Regler omkring venskaber og kæresteforhold
Fra : Gabriella

Dato : 17-10-04 17:33

Hej NG

Er der nogen der ved noget om der findes regler (lovmæssige eller andre) mht
at være personlige venner med nogle af pædagogerne i ens barns instution?
Det er både venskaber, men også kæresteforhold.

Måske er der nogen af jer der er pædagoger, og er blevet informeret om ikke
at omgåes forældrene privat ved ansættelsen? Eller er der ikke nogen regler?

Håber der er nogen der ved noget

Venlig hilsen
Gabriella

Fra : Holst

Dato : 17-10-04 18:05

Gabriella wrote:

> [...]
> at omgåes forældrene privat ved ansættelsen? Eller er der ikke nogen regler?

Jeg tvivler stærkt på, at der findes regler på dette områder. I mindre
byer med kun en enkelt børnehave vil det være noget nær umuligt, at
venner af pædagogerne ikke også har børn i børnehaven.

Men for at kunne bevare institutionens uafhængighed over for børn og
forældre vil det naturligvis kunne være en fordel, hvis man fra
institutionens side anbefaler de ansatte ikke at omgås børnenes forældre
privat. Men der findes næppe regler inden for området, og opstår
venskaber eller kæresteforhold mellem en forælder og en pædagog, vil
institutionen helt sikkert ikke kunne gøre noget derved.

Fra : vadmand

Dato : 17-10-04 21:59

"Holst" <newsoct04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Gabriella wrote:

> [...]

venskaber eller kæresteforhold mellem en forælder og en pædagog, vil
institutionen helt sikkert ikke kunne gøre noget derved.

Hvad er problemet egentlig?

Per V

Fra : Nette

Dato : 17-10-04 18:53

"Gabriella" skrev

> [...]
ikke
> at omgåes forældrene privat ved ansættelsen? Eller er der ikke nogen

Så vidst jeg er informeret, findes der ingen regler. Vi har i hvert fald
aldrig hørt om eller brugt dem.
Jeg har passet børn fra institutionen privat og jeg har gået på personlig
udviklingskursus med en forældre, som også var pædagog. - Et kursus, hvor
man ellers nemt kan komme et godt stykke ind under huden på hinanden.
En kollega har været til noget Tubberware-agtigt-party hjemme hos en af
vores forældre.

Men jeg har aldrig oplevet, at den slags har skabt problemer. Pædagoger er
professionelle mennesker, og dem jeg har arbejdet samme med, har sagtens
kunnet skille tingene ad, sådan der ikke er blevet nogen interessekonflikt,
eller at nogen børn er blevet bedre passet end andre.

Jeg har heller ikke oplevet, at de andre forældre har haft spor imod det.

Jeg har også hørt om dagplejemødre, som har haft deres barnebarn i dagpleje
sammen med to tre andre børn.

Nette

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 18-10-04 03:00

> [...]
> ikke
> at omgåes forældrene privat ved ansættelsen? Eller er der ikke nogen

Den slags findes der ikke lovgivning imod. Heldigvis, for der findes da
mange lækre enlige mødre... ;)

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-10-04 18:33

Ronny Roy Nielsen skrev bl.a.:

> Heldigvis, for der
> findes da mange lækre enlige mødre... ;)

Og fædre..... ;)

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Allan Ødum

Dato : 18-10-04 11:57

JEG ved noget!!
Jeg begik den fatale brøler at gifte mig med en sjællandsk
børnehavepædagog. Se, hvad det resulterede i:
www.alanius.dk

Med venlig hilsen
Allan Ødum

Fra : Nette

Dato : 18-10-04 12:24

"Allan dum" skrev

> JEG ved noget!!
> Jeg begik den fatale brøler at gifte mig med en sjællandsk
> børnehavepædagog. Se, hvad det resulterede i:
> www.alanius.dk

Jeg ved også en masse.Men det har bare ikke noget med sagen her at gøre, og
derfor har jeg ikke nævnt noget om alt det, jeg ved noget om.

Nette

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 14:03

Gabriella wrote:
> Er der nogen der ved noget om der findes regler (lovmæssige eller
> andre) mht at være personlige venner med nogle af pædagogerne i ens
> barns instution? Det er både venskaber, men også kæresteforhold.

Hvis der findes nogle, så skal det være i den enkeltes ansættelseskontrakt.
Jeg tvivler dog på de kan gøres gældende, hvis de findes, idet de vil være
at betragte som urimelige vilkår.

David

Fra : K.Hagbarth

Dato : 22-10-04 15:51

Jeg kan ikke forestille mig at der er nogle regler omkring man må omgås
forældre eller have et kæresteforhold. Ens privatliv kommer jo egentlig ikke
andre ved.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-10-04 16:15

> Jeg kan ikke forestille mig at der er nogle regler omkring man må omgås
> forældre eller have et kæresteforhold. Ens privatliv kommer jo egentlig
> ikke andre ved.

Næeh. Men hvis pædagogerne er fornuftelige nok, tager de skridt til
foranstaltninger som måtte være nødvendige. F.eks. hvis en pædagog bliver
kæreste med en forælder hvis barn er pædagogens kontaktbarn. Så skifter man
kontakt-pædagog således at man ikke både er kontakt-pædagog og "pap"-mor/far
til samme barn. Alle de små ting bliver der taget højde for i en
velfungerende institution.

Mvh

Emil

Fra : karsten & Pia

Dato : 23-10-04 08:12

> kontakt-pædagog således at man ikke både er kontakt-pædagog og
> "pap"-mor/far
> til samme barn. Alle de små ting bliver der taget højde for i en
> velfungerende institution.

Ja i vores børnehave er der da flere af børnene hvis forældre er pædagoger i
børnehaven, de bor jo i området og skal også have deres børn passet, der er
også en hvis børnebørn går i børnehaven. Men i de tifælde sørger børnehaven
jo så bare for at forældre/bedsteforældre ikke er kontaktpædagog, og det går
fint.

MVH Pia

Fra : Gabriella

Dato : 25-10-04 17:01

> [...]
> jo så bare for at forældre/bedsteforældre ikke er kontaktpædagog, og det går

Jeg takker mange gange for alle svarene, og vil så nu ikke have det så
dårligt ved at indlede et venskab med en af pædagogerne. Jeg har været noget
afvisende af denne ene grund.

Mange tak!