/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Lokal "mx-record" ?!
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 07:21


Hej

Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.

Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

I øjeblikket kan jeg fint surfe min egen linux box via det hostname jeg
har givet den i hosts filen, men jeg kan ikke levere mails til den med
min sendmail....(og ja, den kan godt modtage mails, problemet er at min
sendmail ikke ser de entries der er i /etc/hosts på min desktop maskine).

Mvh
Kasper

 
 
Mogens Kjaer (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 26-10-04 07:43

Kasper Skjødt Nielsen wrote:
>
> Hej
>
> Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
> eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>
> Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

Du kan jo bare sætte en lokal DNS server op.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Kasper Skjødt Nielse~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 07:52

Mogens Kjaer wrote:
>>
>> Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
>> eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>> Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?
> Du kan jo bare sætte en lokal DNS server op.


Det er slf en mulighed, men det synes jeg måske bare er lidt overkill
til mit formål

Mogens Kjaer (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 26-10-04 08:05

Kasper Skjødt Nielsen wrote:
....
> Det er slf en mulighed, men det synes jeg måske bare er lidt overkill
> til mit formål

Det syntes jeg nu ikke, så meget hokuspokus er der nu heller
ikke ved en DNS server.

Mogens
--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Kasper Skjødt Nielse~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 08:09

>> Det er slf en mulighed, men det synes jeg måske bare er lidt overkill
>> til mit formål
> Det syntes jeg nu ikke, så meget hokuspokus er der nu heller
> ikke ved en DNS server.


Hvilken en vil du foreslå til en Redhat9 server?

Vil der være andre fordele? Man kan vel forestille sig hurtige opslag?

Hvad med ulemper? Sikkerhed?

Mogens Kjaer (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 26-10-04 08:25

Kasper Skjødt Nielsen wrote:
....
> Hvilken en vil du foreslå til en Redhat9 server?

Den, der følger med (bind)?

>
> Vil der være andre fordele? Man kan vel forestille sig hurtige opslag?

Ja, den kan sættes til at være cache name server.
>
> Hvad med ulemper? Sikkerhed?

Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
længere til den.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Kasper Skjødt Nielse~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 08:57

> Ja, den kan sættes til at være cache name server.
>> Hvad med ulemper? Sikkerhed?
> Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
> i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
> længere til den.


Tjaee....det kan der være NOGET om, men dog har jeg ikke set de store
security warnings på de services jeg kører.

Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

Povl H. Pedersen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-10-04 09:43

In article <2u6e9mF25i9ldU1@uni-berlin.de>, Kasper Skjødt Nielsen wrote:
>> Ja, den kan sættes til at være cache name server.
>>> Hvad med ulemper? Sikkerhed?
>> Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
>> i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
>> længere til den.
>
>
> Tjaee....det kan der være NOGET om, men dog har jeg ikke set de store
> security warnings på de services jeg kører.
>
> Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

Så bind den til 127.0.0.1.
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Claus Alboege (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Claus Alboege


Dato : 26-10-04 09:28

Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> writes:
>> Ja, den kan sættes til at være cache name server.
>>> Hvad med ulemper? Sikkerhed?
>> Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
>> i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
>> længere til den.
....
>
> Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

djbdns er din ven :)

http://cr.yp.to/djbdns.html
http://cr.yp.to/djbdns/blurb/security.html


/Claus A

Kasper Skjødt Nielse~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 09:45

>>Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.
> djbdns er din ven :)


DET tror jeg du kunne have ret i. Jeg kører også qmail (der er af samme
mand).

Det vil jeg helt klart tage et kig på.

Tak for info

Peter Makholm (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 26-10-04 07:44

Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> writes:

> Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
> eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>
> Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

Nej, /etc/hosts kan ikke lave DNS-ting. Det er kun en mapning mellem
navne og ip-adresser.


--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
http://hacking.dk | 2) not saying it

Kasper Skjødt Nielse~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Skjødt Nielse~


Dato : 26-10-04 07:51

Peter Makholm wrote:
> Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> writes:
>
>
>>Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
>>eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>>
>>Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?
>
>
> Nej, /etc/hosts kan ikke lave DNS-ting. Det er kun en mapning mellem
> navne og ip-adresser.

Ja.....det ved jeg...det var derfor jeg satte det i anførselstegn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste