Opsyn på legeplads
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-10-04 18:55

Findes der nogle regler for, om der skal være en pædagog til at holde
"opsyn" når børn er ude at lege ?

Henriette Døssing

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-10-04 19:12

Fischer & Døssing wrote:
> Findes der nogle regler for, om der skal være en pædagog til at holde
> "opsyn" når børn er ude at lege ?

mener du i en børnehave eller hvad?

--
Knus, Sabina

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-10-04 19:14

Sabina Hertzum (sabina@mandezonen.dk) skrev følgende:

> mener du i en børnehave eller hvad?

Ups: Det glemte jeg lige i farten. Ja i en børnehave og for den sags
skyld også i vuggestue og fritidshjem.

Henriette Døssing

Fra : Mel A

Dato : 05-10-04 19:16

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message
> Findes der nogle regler for, om der skal være en pædagog til at holde
> "opsyn" når børn er ude at lege ?
>
> Henriette Døssing

Hej Henriette

Regler? Det ved jeg ikke, men som PGU studerende har vi da snakket om at der
er en pædagog eller anden voksen ude når børnene er ude, men det er ikke
muligt med den bemanding der er i børnehaver i dag at "overvåge" alt hvad
børnene laver. Hvis der sker en ulykke eller anden uønsket adfærd, er der
altid en voksen i nærheden. Nærheden = kan høre når en græder/ kan se barnet
straks eller efter få skrit.
Jeg ville da gerne høre hvorfor du spørger, da jeg jo er i gang med en god
læreproces.

Mvh Melanie

Fra : Søren Mors

Dato : 05-10-04 19:28

Mel A wrote:
> [...]
> muligt med den bemanding der er i børnehaver i dag at "overvåge" alt hvad

Det ville da også være rædselsfuldt hvis børnene aldrig måtte være væk
fra de voksnes blikke. Selv børn har da brug for lidt fred engang imellem.

Det har her i Århus været forbudt for børnehavebørn at være på
legepladsen uden at der var voksne i et stykke tid. Det er så nu blevet
løsnet til at et mindre antal af de større børn må være på legepladsen
uden at der er voksne. De strammere regler blev indført efter en
dødsulykke for nogen år siden.

Søren Mors

Fra : Mel A

Dato : 05-10-04 19:36

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> wrote in message

> Det ville da også være rædselsfuldt hvis børnene aldrig måtte være væk
> fra de voksnes blikke. Selv børn har da brug for lidt fred engang imellem.

Helt enig!

> [...]
> løsnet til at et mindre antal af de større børn må være på legepladsen
> uden at der er voksne. De strammere regler blev indført efter en

Jeg er pt. i praktik i en skovbørnehave, og her er vi ude næsten konstant.
Derfor er der perioder hvor vi ikke kan se alle børn, men høre hvis en
græder slemt kan vi altid. Der er faktisk også en å børnene må lege i. Der
er pt. ca.20-25 cm dypt vand og åer er vel lidt over 1 m. bred.
Børnene har enormt godt af de løse tøjler og at vi er så meget ude, og på
ture næsten hver dag.

Mvh Melanie

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-10-04 05:44

Mel A (melanie@_slettes_dinven.dk) skrev følgende:
> Jeg ville da gerne høre hvorfor du spørger, da jeg jo er i gang med
> en god læreproces.

Jeg spørger fordi jeg hver dag går forbi en børnehave, hvor børnene
klatrer på hegnet omkring legepladsen, på taget af legehuset og i de
træer, som står umiddelbart op til hegnet og jeg har aldrig set en
voksen på legepladsen.

Det er ikke fordi jeg synes, at børn skal være under konstant
opsyn/"overvågning", men hvis jeg havde mit barn i den institution ville
jeg føle mig utryg.

Henriette Døssing

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-10-04 12:08

> [...]
>
> Det er ikke fordi jeg synes, at børn skal være under konstant
> opsyn/"overvågning", men hvis jeg havde mit barn i den institution ville

Jeg ville som pædagog tillade børnene at klatre på næsten alt. Det er godt
for børnenes motoriske udvikling, og udvider børnens kropsbevidsthed. Altså
hvad de kan og ikke kan, hvad de tør og ikke tør.
Men afhængig af hegnet ville jeg ikke lade dem klatre på det. Dels fordi
nogle hegn kan være lidt farlige, således at deres snørrebånd eller værre
kan hænge fast. Dels fordi de kan falde ud på den anden side af hegnet (og
ud for institutionen). Dels fordi nogle hegn ikke kan holde til det. Men
legehuset og træer er perfekt til at udvikle ens barns motoriske færdigheder
og udvide ens barns kropsbevidsthed.

Læs denne interessante artikel:
www.boernogunge.dk/internet/BoernogUnge.nsf/0/16B1D37FDB469887C1256B900030D7
1A?opendocument

Mvh

Emil

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-10-04 13:21

Emil Jensen [2100] (lime@jensen73.dk) skrev følgende:

> [...]
> godt for børnenes motoriske udvikling, og udvider børnens
> kropsbevidsthed. Altså hvad de kan og ikke kan, hvad de tør og ikke

Det er jeg enig med dig i. Jeg forstår bare ikke, hvorfor der ikke er en
pædagog på legepladsen.

Henriette Døssing

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-04 13:33

Fischer & Døssing wrote:
> Det er jeg enig med dig i. Jeg forstår bare ikke, hvorfor der ikke er
> en pædagog på legepladsen.

der kan være flere ting der spiller ind.....
1- antallet af børn ude kan være så småt at der er mere brug for pædagogen
indendørs, fordi børnene kan aktivere sig selv, og skønnes store nok, til at
kunne være ude uden opsyn....
2- pædagogen kan være inde for at ordne en ble eller andet..
3- pædagogen kan være uden for din synsvidde...

nu er det henved 12 år siden jeg arbejdede i en børnehave, men jeg husker at
vi tillod 3-5 af de største børn at lege alene på legepladsen, men holdt
naturligvis øje med dem fra vinduerne...
hvis der var mange børn på legepladsen var der altid en pædagog, men var der
en af børnene der skulle have hjælp på toilettet eller andet, var den
pædagog også den mest naturlige til at tage sig af det, det kan betyde at
man re væk fra legepladsen i en kortere periode, men samtidig holder
personalet indendørs også et øje ud af vinduet.....
man kan som pædagog ikke rende rundt og lege med børnene hele tiden, nogle
gange sidder man i en gruppe med en rimelig udsigt over pladsen hvor børnene
ved hvor de kan finde en, og skiftens så til at gå en runde.. andre gange
står man i skuret og er ved at hive legeredskaber frem, og andre igen sidder
man i et legehus og hygger med ungerne...

børn har godt af at udfolde sig uden voksnes konstante opsyn, det skal der
være plads til...
--
Knus, Sabina

Fra : Heidi B.

Dato : 05-10-04 20:00

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Findes der nogle regler for, om der skal være en pædagog til at holde
> "opsyn" når børn er ude at lege ?
>
> Henriette Døssing

Egentlig meget godt spørgsmål jeg også meget gerne ville høre svaret på. Vi
valgte for 2 år siden at tage vores datte ud af en børnehave da der stort
set aldrig var opsyn på legepladsen med mindre der var 20 børn derude og
helst 30 grader Efterfølgende har der været en meget kedelig ulykke der,
dog ikke med dødelig udgang og alle sagde at nu blevd er strammet op.
Nope sådan er det stadigvæk og denne børnehave er også SFO. Så vores datter
går som den eneste ikke i SFO, da de ikke har tjek på nogen ting.
Så jeg håber på nogen gode svar. Og nej jeg forventer ikke at der er opsyn
med børnene i alle de timer de er der!!

Hilsen
Heidi B.

Fra : jens

Dato : 05-10-04 20:03

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Findes der nogle regler for, om der skal være en pædagog til at holde
> "opsyn" når børn er ude at lege ?
>
> Henriette Døssing

der er ikke en nøjagtig lovgivning på området, men da kommunerne har det
overordnede ansvar, findes der ofte regler i de enkelte kommuner, en regel
om at der højest må være 4 børn på lejepladsen uden tilsyn er ikke unormal.
men vil man have nøjagtig besked må man ringe til kommunen.

der står lidt om det her
http://www.sm.dk/lovgivning/retskilder/Dokumenter/Skr_210-308.htm

Hilsen jens

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-10-04 00:48

Det afhænger af i hvilken kommune børnehaven befinder sig i. Nogle kommuner
overlader det til institutionen om at lave regler, andre kommuner har lavet
et regel-sæt som alle deres institutioner skal følge.
Sidst jeg arbejdede i børnehave (Ballerup), måtte børnene ikke være ude uden
opsyn. Men om det var vores egen regel eller kommunens ved jeg ikke?
Jeg har arbejdet på et fritidshjem i København, hvor min gruppe var med børn
i børnehaveklassen-alderen. Her måtte børnene godt være alene på
legepladsen, hvis pædagogen vurderede det forsvarligt. Den pædagog som havde
givet børn lov til at gå ud, var ansvarlig for at der blev kigget efter dem
med jævne mellemrum, eller at sende en anden ud hvis man selv var
beskæftiget med noget andet. Hvis der kom mange børn ud, var der
selvfølgelig altid en ude.

Her er for iøvrigt en interessant artikel om emnet:

Uddannet pædagog