Børnefødselsdage i skolen??
Fra : Heidi B.

Dato : 29-09-04 09:07

Hej!!

Min datter er begyndt i børnehaveklasse og det er hun enormt glad for.
Nu har vi fået en seddel hjem om at når der skal holdes brønefødselsdage i
hjemmet skal pige invitere piger og drenge invitere drenge.
Det undre mig gevaldigt og vil da også tage det op med lære og
forældrerepræsentanter.
Men nu spørge jeg jer: Er det sådan børn idag holder fødselsdag?? Det skal
siges at hun gerne vil have hele klassen hjem.

Med venlig hilsen
Heidi B.

Fra : Holst

Dato : 29-09-04 09:17

Heidi B. wrote:

> [...]
> Men nu spørge jeg jer: Er det sådan børn idag holder fødselsdag?? Det skal
> siges at hun gerne vil have hele klassen hjem.

Sådan holdte vi også fødselsdag for klassen, dengang jeg var barn. Jeg
tror, at lidt af årsagen var, at de færreste havde mulighed for at bænke
20 råbende og skrigende børn foran lagkagen, og ved kun at invitere
drengene til min fødselsdag, så kunne man altså halvere antallet.

Men jeg synes da, at hvis hun og I gerne vil have hele klasse med hjem,
så skal I da også bare invitere hele klassen. Som sådan kan skolen jo
ikke bestemme det, eftersom det foregår i fritiden.

Dog vil jeg lige sige, at jeg i høj grad er tilhænger af, at enten
inviterer man alle, eller man inviterer alle af samme køn som
fødselaren, eller man inviterer slet ingen. Det var heldigvis ikke sådan
i min klasse i sin tid, men jeg har hørt historier om børn, som ikke
blev inviteret med, fordi de ikke lige var "in" hos fødselaren, og noget
sådan skaber et dårligt klima i klassen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-04 09:20

Heidi B. wrote:

> Men nu spørge jeg jer: Er det sådan børn idag holder fødselsdag?? Det
> skal siges at hun gerne vil have hele klassen hjem.

i min søns klasser har der altid været en klar aftale om at enten inviterede
man alle pigerne, eller alle drengene, eller hele klassen....
det er for at undgå klikedannelse og "holden udenfor", da især pigerne er
slemme til den slags...

den sidste fødselsdag der blev holdt var kun for drengene, men den forrige
var for hele klassen.....

--
Knus, Sabina

Fra : Heidi B.

Dato : 29-09-04 09:26

> [...]
> slemme til den slags...
>
> den sidste fødselsdag der blev holdt var kun for drengene, men den forrige

Ja selvfølgelig skal alle pigerne eller hele klassen inviteres!!
Det er jo også nu at man skal sørge for at der ikke er nogen der holdes
udenfor

Knus
Heidi B.

Fra : Kitti Egevang

Dato : 29-09-04 09:44

Hej.

Min datter er også lige startet i børnehaveklasse.
Og hun har allerede været til 3 "pige-fødselsdage".
Det er på samme måde her, enten invitere man alle pigerne eller alle
drengene eller hele klassen.
Forældrene til fødselsdagsbarnet henter så alle pigerne/drengene efter skole
og følger dem hjem til fødselsdag.

Det var jo lidt anderledes i børnehaven hvor alle var med incl. de voksne.

Hilsen Kitti.

Fra : JIB

Dato : 29-09-04 11:12

> Nu har vi fået en seddel hjem om at når der skal holdes brønefødselsdage i
> hjemmet skal pige invitere piger og drenge invitere drenge.

Tror du ikke bare, at den seddel er dårligt formuleret? Hvis man deler
invitationer ud i klassen/børnehaven, skal ingen holdes udenfor.

Hvis man kun ønsker bestemte deltagere, må man aflevere invitationerne
privat.

Er det ikke bare det?

Mvh. JIB

Fra : LLL

Dato : 29-09-04 13:29

"JIB" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> invitationer ud i klassen/børnehaven, skal ingen holdes udenfor.
>
> Hvis man kun ønsker bestemte deltagere, må man aflevere invitationerne

Børnefødselsdage er mit mareridt det skal ingen hemmelighed være. Det lyder
meget godt det med alle pigerne eller alle drengene eller hele klassen hjem,
men hvad nu hvis man ikke har pladsen? Det er nemlig meget kedeligt hvis man
udelukker nogen og det kan ret nemt ske. Det som ville være ideelt hvis
absolut børn skal holde deres fødselsdage, ville være om der kunne
arrangeres noget i f.eks klassens time således alle deltager, man kunne
invitere klassen til bowling, Mc'Donalds eller lign. hvis man så ellers har
råd, men kan godt se man jo ikke kan bruge skolens tid til at feste som
sådan.. Nogle gange føler jeg lidt at man føler sig presset til overhovedet
at holde noget andet end for familie eller venner til børnene som bor i
nærheden, altså ikke kun skolekammerater. Hvorfor man føler sig presset?????
Fordi alle andre holder noget og får det til at virke som det nemmeste i
verden at holde fødselsdage for sine børn. Nogle børn kan godt forstå man
ikke inviterer klassekammerater, andre vil plage og plage netop fordi de ser
nogen andre holde det og det er her det er svært.

Har ingen andre det på samme måde eller er det kun mig og hvad har andre som
har det på denne måde så gjort for at afhjælpe det?

Mvh LLL

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-04 13:42

LLL wrote:
> [...]
> klassen hjem, men hvad nu hvis man ikke har pladsen? Det er nemlig
> meget kedeligt hvis man udelukker nogen og det kan ret nemt ske.

hvor meget plads kræver det at holde en børnefødselsdag??
det er jo relativt.... feks har jeg aldrig haft siddepladser nok til det, så
jeg har ofte tyet til løsningen med at lave picnic på stuegulvet for
ungerne, og de synes det er skiiiiide skægt ;)
og derudover er det jo bare et spørgsmål om at enten sende ungerne ud og
lege, eller ind på værelset....

> [...]
> holde noget andet end for familie eller venner til børnene som bor i
> nærheden, altså ikke kun skolekammerater. Hvorfor man føler sig

mht presset, så ligger man jo selv som man reder.. hvis man hver gang giver
efter for presset, og holder en stor fødselsdag for barnet, så bider det
sig selv i røven....

> [...]
> børn kan godt forstå man ikke inviterer klassekammerater, andre vil
> plage og plage netop fordi de ser nogen andre holde det og det er her

når man selv har prøvet t holde fødselsdag bare en gang, så ved man jo at
det ikke holder stik.... det er jo SLET ikke så nemt som man gerne vil have
det til at se ud......

> Har ingen andre det på samme måde eller er det kun mig og hvad har
> andre som har det på denne måde så gjort for at afhjælpe det?

der er i min søns klasse lavet et arrangement, hvor feks 3 af drengene gik
sammen om at holde en fødselsdag... på den måde blev ansvaret fordelt over 6
forældre, i stedet for den ene, og planlægningen derfor nemmere generelt
set....
de havde så valgt at låne sig frem til en lokal børnehave og invitere
drengene til overnatning og fest om aftenen....
kan sige at drengene havde en kanon fest, og jeg havde bestemt ikke indtryk
af at forældrene var overbebyrdede....

--
Knus, Sabina

Fra : Heidi B.

Dato : 29-09-04 13:52

Jeg vælge at klippe det hele væk, da jeg ikke lige kan svare på de enkelt
punkter som sådan.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg elsker at holde børnefødselsdag.
Da min datter gik i børnehave var det kanon hyggeligt når de kom herhjem og
stuen blev den ene dag lavet om så der var plads til de her 20-25 unger.
Arbejdet er jo ikke større end man selv gør det til. Jeg elsker at gøre
alting selv, så sådan er det også når jeg holder sådan noget. Så jeg synes
ikke det er noget arbejde. Og man kan altid finde pladsen!!! Hvis lysten er
der
Har allerede vilde planer med datterens første fødselsdag i skolen og den er
først til februar
Synes ideen med at gå nogen sammen om at holde er en rigtig god ide, kunne
dog ikke selv finde på det, men sådan er smag og behag. Der er også forældre
der synes det er genialt at man kan holde en fødselsdag på McDonalds. Jeg
kunne aldrig drømme om at holde fødselsdag på den måde. Hvis man aldrig
kommer der hvorfor så holde det der.
Nej hjemme er bedst og hyggeligst. Man skal bare holde det som passer bedst
til en selv og barnet

Knus
Heidi B.

Fra : Anita

Dato : 29-09-04 15:48

LLL wrote:
> Nogle
> børn kan godt forstå man ikke inviterer klassekammerater, andre vil
> plage og plage netop fordi de ser nogen andre holde det og det er her
> det er svært.

Hejsa

Jeg har aldrig selv haft klassen hjemme til fødselsdag, det var ligesom bare
ikke en mulighed. Men jeg måtte gerne deltage ved andres, med mindre de
havde dyr (jeg ikke kan tåle) eller det lå i weekenden (hvor vi var i
sommerhus).

Jeg har aldrig plaget om det - det vidste jeg ikke ville nytte spor. Jeg
synes ordningen med at give kage eller lign. til klassen ved fødselsdag er
fin, der kan de fleste være med.

> Har ingen andre det på samme måde eller er det kun mig og hvad har
> andre som har det på denne måde så gjort for at afhjælpe det?

Jeg forstår udemærket hvad du mener. Jeg har dog endnu ingen børn, men det
er da et stort arbejde, hvis hele boligen skal om-møbleres, der skal
planlægges, laves mad og ikke mindst ryddes op igen. McD-løsningen tiltaler
mig heller ikke vildt, men jeg forstår godt de forældre som vælger den. Så
er man ovre det og behøver ikke bruge dagevis på at lave mad m.v.

Jeg synes du skal gøre det du bedst kan trives med.

Venligst Anita

Fra : LLL

Dato : 29-09-04 17:05

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er man ovre det og behøver ikke bruge dagevis på at lave mad m.v.
>
> Jeg synes du skal gøre det du bedst kan trives med.

Af flere grunde bla. mangel på plads er det svært for os at holde noget,
ville helt ærligt ønske det ikke var sådan at det bare ligesom ligger i
luften at børn absolut skal holde noget for klassen. Mange børn incl. vores,
bliver skuffede hvis de ikke også får lov at holde det som de andre børn.
Det er derfor svært at undgå. Jeg indrømmer jeg bestemt ikke elsker at holde
fødselsdage som sagt men det er jo svært at skuffe ens børn. Har undgået det
indtil nu, men den holder snart ikke mere i byretten. Det kunne være rart at
man var enige om ikke at holde noget alle forældre imellem, men heller ikke
den holder i byretten, det ved jeg.

Har dog prøvet at holde det på Mc'Donalds, det var ikke sagen, der var en
masse andre børn udefra og skulle de derind nu, ja de er nu så store at de
ikke kan hoppe i kugleland og ja så kan de selvfølgelig spise derinde og man
slipper for oprydning.

I det store hele, er jeg også af den slags som ikke kan tåle at nogen bliver
holdt udenfor og det kan altså være svært uden man skal invitere mindst 20
børn.

Glad for du forstår Anita, for det er ikke nemt og ja det har noget at gøre
med man skal ommøblere det hele og huset næsten blir væltet.

Men har nogen ideer som kan afhjælpe dette er ideerne velkomne!

På forhånd tak!

Mvh LLL

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-09-04 17:39

"LLL" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men har nogen ideer som kan afhjælpe dette er ideerne velkomne!

Skovtur med mad, der er egnet til at indtages, siddende i skovbunden -
organiseres med fordel sammen med et eller to andre børn og deres forældre.
Hvis du bor i byen, erstattes skoven af den nærmeste park.
Underholdningen vil børnene langt hen ad vejen selv stå for, men hav evt. et
par fangelege eller en skattejagt klar.

Lån skolens gymnastiksal eller aulaen Lån SFOen en fredag efter lukketid og
lav overnatning til lørdag formiddag. Slut af med kaffe og rundstykker til
de andre forældre, når de henter børnene.

- igen: gå sammen med nogle flere, så virker det ikke så uoverkommeligt.

Hilsen Inger

Fra : Holst

Dato : 29-09-04 17:50

LLL wrote:

> Men har nogen ideer som kan afhjælpe dette er ideerne velkomne!

Tak i skoven med dem alle. Lav en picnic med små lækkerier. Lav en
skattejagt, spil noget rundbold ...

Ja, jeg er godt klar over, at alle tider på året ikke er lige gode til
en picnic, men så må du jo bare sørge for at have varm cacao med i nogle
termokander og lignende.

Fra : Nette

Dato : 29-09-04 23:08

"LLL" skrev

> Det lyder meget godt det med alle pigerne eller alle drengene eller hele
klassen >hjem, men hvad nu hvis man ikke har pladsen?

Man har altid pladsen!!
Jeg er opvokset i en toværelses lejlighed, og der kunne vi have hele klassen
til fødselsdag.
Noget mad på gulvet i stuen, derefter ind og lege lidt på værelset, ud i
gården og lege og så ind og have lidt godt, inden festen slutter.
Det kræver altså ikke mange kvadratmeter.

> [...]
har
> råd, men kan godt se man jo ikke kan bruge skolens tid til at feste som

Dvs, man må godt holde anden fødselsdag end kage til klassen, hvis man har
råd, men ikke hvis man har plads?
Jeg synes, det lyder langt væk, af en holdning, der siger "Jeg har børn, men
gider ikke besværet med dem, så det betaler jeg mig for." Og den slags er
jeg ikke tilhænger af.

> [...]
ser
> nogen andre holde det og det er her det er svært.

Jamen det kræver altså heller ikke ret meget. Det er kun, hvad man selv gør
det til. Alle kan vel bage en pizza, en kage og servere nogle sodavand?
Større børn kan endda sagtens lokkes til at smide affald i en pose og stille
sin tomme flaske i kassen igen. Børneværelset er hurtigt ryddet op bagefter,
hvis det hele vel og mærke i forvejen er sat nogenlunde i system.

> Har ingen andre det på samme måde eller er det kun mig og hvad har andre
som
> har det på denne måde så gjort for at afhjælpe det?

Jeg har det i hvert fald ikke sådan. Og jeg har meget svært ved at forstå,
hvorfor dem, der har råd, gerne må invitere på McD eller til bowling, når
dem der har plads ikke må invitere hjem? Eller måske har jeg misforstået
noget?

Jeg synes, det er dejligt at ungerne kan få lov til at komme hjem til
hinanden i flok, at fødselsdagsbarnet kan få lov til at være i centrum
derhjemme med alle vennerne omkring sig.

Der imod kan jeg godt forstå, hvis man vælger at dele dem op i drenge/piger,
men jeg synes da, at dem der har lyst til at tage hele klassen med, skal
have lov til det.

Nette

Fra : SE

Dato : 30-09-04 23:07

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gården og lege og så ind og have lidt godt, inden festen slutter.
> Det kræver altså ikke mange kvadratmeter.

Nej, man har ikke altid pladsen. Vi bor 2 voksne, en 13 årig og et spædbarn
på 60 kvm. Dvs, reelt er det kun 48, da en trappe tager de 12 kvm. Vi har et
minisoveværelse på 10 kvm som sønnen på 13 har, og en ministue på 13 kvm som
manden og jeg bruger til soveværelse og babyværelse, samt et køkken på 15
kvm. og resten til bad og entre.

Køkkenet bliver også brugt som tv-stue og legeværelse for den lille - og jeg
kan ikke se, hvordan vi skal få plads til 16 14-årige drenge dér, når
knægten vil holde fødselsdag. Vi kan med god vilje dække op til 10 i
køkkenet, men så er der heller ingen der kan røre sig. Hvor de sidste 6 så
skal være - det kan jeg ikke se.
Og det kan godt være at jeg er sippet, men jeg vil ikke have fremmede til at
fise rundt i mit soveværelse (mhv din bemærkning om "bare" at smutte ind på
værelset), som man skal igennem for at komme ind på sønnens værelse. Det er
skærmet af med en reol, men jeg kunne godt forestille mig at dbbeltseng og
dvd hurtigt vil blive okkuperet - og DET gider jeg ikke være med til.

Og 16 14 årige drenge fylder altså for meget til at de kan spise på gulvet.

Sønnen her VED godt, at der ikke bliver tale om at holde noget herhjemme, så
alternativet er at slå os sammen med en anden elev (selvom der ikke er nogen
der har fødselsdag tæt på ham) eller betale os fra en gang bowling, biograf
eller hvad de nu har lyst til.

Så det er altså ikke alle der har pladsen, selvom du klarede det fint i en 2
værelses da du var barn. Forøvrigt siger antallet af værelser ikke ret
meget, da jeg selv er vokset op i en toværelses - på 86 m2...... Der var
plads nok.

/se

Fra : Nette

Dato : 01-10-04 08:15

"SE" skrev

> Og 16 14 årige drenge fylder altså for meget til at de kan spise på
gulvet.

Ja, det gør de da, men så snakker vi heller ikke om børnefødselsdag. Jeg
tvivler på, at drenge på 14 år gider at sidde og spise boller, sodavand og
kagemand.
De vil nok hellere finde ud af at slå sig sammen nogle stykker og så holde
en klassefest.
Alternativet kunne også være en lørdag eftermiddag i skoven med
orienteringsløb, drageflyvning eller hvad man nu lige kan finde på, som ikke
koster en herregård eller kræver flere ugers foreberedelse.
HVIS drenge på 14 overhovedet gider holde fødselsdagsfest for hele klassen.
I den alder slog vi det enten sammen, holdte for vores venner eller lod helt
være med at holde noget.

> [...]
> værelses da du var barn. Forøvrigt siger antallet af værelser ikke ret
> meget, da jeg selv er vokset op i en toværelses - på 86 m2...... Der var

Jamen jeg kan så fortælle, at den lejlighed jeg er opvokset i, var på 64 m2,
hvoraf trappe og repos også tog mange m2.
Der var en stue på 19m2, et børneværelse på 16 m2, et køkken på 8 m2, et
badeværelse på 2 m2 samt en lille fordelingsgang på 2,5 m2.
Nu er det heldigvis sjældent, at børnefamilier bor så småt, og det var det
allerede dengang. Men der var alligevel nok plads til at hele klassen kunne
komme med hjem et par timer en dag efter skole. - Men igen,- jeg snakker om
børnefødselsdag, ikke ungdomsfester.

Nette

Fra : Heidi B.

Dato : 29-09-04 13:52

> [...]
> invitationer ud i klassen/børnehaven, skal ingen holdes udenfor.
>
> Hvis man kun ønsker bestemte deltagere, må man aflevere invitationerne

Jo det kan godt være det er dårlig formuleret, men så er det meget dårligt
formuleret.
Som sagt jeg ved ikke helt hvad de mener med det, men håber at finde ud af
det

Knus
Heidi B.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 14:32

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formuleret.
> Som sagt jeg ved ikke helt hvad de mener med det, men håber at finde ud af

Ring til klasselæreren, så er det hurtigt opklaret

Tina

Fra : Heidi B.

Dato : 29-09-04 15:06

> Ring til klasselæreren, så er det hurtigt opklaret
>
> Tina

Ja men nu skulle jeg alligevel til forældrekonsultation idag så der snakkede
vi om det bagefter og det var ikke hende der havde skrevet det men
forældrerepræsenterne der havde skrevet det.
Men hun kunne ikke se der var noget i vejen for at invitere hele klassen.
Tilgengæld fik jeg af vide hvor dygtig min datter var nede i skolen. Bliver
man lige glad, specielt når det ikke er det man forventer at få afvide

Knus
Heidi B.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-09-04 18:03

Læg fødselsdagene sammen, så klassen ikke farer ud til 24 fødselsdage om
året. Lav en fælles fødselsdag hver anden måned for de 2-4 som har haft
fødselsdag. Så kan en af fødselslarens forældre melde sig frivilligt og
lægge hus/lejlighed til. Resten af fødselslarernes forældre sørger så for
mad/kage og lignende. Det eneste ulempe som jeg ser det, er at det ikke er
én barn, men 2-4 børn som deles om opmærksomheden.

Mvh

Emil

Fra : Anita

Dato : 29-09-04 19:04

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> forældre sørger så for mad/kage og lignende. Det eneste ulempe som
> jeg ser det, er at det ikke er én barn, men 2-4 børn som deles om

+ at børnene ikke får lov at besøge hinanden og se hvordan hinanden bor. Men
kun det ene barn kan vise sit værelse og legetøj frem. Men ellers er jeg
enig, der er flere fordele end ulemper.

Venligst Anita

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-04 22:36

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mad/kage og lignende. Det eneste ulempe som jeg ser det, er at det ikke er
> én barn, men 2-4 børn som deles om opmærksomheden.

Åh, nej, da, børnene skal da bestemt have lov til at fejre
hinanden, og dermed komme på besøg hos hinanden,
det er da festligt, lad være med at tage det fra dem
pga. jeres egen magelighed.
Mvh.Bodil.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 30-09-04 01:35

> Åh, nej, da, børnene skal da bestemt have lov til at fejre
> hinanden, og dermed komme på besøg hos hinanden,
> det er da festligt, lad være med at tage det fra dem
> pga. jeres egen magelighed.

Hvor sjovt er det lige at fejre 24 fødselsdage om året? Det var kun ment som
et forslag.
Der er fordele og ulemper ved alle løsninger

Mvh

Emil

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-04 17:34

> for
> er

> Hvor sjovt er det lige at fejre 24 fødselsdage om året? Det var kun ment
> som
> et forslag.

Børnene elsker det.
Mvh.Bodil.

Fra : Heidi B.

Dato : 30-09-04 18:41

> Børnene elsker det.
> Mvh.Bodil.

Kan se at vi er meget enige Bodil
Læste et andet sted det med økonomien. Der er bestemt ikke nogen der siger
at en børnefødselsdag behøver at være dyr.
Herhjemme bliver de holdt for meget små penge, da vores økonomi er stram.
Men børnene skal fejres, sådan er det.
Og om vi er så ment ikke flere til en børnefødselsdag end vi er når familien
er samlet.
Så jeg tror måske lidt folk er blevet for magelig uanset om det er en
"modedille" at man skal holde børnefødselsdag eller ej. Børnene underholde
jo sig selv det meste af tiden. Så nej det er bare at nyde det mens børnene
er små, det er de ikke så længe

Knus
Heidi B.

Fra : Anita

Dato : 30-09-04 08:02

Bodil Grove Christensen wrote:
> Åh, nej, da, børnene skal da bestemt have lov til at fejre
> hinanden, og dermed komme på besøg hos hinanden,
> det er da festligt, lad være med at tage det fra dem
> pga. jeres egen magelighed.

Pjat. Børn idag mangler sjældent noget. De er ofte i centrum, får ofte gaver
og har ofte kammerater med hjemme. (I hvert fald de fleste børn). Så jeg
tvivler på at man kan tale om at "tage noget fra barnet". Selv børn af
Jehovas Vidner overlever fint uden fødselsdagsfester.

Venligst Anita

Fra : LLL

Dato : 30-09-04 08:14

> [...]
> tvivler på at man kan tale om at "tage noget fra barnet". Selv børn af
> Jehovas Vidner overlever fint uden fødselsdagsfester.

Ok, det vidste jeg ikke, holder børn i Jehovas Vidner ikke
fødselsdagsfester? Du har ret, børn i dag mangler sjældent noget, så i
virkeligheden behøver de nok slet ikke de fødselsdagsfester. Kender en pige
som havde alle pigerne fra klassen hjemme, det var et mareridt og pigen selv
blev vænt fra det ved den lejlighed og vil nu ikke længere holde sin
fødselsdag for kammeraterne. Nu er det kun for familie og måske den eller de
to nærmeste veninder, det er da også efter min mening ok. Problemet er at
ens børn vil det samme som de andre om det synes det eller ej. Det er bare
som om det er et most! Det føles altså ligesom om man skal leve op til
noget.

mvh LLL

Fra : Anita

Dato : 30-09-04 08:38

LLL wrote:
> Ok, det vidste jeg ikke, holder børn i Jehovas Vidner ikke
> fødselsdagsfester?

Nopes. Ikke normalt vis.

> Du har ret, børn i dag mangler sjældent noget, så i
> virkeligheden behøver de nok slet ikke de fødselsdagsfester.

Næh, det behøver de ikke, men jeg kan da godt forstå at man holder og fejrer
fødselsdag for børnene. Men bliver det ikke for meget med 2-3 dage med
fødselsdagsgæster? Det synes jeg personligt.

> [...]
> ikke længere holde sin fødselsdag for kammeraterne. Nu er det kun for
> familie og måske den eller de to nærmeste veninder, det er da også

Sådan har jeg det også. Men det skyldes helt andre ting.

> Problemet er at ens børn vil det samme som de
> andre om det synes det eller ej. Det er bare som om det er et most!
> Det føles altså ligesom om man skal leve op til noget.

Der er det jo, man som forældre må være opgaven voksen, man må træffe en
beslutning og så ellers leve med den beslutning. Det er forældrene som
bestemmer, og børnene er alligevel bedst tjent med nogle forældre som er
glade, tilfredse og ikke alt for stressede. Så intet er så skidt at det ikke
er godt for noget - er det ikke sådan man si'r?

Venligst Anita

Fra : LLL

Dato : 30-09-04 08:58

> [...]
ikke
> er godt for noget - er det ikke sådan man si'r?

Jo jeg synes jo netop det kan blive for meget, en dag med at holde
fødselsdag må da være rimeligt. Det er jo fordi det er en form for mode at
holde børnefødselsdage for klassen eller henholdsvis drengene el. pigerne og
det er det jeg ikke kan lide. Man skal også huske på, at det ikke kun er dem
for klassen som skal med, det er også børn udefra gården osv. altså kan det
hurtigt blive temmelig mange som skal med hvis ingen skal glemmes eller
svigtes. Jeg kender godt selv følelsen også fra andre af mine venner, der
oplevede det ikke at blive inviteret og "alle" andre skulle med. Ikke nogen
sjov følelse skulle jeg hilse at sige og som barn vil man jo aldrig forstå,
at det er noget fødselsdagsbarnets forældre har været nød til grundet evt.
pladsmangel. Jeg synes personligt det har taget om sig.

Ja, det er forældrene, de voksne som bestemmer, det som bare gør ondt, er at
man må skuffe sine børn og de bliver godt og grundigt sure og kede af det.
De føler jo også et pres, de føler de skal det samme som de andre. Ikke
nogen nem situation!

Mvh LLL

Fra : Anita

Dato : 30-09-04 09:27

LLL wrote:
Hejsa

Gider du ikke klippe det væk du ikke besvarer, så slipper alle læsere for at
scrolle så meget Og evt. svare imellem det tekst du svarer på, så er det
lettere for udenforstående at følge dialogen.

> Jo jeg synes jo netop det kan blive for meget, en dag med at holde
> fødselsdag må da være rimeligt.

Præcis.

> Jeg synes personligt det har taget om sig.

Men det er jo fordi folk har det som du, og de kan ikke bære at sige stop.

> [...]
> sure og kede af det. De føler jo også et pres, de føler de skal det
> samme som de andre. Ikke nogen nem situation!

Nej, det er ikke let, men ikke desto mindre er det nødvendigt at sætte
grænser for hvad man vil acceptere. Vi behøver ikke gøre som alle andre, vi
må gøre som vi selv ønsker og finder rimeligt og det må børnene acceptere.
Hvilket de også sagtens kan.

Min venindes pige har fx. aldrig jamret over ikke at få klassen hjem på
besøg. Pigen (8 år) ved godt og forstår fint at de har alt for lidt penge
til blot at overveje den slags. Hos dem er prioriteten at få mad på bordet -
hver dag.

Venligst Anita

Fra : LLL

Dato : 30-09-04 09:47

> [...]
det
> lettere for udenforstående at følge dialogen.

Sådan, det er gjort hermed!

> Præcis.

> Men det er jo fordi folk har det som du, og de kan ikke bære at sige stop.

Det har du sikkert ret i, men når man læser svarene her, er det som om andre
ikke har det ligesom jeg, det kunne måske være rart at høre fra andre i
samme båd, som ikke synes det at der absolut skal være fødselsdage for hele
klassen eller henholdsvis pigerne el. drengene. Det kunne være godt at høre
hvad deres erfaringer er med dette evt. Hallo, sidder der nogen derude som
har det svært med det?

Jeg kan se på dine svar, at du forstår. Også selvom du ikke selv har børn.

Mvh LLL

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 10:21

> [...]
høre
> hvad deres erfaringer er med dette evt. Hallo, sidder der nogen derude som

Vi har tre børn på henholdsvis 4, 9 og 11 år.
De to store havde altid børnehaven med hjem. Ca. 15 børn ud af 40 og så
skiftedes børnene til, at komme hjem til fødselsdage.
Den store har også haft hele klassen på 20 børn, med hjem et par gange. Han
ville gerne have pigerne med, da det var dem han legede mest med.

Vores mindste går ikke i børnehave, så der har vi inviteret nabobørnene og
hun er så også inviteret til deres fødselsdage.
Det har ikke været mange børn, men hun har hygget sig gevaldigt og der blev
selvfølgelig serveret lagkage og boller og hun fik selv lov til, at hjælpe
med, at bage og lave lagkagen.

Jeg synes det kan være stressende ( og også dyrt ), at holde store
fødselsdage. Da vi boede i lejlighed fik de store ikke klassen med hjem, men
kun deres nærmeste venner og familien.
Sådan har det fortsat de sidste par år. Jeg synes også, at de små
fødselsdage er hyggelige. Det synes vores børn også, så de har ikke været
skuffede eller utilfredse.

Næste år får de så hele deres gruppe med hjem. De går i friskole, så der er
lagt 2 eller 3 klasser sammen i grupper, som består af ca. 8-10 børn.
Vi har nu masser af plads både inde og ude og det gør det mere overskueligt
imo, selvom det kun er 8-10 børn + naboens børn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Anita

Dato : 30-09-04 13:48

Buffy wrote:
> [...]
> Sådan har det fortsat de sidste par år. Jeg synes også, at de små
> fødselsdage er hyggelige. Det synes vores børn også, så de har ikke

Det er rart at høre. Jeg synes også at mindre arrangementer er mindst lige
så hyggelige som større.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 30-09-04 22:08

Buffy wrote:

> Jeg synes det kan være stressende ( og også dyrt ), at holde store
> fødselsdage.

Det er vel kun så dyrt, som man selv gør det til. Bag en stor kagemand -
en brunsvir er bedst - og hæld en pose matadormix over. Køb nogle liter
cacaomælk og varm det i en gryde. Og så kan du jo have gemt en pakke
serpentiner fra nytår, og så har du en fin fødselsdag for barnet for vel
under 100 kr.

Selvfølgelig er 100 kr. også en slags penge, men barnet har jo trods alt
kun fødselsdag én gang om året, så der er et helt år til at spare op.

Og ligeledes er der et helt år til at planlægge, så man ikke bliver
stresset.

Eller er børnefødselsdage blevet så meget anderledes i dag i forhold til
da jeg var barn for en 20-25 år siden?

Jeg har ikke selv nogen børn endnu og har derfor ikke selv været til så
mange børnefødselsdage for nylig. Men jeg var næsten til en 5-års
fødselsdag for et halvt års tid siden (jeg var på weekendbesøg hos nogen
af mine venner og tog af sted derfra en times tid inden børnenes
ankomst). Og det var bestemt ikke noget stort. Pigernes fra hendes
gruppe/rum/whatever i børnehaven var inviteret. Kagemand og saftevand
skulle serveres. Mor havde også lavet små slikposer (samlet mængde slik
var nok for mindre end 25 kr. fra en bland-selv-biks). Og så var der
også købt prinsessepaptallerkner, prinsesseplastkrus og
prinsesseservietter. Og andet var der ikke.

Og det bedste af det hele, kunne hendes mor bagefter fortælle mig, var,
at fødselsdagsfesten for veninderne fra børnehaven nok var den
allerbedste fødselsdagsgave. Ja, meget bedre en den fine nye cykel, men
hun er da forhåbentlig blevet glad for cyklen her i løbet af sommeren

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 06:58

"Holst" <newssep04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>under 100 kr.

>Eller er børnefødselsdage blevet så meget anderledes i dag i forhold til

Vi har altid brugt det med boller, lagkage, kagemand/kone og en pose slik.

De senere par år er det dog blevet tradition ( i hvert fald for de lidt
større børn ), at der serveres varm mad ( pizza, pitabrød, burgere eller
lignende ), derudover kage og slik.
Børnefødselsdage holdes også om aftnen af og til nu. Vores ældste har været
til 2 fødselsdage, der sluttede kl. 21 og 22.

Vi har tænkt os, at bage nogle pizzaer næste år. Kagemand har jeg aldrig
prøvet, at bage ( har altid bestilt hos bageren), men jeg kan da lave en
brunsvir, så det må da afprøves.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 30-09-04 16:48

LLL wrote:

> [...]
> holde børnefødselsdage for klassen eller henholdsvis drengene el. pigerne og

Herregud, de har da kun fødselsdag en gang om året, så slemt er det da
ikke at have 10-11 børn i et par timer (selvom det er vældig rart når de
bliver hentet )

Vi holder børnefødselsdag for drengene om fredagen efter skole og
familien kommer så i weekenden før eller efter, det er ikke så galt og
ungerne er meget stolte af at vise hvor de bor og ikke mindst hvad de
har fået i fødselsdagsgave.

Det med at holde drenge/pige-fødselsdage er altså ikke noget der bare er
moderne lige nu, de gjorde man allerede for mindst 30 år siden, da jeg
startede i skole og der står jo ingen steder skrevet, at man både skal
have lagkage og boller og pizza og burgere og slikpose og sjove lege og
hvad man ellers finder på.
Vi plejer at bage en kagemand, som de spiser når de kommer og så snitter
eller byg-selv-burgere inden de går hjem og de går ikke sultne herfra,
men de har haft en fest i de par timer de har været her. De har heller
aldrig væltet det hele, de kan godt tåle at få kridtet grænserne op og
det plejer at gå fint.

Marianne Feddersen

Fra : Nette

Dato : 30-09-04 20:20

"LLL" skrev
> Det er jo fordi det er en form for mode at
> holde børnefødselsdage for klassen eller henholdsvis drengene el. pigerne
og
> det er det jeg ikke kan lide.

Det er da i hvert fald ikke en modedille. Med mindre altså at moden har
varet i over 25 år.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-09-04 20:50

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er da i hvert fald ikke en modedille. Med mindre altså at moden har
> varet i over 25 år.

Det kan ikke gøre det.
Sådan gjorde vi også i 50'erne, da jeg var barn - og i 20'erne og 30'erne,
da mine forældre var det
Og i øvrigt også i 70'erne, 80'erne og 90'erne, da mine børn var det.

Så en ret holdbar mode, må man vist sige.
Forskellen er, at forældre i dag ikke er så indstillet på at lade en
børnefødselsdag "vinde" over et arbejdsprojekt.
Som jeg ser det.

Hilsen Inger

Fra : Heidi B.

Dato : 30-09-04 21:24

> [...]
> Forskellen er, at forældre i dag ikke er så indstillet på at lade en
> børnefødselsdag "vinde" over et arbejdsprojekt.

Vi kunne ikke være mere enige.
Forældre idag har for travlt i deres egen ting til at príotere børnene og
deres ønsker.

Knus
Heidi B.

Fra : LLL

Dato : 01-10-04 11:02

"Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forskellen er, at forældre i dag ikke er så indstillet på at lade en
> børnefødselsdag "vinde" over et arbejdsprojekt.

Ok, lad os ikke kalde det en mode, det var også et forkert ord for det, men
der hviler helt klart et pres på børnene for at man skal holde
fødselsdage.....det gør alle de andre jo, men måske også angsten for ikke at
blive inviteret om der skulle være nogen som holder fødselsdag er der jo
også. Jeg syntes ikke det var nemt at være barn hvad det angår.

I øvrigt er det jo fint så mange har ideerne til hvordan en børnefødselsdag
skal holdes, men man skal jo også have energien må man huske på og den kan
jo være væk af mange grunde.

Min ide ville være at ingen holdt fødselsdage hjemme, men at man på skolen
holdt noget en gang om måneden for de som evt., havde fødselsdag i løbet af
måneden, eller er det helt dumt????? Problemet er at ikke så mange forældre
nok er enige. Måske er det i virkeligheden mest forældrene som er
interesserede i at holde noget, altså de som synes den slags er sjovt. En
ærlig sag!

Mvh LLL

Fra : Holst

Dato : 01-10-04 11:58

LLL wrote:

> Min ide ville være at ingen holdt fødselsdage hjemme, men at man på skolen
> holdt noget en gang om måneden for de som evt., havde fødselsdag i løbet af
> måneden, eller er det helt dumt?????

Ja, det er dumt, for det er ikke det, en børnefødselsdag drejer sig om.
En børnefødselsdag er barnets dag og ikke noget, som skal deles med en
håndfuld andre børn fra klassen.

I min skoletid havde vi også klassefester i klassen et par gange om
året, og det var så absolut fint. Men det ville bestemt ikke være en
erstatning for børnefødselsdagene, selvom de så blot holdt lidt oftere.

> Problemet er at ikke så mange forældre
> nok er enige. Måske er det i virkeligheden mest forældrene som er
> interesserede i at holde noget, altså de som synes den slags er sjovt. En
> ærlig sag!

Det er naturligvis forældrene, der i tidernes morgen har indført en
sådan tradition, men det er jo en tradition, som har stået på i årtier,
så den er nok ikke så nemt at ryste af sig igen.

Og skal jeg være ærlig: Når man vælger at få børn, så er én af de ting,
man derved også påtager sig, altså at holde børnefødselsdage for sine
børn. Fuldstændig ligesom man påtager sig at skifte ble på ungen og stå
op kl. 3 om natten, når ungen skriger.

Fra : Nette

Dato : 01-10-04 12:15

"Holst" skrev

> [...]
>man derved også påtager sig, altså at holde børnefødselsdage for sine
>børn. Fuldstændig ligesom man påtager sig at skifte ble på ungen og stå

Jeg kunne ikke være mere enige med dig.
På samme måde, må man spæde til, når ungen skal på lejrskole, når den skal
konfirmeres osv. Og det skulle man da også gerne som forældre nyde, at gøre
for sine børn.

Nette

Fra : Anita

Dato : 01-10-04 19:11

Nette wrote:
> Jeg kunne ikke være mere enige med dig.
> På samme måde, må man spæde til, når ungen skal på lejrskole, når den
> skal konfirmeres osv. Og det skulle man da også gerne som forældre
> nyde, at gøre for sine børn.

Det er jeg nu ikke enig i. Der er ingen børn som bliver traumatiseret af
ikke at holde fødselsdagsfest for sin klasse. De har det heller ikke som et
behov på lige fod med mad og tør ble.

Man kan sagtens fejre sit barns fødselsdag og lade barnet være i centrum i
den anledning, uden at invitere klassen. Det er heller ikke alle som bliver
konfirmeret, af forskellige årsager, og heller ikke dette anser jeg som
noget problem.

Og den der med: "Jamen alle de andre gør sådan" bryder jeg mig ikke ret
meget om. Vi skal da forhåbentlig lære børnene at stå på egne ben og være
forskellige. Vi træffer ikke de samme valg eller beslutninger i livet og det
skal børnene vel også lære. Vi mener forskellige ting og prioriterer
forskelligt. Også dette er til gavn for børn at lære, i forhold til at blive
selvstændige væsner, der en dag kan stå på egne ben, uden at være hunderæd
for at træde ved siden af "hvad andre nu mener de bør gøre".

Jeg synes det er forældres frie ret at opdrage deres børn som de ønsker, så
længe børnene ikke lider overlast. Hermed indbefatter det at forældrene
bestemmer, hvordan barnets fødselsdag fejres. Nogle forældre giver barnet
gaver til 150 kr, andre til 1500 kr. Begge dele er lige fint. Begge børn
bliver temmelig sikkert glade for deres gave.

Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 01-10-04 23:13

"Anita" skrev

> Og den der med: "Jamen alle de andre gør sådan" bryder jeg mig ikke ret
> meget om.

Det er jo det, der her er tale om. Folk føler sig presset, fordi alle andre
gør det.

> Jeg synes det er forældres frie ret at opdrage deres børn som de ønsker,

> længe børnene ikke lider overlast. Hermed indbefatter det at forældrene
> bestemmer, hvordan barnets fødselsdag fejres.

Ja, men så er det også forældrene, der må tage det brokkeri der eventuelt må
komme fra barnet og ligeledes finde sig i, at "alle" andre gør det. Og
selvsamme forældre kan ikke tillade sig at sidde og beklage sig. Hvis dem,
der vælger en fødselsdag, skal acceptere at andre ikke gør det, så skal dem,
der ikke vælger det, også accepterer at andre gør. Og det er jo netop det,
der er essensen her,- nogle beklager sig over at andre holder fødselsdag.

Det er muligt, at et barn ikke bliver traumatiseret af det, men giver man
barnet en fødselsdag på ligefod med alle andre, kunne man risikere at gøre
barnet rigtig glad,- og at barnet ville kunne se tilbage på en dejlig
oplevelse lang tid fremover.

Nette

Fra : Anita

Dato : 03-10-04 17:17

Nette wrote:
> Det er jo det, der her er tale om. Folk føler sig presset, fordi alle
> andre gør det.

Præcis. Men er der nogen grund til at gøre som alle andre alene af dén
grund?

> Ja, men så er det også forældrene, der må tage det brokkeri der
> eventuelt må komme fra barnet og ligeledes finde sig i, at "alle"
> andre gør det.

Bestemt.

> [...]
> at andre gør. Og det er jo netop det, der er essensen her,- nogle
> beklager sig over at andre holder fødselsdag.

Selvfølgelig. Jeg ville da også til enhver tid støtte op om andres
fødseldsdag selvom jeg ikke selv fejrer min.

> [...]
> risikere at gøre barnet rigtig glad,- og at barnet ville kunne se
> tilbage på en dejlig oplevelse lang tid fremover.

Den oplevelse kan barnet sagtens få i selskab med sin familie og enkelte
venner. Det behøver ikke kun finde sted til en klasse-fødselsdag.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-10-04 14:07

> [...]
> holdt noget en gang om måneden for de som evt., havde fødselsdag i løbet

Forstår jeg det rigtigt, når jeg læser, at det, som ikke alle elsker eller
orker, må ingen få?
Hvis jeg har læst det rigtigt - ja, så ER det dumt.

Nogle steder holder de "månedens fødselsdage" i SFO'en (det er så
forskelligt fra sted til sted, hvor meget forældrene er involveret) - men
det er gruppens/institutionens fest, ikke det enkelte barns.
Det er noget HELT andet.

Og ja - at fejre sit barns fødselsdag på den ene eller anden måde sammen med
de børn, lille Peter har mest tilfælles med - nemlig den halve eller hele
klasse - det hører altså med til den kultur, som vi er en del af.

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 01-10-04 16:54

LLL wrote:

> I øvrigt er det jo fint så mange har ideerne til hvordan en børnefødselsdag
> skal holdes, men man skal jo også have energien må man huske på og den kan
> jo være væk af mange grunde.

Dårlig undskyldning synes jeg, det er et par timer ud af et helt år, det
kan man altså godt gøre for sine børn, hvis man tager sig en smule sammen.

Selv familier med meget store problemer (som alvorlig sygdom) klarer
det, fordi de gerne vil give deres barn en dag, der er helt deres egen.

Marianne Feddersen

Fra : Holst

Dato : 30-09-04 21:56

LLL wrote:

> [...]
> holde børnefødselsdage for klassen eller henholdsvis drengene el. pigerne og

Nogen moder holder åbenbart bedre end andre, for dette er da ikke en
pind anderledes end da jeg var barn sidst i halvfjerdserne og starten af
firserne.

> [...]
> svigtes. Jeg kender godt selv følelsen også fra andre af mine venner, der
> oplevede det ikke at blive inviteret og "alle" andre skulle med.

Det er selvfølgelig altid en balancegang, og selvfølgelig er man nødt
til at begrænse sig. Da jeg var barn, blev klassen inviteret (typisk kun
dem af samme køn som fødselaren, men enkelte inviterede hele klassen).
Der blev ikke holdt fødselsdag for alle legekammeraterne på vejen, som
jeg husker det, og sådan var det også for de øvrige af vejens børn.

> [...]
> De føler jo også et pres, de føler de skal det samme som de andre. Ikke

Ja, jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår, hvorfor disse
børnefødselsdagen er så frygtelige. Ja, pladsmangel og bla bla bla, men
det lyder mest af alt som dårlige undskyldninger, synes jeg, for ikke at
ville holde en børnefødselsdag. Jeg synes lidt, at det virker som om, at
det skal gøres åh så stort og fint, og derfor føler nogen forældre
åbenbart, at de ikke rigtig magter opgaven. Men det behøver ikke være
særlig meget. Som nogen har sagt, så er det jo stort set nok at bage
nogle boller og bagefter sende dem ind på børneværelset og lege. Og så
er de par timer hurtig gået.

Fra : SE

Dato : 30-09-04 23:12

> [...]
>det lyder mest af alt som dårlige undskyldninger, >synes jeg, for ikke at

Prøv at læse mit indlæg om pladsmangel ovenfor, og fortæl mig så, at det
bare er en dårlig undskyldning. Vi HAR ikke den fysiske plads, uanset hvor
mange møbler vi så flytter. Det eneste rum der kan komme på tale, er vores
køkken. Det er 15 kvm, hvoraf en hel del går til underskabe, køleskab,
vaskemaskine og komfur - men det kan vi jo bare flytte........ Det er jo KUN
børnenes behov det handler om ifm fødselsdage, ik'

Jeg ville enormt gerne holde en fødselsdag for sønnen herhjemme, og det
ville han også selv, men som tingene ser ud nu, er det bare ikke en
mulighed. Desværre.......

Og det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke gider "besværet" - tværtimod,
så elsker jeg at gå og nusse når der skal komme gæster, og oprydningen er vi
jo flere om herhjemme.

/se

Fra : Holst

Dato : 01-10-04 08:24

SE wrote:

> Prøv at læse mit indlæg om pladsmangel ovenfor, og fortæl mig så, at det
> bare er en dårlig undskyldning.

Ja, men jeg må indrømme, at jeg ikke anser 14-årige for at være børn
længere. De er nu unge. Men selvfølgelig, jo større de bliver fysisk,
desto mere fylder de også fysisk :)

Da jeg var barn, holdt vi også op med at holde fødselsdage, da vi nåede
op i teenageårene. Så blev der holdt "fester", og hvor tidligere alle i
klassen havde holdt børnefødselsdage, så var det ikke alle i klassen,
som holdt disse fester. Hvorfor ved jeg ikke.

Fra : LLL

Dato : 01-10-04 18:12

LLL wrote:

> [...]

særlig meget. Som nogen har sagt, så er det jo stort set nok at bage
nogle boller og bagefter sende dem ind på børneværelset og lege. Og så

Altså er jeg den eneste som synes det at holde børnefødselsdage for
klassekammerater er en dårlig ide. Jeg mener jo ikke at der slet ikke skal
holdes noget, men kun for nærmeste familie og et par af børnenes venner
måske, det må da være fint.

Fra : Anita

Dato : 01-10-04 19:18

LLL wrote:
> [...]
> klassekammerater er en dårlig ide. Jeg mener jo ikke at der slet ikke
> skal holdes noget, men kun for nærmeste familie og et par af børnenes

Præcis. Jeg ser intet problem i den fremgangsmåde. Men de som har lyst til
at invitere klassen skal da endelig gøre det, det er da hyggeligt for
ungerne at lege sammen og ses på en anden måde end de gør i skolen og i
sfo'en - bare en gang imellem.

Det ville dog ikke være passende at lave et arrangement (som foreslået) i
skolen. Hvornår skulle det foregå? I undervisningstiden? Arj, vel? I
middagspausen? Det bliver nok lidt presset og ikke så hyggeligt. Men måske i
sfo'en det kunne komme på tale - men så er balladen bare at ikke alle børn
går dér. Så er det vist næsten bedre at holde sig til den traditionelle
kage/slik/flødebolle-uddeling i klassen.

Venligst Anita

Fra : vadmand

Dato : 01-10-04 23:03

> Ja, jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår, hvorfor disse
> børnefødselsdagen er så frygtelige.

Måske fordi børn i større flokke ofte er aldeles rædselsfulde?

Per V.

Fra : LLL

Dato : 02-10-04 07:13

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "LLL" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Måske fordi børn i større flokke ofte er aldeles rædselsfulde?

Også rigtigt, det er nemlig ikke altid en fryd med disse børnefødselsdage.
De fødselsdags som blev holdt for mig da jeg var barn, var ikke helt uden
konflikter og børn som var ulykkelige og græd.
Mvh LLL>

Fra : vadmand

Dato : 02-10-04 09:01

> [...]
> De fødselsdags som blev holdt for mig da jeg var barn, var ikke helt uden
> konflikter og børn som var ulykkelige og græd.

Selv husker jeg fødselsdage fra min barndom, der var aldeles rædselsfulde.
De bedste var som regel dem, hvor jeg kun inviterede dem, jeg kunnelide (gik
i ren drengeskols, så det med køn var ikke aktuelt. Til gengæld var vi 32 i
klassen, så pladsproblemer var også reelle).

Problemer med udelukkelse opstår vel først og fremmes, hvis man inviterer
NÆSTEN alle, ikke kuun fx 5-6 stykker.

Per V.

Fra : LLL

Dato : 30-09-04 09:01

PS. kender du grunden til Jehovas Vidner ikke holder fødselsdage?

Mvh LLL

Fra : Anita

Dato : 30-09-04 09:22

LLL wrote:
> PS. kender du grunden til Jehovas Vidner ikke holder fødselsdage?

Det første jeg fandt via google:
http://www.laerernet.dk/rel/jehova.htm

"Det kræves af alle Vidner, at de deltager i dør til dør forkyndelsen, samt
at de deltager i flere ugentlige møder i de såkaldte Rigssale. Udover at
kræve denne store arbejdsindsats af Vidnerne, kræves der også en bestemt
livsførelse. Vagttårnsselskabet har efterhånden opstillet en lang række
forbud. F.eks. må et Vidne ikke ryge, modtage blodtransfusion, aftjene
militær værnepligt, fejre fester som jul, fødselsdag og fastelavn, deltage i
sport og lejrskoler, synge nationalsange, deltage i politik og stemme ved
valg. Vidnerne må heller ikke læse kritisk litteratur om
Vagttårnsselskabet."

Men jeg kan ikke lige umiddelbart finde en forklaring på hvorfor det er
sådan. Men jeg kan prøve at finde ud af hvorfor.

Venligst Anita

Fra : SE

Dato : 30-09-04 22:56

> [...]
>
> Men jeg kan ikke lige umiddelbart finde en forklaring på hvorfor det er
> sådan. Men jeg kan prøve at finde ud af hvorfor.

Grunden til at JV ikke holder fødselsdager bunder i en fortælling i Biblen,
hvor en (kan ikke huske hvem) fejrer fødselsdag og som gave får Johannes
Døberens afhuggede hoved på et fad.

Derfor tager JV afstand fra fødselsdage, da de ikke mener at den handling er
noget at støtte op om, ved at holde fest og få gaver i den forbindelse.

Håber det hjalp. Det er meget kort ridset op, men jeg har det fra en
tidligere kollega der er JV, og som fortalte mig grunden da jeg spurgte
(nysgerrig som altid *GG*)

/se