Contribs SME server - lidt forståelses pro~
Fra : Jesper Vels

Dato : 30-10-04 15:15

Hej

Jeg sidder og leger lidt med en SME server. Men der er noget jeg ikke
rigtig fatter...

1. I-bay's hvad er det lige?
2. Når man opretter en bruger hvordan opretter man så mail til brugeren?
3. Kan man ikke godt nok have flere domæner på en SME server? altså
xxxx.dk og yyyy.dk
4. hvad med mail kan man ikke få nanv@xxxx.dk og navn@yyyy.dk ?
5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?

Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først
opppe på mandag igen :(

/Jesper Vels

Fra : andy

Dato : 30-10-04 16:27

ja hvis du hoster et domain name på serveren bliver det eks per@homenet.dk

> 3. Kan man ikke godt nok have flere domæner på en SME server? altså
> xxxx.dk og yyyy.dk

ja det skulle kunde lade sig gøre har ikke prøvet selv

> [...]
> 5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?
>

> Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først

Og husk at hvis du køre resten fra linux pc er skal du på dem hava sat
smb op da du ellers ikke kan komme til at rette i digne dokomenter på
serveren.

Fra : Madsen

Dato : 30-10-04 18:06

Jesper Vels wrote:
> Hej
>
> Jeg sidder og leger lidt med en SME server. Men der er noget jeg ikke
> rigtig fatter...
>
> 1. I-bay's hvad er det lige?

skal du oprette hvis du vil oprette flere domæner.

opret en bruger eks per og han får per@xxxxx.dk

> 3. Kan man ikke godt nok have flere domæner på en SME server? altså
> xxxx.dk og yyyy.dk

ja

> 4. hvad med mail kan man ikke få nanv@xxxx.dk og navn@yyyy.dk ?
> 5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?

såvidt jeg husker kan du kun opsætte en mail server som vil hede
mail.xxxx.dk (hoved domæne)

> Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først
> opppe på mandag igen :(

Dukomentation liger på http://edocs.mitel.com/ se under 6000 menner at den
side du nævner kun henviser til den opgivne.

--
Hilsen Madsen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 30-10-04 19:18

"Jesper Vels" <jesper@vels.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg sidder og leger lidt med en SME server. Men der er noget jeg ikke
> rigtig fatter...
>
> 1. I-bay's hvad er det lige?

Det samme som shares i windows verdenen.
Du sætter dem op, og sætter så om de må kunne ses fra internettet eller kun
lokalt via Samba.

> 2. Når man opretter en bruger hvordan opretter man så mail til brugeren?

Den oprettes automatisk.

> 3. Kan man ikke godt nok have flere domæner på en SME server? altså
> xxxx.dk og yyyy.dk

Hostnames and addresses

> 4. hvad med mail kan man ikke få nanv@xxxx.dk og navn@yyyy.dk ?

Sagtens, men det er lidt mere "tricky"
(Du skal ind og rette i filen 90virtualdomains og lidt andre steder)

> 5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?

Samme login navn som brugeren ellers bruger (og samme password)

> Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først
> opppe på mandag igen :(

Det er fordi sitet fremover vil blive hostet hos et andet firma.

Mitel "opgav" E-Smith for et stykke tid siden, og gav den fri til
"Contribs-miljø'et"
De lavede så Version 6.0.1.

Håber det gav lidt svar

-Søren Steinmetz

Fra : Claus Larsen

Dato : 31-10-04 13:12

Du browser ind på http://server/server-manager
> 3. Kan man ikke godt nok have flere domæner på en SME server? altså
> xxxx.dk og yyyy.dk
Du kan have "alle dem du vil have". Du opretter dem bare i
server-manager .
> 4. hvad med mail kan man ikke få nanv@xxxx.dk og navn@yyyy.dk ?

Du kan lave et navn i server-manager under pseudonyms som dit mail så
vil akseptere

> 5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?

I server-manager kan du oprette en bruger, fs bruger digselv,,password
256647

Når du opretter brugeren kan du bestemme hvilke rettigheder den skal
have. En bruger skal have admin rettigheder, som giver dig systemmails.
En anden bruger giver du user rights, den kan du bruge til at modtage
mails med. Det er dit username og password i dit mailprogram.

> Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først
> opppe på mandag igen :(

prøv her: http://sme.swerts-knudsen.dk/

Hilsen Claus

Fra : Jesper Vels

Dato : 31-10-04 21:50

Jesper Vels wrote:

> [...]
> 5. hvad bliver ens mail brugernavn så? nanv@xxxx.dk eller?
>

> Håber der er nogle der kan gi mit et svar for contribs.org er først

Hej

Er der en der kan prøve at guide mig... for jeg fatter ik rigtig
contribs....

1. Jeg skal have oprettet 3 domæner, altså 3 forskellige hjemmesider på
min contribs

2. Der skal oprettes nogle email adresser til hver domæne (altså unikke
bruger)

3. Jeg skal have oprettet et share på serveren som en af mine windows
maskiner skal bruge som backupplads

Er der en der kan prøve at guide mig igennem den operation?

Mvh
Jesper Vels

Fra : Claus Larsen

Dato : 01-11-04 12:02

Jesper Vels wrote:

> Hej
>
> Er der en der kan prøve at guide mig... for jeg fatter ik rigtig
> contribs....

ok, det vil jeg gerne

> 1. Jeg skal have oprettet 3 domæner, altså 3 forskellige hjemmesider på
> min contribs

Har du fundet ud af at komme ind til server-manager?

Åbn din mozilla ( alternativt internet explorer ) og skriv oppe i
adresselinjen:

http://det-du-kaldte-din-server-da-du-installerede-den/server-manager

og tryk enter

Tryk dig ind på domains add virtual domain osv.pegogklik videre det er
meget let.

Gå evt ind på create starter webside bagefter hvis du vil lave en hurtig og
ganske pæn hjemmeside. Du kan kun skrive tekst der.

> 2. Der skal oprettes nogle email adresser til hver domæne (altså unikke
> bruger)

opret tre user i users i server-manager, en til hver mail. Brug dem til din
mail. Udgående hedder bare mail, for alle kontoer. Indgående hedder
mail.ditdomæne.dk

> 3. Jeg skal have oprettet et share på serveren som en af mine windows
> maskiner skal bruge som backupplads

Gå ind på workgroup i server-manager og opret en workgroup, default er
tux-net
opret derefter et ibay ( under ibay) og du har dit share.

> Er der en der kan prøve at guide mig igennem den operation?
Det hele giver sig når du har fundet server-manager.
http://vært/server-manager

Du bør finde ud af at få sat en https://vært/server-manager op (krypteret)

Det kan linket til Svert-knudsen (fra en anden mail) hjælpe dig med.

Hvis du ikke kan huske hvad du kaldte maskinen så kør konfigurer igen i din
SME.

Hilsen Claus

Fra : Jesper Vels

Dato : 01-11-04 16:52

Claus Larsen wrote:

> opret tre user i users i server-manager, en til hver mail. Brug dem til din
> mail. Udgående hedder bare mail, for alle kontoer. Indgående hedder
> mail.ditdomæne.dk

Jeg har oprettet en I-bay er hedder xxx.dk og oprettet domænet xxx.dk og
valgt at den skal høre til I-bay xxx.dk

Har tilføjet domænet yyy.dk til at være til primary site. Dvs nu har
serveren 2 domæner tilknyttet.

Når jeg vil oprette en bruger så kan jeg da ikke vælge hvilket domæne
emailen skal høre til? eller er det mig der er en potZ og overser det?

Fra : Claus Larsen

Dato : 01-11-04 21:08

Jesper Vels wrote:
> Claus Larsen wrote:

> Når jeg vil oprette en bruger så kan jeg da ikke vælge hvilket domæne
> emailen skal høre til? eller er det mig der er en potZ og overser det?

Jeg er selv ved at sætte det op og jeg har kludret en del i det.

Ikke desto mindre har jeg nu en konto der fungerer på den måde. Jeg har
oprettet en gruppe mailnr1

Til den gruppe opretter jeg et ibay med begrænsede rettigheder ( kun det
rigtige ibay for et flueben.

Så virker det

Så man skal ikke give den en almindelig user men derimod en ibay"user<".

Så kan det lade sig gøre.

Det er altså et spørgsmål om tildeling af rettigheder. Oprettes en
enkelt konto med for mange rettigheder modtager de også de andre
kontoers post.

Hilsen Claus

Fra : Jesper Vels

Dato : 02-11-04 17:49

Claus Larsen wrote:

> [...]
>
> Det er altså et spørgsmål om tildeling af rettigheder. Oprettes en
> enkelt konto med for mange rettigheder modtager de også de andre

Jeg takkker :) Nu har jeg prøvet at oprette 2 domains med en mail konto
på hver... når jeg sender en mail til brugeren på xxx.dk så kommer den
frem hos ham og omvendt når det er yyy.dk så det er bare mega proff

Mvh
Jesper Vels