Problem med seriel port
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-11-04 21:15

Hej

Jeg har en server som kører SuSE 9.1 Pro.

Den har en UPS tilsluttet den serielle port, /dev/ttyS1.

Nu skal jeg have en vejrstation tilsluttet en serielport på den server -
og sætter den til /dev/ttyS0 - det virker bare ikke - der er ikke hul
igennem til vejrstationen. Hvis jeg derimod sætter vejrstationen til
/dev/ttyS1, så kan jeg uden problemer hente data fra den.

Jeg kom frem til at den serielle port 2 (/dev/ttyS0) på bundkortet var
itu, så jeg købte mig en seriel-til-usb-adapter. Når jeg sætter den i et
usb-stik, så finder serveren selv driver osv. til dimsen og den findes
nu som /dev/ttyUSB0.

Men når jeg kobler vejrstationen til og forsøger at hente data fra den,
så får jeg en fejl fra programmet: "Could not reset" efter den har stået
et par minutter.

Hvad kan der være galt? seriel-til-usb-dimsen virker med vejrstationen
hvis jeg bruger den fra windows, men med samme program som jeg bruger
fra linux (fetch2300 fra http://open2300.sourceforge.net/).

Det virker lidt som om jeg kun kan bruge een seriel port på min server -
men det kan da vel ikke passe?

http://www.gartneriet.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 10-11-04 23:14

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> fra linux (fetch2300 fra http://open2300.sourceforge.net/).

> Det virker lidt som om jeg kun kan bruge een seriel port på min server -

Har du testet om den USB-serielport dims du anvender har en
fungerende linux driver er god nok ?
(prøv at søge på internet på linux-driverens og USB chip i adapteren)

Nogle USB-serielport dimser er så ringe at de heller ikke altid under
Windows virker 100% korrekt. Man får næsten lyst til selv
at bygge sin USB-serieladpater så man ved at driver+software
fungerer.

Jeg har 4 serielporte (2 indbyggede og 2 på et ISA kort) i min
kædelserver uden problemer.
Hvis begge dine serielporte virker under windows, så skal de også
virker under Linux. Måske du blot har noget forkert konfiguration
af IRQ eller IO-addresse af serielporte, eller en dæmon kørende
der anvender den ene serielporten og forstyrrer.

--
no signature :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-12-04 09:47

On 10 Nov 2004 22:13:38 GMT, frank damgaard
<frank_spamtrap1@deathstar.dk> wrote:

Ups ... dette svar på mit spørgsmål ser jeg først nu ... men jeg føler
en trang til at svare på det alligevel

>Har du testet om den USB-serielport dims du anvender har en
>fungerende linux driver er god nok ?
>(prøv at søge på internet på linux-driverens og USB chip i adapteren)

Da jeg købte den tjekkede jeg hvilke modeller der burde virke med linux
- og min kører med et chipsæt som er understøttet (pl et-eller-andet)

> [...]
>Windows virker 100% korrekt. Man får næsten lyst til selv
>at bygge sin USB-serieladpater så man ved at driver+software

Min dims virker nu - årsagen er en smule pinlig:
Linux plejer jo så fint at starte med 0 for det første device, 1 for
nummer 2 osv. Første usb-serielle port må jo så selvsagt være ttyUSB0 -
hvilket er den jeg har forsøgt mig med. Da jeg så får det (i øvrigt
indlysende) råd at se hvad den skriver i logfilen når jeg sætter den
til, ja, så viser det sig at den hedder ttyUSB1 i stedet.

Jeg vil selvfølgelig hårdnakket påstå at jeg også har prøvet at bruge
den i mine forsøg, men det er der nok ingen som vil tro på
Det undrer mig så lidt at den starter ved 1 og at den ikke giver en
fejlbesked når jeg bruger ttyUSB0 - siden den nu ikke findes.

Men nu virker det i hvert fald og det virker glimrende.

http://www.gartneriet.dk