Misbrug fra mor - nu enlig far
Fra : Peter Jensen

Dato : 19-10-04 12:56

Hej
Da jeg for en uge siden opdagede at ekskæreste gik i byen, og lod vores 3 ½
årige datter alene hjemme, så tog jeg datteren, som så har været hos mig
siden.
At moderen drikker har jeg vidst gennem et stykke tid, men vi havde den
aftale, at hun var på antabus. Det var hun så alligevel ikke.
Jeg har nu stillet det krav, at hun skal komme med en 'kvittering' fra
alhoholambulatoriet på at hun har fået sin antabus, før jeg vil tale med
hende om, at hun kan have vores datter igen. I mellemtiden er hun velkommen
til at besøge vores datter her hos mig. Jeg har dog hverken set eller hørt
fra hende.
Jeg har lavet en aftale med børnehaven om, at de ringer til mig, hvis min
ekskæreste skulle dukke op.
Vi har fælles forældremyndighed, og bor kun et par kilometer fra hinanden.
Det er for mig meget vigtigt, at vores barn har kontakt til os begge, men
jeg vil under ingen omstændigheder sende hende over til min eks, hvis der er
risiko for at hun drikker.
Hvad vil I råde mig til. Skulle der være nogen med lignende problemer - og
nogle gode forlsag til løsninger?
Peter
http://www.min-bog.dk - bøger for både børn og voksne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-10-04 13:17

Peter Jensen wrote:

> [...]
> min eks, hvis der er risiko for at hun drikker.
> Hvad vil I råde mig til. Skulle der være nogen med lignende problemer

det eneste der lige popper ind i mit hovede er at du bør kontakte statsamtet
og søge den fulde forældermyndighed hurtigst muligt..... hvis din ex kommer
dig i forkøbet, virker du som den slåede part, og hvis din datter har
adresse hos hende, gør det kun sagen endnu sværere.

hvis du får den fulde myndighed kan hun så søge om samvær, og her skal du så
pointere at hun har efterladt barnet for at drikke sig fuld, og at du ikke
mener at det er hensigtsmæssigt for barnet... (sagt på den meget pæne
måde)....

vær høflig og saglig, og sørg for at have vidner, selvom de ikke kan bruges
i en sag, så er det godt at have.....
--
Knus, Sabina

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-10-04 20:11

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig i forkøbet, virker du som den slåede part, og hvis din datter har
> adresse hos hende, gør det kun sagen endnu sværere.
Enig i ovenstående -og vil gerne give dig
kommentaren: godt gået, du valgte det eneste rigtige,
nemlig dit barns tarv.
Måske kan du også hente hjælp gennem Al-Anon, som er
pårørende til alkoholikere, der er helt sikkert en afdeling i
din by også.
Mvh.Bodil.

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-10-04 20:57

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> [...]
> Måske kan du også hente hjælp gennem Al-Anon, som er
> pårørende til alkoholikere, der er helt sikkert en afdeling i

Hej Bodil
Tak for dit indlæg, og din info om Al-Anon (http://www.al-anon.dk).
Jeg håber da, at jeg har gjort det rigtige, og formår at gøre det fremover.
Det er ret hårdt at stå med en lille datter, som er begyndt at spørge efter
sin mor - og hende kan jeg ikke få fat i. Hun er sandsynligvis på turne, men
dukker nok op om nogle dage.
Din opfordirng til at opsøge en pårørendegruppe har aldrig faldet mig ind,
og det selv om min far var alkoholiker, og jeg har et meget nærtstående
familiemedlem, der også er alkoholiker. I øvrigt er min bedste ven tørlagt
alkoholiker, og har været det i en årrække. Jeg har aldrig selv haft et
alkoholmisbrug. Sporene fra familien, og de meget alvorlige konsekvenser det
har haft for mit eget liv, har været en afgørende faktor mht. at jeg altid
har 'overvåget' mit eget forbrug.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-10-04 22:44

"Peter Jensen" <nomail@nomail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
> har haft for mit eget liv, har været en afgørende faktor mht. at jeg altid

Og derfor vil jeg da lige gøre dig opmærksom på, at der også er en
tolvtrinsgruppe for voksne børn af alkoholikere - du finder den på
http://www.aca-danmark.dk/.

Venlig hilsen og alt godt

Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-10-04 20:46

> [...]

> måde)....
>
> vær høflig og saglig, og sørg for at have vidner, selvom de ikke kan

Hej Sabina
Tak for dit indlæg.
Jeg har talt med en advokat i dag, og han frarådede mig at søge
forældremyndigheden. Han mente, at jeg ville stå stærkere hvis der 'gik en
tid', hvor vores datter bor hos mig, og har en god hverdag.
Vi var rundt om de personlige forhold, og jeg er 100% sikker på, at der ikke
er noget at komme efter i en evt. retssag. Det eneste der nok trækker ned
er, at jeg er 50 år. Det mente advokaten.
Jeg skal tilføje, at jeg ikke fik fat i den advokat jeg gerne ville have.
Det er en kvindelig advokat, som er kendt for at vinde alle de sager hun
tager. Jeg har fulgt et par sager på tæt hold, hvor hun har været
indblandet, og hun er bestemt en skrap dame på det familieretslige område.
Derfor vil jeg helst have fat i hende, hvilket jeg regner med at få i løbet
af næste uge.
Jeg vil følge dit råd og kontakte statsamtet, og prøve at tale med en
sagkyndig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-10-04 22:14

Peter Jensen wrote:

> Hej Sabina
> Tak for dit indlæg.

your welcome ;)

> Jeg har talt med en advokat i dag, og han frarådede mig at søge
> forældremyndigheden. Han mente, at jeg ville stå stærkere hvis der
> 'gik en tid', hvor vores datter bor hos mig, og har en god hverdag.

det KAN sagtens være den rigtige løsning, men i min "erfaring" (hvilket er
begrænset til et barn og en hel masse hearsay) hører man ofte om at amtet
spiller til moderen i disse sager.... især hvis moderen udadtil kan få det
til at se ud som om at hverdagen er velfungerende, og hvis du ingen beviser
har for at hun har efterladt barnet alene.

> Vi var rundt om de personlige forhold, og jeg er 100% sikker på, at
> der ikke er noget at komme efter i en evt. retssag. Det eneste der
> nok trækker ned er, at jeg er 50 år. Det mente advokaten.

det kommer naturligvis også an på hvor gammel barnets moder er, om du har
børn fra tidligere forhold, dit netværk, moderens netværk og en hel masse
andre ting.... det hele kommer i forbindelse med hinanden i sådan en
sag....

> [...]
> familieretslige område. Derfor vil jeg helst have fat i hende,
> hvilket jeg regner med at få i løbet af næste uge.

vent nu og se om det overhovedet bliver nødvendigt..... det er jo slet ikke
sikkert at det ender i retten, langt de fleste forældermyndighedssager
klares i statsamtet uden de store problemer, så det kommer også an på hvor
stridig barnets mor er.... det kan jo faktisk være at hun indser at det
bedste er at pigen bor hos dig, ihvertfald indtil hun har alkoholmisbruget
under kontrol....

> Jeg vil følge dit råd og kontakte statsamtet, og prøve at tale med en
> sagkyndig.

det er ihvertfald første skridt...... du kan også prøve at kontakte
foreningen far og høre dem hvad de kan hjælpe med.....

til sidst vil jeg lige sige at jeg synes det er fantastisk at du har taget
sagen i egen hånd og hentet barnet..... det vidner om at du ønsker det
bedste for din datter....

lige en allersidste ting.... sørg for at have ALLE dokumenter gemt.... også
ting du skriver her feks.... før evt dagbog over de ting der sker.... det
kan KUN gavne din sag at have 100% styr på hvornår der skete hvad og
hvorfor......
--
Knus, Sabina

Fra : Brian k

Dato : 20-10-04 23:26

Peter Jensen wrote:
> [...]
> familieretslige område. Derfor vil jeg helst have fat i hende,
> hvilket jeg regner med at få i løbet af næste uge.

jeg er da nysgerrig efter et navn på denne advokat?

send evt mail til spamFJERNDETTE@grov.dk

/brian

Fra : Kim

Dato : 21-10-04 17:37

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev

> jeg er da nysgerrig efter et navn på denne advokat?

Det er jeg også Peter.
Hvor hørte du om denne kvindelige advokat, hvor er
hun kendt henne og hvad er hendes navn ?

Mvh Kim

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-10-04 22:38

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev:

> Det er jeg også Peter.
> Hvor hørte du om denne kvindelige advokat, hvor er
> hun kendt henne og hvad er hendes navn ?
>
> Mvh Kim

Hun hedder Inge Stolpe, og arbejder ved et advokatfirma i Svendborg.
Hendes ekspertise er som tidligere nævnt inden for det familieretsmæssige
område.
Jeg har i flere sager hørt om hende, men det er især i 2 sager, hvor jeg har
været helt tæt på de involverede parter, at jeg har set hendes ekspertise.
Hvis man vil have hende til at tage en sag, skal man regne med en del
ventetid. Hun er meget optaget, har jeg erfaret. Jeg forventer dog at tale
med hende i morgen. Jeg har talt med hendes sekretær adskellige gange, og
jeg tror jeg får adgang til at tale med hende selv på grund af min
påholdenhed. Jeg vil ikke nøjes med det næstbedste, når det drejer sig om
mit barns ve og vel.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 20-10-04 08:10

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> [...]
>
> vær høflig og saglig, og sørg for at have vidner, selvom de ikke kan
> bruges i en sag, så er det godt at have.....

Jeg er ikke 100% sikker på dette:
Er samværet aftalt igennem statsamtet?
I så fald har de registreret barnets adresse hos moderen og du, Peter, kan
stå med et problem. 1. Ulovlig fjernelse af barnet, Og 2. du står svagt med
hensyn til ønske om fuld forældremyndighed.

Har i lavet en mundtlig aftale, jer forældre imellem, kan du faktisk
tillade dig at flytte barnets adresse, på folkeregisteret, til din adresse.
Barnet skal være indstillet på at hos dig. Statsamtet vil evt. spørge din
datter i forbindelse med samværsaftale eller ansøgning om fuld forældre
myndighed. Laver du efterfølgende en samværsaftale igennem statsamtet
registrer de at barnet bor på din adresse. Så står du stærkere, barnet kan
ikke bare "flyttes" igen.

Men kontroller det lige.

Statsamtet oplyser ikke altid om side effekterne ved det du beder dem om.
Så spørg ind til konsekvenserne.
De vil faktisk godt antyde dine bevægemuligheder indenfor, men også på
kanten af, lovgivningen.

Skriver du til dem, ryger ALT ned i registeret, som din eks så kan begære
aktindsigt i.

Så tal med dem i tlf, når du har spørgsmål, du ikke ønsker eksen skal blive
bekendt med i "utide"

det er bare min erfaring.

Og det er en jungle hvor de bestemt IKKE er den stærkeste.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-10-04 13:18

"Jens Borchert Pedersen" skrev:

> [...]
med
> hensyn til ønske om fuld forældremyndighed.

Vi har ingen aftale gennem statsamtet, men det er ikke en ulovlig fjernelse
af barnet. Jeg har talt med politiet om dette allerede den aften jeg fjerne
vores datter.

> [...]
> myndighed. Laver du efterfølgende en samværsaftale igennem statsamtet
> registrer de at barnet bor på din adresse. Så står du stærkere, barnet kan

Vi har ingen aftale haft om samvær. Det har været fra gang til gang, men der
har dog været regelmæssighed i samværet af hensyn til vores datter.
Min datter er 3½ år, så hun bliver ikke spurgt af statsamtet.
Mht. folkeregistret, så har jeg netop været hos dem. Jeg har fået en
flytteblanket, som moderen sakl skrive under på, for at vores datter kan
flytte adresse til mig. Skriver hun ikke under, skal jeg indgive blanketten
på folkeregistret. De sender så en skrivelse til min eks., som hun skal
underskrive. Hvis hun ikke reagerer

> [...]
> bekendt med i "utide"
>
> det er bare min erfaring.
>
> Og det er en jungle hvor de bestemt IKKE er den stærkeste.

Tusind tak for dine gode råd.

Fra : Gitte

Dato : 21-10-04 11:43

Hejsa

> [...]
>risiko for at hun drikker.
>Hvad vil I råde mig til. Skulle der være nogen med lignende problemer - og

Jeg har ikke nogle gode råd til dig, ud over dem du allerede har fået.
Men vil lige sige, at du har gjort det eneste rigtige for din datter.
Selv om det selvfølgelig er hårdt, både (måske) at skulle kæmpe med
din eks omkring forældremyndighed, samvær osv. og samtidig være enlig
forældre til sådan en lille størrelse.
Jeg er selv vokset op med en mor der var alkoholiker (og temmelig
psykisk "ustabil") og har i flere perioder, på eget initiativ, boet
hos min far (der også havde et alkoholproblem, men i langt mindre
grad. Han var i hvert fald bedre til at styre det, når jeg var hos
ham). Og jeg kan kun sige, at alkoholmisbrug og børn aldrig er en god
blanding.... Så du gør det helt rigtige for din datter.

MVH
Gitte

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-10-04 22:54

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev:

> [...]
> ham). Og jeg kan kun sige, at alkoholmisbrug og børn aldrig er en god
> blanding.... Så du gør det helt rigtige for din datter.

Tak for dit indlæg. Det gør mig blot endnu mere sikker på, at jeg har gjort
det rigtige.
Min eks har været på besøg her til aften, og det ser ud til at hun er totalt
opgivende overfor situationen. Hun vil ikke engang have besøg hos sig selv.
"Nu skal hun ikke blive forvirret, nu da hun bor hos dig, så det er bedst
hun ikke kommer over til mig". Det var ordene fra hende, da jeg tilbød at
vores datter kunne komme på besøg hos hende på lørdag. Da jeg nævnte, at
vores datter har ønsket at lege med noget af det legetøj hun har hos min
eks, sagde hun: "Du kan bare hente det".
Dette er selvfølgelig taget ud af en sammenhæng, men min eks. var ikke
særlig interesseret i at være sammen med vores datter, mens hun besøgte os.
Jeg kom også ind omkring emnet alkohol, men det ville hun slet ikke
kommentere. Mit krav er at hun skal på antabus, men der kom ikke nogen
kommentarer til emnet.
Jeg synes det er fortvivlende, men jeg håber hun ændrer holdning hen ad
vejen.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 06:46

> Jeg synes det er fortvivlende, men jeg håber hun ændrer holdning hen ad
> vejen.

Det er fortvivlende og du har helt sikkert gjort det rigtige for jeres barn.
Det kan være ( håber da ), at hun ændre sin holdning hen ad vejen, men det
er ikke noget du kan regne med. Desværre...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-10-04 20:04

> [...]
> kommentarer til emnet.
> Jeg synes det er fortvivlende, men jeg håber hun ændrer holdning hen ad

Derfor er det også nødvendigt, at du erfarer noget mere om
at være pårørende til en alkoholiker, f.eks. gennem Al-Anon,
som jeg tidligere nævnte.
Det er vigtigt, at du efterhånden lærer at skille alkoholen fra
din eks' - forstået på den måde, at det er alkoholen, der får
hende til at sige og gøre ting, som hun ikke ville gøre, hvis hun
ikke var i sin afhængighedssituation. Men ikke desto mindre
skal du tænke klart og ikke være eftergivende, altså fast men
kærlig.
Mvh.Bodil.

Fra : Brian k

Dato : 25-10-04 23:54

Peter Jensen wrote:
> [...]
> ikke nogen kommentarer til emnet.
> Jeg synes det er fortvivlende, men jeg håber hun ændrer holdning hen

Hej

Ikke for at forvirre dig.... du har fået en del velmenende råd (som dog ikke
er helt korrekte, og slet ikke det fra folkeregistret (FR))

Det du skal gøre er at holde ALLE heste tilbage. Stop FR fra at skrive
breve, og lad jeres datter blive hos jer (forklaring følger)

3 grunde hertil

1. Respekt for at dit barns mor tilsyneladende ser at hun har et problem og
tager konsekvensen af det -at lade jeres datter være hos dig (hvorfor skyde
på en der ligger ned)

2. Den ovenstående respekt vil (måske) gøre at i på et senere tidspunkt kan
have et godt og fornuftigt samarbejde om jeres datter (for hun har jo ret
til begge sine forældre *smiler*)

3. FR SKAL registrere barnets adresse der hvor barnet opholder sig mest
(gælder også voksne), så efter ca 3 mdr.... kan FR, barnet mor, gud,
djævlen, osv... hoppe og danse til helvedet fryser over.... de SKAL flytte
barnets adresse.

4. Retten vil -i tilfælde af en FM retsag, se på at moderen helt frivilligt
har overladt barnet i din varetægt, dine odds for at få tillagt FM er ca. 60
/ 40 (altså bestemt i dit farvør), altså efter de 3 - 4 mdr, hvor moderen
har ladet barnet bo hos dig!

Så mit bedste råd er:

Læn dig tilbage, vær far (og mor) for jeres datter, lad barnets mor komme på
besøg, sørg for at hun får noget at spise, hvis ikke for at være mennesklig,
så for at jeres datter kan se at du hjælper hendes mor.

Lidt henvisninger:

UfR 2003.1933 ØLD: FM til 4-årig pige overført til faderen: Moderen havde
haft et massivt årelangt alkoholmisbrug og var nu i alkoholistbehandling.
Pigen havde boet i næsten 1 år hos faderen.

Fra : Brian k

Dato : 25-10-04 23:57

Peter Jensen wrote:

snip

Og glem statsamtet.... de gør i det fleste tilfælde tingene værre (hvis du
er far)

og iøvrigt..... kan de ikke fastsætte samvær til den der har barnets
adresse. Så at kontakte dem, vil være en stor fejltagelse.

/brian