Søg-erstat i filer
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-11-04 12:04

Hejsa

Jeg har en række HTML-filer, hvor jeg skal have erstattet
"require menu.html" med "require menu.php" - hvad er den smarte kommando
til det?

Mvh.
/Thomas

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-11-04 12:10

Thomas Lindgaard uttered:
> Jeg har en række HTML-filer, hvor jeg skal have erstattet
> "require menu.html" med "require menu.php" - hvad er den smarte kommando
> til det?

$ sed -i -e s/menu\.html/menu\.php/ *.html

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-04 12:10

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Jeg har en række HTML-filer, hvor jeg skal have erstattet
> "require menu.html" med "require menu.php" - hvad er den smarte kommando
> til det?

perl -pi.bak -e 's/require menu.html/require menu.php/' *.html

Gemmer en backup i .bak-filerne.

(Jaja, sed'er der understøtter -i-flaget kan det lige så godt)

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-11-04 12:13

Peter Makholm uttered:
> perl -pi.bak -e 's/require menu.html/require menu.php/' *.html

Nysgerrig - er . ikke "alle tegn" i perls regexp's hvis man ikke escaper
dem? Jeg er mest vant til at bruge POSIX...

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-04 12:22

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> Peter Makholm uttered:
>
> Nysgerrig - er . ikke "alle tegn" i perls regexp's hvis man ikke escaper
> dem? Jeg er mest vant til at bruge POSIX...

Jo. Men når der er så meget kontekst så plejer jeg bare at antage at
der ikke går noget galt. Jeg burde selvfølgelig angive hvor jeg
springer lidt let over kravsspecifikationen.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-11-04 12:31

Peter Makholm uttered:

> Jo. Men når der er så meget kontekst så plejer jeg bare at antage at
> der ikke går noget galt. Jeg burde selvfølgelig angive hvor jeg
> springer lidt let over kravsspecifikationen.

Jeg mente nu heller ikke det skulle være et problem - man includer
forhåbentlig ikke også "menuxhtml" :)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-11-04 13:21

On Mon, 01 Nov 2004 11:30:59 +0000, Kristian Thy wrote:

> Jeg mente nu heller ikke det skulle være et problem - man includer
> forhåbentlig ikke også "menuxhtml" :)

Jeg gør i hvert fald ikke :)

Tak for svarene. Men jeg har også lige en opfølger: Hvad nu hvis det jeg
ønsker at erstatte indeholder et antal linieskift?

Sød signatur, forresten :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-11-04 14:15

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Tak for svarene. Men jeg har også lige en opfølger: Hvad nu hvis det jeg
> ønsker at erstatte indeholder et antal linieskift?

Perl har en variabel der angiver hvad den betragter som linieskift.
Den sætter du bare til noget andet :)

Kig på $/ i "perldoc perlvar".

--
Thorbjørn Ravn Andersen