Hvordan installere jeg linux (Helt nybegyn~
Fra : JS

Dato : 28-10-04 19:37

Jeg har aldrig forsøgt mig med linux.

Har hørt om mange forskellige versioner (redhat, mandrake etc.) men ved ikke
lige hvilken jeg skal vælge.

Bruger pt winXP, havde regnet med at jeg med partition magic kunne lave en
seperat linux partiton. Går udfra at man kan installere Linux så man kan
vælge WinXP eller Linux når man starter op.

Håber nogen kan give mig noget grundlæggende hjælpe til hvordan jeg kommer
igang!

Mvh
Johs

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 19:47

On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:
> Jeg har aldrig forsøgt mig med linux.
>
> Har hørt om mange forskellige versioner (redhat, mandrake etc.) men ved ikke
> lige hvilken jeg skal vælge.

Den generelle anbefaling til nybegyndere er: Hvis du har venner der
bruger linux, så vælg den samme udgave som de bruger, så kan du ringe
til dem, hvis der er problemer.

Hvis du ikke har linuxvenner, så synes jeg du skulle overveje
ubuntu-linux.

http://www.ubuntulinux.org << lige til at downloade, brænde og
installere

> Bruger pt winXP, havde regnet med at jeg med partition magic kunne lave en
> seperat linux partiton. Går udfra at man kan installere Linux så man kan
> vælge WinXP eller Linux når man starter op.

Præcis. (Det hedder dualboot på godt dansk)

> Håber nogen kan give mig noget grundlæggende hjælpe til hvordan jeg kommer
> igang!

Trin 1. Giv dig i kast med det
Trin 2. Besøg http://www.linuxbog.dk og bladr. i et par bøger
Trin 3. Spørg her.

Venlige hilsner, god fornøjelse og held og lykke

Sune Vuorela

Fra : JS

Dato : 28-10-04 20:29

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til dem, hvis der er problemer.
>
> Hvis du ikke har linuxvenner, så synes jeg du skulle overveje

På deres download site kan man vælge mellem:
warty-release-install-amd64.iso
warty-release-install-i386.iso
warty-release-install-powerpc.iso (går udfra at dette er noget Mac halløj)
warty-release-live-i386.iso

Hvorfor et image skal jeg vælge? Jeg har en AMD Barton 2500 CPU på et Asrock
Bundkort...ved ikke om dette har indflydelse..

Mvh
Johs

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-10-04 20:31

I dk.edb.system.unix, skrev JS:
> [...]
>
> Hvorfor et image skal jeg vælge? Jeg har en AMD Barton 2500 CPU på et Asrock
> Bundkort...ved ikke om dette har indflydelse..

Jeg kan også klart anbefale Ubuntu, den er "lækker".

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : JS

Dato : 28-10-04 20:36

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

Asrock

> warty-release-install-i386.iso

ok blev bare lidt forvirret af at der stod noget om Intel x86, når jeg nu
har en AMD CPU nok bare mig der misforstår noget.

JOhs

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-04 21:14

Den Thu, 28 Oct 2004 21:36:20 +0200 skrev JS:

> [...]
>

> ok blev bare lidt forvirret af at der stod noget om Intel x86, når jeg nu
> har en AMD CPU nok bare mig der misforstår noget.

AMD er også x86 processorer, selvom de ikke har hedet det siden
586'eren.

Intel kalder jo heller ikke deres for 786, men derimod Pentium 4.

Men det er stadig samme arkitektur, og så længe den kan køre Win98
vælger du bare i386.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-10-04 21:02

Sune Vuorela skrev:

> Hvis du ikke har linuxvenner, så synes jeg du skulle overveje
> ubuntu-linux.

Er der nogen speciel grund til dette valg?

Jeg har ikke selv prøvet den men er nu ved at hente både live og install
iso'erne. Hvad får jeg ved Ubuntu som jeg ikke får med Mandrake og
omvendt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 22:26

On 2004-10-28, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Er der nogen speciel grund til dette valg?

Den er lækker!

> Jeg har ikke selv prøvet den men er nu ved at hente både live og install
> iso'erne. Hvad får jeg ved Ubuntu som jeg ikke får med Mandrake og
> omvendt?

..deb-pakke-system

Der er ikke ret mange ting som man ikke kan i en linuxdistribution som
man kan i en anden

--
Sune

Fra : JS

Dato : 28-10-04 21:30

> Hvis du ikke har linuxvenner, så synes jeg du skulle overveje
> ubuntu-linux.
>
> http://www.ubuntulinux.org << lige til at downloade, brænde og
> installere

Nu har jeg netop installeret ubuntu som gik ret smertefrit! Men når jeg skal
til at logge ind får jeg følgende fejlmeddelse:

"I cannot start the X server (your graphical Interface). It is likely that
it is not set up correctly. Would you like to view the X server Outpu to
diagnose the problem?"

Når man vælger ja til dette kommer der en besked op om diverse ligegyldige
informationer om hvor man bedes rette henvendelse hvis man finder fejl og
lign.

Derefter kommer der en anden fejlmeddelelse:

"I will disable this X server for now restart GDM when it is configured
correctly".

Efter disse beskeder kan jeg logge ind og der står i et sort dos vindue at
jeg har fået ny post (ved ikke lige hvordan man tjekker det).

Hvad er problemet og hvordan løser man det?

Mvh

Johs

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 22:30

On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:
> [...]
> it is not set up correctly. Would you like to view the X server Outpu to

Det lader til at der er gået noget galt under opsætningen af X (Det er
det der der generere det grafikske)

Prøv:
Login i prompten
skriv `su -` (uden plinger - der skal ikke være plinger i det
efterfølgende)
skriv dit superbrugerkodeord
skrig `dpkg-reconfigure xserver-xfree86`

Prøv at vælge nogle andre oplysninger.

gem ændringerne
skriv `exit`
skriv `startx`

(Det er ikke noget obskur hardware du har, vel?)

--
Sune

Fra : JS

Dato : 28-10-04 22:33

> [...]
> skriv `exit`
> skriv `startx`
>
> (Det er ikke noget obskur hardware du har, vel?)

Jeg har et GForce 4 TI4200 graffikkort og et nyt Asrock Mainboard...burde
vel ikke være et problem..?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 22:45

On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:

> Jeg har et GForce 4 TI4200 graffikkort og et nyt Asrock Mainboard...burde
> vel ikke være et problem..?

Har hørt at gforce skulle være lidt kompliceret at få til at fungere
100%, men ikke umuligt.

Hvis du starter med at vælge vesa under skærmdriver, så burde du kunne
få 'noget' op

--
Sune

Fra : JS

Dato : 28-10-04 23:10

> [...]
> 100%, men ikke umuligt.
>
> Hvis du starter med at vælge vesa under skærmdriver, så burde du kunne

Nu har jeg fået kørt denne reconfigure fil. Jeg valgte "nv" som skærmdriver
og så duede det fint! Problemet er bare at jeg jeg lun kan køre 60 hz i
1024*768 og da jeg kørte reconfigure programmet så skulle man også
konfigurer en masse indstillinger for keyboard, mus etc...og der viste jeg
ikke en pind om hvad jeg skulle vælge....

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 23:38

On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:
> [...]
> konfigurer en masse indstillinger for keyboard, mus etc...og der viste jeg
> ikke en pind om hvad jeg skulle vælge....

De fleste keyboardindstillinger er vidst default ok hvis jeg husker ret.
Hvis du bruger ps2-mus skal du vidst vælge /dev/psaux - og bruger du
usbmus er det /dev/input/mice

Hvis du vælger avanceret under skærmopsætning skulle du gerne kunne
vælge refreshrate og så videre

--
Sune

Fra : JS

Dato : 28-10-04 22:45

> Prøv:
> Login i prompten
> skriv `su -` (uden plinger - der skal ikke være plinger i det
> efterfølgende)

Når jeg har logget ind og så skriver su - og dernæst mit password får jeg en
besked om at authentisity (et eller andet) ikke er korrekt...Jeg har jo kun
defineret et kodeord. Mindes ikke at jeg har defineret et
superbrugerkodeord...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 22:49

On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:

> [...]
> besked om at authentisity (et eller andet) ikke er korrekt...Jeg har jo kun
> defineret et kodeord. Mindes ikke at jeg har defineret et

Du skulle meget gerne have defineret et kodeord for root-brugeren som
superbrugeren hedder pr default. Det er noget som man gør inden man
opretter almindelige brugere.

--
Sune

Fra : JS

Dato : 28-10-04 22:51

> Du skulle meget gerne have defineret et kodeord for root-brugeren som
> superbrugeren hedder pr default. Det er noget som man gør inden man
> [...]
Hvad gør man hvis man har glemt dette kodeord??

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 29-10-04 08:57

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message
> On 2004-10-28, JS <dsa@asdf.com> wrote:
>>
> Du skulle meget gerne have defineret et kodeord for root-brugeren som
> superbrugeren hedder pr default. Det er noget som man gør inden man
> opretter almindelige brugere.

Er der ikke nnoget med at der ikke findes en root-bruger i Ubuntu? Jeg har i
hvertfald ikke skulle give root password under installationen - jeg bruger
bare min normale brugers password.

--
Christian
Fjern dyret med den lange hals fra min email-adresse ...

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-10-04 09:11

http://www.ubuntulinux.org/support/documentation/faq/root/view

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 29-10-04 09:40

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> http://www.ubuntulinux.org/support/documentation/faq/root/view

Nemlig, ja.

Fra : andy

Dato : 28-10-04 21:55

Sune Vuorela skrev:

> [...]
> Trin 3. Spørg her.
>
> Venlige hilsner, god fornøjelse og held og lykke

Hej jeg har lige læst at i syntes at ubuntu-linux er en fed linux. Jeg
har ikke selv prøvet den enu, men har kørt meget med debian og Gentoo.
Syntes at debian var lidt for gammeldags speciel den ofentlig og jeg
ffik en del problemer med både testing unstable. Er enligt meget glad
for gentoo, men er nogen gange lidt træt af den da man skal gøre alt fra
sources. Specielt når jeg skal instalere noget nyt, og da jeg det halve
af året kun har en mobil forbindelse at gøre det over er det
ureallistisk at gøre. Men hvilket pakke system bruger ubuntu-linux?
Og har søgt lidt på det men er der nogen der kan give mig et link? så
jeg kan læse om det. Jeg vil lige teste det på en live cd førdst.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-10-04 22:35

On 2004-10-28, andy <andy@mail.dk> wrote:
> [...]
> ffik en del problemer med både testing unstable. Er enligt meget glad

> ureallistisk at gøre. Men hvilket pakke system bruger ubuntu-linux?

Det lyder somom at det er ubuntu du mangler.
Den er debianbaseret, men kører med halvårlig release i modsætning til
debians hver 4.-5. år.

--
Sune

Fra : andy

Dato : 28-10-04 23:30

Sune Vuorela skrev:

> Det lyder somom at det er ubuntu du mangler.
> Den er debianbaseret, men kører med halvårlig release i modsætning til
> debians hver 4.-5. år.

Det vil sige at det også apt-get?
hvor kan jeg se hvilke pakker jeg kan få til den? eller er det bare alle
dem til debian?

Fra : Steen

Dato : 29-10-04 19:25

warty-release-live-i386.iso

Er det til at brænde på en cd, så man kan boote linux fra en cd...og på den
måde danne sig et indtryk, før man installerer?

--
Steen
danmark = dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-10-04 19:51

I dk.edb.system.unix, skrev Steen:
> warty-release-live-i386.iso
>
> Er det til at brænde på en cd, så man kan boote linux fra en cd...og på den
> måde danne sig et indtryk, før man installerer?

Netop.

Fra : Steen

Dato : 29-10-04 21:06

> Netop.

Tak for det - det må jeg prøve ;-/

--
Steen
danmark = dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-10-04 20:51

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> De fleste keyboardindstillinger er vidst default ok hvis jeg husker ret.
> Hvis du bruger ps2-mus skal du vidst vælge /dev/psaux - og bruger du
> usbmus er det /dev/input/mice

Ubuntu bruger vist en 2.6-kerne, hvilket, hvis jeg har forstået det
korrekt, gør at musen (uanset type og antal) ligger på
/dev/input/mice.

Derudover skal protokollen "ExplorerPS/2" også bruges, ligegyldigt
hvilken musetype man har. Men jeg tror egentlig slet ikke at det
bliver nødvendigt for Johs at rode med museindstillingerne.

Der står lidt om 2.6's inputsystem her:
<http://kerneltrap.org/node/view/2199>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Mads Jensen

Dato : 28-10-04 19:51

JS wrote:
> Jeg har aldrig forsøgt mig med linux.
>
> Har hørt om mange forskellige versioner (redhat, mandrake etc.) men ved ikke
> lige hvilken jeg skal vælge.

Mandrake eller Fedora er begge begynder-distros, som vist er ret nemme
at gå til; har aldrig selv prøvet dem. Fedora er den nye RedHat
gratis-version.

> Bruger pt winXP, havde regnet med at jeg med partition magic kunne lave en
> seperat linux partiton. Går udfra at man kan installere Linux så man kan
> vælge WinXP eller Linux når man starter op.

Når du laver dine partioner, så husk endelig en swap partition af typen
Linux swap. Denne laver du på 2*RAM, altså 512 MB, hvis du har 256 MB
RAM osv. Filsystemet for Linux hedder vist bare Linux native.

Jeg har aldrig lavet multiboot, men får du LILO (eller grub) med
Fedora/Mandrake, så kan en boot-mulighed for Windows nemt sættes op,
hvis du får lidt hjælp.

Hvad jeg er blevet fortalt med installation af RedHat (har
installationen ændret sig meget med RedHat), så er det vist forholdsvis
ligetil at gå til, da man kan vælge den partition det skal installeres
på, hvad for noget software osv.

Alternativt, så er der masser af brugergrupper (www.linux.dk for en
liste over dem), hvor der afholdes installparties, hvor du kan få masser
af hjælp og komme hjem med en køreklar/kampklar computer.

/Mads

Fra : Mathias

Dato : 28-10-04 20:35

JS wrote:
> Har hørt om mange forskellige versioner (redhat, mandrake etc.) men
> ved ikke lige hvilken jeg skal vælge.
Jeg har valgt Mandrake - den var nem at installere, og kører helt fint.

JS wrote:
> Bruger pt winXP, havde regnet med at jeg med partition magic kunne
> lave en seperat linux partiton. Går udfra at man kan installere Linux
> så man kan vælge WinXP eller Linux når man starter op.
Du kan også bruge den frie plads på din Windows HD - bare husk at køre
en defragmentering, så burde "Use free Windows space" køre næsten
smertefrit (har jeg hørt). Det ved jeg dog ikke så meget om.

Mads wrote:
> Når du laver dine partioner, så husk endelig en swap partition af
> typen Linux swap. Denne laver du på 2*RAM, altså 512 MB, hvis du har
> 256 MB RAM osv. Filsystemet for Linux hedder vist bare Linux native.
Jeg fik af vide af installationen at jeg skulle bruge "ext-3" eller
"ext-2".

Mads wrote:
> Jeg har aldrig lavet multiboot, men får du LILO (eller grub) med
> Fedora/Mandrake, så kan en boot-mulighed for Windows nemt sættes op,
> hvis du får lidt hjælp.
Efter jeg har installeret Mandrake spørger den ved startup hvilket boot
jeg vil køre - der står en masse linux-muligheder, deriblandt safeboot
og sådan noget, og nederst står der Windows, så jeg tror ikke der vil
blive problemer med dette.
--
Mvh. Mathias | @: mathias
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org) @ mrside