godt råd søges til dreng på 1 mdr.
Fra : Søren

Dato : 05-10-04 20:12

Hej

godt råd søges

Vi har en dreng på liige under 1 mdr. som er stille og rolig i dagstimerne,
men (næsten) hver aften kl 20.00 går han helt bersærk, skriger alt hvad han
kan, og det er tlsynelande en del. Han får ligesom mavekramper og kan ikke
finde ro, hverken på skulder - mave mod arm eller lign. Jo ere han skriger
jo værrer bliver hans mave.
Han får brystmælk, har prøvet om aftenen (efter et råd) at supplere med
erstatning, men hjælper ikke. Har prøvet med zoneterapi har hjulpet lidt
(efter 2 behandlinger - får var det mere, nu kun aften)
Har snakket med læge fik "ordineret" 2ml. lactulose, hjælper ikke rigtig.

Er der nogen der har prøvet noget lign., gode råd modtages med kyshånd

-Søren

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-10-04 20:23

Søren wrote:
> [...]
> rigtig.
>
> Er der nogen der har prøvet noget lign., gode råd modtages med kyshånd

hvad med blid massage og babygymnastik??
jeg kan huske at når sønnemand døjede med maven var det godt for ham hvis
jeg masserede maven blidt med cirklende bevægelser fra højre mod
venstre.....
og ligledes var det godt når man cyklede let med benene, fordi det masserede
tarmen og dermed fremmede peristalikken..... samtidig er der jo nærhed og
hygge i det også ;)

--
Knus, Sabina

Fra : Kenneth

Dato : 05-10-04 21:09

> [...]
> Har snakket med læge fik "ordineret" 2ml. lactulose, hjælper ikke rigtig.
>
> Er der nogen der har prøvet noget lign., gode råd modtages med kyshånd

Pas på med hvad moderen spiser. Specielt krydret mad.

--
Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 21:28

"Kenneth" <hondast1100_SLET_@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Pas på med hvad moderen spiser. Specielt krydret mad.

.....og chokolade også svjh.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Mus

Dato : 06-10-04 04:26

Søren <Søren@FJERNduponts.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cjurll$1fd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Har snakket med læge fik "ordineret" 2ml. lactulose, hjælper ikke rigtig.
>
> Er der nogen der har prøvet noget lign., gode råd modtages med kyshånd

Jeg har en veninde hvis datter da hun var spæd i nogle måneder, begyndte at
skrige hver nat kl 00 og indtil kl 04. De kunne simpelthen stille uret efter
det.

Pigen var simpelthen det letteste andre tider af døgnet. På et tidspunkt
blev hun bedt om at at tage et par nætter på børneafdelingen på hospitalet.
Min veninde var alene om natten, fordi hendes mand på det tidspunkt havde
natarbejde. Jeg siger dig hun var træt - nok også derfor de tilbød hende at
tage et par nætte på børneafdelingen. Nå men på hospitalet troede de hende
ikke helt, for pigen var jo så let at have med at gøre. Hun så virkelig ud
til at trives. Sygeplejerskerne sagde. Vi tager hende i nat - sov du bare -
vi tror ikke der bliver nogle problemer. Da hun vågnede næste morgen -
lignede sygeplejerskerne noget der var løgn. Med stor forståelse for min
veninde måtte de give hende ret. 4 timer i træk uden en eneste pause. Meget
hjerteskærende gråd.
De sagde det var det man i gamle dage kaldte kolikbarn. De prøvede med
zonetrapi og akupunktur/eller fysioterapi?(kan ikke lige huske hvad det
var), det hjalp ikke - men ved det hjælper en del børn. så prøv dig frem.
I dag er pigen 9 år.

LN

Fra : Gitte

Dato : 06-10-04 09:09

Hejsa

> [...]
>Har snakket med læge fik "ordineret" 2ml. lactulose, hjælper ikke rigtig.
>
>Er der nogen der har prøvet noget lign., gode råd modtages med kyshånd

Yep, har prøvet det - og det er bare så frustrerende Men en trøst
er da, at det går over igen med tiden, men man vil jo alligevel gerne
gøre noget for at løse problemet...
For os bestod løsningen af flere ting. Babymassage og "cykelture" som
andre også har foreslået, skift af D-vitamindråber (skiftede til et
mærke med en anden slags olie), mylicon-dråber før hvert måltid (gør
vist at der ikke optages så meget luft i maven) og så at jeg var
ekstremt opmærksom på, hvad jeg selv spiste - undgik krydret mad, løg
og ananas. Det dæmpede grådanfaldene, men fjernede dem ikke. De gik
dog lige så stille i sig selv igen inden han var ½ år... En ting, der
kunne stoppe et anfald (midlertidigt) var vilde svingture på fars arm
og at blive båret i bæresele.
Har siden hørt, at det også kan hjælpe selv at give en form for
zoneterapi under fødderne - man masserer fra hælen og opad på foden
med lidt olie på fingrene i 10-15 minutter. Det skulle sætte gang i
tarmsystemet, så det ikke "stopper til".

MVH
Gitte

Fra : Michael og Rebekka A~

Dato : 06-10-04 20:17

Hej Søren !

Vores datter havde lidt af det samme, da hun var helt spæd. En lille smule
kamillethe med lidt sukker i var vidundermidlet. Kamillethe virker let
beroligende og har en let smertelindrende virkning. Vores datter faldt som
regel fuldstændig til ro, når hun havde fået sin the. Der er dog noget med,
at man ikke må give ret meget af det (kan ikke huske om det er 20 ml), så
rådfør dig evt. lige med jeres læge først.

Held og lykke med det, jeg kan godt huske, hvor opslidende det var, at hun
ikke sov den halve nat.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 07-10-04 11:38

Hej Søren,

Pyha, jeg husker også¨kun alt for godt kolikskrigeturene. De øvrige råd kan
jeg kun tilslutte mig, skønt jeg har hørt flere fagfolk sige at
mylikondråber er det rene fup. Zoneterapi hjalp på begge vores børn.
Zoneterapeuten viste mig, hvordan jeg selv kunne styrke behandlingen
derhjemme. Nogle gange hvis den yngste havde besvær med afførringen har jeg
gjort det jeg nu vil beskrive for dig. Han sked prompte. Det er nok bedst at
starte inde han begynder at græde om aftenen. Læg jeres dreng på
puslepuden, tag bukserne af ham. Tag noget massageolie eller lignende og put
på hans fod. Hvis du skal massere hans højre fod, hold da foden med din
højre hånd og masser med din venstre hånd og omvendt ved venstre fod. Du
skal bruge sin venstre hånds tommeltot og starte øverst på storetåens
yderside. Før din finger fast men blidt rundt langs drengens fod, dvs. ned
langs svangen, om hælen og op langs ydersiden af foden til du når lilletåen.
Slip og start forfra. Gentag 8-10 gange. Bagefter skal du massere tåerne.
Hold om tåen med tommel og pegefinger. Start ved tåroden og slut ved
neglene. Masser også mellem tåerne dvs. på den det af tåen der ikke er over
eller undeside. Gentag 3-4 gange. Vi havde også held med at massere maven.
Det gøres bedst uden tøj og ble på og når barnet er afslappet. Massere med
rolige bevægelser i urets retning. Husk ligemeget hvilke råd du gør brug af,
så kan for mange forsøg på at tage smerten væk fra dit barn, gøre ham
forvirret, overstimuleret og endnu mere fustreret, siger min nabo, der er
psykolog og har skrevet speciale om kolikfamilier.Iøvrigt kan jeg varmt
ambefale at bruge slynge i stedet for bæresele til jeres barn. Han kan ligge
og sove i slyngen og den har en komfort, der gør at den voksne kan lave
noget imens, hvilket jeg ikke kunne med en bæresele. Slyngen (elkler selen)
giver ro og tryghed. Jeg har ladet mig fortælle at slynger er gode til
kolikbørn pga den tætte kontakt med forældrene. Slynger kan bl.a købes hos
www.yngelkram.dk eller www.babyslynge.dk hvor jeg købte mine. Beste
investering nogensinde.
Håber kolikken snart går over.

Sifs mor

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 07-10-04 13:30

Hej!

Har selv haft et barn med kolik-skrigeture. Fik anbefalet at prøve en
kiropraktor og det var en stor succes. Vi var der vist 3 gange, før de lange
skrigeture forsvandt.

Jeg havde en hård og langvarende fødsel, og derfor kan barnet også få "mén"
af at være klemt fast i mærkelige stillinger. Kiropraktoren kunne løse op
for nogle stivheder, og det er ikke noget, der gør ondt på barnet. Min søn
smilede gennem det hele! Du skal dog vælge en kiropraktor som har erfaring
med behandling af spædbørn.

Mvh.
Lisa

Fra : Søren

Dato : 07-10-04 15:18

Hej

10000000 mange gange tak for alle de gode råd.

-Søren