fordi der er normalt
 > atmosfærisk tryk i manifolden, motoren suger jo bare luften
 > uhindret gennem manifolden. På et tidspunkt får turboen
 > udstødningsgasser nok til at komme op i fart og begynder at levere
 > et overtryk. Det vil du se ved at nålen på manometeret begynder at
 > kravle over på plussiden. På et tidspunkt når overtrykket op til
 > det punkt hvor wastegaten åbner og wastegaten begynder at lede
 > udstødningsgasserne udenom turboen og direkte ud i udstødningen.
 Aha, så nu tror jeg at jeg forstå det meste af turboens indretning,
 wastegaten lukker selvfølgelig udstødningsgassen ud i udstødningen
 og ikke direkte ud. Det er først nu jeg fanger dette.
 Jeg undrede mig nemelig lidt over hvorfor jeg ikke kunne se noget hul
 ud til det frie fra wastegaten.
 > Du vil se at nålen på manometeret stopper ved det maksimale
 > ladetryk og ikke kravler højere op.
 >
 > Når du så har fuldt kog på motoren, vil du opleve at nålen på
 > manometeret følger speederpedalen. Slip speederen og der kommer
 > øjeblikkeligt undertryk i manifolden. Jok speederen i bund og der
 > kommer øjeblikkeligt max. ladetryk. Hold speederen på neutral gas
 > og ladetrykket falder til neutral. Faktisk kan du styre
 > ladetrykket ret præcist med højrefoden.
 >
 > Du må ud og lege lidt med det, så opdager du hurtigt hvordan det
 > hænger sammen. Start med at accelerere med fuld gas op gennem fx.
 > 3. gear, så ser du hvordan den opbygger trykket. Herefter kan du
 > så eksperimentere med hvordan det fungerer men neutral gas, let
 > acceleration og den slags..
 >
 > > For hvis det er, så ser det ikke ud til
 > > at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.
 >
 > Hvis du kører "med et æg under foden", så vil du ikke opleve at
 > der sker ret meget, nej..
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
 Tak, det her var rigtig gode og klare forklaringer!
            
             |  |  | 
   Thomas Strandtoft (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  16-10-04 13:41
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Aha, så nu tror jeg at jeg forstå det meste af turboens indretning,
 > wastegaten lukker selvfølgelig udstødningsgassen ud i udstødningen
 > og ikke direkte ud. Det er først nu jeg fanger dette.
 > Jeg undrede mig nemelig lidt over hvorfor jeg ikke kunne se noget hul
 > ud til det frie fra wastegaten.
 Ja, wastegaten er en slags "omkørsel" så udstødningsgasserne
 (eller rettere dele af udstødningsgasserne) kan ledes udenom
 turboen. Udstødningsgasserne mødes så igen i udstødningsrøret
 efter både turbo og wastegate.. 
 Du kan se pricippet ret tydeligt her
 <http://alex.carpent.free.fr/wastegate.jpg>.  Når trykket på den
 kolde side (den blå) bliver tilstrækkeligt stort, så overvinder
 det fjederkraften i wastegaten og wastegatens ventil åbner op. Når
 den åbner op, løber en del af udstødningstrykket uden om turboen
 og turboen mister omdrejninger. Fordi turboen mister omdrejninger,
 så falder trykket i den blå del og fjederen i wastegaten "vinder"
 og lukker for ventilen. Så stiger trykket i det blå og på et
 tidspunkt overvindes fjederkraften i wastegaten igen osv. osv.
 osv..
 Hvis nu du ønsker et højere ladetryk, så er det bare at skifte
 fjederen i wastegaten til en kraftigere udgave så der kræves et
 højere tryk før den åbnes. "Bonderøve" kan også finde på at
 montere et t-stykke og en hane på den tynde blå slange for oven,
 på den måde kan de slippe noget af slangens tryk ud i det fri,
 hvilket betyder at turboen skal levere et større tryk for at
 overvinde både fjederen i wastegaten og "utætheden"..
 På
 <http://www.ultimate-racing.com/CustomFabrication/CustomFab10.jpg> kan du se en montering i praksis, dog er turboen lidt "amputeret"
 og mangler den "kolde" halvdel. Meget ofte er turbo og wastegate
 dog bygget sammen til en enkelt enhed, men det er ikke nær så
 pædagogisk når man forklarer tingene..    > Tak, det her var rigtig gode og klare forklaringer!
 Det var så lidt..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
    PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 15:55
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:417116D2.18A648D9@carftp.com...
 > PCTN wrote:
 >
 > > Aha, så nu tror jeg at jeg forstå det meste af turboens indretning,
 > > wastegaten lukker selvfølgelig udstødningsgassen ud i udstødningen
 > > og ikke direkte ud. Det er først nu jeg fanger dette.
 > > Jeg undrede mig nemelig lidt over hvorfor jeg ikke kunne se noget hul
 > > ud til det frie fra wastegaten.
 >
 > Ja, wastegaten er en slags "omkørsel" så udstødningsgasserne
 > (eller rettere dele af udstødningsgasserne) kan ledes udenom
 > turboen. Udstødningsgasserne mødes så igen i udstødningsrøret
 > efter både turbo og wastegate..
 >
 > Du kan se pricippet ret tydeligt her
 > <http://alex.carpent.free.fr/wastegate.jpg>.  Når trykket på den
 > kolde side (den blå) bliver tilstrækkeligt stort, så overvinder
 > det fjederkraften i wastegaten og wastegatens ventil åbner op. Når
 > den åbner op, løber en del af udstødningstrykket uden om turboen
 > og turboen mister omdrejninger. Fordi turboen mister omdrejninger,
 > så falder trykket i den blå del og fjederen i wastegaten "vinder"
 > og lukker for ventilen. Så stiger trykket i det blå og på et
 > tidspunkt overvindes fjederkraften i wastegaten igen osv. osv.
 > osv..
 >
 > Hvis nu du ønsker et højere ladetryk, så er det bare at skifte
 > fjederen i wastegaten til en kraftigere udgave så der kræves et
 > højere tryk før den åbnes. "Bonderøve" kan også finde på at
 > montere et t-stykke og en hane på den tynde blå slange for oven,
 > på den måde kan de slippe noget af slangens tryk ud i det fri,
 > hvilket betyder at turboen skal levere et større tryk for at
 > overvinde både fjederen i wastegaten og "utætheden"..
 >
 > På
 > <http://www.ultimate-racing.com/CustomFabrication/CustomFab10.jpg> > kan du se en montering i praksis, dog er turboen lidt "amputeret"
 > og mangler den "kolde" halvdel. Meget ofte er turbo og wastegate
 > dog bygget sammen til en enkelt enhed, men det er ikke nær så
 > pædagogisk når man forklarer tingene..    >
 > > Tak, det her var rigtig gode og klare forklaringer!
 >
 > Det var så lidt..
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
 Hej
 Så har jeg været ude og køre i bilen som jeg skiftede
 turbo på ,og monterede turbo-manometer på igår.
 Turbo-manometeret opføre sig nøjagtig som du beskriver,
 det højeste den viste var 0.6 bar. Ifølge datablade forlyder
 det at det skulle kunne komme op på 0.7.
 Men alt i alt, må jeg vist konkludere at turboen og manometeret
 virker.
 Men grunden til at jeg skiftede turbo var at jeg ville løse et
 problem der består i at hvis jeg starter bilen efter at den har stået
 nogen tid, ja så ryger den helt vild med blå røg et stykke tid.
 Det er ligesom om røgen først starter nogle sekunder efter start.
 Der kan ofte være så slemt at motoren virker somom den
 bliver kvalt, og går i stå.
 Jeg formodede så at det var motorolie der sivede ud fra
 turbo-lejet og samler sig i bunden af kompressorsiden af turboen.
 Denne olie bliver så måske kastet lodret op i motoren kort tid efter start.
 Jeg har nu skiftet turbo, og problemet er der stadig.
 Jeg har dog på fornemmelsen at den turbo jeg lige har sat i
 evt. kan lide af samme skavank. Jeg kender ikke dens
 historie.
 Min til er en transporter fra 89, TD.
 Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
 Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på vildspor?
 Jeg overvejer faktisk at tage turbo helt af bilen,
 og så lave en overgange på både udstødningssiden
 og indsugningssiden, hvis den så stadig ryger på
 problemet ligge et andet sted.
 Jeg overvejer også at bore et lille 1 millimeter stort
 hul på kompressorsiden i turboen og så se om der kommer
 olie ud der. Denne metode er dog lidt destruktiv, men man kan vel
 få hullet lukket igen. Det er jo ikke på den varme side sf turboen.
 Er jeg helt på vildspor ?
 Nogen der har andre ideer ?
            
             |  |  | 
     Morten From Sønderga~ (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten From Sønderga~
 | 
 Dato :  16-10-04 16:43
 | 
 |  | On Sat, 16 Oct 2004 16:55:06 +0200, "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com>
 wrote:
 
 
 >
 >Men grunden til at jeg skiftede turbo var at jeg ville løse et
 >problem der består i at hvis jeg starter bilen efter at den har stået
 >nogen tid, ja så ryger den helt vild med blå røg et stykke tid.
 >Det er ligesom om røgen først starter nogle sekunder efter start.
 >Der kan ofte være så slemt at motoren virker somom den
 >bliver kvalt, og går i stå.
 >
 >Nogen der har andre ideer ?
 >
 
 Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
 Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.
 
 
 --
 Morten F. Søndergaard
 Land Rover 90 TD '87
 
 
 |  |  | 
      PCTN (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  16-10-04 17:59
 | 
 |  | 
 "Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:q8g2n0hboepm9q71e6egt7diqusa187er9@4ax.com...
 > On Sat, 16 Oct 2004 16:55:06 +0200, "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com>
 > wrote:
 >
 >
 > >
 > >Men grunden til at jeg skiftede turbo var at jeg ville løse et
 > >problem der består i at hvis jeg starter bilen efter at den har stået
 > >nogen tid, ja så ryger den helt vild med blå røg et stykke tid.
 > >Det er ligesom om røgen først starter nogle sekunder efter start.
 > >Der kan ofte være så slemt at motoren virker somom den
 > >bliver kvalt, og går i stå.
 > >
 > >Nogen der har andre ideer ?
 > >
 >
 > Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
 > Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.
 >
 >
 > --
 > Morten F. Søndergaard
 > Land Rover 90 TD '87
 
 Ja, der er en hel del olie der, men vil der ikke altid være
 lidt olie der ?
 
 Der er også nogen der har nævnt noget med olietyve/paraplypakninger.
 Det ved jeg ikke rigtig hvad er for noget, men det er så inde i selve
 motoren.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Thomas Strandtoft (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  16-10-04 23:35
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > > Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
 > > Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.
 > 
 > Ja, der er en hel del olie der, men vil der ikke altid være
 > lidt olie der ?
 Nej, det bør der ikke være, og det tyder på at din "nye" turbo
 også er utæt. Har du checket om returløbet fra oliesmøringen af
 turboen er okay? Hvis returløbet er stoppet, så vil du få et
 overtryk ved lejerne i turboen og det dur ikke. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
        PCTN (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  17-10-04 10:35
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:4171A218.61CF8506@carftp.com...
 > PCTN wrote:
 >
 > > > Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
 > > > Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.
 > >
 > > Ja, der er en hel del olie der, men vil der ikke altid være
 > > lidt olie der ?
 >
 > Nej, det bør der ikke være, og det tyder på at din "nye" turbo
 > også er utæt. Har du checket om returløbet fra oliesmøringen af
 > turboen er okay? Hvis returløbet er stoppet, så vil du få et
 > overtryk ved lejerne i turboen og det dur ikke.
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
 Jeg har følt på returløbs røret og det var meget varmt, så
 det tog jeg som et tegn på at der løber olie igennem, så det
 tror jeg er iorden.
 Da jeg var ved at gøre min "nye" turbo klar efter at have
 skruet den af en motor som har stået et par år, kunne jeg hælde
 ca. en halv deciliter motorolie ud af kompressorsiden, så
 jeg er også bange for at den er utæt.
 Det er måske en skavank de let får ?
 Det næste jeg vil prøve er at tage turboen af, og så se om
 den stadig ryger volsomt ved start.
 Det skulle vel ikke være nødvendig at justere dieselpumpen
 på sådan en gammel bil.
 Der er en slange der går fra kompressorsiden og over
 til dieselpumpen. Jeg går ud fra at den gør at motoren får extra diesel
 ved høj ladetryk.
 Uden turbo, intet ladetryk, og dermed inget extra diesel ?
            
             |  |  | 
         Thomas Strandtoft (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  17-10-04 13:27
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Der er en slange der går fra kompressorsiden og over
 > til dieselpumpen. Jeg går ud fra at den gør at motoren får extra diesel
 > ved høj ladetryk.
 > 
 > Uden turbo, intet ladetryk, og dermed inget extra diesel ?
 Det lyder rimeligt nok, jeg har ikke meget check på
 turbomonteringer på dieselbiler..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
          PCTN (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  17-10-04 15:09
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:41726508.6B14A7A3@carftp.com...
 > PCTN wrote:
 >
 > > Der er en slange der går fra kompressorsiden og over
 > > til dieselpumpen. Jeg går ud fra at den gør at motoren får extra diesel
 > > ved høj ladetryk.
 > >
 > > Uden turbo, intet ladetryk, og dermed inget extra diesel ?
 >
 > Det lyder rimeligt nok, jeg har ikke meget check på
 > turbomonteringer på dieselbiler..
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
 Det har jeg heller ikke, jeg spørger, prøver at gætte mig lidt frem, og gøre
 lidt forsøg.
 Det at jeg har en ekstra gammel turbodiesel motor gør det hele noget
 lettere.
            
             |  |  | 
     Thomas Strandtoft (16-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  16-10-04 23:32
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Jeg overvejer også at bore et lille 1 millimeter stort
 > hul på kompressorsiden i turboen og så se om der kommer
 > olie ud der. Denne metode er dog lidt destruktiv, men man kan vel
 > få hullet lukket igen. Det er jo ikke på den varme side sf turboen.
 Det vil jeg ikke anbefale dig, fornipper du bare en lille smule af
 et rotorblad, så ryger balancen i turboen og den sætter sig. Det
 dur heller ikke med et hul ladetrykket kan fløjte ud af. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
      PCTN (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  17-10-04 11:09
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:4171A146.D715428F@carftp.com...
 > PCTN wrote:
 >
 > > Jeg overvejer også at bore et lille 1 millimeter stort
 > > hul på kompressorsiden i turboen og så se om der kommer
 > > olie ud der. Denne metode er dog lidt destruktiv, men man kan vel
 > > få hullet lukket igen. Det er jo ikke på den varme side sf turboen.
 >
 > Det vil jeg ikke anbefale dig, fornipper du bare en lille smule af
 > et rotorblad, så ryger balancen i turboen og den sætter sig. Det
 > dur heller ikke med et hul ladetrykket kan fløjte ud af.
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
 Nej, den metode er nok lidt for destruktiv!
            
             |  |  | 
     Uffe Ravn (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  17-10-04 11:38
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 
 > Jeg formodede så at det var motorolie der sivede ud fra
 > turbo-lejet og samler sig i bunden af kompressorsiden af turboen.
 > Denne olie bliver så måske kastet lodret op i motoren kort tid efter
 start.
 >
 > Jeg har nu skiftet turbo, og problemet er der stadig.
 > Jeg har dog på fornemmelsen at den turbo jeg lige har sat i
 > evt. kan lide af samme skavank. Jeg kender ikke dens
 > historie.
 > Min til er en transporter fra 89, TD.
 > Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
 > Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på
 vildspor?
 
 Jeg stod forleden med same type turbo/motor/transporter/årgang og samme
 problem, så ja noget tyder på at de turboer får det olieproblem.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
      PCTN (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  17-10-04 15:06
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
 news:41724bda$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 >
 > > Jeg formodede så at det var motorolie der sivede ud fra
 > > turbo-lejet og samler sig i bunden af kompressorsiden af turboen.
 > > Denne olie bliver så måske kastet lodret op i motoren kort tid efter
 > start.
 > >
 > > Jeg har nu skiftet turbo, og problemet er der stadig.
 > > Jeg har dog på fornemmelsen at den turbo jeg lige har sat i
 > > evt. kan lide af samme skavank. Jeg kender ikke dens
 > > historie.
 > > Min til er en transporter fra 89, TD.
 > > Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
 > > Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på
 > vildspor?
 >
 > Jeg stod forleden med same type turbo/motor/transporter/årgang og samme
 > problem, så ja noget tyder på at de turboer får det olieproblem.
 >
 > Mvh.
 >
 OK, det lyder særdeles interessant.
 
 Kan du uddybe det lidt mere ?
 
 Er det din egen bil, og prøver du selv at klare problemet ?
 
 
 
 
 |  |  | 
       Uffe Ravn (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  17-10-04 17:10
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 
 > > > Min til er en transporter fra 89, TD.
 > > > Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
 > > > Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på
 > > vildspor?
 > >
 > > Jeg stod forleden med same type turbo/motor/transporter/årgang og samme
 > > problem, så ja noget tyder på at de turboer får det olieproblem.
 
 > OK, det lyder særdeles interessant.
 
 Jeps, jeg følger dit projekt med stor interesse.
 
 > Kan du uddybe det lidt mere ?
 >
 > Er det din egen bil, og prøver du selv at klare problemet ?
 
 Nej en af mine venners, i bilen ligger PT. en motor uden turbo, og i
 værkstedet ligger en motor med turbo.
 
 Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
 den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
 vente lidt.
 
 Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
 Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 
 Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:
 
 Turboen
 oliekøleren
 olierøret til og fra turbo
 Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)
 
 Så vidt jeg kan se er der ingen forskelle på selve blokken og ej heller på
 topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!
 
 Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.
 
 Må jeg for øvrigt anbefale en ny toppakning? På den ene af de 3 motore i har
 adskilt, var flere af kølekanalerne næsten helt kalket til, og derefter var
 topstykket revnet. Huske nye strækbolte!
 
 Mvh.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        PCTN (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  17-10-04 20:03
 | 
 |  | >
 > Nej en af mine venners, i bilen ligger PT. en motor uden turbo, og i
 > værkstedet ligger en motor med turbo.
 >
 > Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
 > den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
 > vente lidt.
 ok, jeg har jo lige åbnet min turbo, på en lidt hård måde.
 (ødelagde både propeller og aksel)
 Jeg påtænker nemlig bare at lukke hullet hvor turboen har siddet
 med en plade. Så bliver bilen jo selvfølgelig uden turbo.
 
 Jeg kan at turboen er blevet afbalanceret ved at der er blevet
 slebet noget af møtrikken på udstødningssiden.
 
 På kompressorsiden er der påsat en skive med en lille tap
 i den ene side, jeg går også ud fra at det er for at afbalancerer.
 
 Der er nok ikke så let at afbalancere turboen selv,
 ellers ser det simpelt nok ud.
 
 >
 > Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
 > Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 Det lyder interessant for mig, at din kammerats transporter er født uden
 turbo,
 for det må jo betyde at bilen ikke kan være helt håbløs uden.
 Jeg køre sjældent over 100 km/t i bilen.
 
 
 >
 > Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:
 >
 > Turboen
 > oliekøleren
 > olierøret til og fra turbo
 > Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)
 Denne dåse formoder jeg er til at fortælle dieselpumpen
 at der er tryk på turbo, så der skal mere diesle til motoren.
 
 >
 > Så vidt jeg kan se er der ingen forskelle på selve blokken og ej heller på
 > topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!
 >
 > Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.
 >
 > Må jeg for øvrigt anbefale en ny toppakning? På den ene af de 3 motore i
 har
 > adskilt, var flere af kølekanalerne næsten helt kalket til, og derefter
 var
 > topstykket revnet. Huske nye strækbolte!
 Jooo..
 Men er det ikke næsten uoverkommeligt at skifte toppakning ?
 Og det fjerner jo ikke kalken fra kølekanalerne ?
 
 
 
 
 
 |  |  | 
         Uffe Ravn (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  17-10-04 23:49
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev
 
 > > Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har
 75Hk.
 > > Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 > Det lyder interessant for mig, at din kammerats transporter er født uden
 > turbo,
 > for det må jo betyde at bilen ikke kan være helt håbløs uden.
 > Jeg køre sjældent over 100 km/t i bilen.
 
 Den er nu ikke født uden turbo, der er bare lagt en motor i uden turbo.
 
 Du skal nok ikke regne med at komme over 110 Km/t i den,
 
 > > Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:
 > >
 > > Turboen
 > > oliekøleren
 > > olierøret til og fra turbo
 > > Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)
 > Denne dåse formoder jeg er til at fortælle dieselpumpen
 > at der er tryk på turbo, så der skal mere diesle til motoren.
 
 Jeps.
 
 > > Så vidt jeg kan se er der ingen forskelle på selve blokken og ej heller
 på
 > > topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!
 > >
 > > Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.
 > >
 > > Må jeg for øvrigt anbefale en ny toppakning? På den ene af de 3 motore i
 > har
 > > adskilt, var flere af kølekanalerne næsten helt kalket til, og derefter
 > var
 > > topstykket revnet. Huske nye strækbolte!
 
 > Jooo..
 > Men er det ikke næsten uoverkommeligt at skifte toppakning ?
 
 Næh, det kan gøres imens motoren sidder i bilen, man skal bare sikre sig at
 man får en pakning med samme antal hakker(tykkelsen)
 
 > Og det fjerner jo ikke kalken fra kølekanalerne ?
 
 Kalken sidder netop i selve toppakningen.
 
 Rygtet vil jo vide, at en transporter kører længst på topstykkerne, hvis man
 har fuld varme på i kabinen konstant
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Thomas Strandtoft (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  17-10-04 22:10
 | 
 |  | 
 
            Uffe Ravn wrote:
 > Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
 > den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
 > vente lidt.
 Han kan helt sikkert ikke skille turboen ad og samle den igen så
 det virker, skidtet skal afbalanceres og er der bare den mindste
 ubalance vil lejerne lynhurtigt ryge og turboen sætte sig. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
         Uffe Ravn (17-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  17-10-04 23:54
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev
 
 > > Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
 > > den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov
 at
 > > vente lidt.
 >
 > Han kan helt sikkert ikke skille turboen ad og samle den igen så
 > det virker, skidtet skal afbalanceres og er der bare den mindste
 > ubalance vil lejerne lynhurtigt ryge og turboen sætte sig.
 
 Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?
 
 Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
          John Sahl (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  18-10-04 00:01
 | 
 |  | 
 
            Uffe Ravn wrote:
 > Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?
 Jo da, men nok ikke der hjemme i garagen.
 > Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.
 Som Scanturbo/H. Daugbjerg skriver:
 "En turbolader bliver først adskilt, hvorefter delen kommer i en speciel
 vaskemaskine.
 Derefter bliver delene målt ud med meget stor nøjagtighed. Turboladerens
 hoveddele bliver stålkugleblæst og de indvendige dele bliver glasblæst.
 Så bliver turboladeren samlet med nye originale sliddele med brug af et
 varmebestandigt smøremiddel. Til sidst bliver den afbalanceret op til
 250.000 omdrejninger i minuttet, som er den mest vigtige proces, for
 lang levetid."
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
           Uffe Ravn (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  18-10-04 09:52
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev
 
 > > Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?
 >
 > Jo da, men nok ikke der hjemme i garagen.
 >
 > > Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.
 >
 > Som Scanturbo/H. Daugbjerg skriver:
 >
 > "En turbolader bliver først adskilt, hvorefter delen kommer i en speciel
 > vaskemaskine.
 > Derefter bliver delene målt ud med meget stor nøjagtighed. Turboladerens
 > hoveddele bliver stålkugleblæst og de indvendige dele bliver glasblæst.
 > Så bliver turboladeren samlet med nye originale sliddele med brug af et
 > varmebestandigt smøremiddel. Til sidst bliver den afbalanceret op til
 > 250.000 omdrejninger i minuttet, som er den mest vigtige proces, for
 > lang levetid."
 
 Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
            John Sahl (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  18-10-04 11:11
 | 
 |  | 
 
            Uffe Ravn wrote:
 > Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?
 Har stadig ikke nået at få den hentet, men min pris endte
 på 2440,- inkl. moms for renovering af en Garrett T25'er
 Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
 i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
             Uffe Ravn (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  18-10-04 11:42
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev
 
 > > Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?
 >
 > Har stadig ikke nået at få den hentet, men min pris endte
 > på 2440,- inkl. moms for renovering af en Garrett T25'er
 >
 > Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
 > i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-
 
 Det tænkte jeg nok, det er ca. halvdelen af prisen på bilen.
 
 Men tak for oplysningen.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
             PCTN (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  18-10-04 15:50
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:cl04rd$1llb$1@news.cybercity.dk...
 > Uffe Ravn wrote:
 > > Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?
 >
 > Har stadig ikke nået at få den hentet, men min pris endte
 > på 2440,- inkl. moms for renovering af en Garrett T25'er
 >
 > Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
 > i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-
 >
 
 Det var forholdsvis billigt.
 
 Jeg har forespugt der også for en K14, jeg fik følgende besked:
 
 1500 + moms for arbejdsløn.
 ca 800 + moms for reservedele.
 
 Så ialt 2300 + moms
 
 
 
 
 
 |  |  | 
              John Sahl (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  18-10-04 15:56
 | 
 |  | 
 
            PCTN wrote:
 > Jeg har forespugt der også for en K14, jeg fik følgende besked:
 >
 > 1500 + moms for arbejdsløn.
 > ca 800 + moms for reservedele.
 >
 > Så ialt 2300 + moms
 Lyder meget normalt. Min havde ikke brug for så mange
 reservedele da den faktisk var nyrenoveret, men det lader
 til at fyren jeg købte den af efterfølgende har haft den skilt
 ad og derved ødelagt den.
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
          Thomas Strandtoft (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  18-10-04 05:11
 | 
 |  | 
 
            Uffe Ravn wrote:
 > Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?
 Jo, hvis du har udstyret til det.. 
 
 > Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.
 Jeg snakker om den der med at adskille og samle "på øjemål". Du
 kan skille en oliepumpe ad og samle den igen så det virker, med en
 turbo er det ikke nær så nemt, for den er superkritisk med
 balancen.
 Jeg har oplevet at få suget et eller andet ind i en turbo.
 Resultatet var at et par stykker af vingerne havde fået noget der
 lignede små kørnerprikker, men bortset fra det snurrede møllen
 fint rundt. Jeg to chancen og kørte et par km. og så var det slut.
 Det havde vibreret lejerne i stykker, så nu kunne møllen drejes
 med fingeren, men stoppede så snart jeg slap.
 Afbalanceringen foretages ved at der nappes en smule af den møtrik
 der holder møllen. Hvis du adskiller og samler igen, skal hakket i
 møtrikken sidde helt præcist det samme sted, og det tror jeg ikke
 på man opnår uden en bænk at afbalancere i..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
           Uffe Ravn (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  18-10-04 09:54
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev
 
 > > Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?
 >
 > Jo, hvis du har udstyret til det..
 
 Trykluftblæser og stroboskob?
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
        PCTN (18-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  18-10-04 21:30
 | 
 |  | 
 >
 > Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
 > Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 
 Jeg mener at den dieselmotor som ligger i en alm Golf1 og en alm Golf2
 er en 1.6 diesel  med 55HK
 
 en turbo diesel golf1 og golf2 har vist 67 HK  er det ikke rigtig ?
 
 
 >
 > Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:
 >
 > Turboen
 > oliekøleren
 > olierøret til og fra turbo
 > Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)
 >
 > Så vidt jeg kan se er der ingen forskelle på selve blokken og ej heller på
 > topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!
 >
 > Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.
 >
 Jeg har snakket med en mekaniker idag, og han mente at han vidste
 at turbodiesel motoren både har anderledes cylinderblok og anderledes
 topstykke.
 Han mente også at vide at turbodieselen havde lavere kompression.
 Jeg ved ikke noget særligt om dette.
 
 Men hvis det er rigtig, så er det måske ikke så god en
 ide bare at sætte turbo på en alm. diesel.
 
 
 
 
 |  |  | 
         phk (01-11-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  01-11-04 02:08
 | 
 |  | 
 "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 news:417427b9$0$296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >>
 >> Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
 >> Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 >
 > Jeg mener at den dieselmotor som ligger i en alm Golf1 og en alm Golf2
 > er en 1.6 diesel  med 55HK
 >
 > en turbo diesel golf1 og golf2 har vist 67 HK  er det ikke rigtig ?
 
 Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
          Olesen (01-11-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  01-11-04 19:15
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:41858c5c$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 
 > Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...
 
 Hvad har en 2'er Golf UDEN Thorbow ?
 
 
 
 
 |  |  | 
          PCTN (01-11-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PCTN
 | 
 Dato :  01-11-04 19:27
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:41858c5c$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
 > news:417427b9$0$296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>
 >>>
 >>> Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har
 >>> 75Hk.
 >>> Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
 >>
 >> Jeg mener at den dieselmotor som ligger i en alm Golf1 og en alm Golf2
 >> er en 1.6 diesel  med 55HK
 >>
 >> en turbo diesel golf1 og golf2 har vist 67 HK  er det ikke rigtig ?
 >
 > Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...
 >
 >
 > --
 > Per, Esbjerg
 OK, så ved jeg det, beklager vildledningen!
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |