urpmi i Mandrake 10.0
Fra : Henrik Hartig

Dato : 27-10-04 10:06

Hej
Jeg har problemer med at bruge "urpmi update".
Når jeg skriver urpmi update, får jeg svaret "datbase låst"....
Kan nogle hjælpe mig?
/henrik

Fra : Benjamin Bach

Dato : 27-10-04 13:49

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> Jeg har problemer med at bruge "urpmi update".
> Når jeg skriver urpmi update, får jeg svaret "datbase låst"....

Der findes disse to varianter:

urpmi.update [navn på medie, som skal opdateres]
urpmi --update

....hvis det kan hjælpe dig. Husk at du skal være logget ind som root.

/Benjamin

Fra : Henrik Hartig

Dato : 27-10-04 14:18

Den Wed, 27 Oct 2004 14:48:53 +0200. skrev Benjamin Bach:

> [...]
> urpmi --update
>
> ...hvis det kan hjælpe dig. Husk at du skal være logget ind som root.

Hej
Jeg kører skam som root, og det er "urpmi mplayer", som jeg prøver at
kører og får beskeden "database låst". Det ville ellers være en nem
måde at installere mplayer på - synes jeg.
/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 27-10-04 14:21

URPMI UPDATE var en fejl. Jeg mente URPMI MPLAYER

Fra : Benjamin Bach

Dato : 27-10-04 19:23

Henrik Hartig wrote:
> URPMI UPDATE var en fejl. Jeg mente URPMI MPLAYER

Den har jeg også lige installeret.

Tip:

su
urpmi.addmedia PLF ftp://ftp.easynet.fr/plf/mandrake/10.1/ with hdlist.cz

Herefter åbner du bare din "Install Packages" og søger på mplayer.

På den måde får du en pokkers masse "ulovlige" codecs med -såsom
wmw og quicktime.

PLF=Penguin Liberation Front

Browser plugin:

mplayer plugin er endnu ikke officielt udkommer til mandrake, men
den ligger på cookeren, så du kan f.eks. downloade den her:

ftp://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/mandrakelinux/devel/cooker/cooker/media/contrib/

/Benjamin

Fra : Mads Jensen

Dato : 27-10-04 13:54

Henrik Hartig wrote:
> Hej
> Jeg har problemer med at bruge "urpmi update".
> Når jeg skriver urpmi update, får jeg svaret "datbase låst"....
> Kan nogle hjælpe mig?

Du skal køre programmet som root, hvilket noget tyder på, at du ikke gør.

Skriv
$ su -
# urpmi update

og så er du kørende igen.

/Mads

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-10-04 16:26

Henrik Hartig skrev:

> Jeg har problemer med at bruge "urpmi update". Når jeg skriver urpmi
> update, får jeg svaret "datbase låst".... Kan nogle hjælpe mig?

Der ligger en lock-fil et eller andet sted. Slet den/dem og du er kørende
igen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"