Hvilken tv-tuner / program
Fra : Henrik

Dato : 18-10-04 07:47

Hej!

Jeg står over for at skulle investere i et TV-tuner kort, men er kommet
lidt i tvivl om hvilket et jeg skal købe, derfor ville jeg høre jer,
hvad jeres erfarringer er?

Ligeledes vil jeg høre hvilke(t) program i anbefaler at bruge. For mig er
TV på computeren en hel ny verden, derfor har jeg ingen viden på dette
område andet end gennem googling.

Af os bruger jeg FC2 og derfor en 2.6 kerne.

På forhånd mange tak

Henrik

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-10-04 10:05

"Henrik" == Henrik <ask@news.dk> writes:

> Jeg står over for at skulle investere i et TV-tuner kort, men er
> kommet lidt i tvivl om hvilket et jeg skal købe, derfor ville jeg
> høre jer, hvad jeres erfarringer er?

Brug de ekstra penge det koster at få et kort med MPEG-2 komprimering
på kortet. Ellers kan du godt komme i bekneb med CPU-tid hvis du vil
se live TV. Hauppage PVR-250 skulle være rimeligt godt understøttet.

> Ligeledes vil jeg høre hvilke(t) program i anbefaler at bruge. For
> mig er TV på computeren en hel ny verden, derfor har jeg ingen viden
> på dette område andet end gennem googling.

Jeg bruger MythTV, og er godt tilfreds med det. Den nemmeste måde at
installere på er at hente mythtv-suite fra <http://atrpms.net/>, især
hvis du bruger apt eller yum. Før du ikke det, går du virkelig glip af
noget.

> Af os bruger jeg FC2 og derfor en 2.6 kerne.

Det skulle der ikke være nogen problemer i.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Jesper Holck

Dato : 18-10-04 11:01

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> installere på er at hente mythtv-suite fra <http://atrpms.net/>, især
> hvis du bruger apt eller yum. Før du ikke det, går du virkelig glip af

Hvis du ikke er interesseret i at udnytte
MythTVs mange muligheder for at optage TV
m.m. vil jeg anbefale TvTime - det virker
fint og er meget nemmere at gå til end
MythTV.

Jesper

Fra : Henrik

Dato : 18-10-04 12:49

Den Mon, 18 Oct 2004 12:01:00 +0200. skrev Jesper Holck:

Hej og tak for alle svarene!

Først og fremmest skal jeg bruge kortet til kun at se tv, men det kan
godt ske at jeg i fremtiden vil kunne optage. Derfor vil jeg, for at være
sikker, vælge et kort med mpeg-2 encoder, mit problem var bare, hvad
kortet skulle hedde.
Jeg har siddet og kigget lidt på det kort Anders anbefalede (Hauppage
PVR-250), jeg syntes bare der er stor uenighed om mpeg-2 decoderen virker
under Linux, når jeg googler rundt, er der nogle af jer der kan af- eller
bekræfte dette?

Anders du skriver: "Hvis man udelukkende vil se TV som det kommer, har jeg lidt svært ved
at se formålet med overhovedet at have et tunerkort."
Hvad mener du med det?

MVH

Henrik

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-10-04 13:17

> [...]

> (Hauppage PVR-250), jeg syntes bare der er stor uenighed om mpeg-2
> decoderen virker under Linux, når jeg googler rundt, er der nogle af

Der er noget med at der er flere forskellige versioner. De er
beskrevet et eller andet sted på <http://www.mythtv.org>

> Anders du skriver: "Hvis man udelukkende vil se TV som det kommer,
> har jeg lidt svært ved at se formålet med overhovedet at have et
> tunerkort." Hvad mener du med det?

Det var måske også lidt forhastet. Jeg har i forvejen et TV stående,
så jeg bruger udelukkende mit TV-kort til at lave tidsforskydning
med. Og det fik mig så til at falde i den forestilling om at alle har
et TV stående.

Fra : Henrik

Dato : 19-10-04 09:01

Den Mon, 18 Oct 2004 14:17:12 +0200. skrev Anders Wegge Jakobsen:

> Der er noget med at der er flere forskellige versioner. De er
> beskrevet et eller andet sted på <http://www.mythtv.org>

Hej igen!

Jeg tror jeg vælger et Leadtek WinFast TV2000 XP Expert da jeg kan se at
flere brugere har haft gode erfarringer med netop dette kort
(iflg. http://pvrhw.goldfish.org/tiki-pvrhwdb.php)

Tilmed er det billigt og det gør heller ikke noget :)

MVH

Henrik

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-10-04 11:59

> [...]

> på kortet. Ellers kan du godt komme i bekneb med CPU-tid hvis du vil
> se live TV. Hauppage PVR-250 skulle være rimeligt godt understøttet.

Pjat :)

Det er kun hvis man vil optage tv at der skal bruges rigelige mængder
CPU-tid. Jeg vil anbefale programmet "tvtime", der giver et utroligt godt
billede.

(dermed ikke sagt at MPEG-2 kortene er dårlige, slet ikke. De er bare
dyrere, og kan noget man ikke nødvendigvis har brug for)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-10-04 12:14

"Christian" == Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Pjat :)

Upræcist måske.

> Det er kun hvis man vil optage tv at der skal bruges rigelige
> mængder CPU-tid. Jeg vil anbefale programmet "tvtime", der giver et
> utroligt godt billede.

Jeg kender ikke TV-time, men du har sikkert ret. Der hvor det store
CPU-forbrug kommer ind i billedet, er ved tidsforskydning af live
TV. Det er nu engang meget behageligt at kunne pause midt i TV-avisen,
hvis telefonen ringer.

Fra : Morten Guldager

Dato : 18-10-04 13:30

2004-10-18 Anders Wegge Jakobsen wrote

> Brug de ekstra penge det koster at få et kort med MPEG-2 komprimering
> på kortet. Ellers kan du godt komme i bekneb med CPU-tid hvis du vil
> se live TV. Hauppage PVR-250 skulle være rimeligt godt understøttet.

Det gjorde jeg, og har siden fortrudt!

Jeg købte et Hauppauge PVR350 som jeg ønskede at bruge i min Suse-9.1
maskine.

Jeg ved ikke hvad der går galt, men når diverse enheder initialiseres
crasher kernen.

Jeg mistænker en uheldig irq-deling et eller andet sted.

Min maskine er en ældre P3 600MHz ting.

Men det særlige er at jeg kører med 2 SCSI controlere.

Lidt afhængigt hvordan jeg sætter kortene i bussen så er det når
SCSI 2 initialiseres eller når lydkortet vækkes at maskinen vælter.

Det sker også hvis jeg prøver med knoppix.

Lægger jeg der imod win2000 på maskinen spiller det perfekt.

Herudover er det lidt træls at bruge CPU resourcer på at decode mpeg
strømmen når jeg ser live tv.

PVR250 og PVR350 kortene kan nemlig ikke levere andet end mpeg
encodede data.

Mange andre kort kan også levere ukomprimerede data, som derfor
er væsentlig lettere at vise live.

PVR350 har hardware docoder, men den kan kun bruges hvis billedet
skal vises på et tilsluttet TV. Ikke direkte på vga skærmen.

Nu sidder kortet i fruens win2000 maskine og fungerer mest som
videooptager.
Billedet er helt fint, og det er ret cool at hendes maskine
overhovedet ikke bliver belastet mens der optages.

Hauppauges medfølgende (windows)software er noget juks!

/Morten