Barsel ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 12-10-04 12:30

Hej NG.

Jeg er lige blevet far til en pige, og har et spørgsmål omkring barselorlov,
som jeg ikke forstår meget af.

Jeg er ansat som afdelingsleder i SuperBest, og er ikke medlem af en
fagforening.

Hvad har jeg krav på af barsel ?
....nu er sagen den, at jeg har en chef, som sikkert vil sige: "Det kan du
ikke", eller "Det vil jeg ikke ha' du gør".
....hvad kan jeg sige i denne situation ?

Med venlig hilsen,
Michael.

Fra : vadmand

Dato : 12-10-04 12:37

"Michael Petersen" <michael@mpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke", eller "Det vil jeg ikke ha' du gør".
> ...hvad kan jeg sige i denne situation ?

Hvis han vil sige sådan mod bedre vidende, burde du nok finde et andet job -
eller klage over ham til HANS chef.

Per V.

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-10-04 12:43

> Hvis han vil sige sådan mod bedre vidende, burde du nok finde et andet
> job -
> eller klage over ham til HANS chef.

Ja, enig.
....men hvad kan han gøre ?
Hvad kan jeg gøre i en situation, hvor han siger:

"Det kan jeg sgu ikke give dig lov til"
eller
"Det må du ikke"
osv...

Med venlig hilsen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-04 13:09

On Tue, 12 Oct 2004 13:42:34 +0200, Michael Petersen wrote:

> Ja, enig.
> ...men hvad kan han gøre ?
> Hvad kan jeg gøre i en situation, hvor han siger:

> [...]

Du kan henholde ham til overenskomsten/ansættelseskontrakten. Hvis han
nægter at opfylde sine forpligtigelser i forhold til den, så må du selv
i gang med det arbejde man normalt har fagforeninger til, dvs trække din
arbejdsgiver i retten.

--
MVH
osv...

Fra : Cat

Dato : 12-10-04 13:24

> Ja, enig.
> ...men hvad kan han gøre ?
> Hvad kan jeg gøre i en situation, hvor han siger:

> [...]

Være medlem af en fagforening, naturligvis. Det er lige nøjagtig den
situation, vi har dem til.

Tine

Fra : vadmand

Dato : 12-10-04 14:40

> [...]
> >

> Ja, enig.
> ...men hvad kan han gøre ?
> Hvad kan jeg gøre i en situation, hvor han siger:

Er du i fagforening? Hvis ikke, ved du nu, hvorfor du burde være det.

Per V.

Fra : JIB

Dato : 12-10-04 12:50

"Michael Petersen" <michael@mpetersen.dk> wrote in message

> ...nu er sagen den, at jeg har en chef, som sikkert vil sige: "Det kan du
> ikke", eller "Det vil jeg ikke ha' du gør".
> ...hvad kan jeg sige i denne situation ?

Hvad skulle formålet være med det? Du har vel under alle omstændigheder
en ansættelseskontrakt, som fortæller hvilken overenskomst du er ansat
under.

Så vidt jeg ved, har du krav på 14 dages barselsorlov, ligesom du har
krav på 5 ugers ferie hvert år.

Vh. JIB

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-10-04 12:58

> [...]
> under.
>
> Så vidt jeg ved, har du krav på 14 dages barselsorlov, ligesom du har

Ok, måske lidt misforståelser, undskyld.

Men jeg HAR min 14 dages barsel nu, dem er der ingen problemer med.
....problemet er, at mig og min kone gerne ville 'dele' noget af barslen, så
jeg vil ha' ca. 3-4 måneders barsel, når den tid kommer (selvfølgelig i det
nye år engang).
....hvis det har noget at sige, så er jeg 25 år, og det er mit andet barn.

Endnu engang, undskylder jeg for mit første indlæg, der manglede en masse
oplysninger.

Med venlig hilsen.

Fra : Christian

Dato : 12-10-04 21:25

> [...]
> ikke", eller "Det vil jeg ikke ha' du gør".
> ...hvad kan jeg sige i denne situation ?

Jeg går ud fra du minimum er i a-kasse!.Fagforeninger er jo en slags mafia
der har overbevidst de fleste at de får noget for de 300-400 kr pr
måneden.....-jeg vil foreslå dig at se på http://www.jobogliv.dk/ måske de
kan hjælpe dig hvis du melder dig ind. (jeg er ikke selv medlem så jeg
kender dem ikke)

www.lige.dk er der to pjecer ang. barsel en til arbejdsgiver og en til
medarbejder, du har ret til 52 ugers barsel til deling, så få alt på skrift
fra din arbejdsgiver feks du skriver til ham at du vil holde barsel og du
beder om et skriftligt svar tilbage.

http://www.lige.dk/Default.asp?Id=134&AjrNws=258&AjrNwsPg=1

citat fra den til arbejdsgiver:

Kære arbejdsgiver

Den fleksible barselsorlov giver nybagte familier mulighed for at
tilrettelægge
barselsorloven ud fra familiens individuelle behov. Det kommer også til at
betyde
noget for, hvordan du skal planlægge arbejdet.
Nybagte familier kan holde 52 ugers barselsorlov med dagpenge. Forældrene
kan
vælge at holde alle ugerne i ét stræk. De kan vælge at holde ugerne på
skift. De
kan vælge at genoptage deres arbejde på nedsat tid og dermed forlænge deres
orlov. Eller de kan vælge at udskyde deres barselsorlov.
Det er efter vores mening vigtigt, at familierne har den frihed og
fleksibilitet.
Børnene er det grundlag, som vi skal bygge på i fremtiden. Vi skal forholde
os
positivt til fremtidens borgere og vise den fleksibilitet, der skal til, så
familierne
kan tilrettelægge deres hverdag og kombinere et aktivt arbejdsliv med et
godt
familieliv. Det vil komme tifoldigt tilbage senere.
Vi tror også, at den enkelte arbejdsplads kan få mere ud af sine
medarbejdere
ved at tilbyde både de kommende mødre og fædre nogle vilkår, der gør
hverdagen
nemmere.
De otte historier her i pjecen viser, hvor meget der kan lade sig gøre med
den
fleksible barselsorlov. Forhåbentlig kan eksemplerne også fungere som
vejviser
for, hvordan din medarbejder - også i samarbejde med dig - kan sammensætte
sin orlov.

Med venlig hilsen

Claus Hjort Frederiksen Henriette Kjær
Beskæftigelsesminister Minister for ligestilling

Hvornår skal din medarbejder give dig besked?

En kvindelig medarbejder skal senest 3 måneder inden hendes termin fortælle
dig som
arbejdsgiver, hvornår hun forventer at holde orlov.
En mandlig medarbejder skal underrette dig som arbejdsgiver senest 4 uger
før orlovens start om, hvornår han vil holde sine 2 ugers barselsorlov.
Senest 8 uger efter fødslen skal din medarbejder orientere dig som
arbejdsgiver om, hvornår hun eller han kommer tilbage på arbejdet og om,
hvor stor en del af de 32 ugers orlov din medarbejder vælger at holde. Din
medarbejder skal også inden for 8 uger efter fødslen give dig besked, hvis
hun eller han ønsker at forlænge eller udskyde sin orlov. Som arbejdsgiver
skal du have besked mindst 16 uger, før din medarbejder vil afholde den
udskudte orlov.