Skal man stimulere andre til had?
Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-04 03:42

Skal man stimulere andre til had?

Man skal i hvert fald ikke være panisk angst for at gøre, hvad skaber
modvilje.

William Blake siger klogt, at "galningen der fremturer i sin galskab bliver
vis" og Nietzsche-disciple som James Joyce siger at uhæmmede overmennesker
begår aldrig fejl, for nederlag gøres til portaler til ny udvikling.

Måske fordi min mor opdrog mig til idealisme og dygtighed der irriterer
alle, har jeg få nære venner og må gøre dyd af nødvendighed, når jeg skaber
mig uvenner, men noget rigtigt er der i, at sige "det man ikke dør af,
bliver man stærkere af" og turde søge sandhed, og ikke blot den kortsigtede
lune hyggeaccept.

Jeg anede ved optræk til en arvesag, at mine søskende var ude efter at
svindle mig stort. De bedrog for ½ million kroner, og jeg gad ikke gøre
noget for at stoppe det, for penge er ikke vigtige, men at forstå
psyke-samspil i vor fælles barndom er interessant.

Jeg er næppe et bedre menneske end dem, og deres behandling af mig havde
ikke bedre etik end tyskernes behandling af jøder. "The fault is in us all"
siger Hannah Arendt, i "Ondskabens banalitet" om at Eichmann var et hjul i
et maskineri og ikke ondere end dig og mig. Hun gad dog ikke kritisere
henrettelsen af den lidet skyldige mand, for retsfølelsen skal have sin luns
kød, og man kan ikke stoppe et tordenvejr. Opladede spændinger skal ud.

At gøre dyd af nødvendighed, er uinteressant.

Min søn som har boet hos moderen 1½ årti og nu pga studier i hovedstaden bor
hos mig, er i _dyb konflikt_ med mig, som jeg kun forstår delvis og gerne
vil forstå bedre.

At moderen har signaleret "din far er sindssyg og til grin i 1½ årti" er kun
en del af baggrunden.

Når jeg viser ham tillid og han direkte spilder mine penge for at vise sin
afsky for mig, er det interessant mere end skandaløst. Jeg håber at vi ved
at fremture i vor folie a deux galskab kan blive viise og komme videre.

Ber jeg ham indløse pant for et kvartals øl-emballager, og han har hørt at
bulede dåser ikke godtages, så lader han disse ligge på cykelanhængeren, og
når søsteren er her i efterårsferien lader jeg hende tjene penge ved at
indløse bl.a. disse og jeg ser hvor meget spild der skabes ved at vi er
hemmelighedskræmmere med vor underbevidsthed. Forhåbentlig bliver vi alle
klogere ved at der snakkes højt om det hele. Så dumme teorier kan blive
modargumenteret. Få ting er så meningsfulde som at forstå egne selvbedrag.

Når jeg er ophidset, vred, fortvivlet, desperat, gider jeg ikke skjule
dette, men vælger at lade det komme ud med ærlig minik og store
armbevægelser, grænsende til det teatralske. Jeg ved det mistolkes som
svaghed og sindsygagtigt, men budskabet "ærlighed varer længst" er det, der
interesserer mig.

Alt i politik er om løgn. For at forstå mysterierne på et dybere plan end
journalisternes hævn-had-god-ond forenkling, er det vist godt at lege med
sit eget liv og turde nærme sig ubehageligheder og ikke være konfliktsky.

Der er mange slags dialog. Og liv uden det levende ords vekselvirkning med
ens nærmeste, er ikke værd at leve. Potemkin kulisser og kejserens ny klær
er livet for kort til. Facade der skal give status, har jeg prøvet - det er
en ørken,

"Aarhus Journalisthøjskole og Danmarks Journalistforbunds opstigen har gjort
> skrivekarlene i skreven som i elektronisk presse til eet fedt. Alle med
> samme sødsuppegode guddomsgørelser. Demokrati, ANC, menneskerettigheder,
> humanisme o.l. må kun males i hvidt.
> (Glistrup-citat)

"En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er viljesakter og er
portaler til opdagelse. James Joyce

"Den,som er født til at adlyde,adlyder tilmed på tronen.
Luc De Clapiers

" Du kalder dig fri?
Jeg vil høre din herskende tanke, og ikke at du har kastet et åg?
Er du en sådan, som kunne tillade sig at kaste et åg?
Der findes dem, der bortkastede deres sidste værdi, da de bortkastede deres
tjenstvillighed. Also Sprach Zarathustra Nietzsche

" Hvor jeg fandt liv, fandt jeg lydighed. Alt levende er noget adlydende
, Nietzsche

" People will always obey, provided that they can become
intoxicated in doing so. Nietzsche

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-04 06:55

> Man skal i hvert fald ikke være panisk angst for at gøre, hvad skaber
> modvilje.

Folk forarges ved andres nøgenhed, for sådan ærlighed tør de ikke selv. Se
citater der cirkler om denne pointe nederst - og tilsløring er central i
Europas største samfundsproblem nogensinde - Islam.

> At moderen har signaleret "din far er sindssyg og til grin" i 1½ årti er
kun
> en del af baggrunden.

Der er altid fejl på alle sider i en konflikt, og hvis alle rotter sig
sammen om at bagtale en person som sindsyg, så har man jo nok provokeret på
en måde, der viser at man havde elendig situationsfornemmelse.

> "Aarhus Journalisthøjskole og Danmarks Journalistforbunds opstigen har
gjort

Netop fordi medierne er totalt ensrettede, er der ikke vigtigere ting at
tage sig til end at modsige sådan og anden vanetænkning.

"Der tales om masker, forestillelse og kunstlethed, og det er alt sammen
mangen god diskussion værd; med lad os så erkende, at sjælene lige så lidt
som legemerne er skikkede til at gå nøgne om. Nis Petersen

"Det er et interessant spørgsmål, hvor mange der ville beholde deres
position i samfundet, hvis de blev berøvet deres tøj. Henry Davis
Thoreau

" Hvilken velgerning og hvilken _nødvendighed_ for menneskeheden
løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne Anatole France

" Civilisation er ubegrænset produktion af unødvendige
fornødenhedenheder. Mark Twain

"At tie sandhed, er at begrave guld.Danske Ordsprog

"Vi burde tænke, som om enhver kunne se ind i vor inderste bevidsthed.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Fra : Lars Raaby

Dato : 16-10-04 21:43

Bo Warming skrev bl.a.:
> At moderen har signaleret "din far er sindssyg og til grin i
> 1½ årti" er kun en del af baggrunden.

Hvor har hun dog ret. *g*

--
MVH Lars

Fra : JIB

Dato : 16-10-04 23:04

"Lars Raaby" <news@8840.dk> wrote in message

> Hvor har hun dog ret. *g*

FULDstændig enig!!!

Nu er originalen gudhjælpemig også begyndt at besvare sine egne indlæg.

Hvad bliver det næste? Kom med et bud!

Vh. JIB