ln dir link i FreeBSD
Fra : Joakim Reck

Dato : 29-10-04 20:12

Hejsa NG

Jeg står med et lille problem som jeg meget gerne vil have løst. Jag skal
have lavet et link fra et directory til et andet og denne del går da også
fint ved hjælp af:

ln -fhinsv /albums /<target>/albums

Der vor det store problem er at jeg ikke har write access gennem linket. Rod
folderen /albums er i chmod 777. Hvordan for jeg lavet det om så
/<target>/albums også for chmod 777 ???

--
Bedst regards

VIB-host
Joakim Reck
Firkløvervej 14
DK-8800 Viborg
Tlf.: +45 86 67 51 18
Fax.: +45 86 67 51 16

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-04 23:49

Joakim Reck skrev:

> Hvordan for jeg lavet det om så /<target>/albums også for chmod
> 777 ???

Kan det mon hjælpe at kigge på umask(1)?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Joakim Reck

Dato : 30-10-04 01:36

Det blev jeg desværre ikke meget klogere af

Andre som har et bud, og meget gerne et eksempel på en løsning

--
Bedst regards

VIB-host
Joakim Reck
Firkløvervej 14
DK-8800 Viborg
Tlf.: +45 86 67 51 18
Fax.: +45 86 67 51 16

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-10-04 07:20

Joakim Reck skrev:

> Det blev jeg desværre ikke meget klogere af

Prøv flg.:

#v+

$ cd /tmp/
$ umask 0
$ touch test.fil
$ mkdir test.dir
$ ls -l test.{fil,dir}

#v-

Giver det den ønskede virkning?

Mvh,

Fra : Joakim Reck

Dato : 31-10-04 18:21

Hej Klaus

Den vil ikke kendes ved v+ commandoen
Dette er hvad den siger:

ns# v+
v+: Command not found.
ns# cd /tmp/
ns# umask 0
ns# touch test.fil
ns# mkdir test.dir
ns# ls -l test {fil,dir}
ls: dir: No such file or directory
ls: fil: No such file or directory
ls: test: No such file or directory

Er det mig der ikke har fortstået dit svar godt nok ??

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-04 18:30

Den Sun, 31 Oct 2004 18:20:48 +0100 skrev Joakim Reck:
> Hej Klaus
>
> Den vil ikke kendes ved v+ commandoen
> Dette er hvad den siger:
>
> ns# v+
> v+: Command not found.

v+ er en instruktion til newsreaderen, ligesom "begin 644 blabla".

> ns# cd /tmp/
> ns# umask 0
> ns# touch test.fil
> ns# mkdir test.dir
> ns# ls -l test {fil,dir}

Det skal være et punktum efter test, ikke et mellemrum.

Mvh
Kent

Fra : Joakim Reck

Dato : 31-10-04 20:09

så kommer følgende svar

ns# cd /tmp/
ns# umask 0
ns# touch test.fil
ns# mkdir test.dir
mkdir: test.dir: File exists
ns# ls -l test.{fil,dir}
-rw-rw-rw- 1 root wheel 0 Oct 31 19:46 test.fil

test.dir:

nu kommer mit spørgsmål nummer 2 så, hvordan bruger jeg det i forbindelse
med mit link. Er det som følge ??

#ls -s /albums /<target>/albums
#cd /<target>/
#umask 0
#touch *.*

eller er det:

#cd /albums
#umask 0
#touch *.*
#mkdir /<target>/albums
#ls -l /<target>/.{fil,dir}

om end skulle det hele gerne slutteligt komme til at se ud som flg.:
/<target>/albums =
/usr/local/psa/home/vhosts/reck.dk/subdomains/XXX/httpdocs/albums/

I øvrigt tak for hjælpen kan mærke det går den rigtige vej, nu skal jeg
bare have fattet systemet i det, men med din hjælp kommer det jo nok også

--
Bedst regards

VIB-host
Joakim Reck
Firkløvervej 14
DK-8800 Viborg
Tlf.: +45 86 67 51 18
Fax.: +45 86 67 51 16

Fra : Joakim Reck

Dato : 02-11-04 22:41

Hej NG

Jeg har altså stadigt ikke nogen løsning på mit problem, nogen som kan
hjælpe ?? for jeg er rimelig newbie i dette

--
Bedst regards

VIB-host
Joakim Reck