Mor til en mobber
Fra : Anneli

Dato : 28-10-04 13:47

Jeg har blitt mor til en mobber, og det plager meg. Han truer med bl.a. "jeg
skal drepe deg om du ikke gjør..." Det plager meg særlig fordi jeg selv ble
mobbet som barn, og jeg tolererer ikke å ha barn verken på den ene eller
andre siden av "mobbestreken".

Jeg skjønner ikke hvorfor han har blitt slik. Verken hans far - vi har 50/50
omsorg - eller jeg kaller opp noen. Vi passer på å ikke snakke stygt om
folk. Vi bruker ikke ord som hore, fitte, svarting... you name it. Vi er
ytterst forsiktige med banning. Ingen av oss har problemer med alkohol,
narkotika eller noen form for kriminalitet. (Faktisk drikker vi begge langt
mindre enn gjennomsnittet.) Vi har rolige familieforhold på hver side. Men
gutten har i alt dette utviklet et temperament som ikke "passer inn". Han er
testet for adhd o.l. men ikke noe er funnet. Han er 11 år gammel.
Intelligent. Glad i dyr. Gutten vil ha kontroll og full oppmerksomhet fra
voksne. Skolen er klar over problemet og vi samarbeider med lærerne og med
BUP (Barne- og ungdomspsykiatri). Alt i alt har vi prøvd og prøvd, men det
går så uendelig sakte framover - og så er det tilbakeskritt igjen.

Mitt spørsmål er ganske enkelt: Hva ville dere gjort som foreldre til en
mobber? Har dere selv fått kniven på strupen av deres foreldre noen gang, på
en slik måte at dere skjønte alvoret og sluttet med faenskapet, uansett hva
det var? Konsekvenser, sanksjoner eller belønning for god oppførsel? Råd og
vink ønskes!

Hilsen fortvilet mor