Delebørn - hvad anbefales?
Fra : JIB

Dato : 18-10-04 20:39

Et forældrepar, der er på vej til en skilsmisse, er uenige om hvordan en
7-årig datter skal "deles". Den ene part ønsker, at datteren bor
skiftevis en uge hos hver af forældrene, hvilket den anden part mener
vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.

Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Vh. JIB

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-10-04 20:54

> [...]
> vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.
>
> Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Jeg har lige et spørgsmål: Hvor langt vil forældrene komme til at bo fra
hinanden?

Mvh

Emil

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-10-04 22:00

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> Jeg har lige et spørgsmål: Hvor langt vil forældrene komme til at bo fra
> hinanden?

Ret tæt - vist omkring en kilometer.

Vh. JIB

Fra : Brian k

Dato : 19-10-04 01:40

JIB wrote:
> [...]
> vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.
>
> Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Hej

det afhænger at ufattelig mange faktorer:

1. kan forældren snakke sammen
2. forventer de at kunne blive ved med at kunne snakke sammen
3. hvor langt fra hinanden bor de.
4. hvem er pigen mest knyttet til
5. hvor bor pigens skolekammerater
6. bliver den ene af forældrene boende i det "gamle" hjem
6. er forældrene enige om opragelse / frihed / osv
osv, osv

Vigtigst af alt er det naturligvis at begge forældre er opmærksomme på om
barnet trives ved denne ordning og har tillid nok til den anden forældre til
at acceptere hvis barnet giver utryk for at det hellere vil være "mere" det
ene sted.

En ting skal dog understreges. At sætte sig ned med barnet og sige "hvor vil
du helst bo", "vil de helst bo der eller der", det skal stærkt frarådes med
et barn på 7 år.
Da må det være jer som voksen der træffer beslutningen og justere
beslutningen efter hvorvidt pigen trives eller mistrives.

Literatur:

Morten Nissen "delebørn" sæt et godt filter på mens du læser bogen, mange er
ikke helt eninge med ham i hans konklutioner, det spændende / oplysninger i
bogen er alle de udtalelser der er fra alle de børn der er blevet spurgt om
"hvordan de trives i en deleordning"
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=deleb%F8rn&start=2&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Karen asta-bo "se - det er mig i stormvejr", handler ikke direkte om
deleordninger, men er den vigtigste bog for alle forældre der er ved at
skulle have "skilsmissebørn", vil hurtigt blive det bedste stykke værktøj
man kan øsnke sig i samværsproblematikken.
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=se+det+er+mig+i+stormvejr&start=1&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Se iøvrigt her:

http://bibliotek.dk/vis.php?field1=ccl&term1=lem%3Db%F8rn%20og%20lem%3Ddeleb%F8rn%20og%20lem%3Dskilsmisse%20og%20ma%3Db%E5

/brian

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 19-10-04 09:28

Jeg er selv skilt fra børnenes far.
Vi har dem skiftevis en uge hver, der syntes jeg går helt fint. Vi har ikke
haft problemer med denne metode.
Vi bor ca 5 km fra hinanden, børnene er hhv 4 og 6 år.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-10-04 10:03

JIB wrote:
> Den ene part ønsker, at datteren bor
> skiftevis en uge hos hver af forældrene, hvilket den anden part mener
> vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.

Det forekommer.

> Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Nej. Der findes ikke generelle råd om det spørgsmål. Det er fx rigtigt at
delebørn kan blive meget frustrerede, men det ses også med weekend-børn og
dem med sjældnere samkvem. Det er aldrig et spørgsmål om hyppighed og længde
af samkvem der alene er afgørende. Som andre er inde på spiller utallige
andre faktorer ind, så det er halsløs gerning at råde til noget på så
lemfældigt et grundlag.

Dog kan man generelt sige at jo mere der skal deles, des mere skal
forældrene kunne tale sammen og samarbejde (som en anden allerede har
nævnt).

David

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 19-10-04 14:16

"JIB" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.
>
> Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Hejsa
Da jeg blev skilt havde vi også ungerne 1 uge af gangen.Det gik slet
ikke.Min søn som gik i børnehaveklasse blev kropumulig og jeg modtog lange
breve om at han ikke kunne koncentrere sig uden jeg dog på det tidspunkt
vidste hvad der var galt. Faktisk var det mig der stoppede ordningen - ja
lidt egoistisk - jeg hadede mandage - enten pakkede jeg tasker eller også
pakkede jeg dem ud. Nå men da jeg så fortalte ungerne om det sagde min søn:"
åh det var godt for jeg ka`aldrig huske hvor jeg bor!!!. Og skolen tja her
forsvandt problemerne som dug for solen. Der var også en der engang sagde at
det burde være forældrene der flyttede hver uge - kunne vi tænke os det??

MVH Karin

Fra : Jacob Madsen

Dato : 22-10-04 21:06

Det vigtigste i denne sag er at forældrene hver især tilsidesætter deres
egne egoistiske behov for at have barnet boende.
De skal kunne tale sammen.
Bedst er det at barnet bor et sted og besøger den anden forældre med
passende mellemrum. Med streg under BESØGER. For det er sådan det er. Jeg
tror at det er misforstået hensynsfuldhed, at forældre forsøger at "dele"
barnet imellem sig. Når forældre bliver skilt er situationene en HELT anden,
end dengang de boede sammen.
Efter en skilsmisse bor barnet hos den ene forældre og besøger den anden.
Sådan er det - og det kan barnet nemt forstå, men det er svært for den
forældre, som "kun" bliver besøgt.
Det gælder om at skabe en helhed for barnet - ikke to halve helheder.
Jeg taler af erfaring. Blev skilt for 6 år siden og kæmpede også for at se
mine børn så meget som muligt, men er kommet frem til den konklusion, at
børnene skal trives hos den forældre de bor hos. Derefter kommer jeg som den
far de besøger og holder af som den jeg er.
Kære skilmisseforældre - sæt jer selv i baggrunden og forsøg at forstå
børnenes situation.

Hilsen Jacob

Far T4

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-10-04 20:06

> [...]
> vil skabe en form for "hjemløshed" hos barnet.
>
> Jeg har ingen erfaringer på det punkt - er der nogen gode råd?

Du skriver, at I er "på vej", - altså undervejs...
Men det kan lade sig gøre at vende skuden, og
finde melodien igen, det var en helt anden og lykkeligere
udgang for jer alle, og derfor behøver I ikke at tænke på
delebørn osv.
Søg mægling, psykologhjælp eller hvad I nu tror på,
men lad være med at opgive for let.
Mvh.Bodil.

Fra : JIB

Dato : 24-10-04 21:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in
message news:417aab9d$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Du skriver, at I er "på vej", - altså undervejs...

Nej, det gjorde jeg nu ikke - jeg skrev, at _et forældrepar_ er på vej
til en skilsmisse....

Tak for alle jeres svar - jeg har printet hele dynen ud og afleveret til
parret (som ikke selv bruger nettet). De er nu i fuld gang med det
praktiske vedrørende skilsmissen, og der er tilsyneladende intet håb om
bedring.

Mvh. JIB

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-10-04 14:28

> [...]
> parret (som ikke selv bruger nettet). De er nu i fuld gang med det
> praktiske vedrørende skilsmissen, og der er tilsyneladende intet håb om

Du har ret, jeg læste anderledes end det skrevne.

Jeg håber nu stadig, at de besinder sig.
Mvh.Bodil.