Mail på Mandrake Linux
Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 21-10-04 08:17

Hej

Jeg kommer fra en Windows verden, men er nu ny-overbevist Linux tilhænger og
har installeret Mandrake 10 på min "hjemme-server". Jeg er på den måde ny
nybegynder (en kammerat siger, at jeg ikke kan kalde mig newbie endnu...).

Jeg har et domæne (sanderandersen.dk), og på min Windows maskine havde jeg
en mailserver (MailEnable Std), hvor jeg kunne sætte mailboxe som så kunne
tømmes fra en mailklient. Helt simpelt POP3 - med DNS (via gratisdns.dk)
o.s.v. og det virkede fint.

Nu er jeg kommet over i Linux lejren, og det er helt fint - men jeg kan
simpelthen ikke overskue Mailserver scenen her.

Ok, jeg har fundet ud af at det er noget med Postfix, som jeg har
installeret, men jeg kan ikke komme videre - hvor sætter man mailbox op,
hvor sætter man domæne op o.s.v.

Det er ikke fordi jeg forventer en fiks og færdig løsning, men hvad skal jeg
lede efter? Findes der nogle gode nybegynder guides?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Andersen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-04 08:23

I dk.edb.system.unix, skrev Hans-Henrik Andersen:
> Det er ikke fordi jeg forventer en fiks og færdig løsning, men hvad skal jeg
> lede efter? Findes der nogle gode nybegynder guides?

Da du kun har et domæne er maskinen allerede fiks og færdig. Installere
pakken med pop3-serveren:

urpmi imap

og sørg for at den er startet (ret filen /etc/xinetd.d/ipop3 ) og
genstart xinetd:

service xinetd restart

Så tilføjer du domænet i mydestination i /etc/postfix/main.cf og skriver
postfix reload

vil alle brugere på systemet have en emailadresse med navnet
brugernavn@<navne i mydestination i main.cf>

Og kunne tilgå dem via pop3 med det password de nu er oprettet med.

Nemt ikk?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 21-10-04 11:28

Perfekt - det virker! Tak for tippet. For andres skyld skal det lige nævnes,
at man desuden skal tilføje linjen mydomain = xxxxx.dk i
/etc/postfix/main.cf.

M.v.h.

Hans-Henrik Andersen

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 21-10-04 12:45

"Hans-Henrik Andersen" <hha29@tiscali.dk> wrote in message
> Perfekt - det virker! Tak for tippet. For andres skyld skal det lige
> nævnes,

Som sagt så virker det perfekt, men det er meget langsomt. Den er meget
langsommere en ditto windows mailserver. Er det "normalt" - altså når man
checker mail tager det 20-30 sekunder hvor der bare står "Connected" i
Outlook - hvorefter den lynhurtigt checker mail og lukker af. Bemærk, at jeg
sidder hjemme på samme netværk som linux boksen.

/Hans-Henrik

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 21-10-04 13:23

Hans-Henrik Andersen wrote:
> [...]
> står "Connected" i Outlook - hvorefter den lynhurtigt checker mail og
> lukker af. Bemærk, at jeg sidder hjemme på samme netværk som linux

Det lyder næsten som en reverse dns timeout...

Prøv at tilføje din win-box til linux'ens hosts fil...

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk