Sut med "sikkerheds-plade"
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-10-04 18:51

Det lykkedes idag vores 10 mdr. gamle datter at putte hele sin sut ind i
munden.
er der nogle der ved, om man kan købe sutter med en lidt større "plade",
så det kun er den "rigtige" del af sutten, som hun kan få i munden ?

Henriette Døssing

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-10-04 20:12

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogle der ved, om man kan købe sutter med en lidt større "plade",
> så det kun er den "rigtige" del af sutten, som hun kan få i munden ?

Hejsa

Min datter gjorde nøjagtigt det samme i den alder, der er ikke meget at
stille op mod det, men du kan være ganske rolig, den er alt for stor til at
kunne sluges og den kan slet ikke nå ned i halsen og blokere.
Du kan prøve med de sommerfugle-formede sutter, men jeg tvivler på at det
vil hjælpe.

Mvh
Benjamin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-10-04 06:02

Laziter [9440] (laziterNO@THANKSgmail.com) skrev følgende:

> [...]
> at stille op mod det, men du kan være ganske rolig, den er alt for
> stor til at kunne sluges og den kan slet ikke nå ned i halsen og

Ok, for jeg må indrømme, at mit hjerte slog i tredobbelt takt, da jeg
opdagede det.

Henriette Døssing

Fra : karsten klaaby

Dato : 08-10-04 06:32

og dog, det kan de vist i princippet godt, det er derfor der skal være
huller i suttens skjold, så barnet stadigvæk kan få luft hvis det er.
Pia

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-10-04 07:12

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> og dog, det kan de vist i princippet godt, det er derfor der skal være
> huller i suttens skjold, så barnet stadigvæk kan få luft hvis det er.

Jeg må nu nok indrømme at jeg til dato ALDRIG har hørt eller læst om nogen
børn der har slugt eller fået skjoldet fra en sut i den gale hals.
Prøv engang selv at tage sådan en sut i munden og se om du kan sluge den..
Jeg tvivler på at du kan finde en synkebevægelse der kan transportere den
helt ned i halsen. Det eneste du opnår er en irriteret gane.

Mvh
Benjamin

Fra : Henrik L. S.

Dato : 08-10-04 07:35

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> wrote in message

> og dog, det kan de vist i princippet godt, det er derfor der skal være
> huller i suttens skjold, så barnet stadigvæk kan få luft hvis det er.
> Pia

Snip.

Tror mere hullerne i skjoldet er til for at sikre "ventilation", dvs. luft
til huden.

Pernille

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 08-10-04 08:06

> Tror mere hullerne i skjoldet er til for at sikre "ventilation", dvs. luft
> til huden.
>
> Pernille

Jeg kopierer lige her hvad Tænk og Test skriver og sutter:

Sutten skal være sikker. Desværre er det svært selv at tjekke. Men den
nyeste test fra Forbrugerinformationen viste, at stort set alle sutter på
det danske marked lever op til samtlige sikkerhedskrav. Sutten skal kunne
klare både slag og træk. Og så skal skjoldet helst være så stort, at barnet
ikke kan få sutten ind i munden. Hvis det alligevel sker, skal der være
lufthuller på skjoldet, som barnet kan trække vejret igennem. En ring er
nemmere at få fat i, hvis sutten sidder fast i munden på barnet. Derfor
anbefaler Forbrugerinformationen, at forældre vælger en sut med ring i
stedet for knop.
Det er muligt at købe en sut, der er støbt ud i et. Sutten er fremstillet af
naturgummi, og har et meget stort skjold. Naturgummi er et fleksibelt
materiale. Det betyder, at sutten er så bøjelig, at det trods det store
skjold, er muligt for barnet, at få sutten helt ind i munden. Det er en
risiko, du som forælder skal være opmærksom på.
I øvrigt opfylder sutten sikkerhedskravene i standarden for sutter. Der er
dog ikke krav til fleksible materialer i standarden.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-10-04 08:30

"Dorthe Eshington" <dorthe"slet"@eshington.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I øvrigt opfylder sutten sikkerhedskravene i standarden for sutter. Der er
> dog ikke krav til fleksible materialer i standarden.

Ok så tog jeg fejl (sådan da), jeg holder stadig fast ved min påstand om at
det ikke er muligt for barnet at sluge en hel sut.
Men ok, den kan jo godt komme til at sidde fast oppe i munden, hvilket jo
egentligt også kan være noget skidt hvis ikke der er de huller i skjoldet.
Som sagt så gjorde min datter det samme da hun var omkring de 10 mdr., men
det havde vi ingen problemer med, selvfølgelig var vi mere opmærksomme på om
sutten skulle gå hen og vende forkert i munden for så at sidde fast, men det
skete aldrig. Jeg kender flere hvis børn har gjort det samme med sutten, det
er vist helt normalt vil jeg tro.

Og nu sidder jeg tilbage og spekulerer på hvilke sutter Kim Larsen brugte, f
or de måtte da have været enorme

Mvh
Benjamin