Problem ved vuggestueskift
Fra : Peter Theglev

Dato : 27-10-04 09:05

Hejsa

Vi er forældre til en dreng, Tobias, på 2 år og 7 mdr.
Indtil juli måned boede vi på Frederiksberg og havde vores søn i en
"gammeldags" kommunal vuggestue.

På grund af flytning til Vanløse, valgte vi at "tage" Tobias med til en
ny institution. Vi kunne have ladet ham fortsætte i den gamle
institution, men da den stod foran en gennemgribende renovering, skulle
den flytte, hvilket ville gøre den daglige henten og bringen umulig.

Som sagt flyttede vi ham så til en institution i Vanløse - og så
startede balladen:

Den ny institution kører en slags "kaos-pædagogik", hvor børnene til en
vis grad er overladt til dem selv. Stuerne er "åbne" - forstået på den
måde, at børnene leger i meget store grupper. De "voksne" blander sig
kun, hvis der opstår ballade, hvis nogle børn er decideret udenfor.
Ellers er det "underholdning for egen regning".

I den gamle institution kørte tingene helt anderledes. Der var det meget
aldersopdelt, det var små grupper, det var meget "skemalagt".

Efter Tobias er begyndt det nye sted, er han begyndt at slå/skubbe andre
børn. Det kan komme som et lyn fra en klar himmel: I det ene øjeblik kan
han omfavne - det næste øjeblik slå. Generelt virker han mere mut og ked
af det.

Hvad kan årsagerne være? Kan det virkelig være, at et skift fra et
gammelt til et nyt sted kan være så problematisk? Det er jo ikke
sikkert, at han nye vane med at slå hænger sammen med det - det kan jo
være et sammenfald af begivenheder? Er der nogen, der har prøvet det
samme? Kunne det være en løsning at flytte Tobias tilbage til den gamle
institution, eller bli'r han bare endnu mere forvirret?

Hjææælp!

Venligst
Peter

Fra : Holst

Dato : 27-10-04 09:27

Peter Theglev wrote:

> [...]
> samme? Kunne det være en løsning at flytte Tobias tilbage til den gamle
> institution, eller bli'r han bare endnu mere forvirret?

Det er jo svært at sige. Det kan måske lige så vel være jer, der må
flytte tilbage til den gamle lejlighed på Frederiksberg ...

Men institutionen er måske problemet, så det var måske i første omgang
en god idé at tage en snak med pædagogerne på stedet om problemet

Og kan I overhovedet flytte ham tilbage til den gamle institution, når I
nu er flyttet fra Frederiksberg Kommune til Københavns Kommune og
allerede har valgt at tage ham ud af den frederiksbergske institution?

Fra : karsten & Pia

Dato : 27-10-04 09:40

klip
> samme? Kunne det være en løsning at flytte Tobias tilbage til den gamle
> institution, eller bli'r han bare endnu mere forvirret?

klip

Hvad med børnehave, er det samme sted eller skal han et nyt sted hen igen
når han bliver 3 år??
Hvis I har tænkt jer at blive boende der, så er det jo de samme børn han
formodentlig skal gå i skole med, så jeg ville da prøve at få det til at
fungere der hvor han er nu, og tage en god snak med pædagogerne.

MVH Pia

Fra : Anja

Dato : 27-10-04 11:31

> [...]
> samme? Kunne det være en løsning at flytte Tobias tilbage til den gamle
> institution, eller bli'r han bare endnu mere forvirret?

Hej

Jeg kan godt forstå jeres frustrationer.
Jeg ville ta´ en snak med pædagogerne. Spørg ind til deres pædagogik og
hvorfor de har valgt som de har. Hvordan takler de Tobias´s problemer m.m.

Anja

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-10-04 07:53

"Anja" <salg@holdum.dk> wrote in message news:<417f78ef$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Hej
>
> Jeg kan godt forstå jeres frustrationer.
> Jeg ville ta´ en snak med pædagogerne.

Altid et godt sted at starte...

> Spørg ind til deres pædagogik og
> hvorfor de har valgt som de har. Hvordan takler de Tobias´s problemer m.m.

Ser de overhovedet problemet? (Hvis ikke, så har I et mere
grundlæggende problem: Uopmærksomme pædagoger.)

Ser de det som et problem? (Det kunne jo fx være, at de ser det som en
naturlig udvikling og en fase, han skal igennem.)

Hvad har de tænkt sig at gøre ved problemet? Og hvad mener de I kan
gøre?

Kristian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-10-04 14:50

Peter Theglev wrote:

> [...]
> samme? Kunne det være en løsning at flytte Tobias tilbage til den
> gamle institution, eller bli'r han bare endnu mere forvirret?

Hejsa...

en tanke der slog mig da jeg læste dit indlæg var hvor god Tobias er til at
tale/kommunikere...
Det er min opfattelse nemlig, at børn der har lidt svært ved at gøre sig
forståelig verbalt, kan blive frustrerede når de kommer nye steder hen, og
skal vænne sig til en anden kommunikationsform og generel hverdag...

i min opfattelse kan det sagtens være skiftet der har været problemet, men
ikke så meget skiftet i selve de fysiske rammer, som skiftet i psykiske
rammer... hvis/når Tobias nu er vant til at alt er fastlagt og få udstukket
nogle faste legekammerarter, lege og deslige, så kan det være enormt
forvirrende for så lille et barn at skulle til at tage en frygtelig masse
beslutninger selv..... især når det ramler lidt ind i
selvstændighedsalderen, hvor han i forvejen er ved at frigøre sig lidt fra
de faste rammer....

om i skal sende ham tilbage til hans gamle institution kan jeg ikkegøre mig
klog på, det ville for mig afhænge af forskellige faktorer, som feks tiden
der er gået, pædagogernes vilje til at hjælpe og styrke barnet, og om det
gradvist bare blive værre, eller om der evt er udsigt til bedring i
tilstanden, og sidst men ikke mindst, hvor længe han skal gå i den nye
institution...

jeg vil (som flere andre) råde jer til at tage institutionen med på råd,
tage en snak om at i føler Tobias har haft lidt svært ved skiftet, og om de
evt kunne i en kortere periode kunne prøve lidt mere faste rammer omkring
Tobias og hans aldersgruppe, for at hjælpe ham til at integrere bedre.....

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax