hvordan installere man ?
Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 12:15

har lige installeret mandrake 10
og nu har jeg downoladet blabla.tar.gz
hvordan installere man på linux ?

jeg kender kun til windows

---
mvh www.tjekmig.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 12:18

tjekmig skrev:

Hej Tjekmig (?) Nej det hedder du da ikke gør du?

> har lige installeret mandrake 10

Dejlig distro.

> og nu har jeg downoladet blabla.tar.gz hvordan installere man på linux ?

Hvilket program er det? Måske den findes i urpmi-databasen og så er det
bare at skrive (som root) 'urpmi navn_på_program'

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 12:30

Martin Johansen [6000] skrev:
> Hvilket program er det? Måske den findes i urpmi-databasen og så er det
> bare at skrive (som root) 'urpmi navn_på_program'

lige nu er det en mp3 driver jeg skal bruge

men der kommer vel flere programmer efterhånden

hvordan bære man sig ad med at installere ?

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-10-04 12:33

tjekmig uttered:

> lige nu er det en mp3 driver jeg skal bruge

mp3-afspiller, velsagtens?

> men der kommer vel flere programmer efterhånden
>
> hvordan bære man sig ad med at installere ?

1) Åben en konsol (ligner et dos-vindue)
2) Skriv `su' (uden plingerne, forstås) og indtast roots kodeord
3) Skriv `urpmi programnavn'

Vupti.

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 12:47

tjekmig skrev:

> hvordan bære man sig ad med at installere ?

Sådan som jeg skrev ovenover

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-10-04 13:24

tjekmig wrote:
> men der kommer vel flere programmer efterhånden
>
> hvordan bære man sig ad med at installere ?

Det er vigtigt at forstå følgende:

* På Windows kommer de fleste programmer som almindelige brugere kommer
i kontakt med tilpasset Windows standard installeringsmetode (hedder det
stadig "install-shield"?). Gør de ikke det har de som regel et
"setup.exe" program, der hjælper med installationen med større eller
mindre held.

* Under Linux:
===============
* De fleste distributioner har noget ganske tilsvarende, der oftes
fungerer rigtig godt. Dette er dog noget, der gælder for hver
distribution individuelt og ikke en generel "linux ting". RedHat har
RPM. Mandrake og Suse har deres egen version af RPM. Debian har
dpkg/apt. Gentoo har emerge o.s.v.
Man skal derfor have en pakke med programmet tilpasset den enkelte
distribution.

* Holder du dig til EN distribution kan du forvente at det er mere
smertefrit end på Windows. Som der blev nævnte, så har Mandrake urpmi.
Du behøves ikke bruge en shell. Der er også et ganske udemærket grafisk
pakke-program.

* Det du har fat i her er derimod ikke en Mandrake-pakke. Det er en
pakket/komprimeret (tar.gz) fil som du sikkert har fundet et sted på
nettet hvor udviklerne har stillet den til rådighed. Du er altså ved at
forsøge noget, du sandsynligvis aldrig ville finde på at prøve på en
Windows-maskine, nemlig at installere noget rå kildetekst. Overvej en
gang til om du ikke burde lede efter en Mandrake-pakke istedet.

* I den pakke du har er der sandsynligvis en README/INSTALL fil, der
beskriver hvad du kan gøre for at få det installeret. Ofte følger det et
standardiseret mønster (configure;make;make install), men det er
stadigvæk et projekt de færreste Windows-brugere ville forsøge at gøre
tilsvarende på Windows. Overvej en gang til om du ikke burde lede efter
en Mandrake-pakke istedet.

* Nogle programmer til Linux kommer også med et shell-script,
tilsvarende "setup.exe". ... også med mere eller mindre held. Da
Linux-distributionerne trodsalt er lidt forskellige er der ofte noget,
der ikke bare lige virker. Hold dig til officielle Mandrake-pakker.

* Findes programmet ikke som officiel pakke og du _absolut_ skal have
det - koste hvad det vil - så tar.gz filen og gør i en shell:

- Pak den ud: tar zxvf blabla.tar.gz
- Læs vejledningen (README og/eller INSTALL)
- Sørg for du har installeret alle nødvendige libraries og værktøjer
(compiler o.s.v.)
- Hvis programmet følger standard GNU-metoden: configure, make, make
install, så gør det.
- If everything else fails: RTFM

Peter

Peter

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 13:44

OK TAK

Hvordan log jeg ind som root ?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-10-04 14:00

tjekmig wrote:
> OK TAK
>

> Hvordan log jeg ind som root ?

i en shell:

su -

<skriv root-password>

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 14:12

Jeg kører i brugertilstand
jeg kan ikke ændriger på systemet :(

??

installation af programpakker Rpmdrake 10.0

kan jeg ikke kom ind som root ?

Fra : Mathias

Dato : 17-10-04 21:45

Sunday 17 October 2004 15:12 sagde tjekmig noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Jeg kører i brugertilstand
> jeg kan ikke ændriger på systemet :(
>
> ??
>
> installation af programpakker Rpmdrake 10.0
>
> kan jeg ikke kom ind som root ?

Jo, men jeg tror du har misforstået Peter:

1) Åben en Konsole.
2) Skriv 'su' (uden citationstegn)
3) Konsole spørger nu efter "Kodeord" eller "Password". Skriv din kode
til root (du ser ikke din kode, ikke engang som stjerner som i
Windows).
4) Der burde nu stå [root@localhost ...]#, og så er du logget ind som
root.
--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org)

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 22:06

Mathias skrev:
> [...]
> 3) Konsole spørger nu efter "Kodeord" eller "Password". Skriv din kode
> til root (du ser ikke din kode, ikke engang som stjerner som i

Jo det virkede fint, men det kan jeg: en windows nørd
da ikke bruge til noget.
system-konfiguration-pakkeadministration-bladr i tilgængelige programmer
var hvor jeg ville ind, som root. Jeg kan da ikke bruge den sorte
kommandodød til noget.
Jeg ved ikke hvor tingene er og hvordan de hænger sammen. Jeg bruger den
grafiske brugerflade.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 22:36

tjekmig skrev:

> Jeg kan da ikke bruge den sorte kommandodød til noget.

Hvis du ikke vil bruge den til noget så kan du lige så godt slette Linux
igen. Du kommer *ikke* uden om den.

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 23:15

> Hvis du ikke vil bruge den til noget så kan du lige så godt slette Linux
> igen. Du kommer *ikke* uden om den.

nej men hvis man kan gøre det grafisk
vil jeg hellere det jeg er jo helt ny indenfor linux

nej jeg vil ikke afinstallere linux
denne gang vil jeg beholde den

sidste gang får 3 år siden
satte jeg opløsningen for høj og skærmen
gik i sort jeg kunne ikke få kontakt med den igen
og så gav jeg op og slette Linux igen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 23:43

tjekmig skrev:

> nej men hvis man kan gøre det grafisk vil jeg hellere det jeg er jo helt
> ny indenfor linux

JA selvfølgelig. Men det lød som om du slet ikke ville røre en
kommandoprompt som den hedder og ikke kommandodød... det er jo ikke dos
du har med at gøre

> nej jeg vil ikke afinstallere linux
> denne gang vil jeg beholde den

Godt valg - men du må nok ændre din holdning til
konsollen/kommandoprompten.

> sidste gang får 3 år siden
> satte jeg opløsningen for høj og skærmen gik i sort jeg kunne ikke få
> kontakt med den igen og så gav jeg op og slette Linux igen

Der er sket rigtig meget på Linux fronten de sidste 2-3 år.

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 23:54

Martin Johansen [6000] skrev:

> JA selvfølgelig. Men det lød som om du slet ikke ville røre en
> kommandoprompt som den hedder og ikke kommandodød... det er jo ikke dos
> du har med at gøre

Jo det vil jeg da når jeg ved hvad jeg laver

> men du må nok ændre din holdning til
> konsollen/kommandoprompten.

Ja

> Der er sket rigtig meget på Linux fronten de sidste 2-3 år.

Ja det kan jeg se :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-04 10:26

tjekmig skrev:

> Jo det vil jeg da når jeg ved hvad jeg laver

OK.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-10-04 23:29

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvis du ikke vil bruge den til noget så kan du lige så godt slette Linux
> igen. Du kommer *ikke* uden om den.

Ikke nødvendigvis. Men han må finde sig i at han kun kan de ting der er
forberedt for anvendelse på Mandrake. At forsøge at compilere og
installere noget fra en tar.gz pakke uden kommandopromt er komplet vandvid.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-04 16:45

Den Sun, 17 Oct 2004 23:35:47 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Hvis du ikke vil bruge den til noget så kan du lige så godt slette Linux
> igen. Du kommer *ikke* uden om den.

Det passer vist ikke længere...

Men hvis man henter programmer som source, eller spørger en Gentoo-
bruger om hjælp, kommer man ikke uden om den.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-04 21:33

Kent Friis skrev:

> Det passer vist ikke længere...

Næsten.

Jeg kan ikke undvære den selvom jeg har en masse grafiske ditto. Det gør
bare ikke jobbet ordentlig på samme måde.

Og............. vigtigst af alt......... går X ned og man er tvunget til
at reppe via console.. så har man eddermugme et problem hvis den sidst
blev brugt i det herrens år 1864

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-04 21:36

Den Mon, 18 Oct 2004 22:32:53 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Næsten.
>
> Jeg kan ikke undvære den selvom jeg har en masse grafiske ditto. Det gør
> bare ikke jobbet ordentlig på samme måde.

Jeg kan heller ikke undvære shell'en, men det er ikke fordi at der
ikke findes programmer der kan gøre det grafisk - det er bare nemmere
i shell'en.

Men man kan godt undvære den til normal brug, hvis man kan finde sig
i at bruge mus til alt.

> Og............. vigtigst af alt......... går X ned og man er tvunget til
> at reppe via console.. så har man eddermugme et problem hvis den sidst
> blev brugt i det herrens år 1864

"Går ned", som om det var en Windows med rod i registry... Det er ikke
noget der sker af sig selv.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-10-04 21:59

Kent Friis uttered:

> "Går ned", som om det var en Windows med rod i registry... Det er ikke
> noget der sker af sig selv.

Fortæl det til min maskine ... efter jeg skiftede til fluxbox kan kopete
ganske ofte få X til at fryse. Pænt træls, men så er det jo godt man
stadig kan ssh'e til boksen fra SWMBO's pc :)

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-04 15:54

Den 18 Oct 2004 20:58:33 GMT skrev Kristian Thy:
> [...]
> ganske ofte få X til at fryse. Pænt træls, men så er det jo godt man
> stadig kan ssh'e til boksen fra SWMBO's pc :)

Ahh, så med "reparere" mener du killall X? Så misforstod jeg den lige.

Men det kan da også klares vha XDM og X-Win32. Eller en X-terminal, for
os der har sådan en.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Thy

Dato : 20-10-04 10:17

Kent Friis uttered:

> Ahh, så med "reparere" mener du killall X? Så misforstod jeg den lige.

Det var nu Martin der brugte udtrykket "reparere" - jeg kom bare med et
eksempel på at X nogle gange dør på mig uden at jeg provokerer den (ret
meget)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-04 09:07

Kent Friis skrev:

> Jeg kan heller ikke undvære shell'en, men det er ikke fordi at der ikke
> findes programmer der kan gøre det grafisk - det er bare nemmere i
> shell'en.

Meget nemmere.

> Men man kan godt undvære den til normal brug, hvis man kan finde sig i at
> bruge mus til alt.

Tjo.

> "Går ned", som om det var en Windows med rod i registry... Det er ikke
> noget der sker af sig selv.

Nej ikke normalt... men så er det lige man får nyt grafikkort og måske
skal ændre noget i configggen... og så nægter X at starte.. øv bøv.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-04 15:55

Den Tue, 19 Oct 2004 10:06:32 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Meget nemmere.

> Tjo.

> Nej ikke normalt... men så er det lige man får nyt grafikkort og måske
> skal ændre noget i configggen... og så nægter X at starte.. øv bøv.

Hvis man ødelægger det vha. "nørd-interfacet", skal man også forvente
at måtte bruge samme metode til at fixe det igen.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-04 21:41

Kent Friis skrev:

> Hvis man ødelægger det vha. "nørd-interfacet", skal man også forvente
> at måtte bruge samme metode til at fixe det igen.

Det behøves ikke engang.. du/man kan have en velfungerende X.. man lukker
ned og smider et nyt kort i. Når den starter op har man bøvlet.

Og har man fravalgt konsollen bare for at være på tværs ja så er man
selv skyld i at man fatter hat den dag man står med en computer som ikke
kan noget grafisk.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-04 18:06

Den Tue, 19 Oct 2004 22:41:02 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Det behøves ikke engang.. du/man kan have en velfungerende X.. man lukker
> ned og smider et nyt kort i. Når den starter op har man bøvlet.

Det virkede da fint da vi skiftede kort i min mors PC - Cirrus Logic
5436 -> Tseng ET6000.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-04 21:29

Kent Friis skrev:

> Det virkede da fint da vi skiftede kort i min mors PC - Cirrus Logic 5436
> -> Tseng ET6000.

Ja...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-10-04 23:27

tjekmig wrote:
> [...]
> kommandodød til noget.
> Jeg ved ikke hvor tingene er og hvordan de hænger sammen. Jeg bruger den

Nu har jeg lige set dig spørge et andet sted om hvordan man installerer
en tar.gz pakke. Det kan du ligeså godt opgive med ovenstående holdning.
Hold dig til officielle pakker!!

Derudover. Min Debian spørger pænt om root-password, hvis det skal
bruges til de ting du snakker om. Jeg går ud fra at Mandrake med KDE gør
det samme.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 23:42

Peter Mogensen skrev:

> Derudover. Min Debian spørger pænt om root-password, hvis det skal
> bruges til de ting du snakker om. Jeg går ud fra at Mandrake med KDE gør
> det samme.

Det gør den.

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 23:42

Peter Mogensen skrev:
> Derudover. Min Debian spørger pænt om root-password, hvis det skal
> bruges til de ting du snakker om. Jeg går ud fra at Mandrake med KDE gør
> det samme.
Jo det gør den men den gør det ikke her:
system-konfiguration-pakkeadministration-bladr i tilgængelige programmer
der skriver den bare :
Du vil kunne ikke udføre ændringer på systemet

jeg vidste jo ikke at tar.gz pakke ikke var officielle pakker

jeg er helt ny på linux :(

Fra : Preben

Dato : 17-10-04 23:54

tjekmig wrote:

> jeg vidste jo ikke at tar.gz pakke ikke var officielle pakker
>
> jeg er helt ny på linux :(
Jeg venter normalt til der kommer en RPM, jeg kører med en SuSe 9.0, og har
nogle gange været nødt til at anvende en RPM til et andet system - og det
har fungeret uden problemer i de fleste tilfælde, så hæng på - og lad være
med at opgive det mest sikre - og nok bedste operativsystem

Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-10-04 08:30

tjekmig wrote:
> Peter Mogensen skrev:

<KLIP>

> jeg vidste jo ikke at tar.gz pakke ikke var officielle pakker
>
> jeg er helt ny på linux :(

Hallo!

Tag nu og kig i bøgerne på <http://www.linuxbog.dk/>, som jeg anbefalede
andetsteds i tråden.
Det er muligt du kan luske dig uden om prompten, men du får svært ved at
luske dig uden om "vide noget". En god måde at komme til at vide noget
på, er ved at "lære noget". Bøgerne på www.linuxbog.dk er fyldte med lærdom.

Hvad hedder du, når du ikke gemmer dig bagved 'tjekmig'?

--
Steen Suder

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-10-04 10:10

tjekmig wrote:
> jeg vidste jo ikke at tar.gz pakke ikke var officielle pakker

Det er de da også ofte. Det er bare dem, der laver selve programmets
offcielle release af kildetekst til anvendelse på 117 forskellige
operativsystemer (ofte også Windows). Det er derimod IKKE en pakke, der
er tilpasset Mandrake distributionen og som sådan skal du selv stå for
ALT hvad der har med den at gøre på dit system.

Læs Linux-bogen.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-04 16:44

Den Sun, 17 Oct 2004 23:05:57 +0200 skrev tjekmig:

> [...]
> system-konfiguration-pakkeadministration-bladr i tilgængelige programmer
> var hvor jeg ville ind, som root. Jeg kan da ikke bruge den sorte

Så vil jeg fraråde at hente programmer som source (.srpm, .tar.gz), og
istedet hente de færdige .rpm'er, fx vha urpmi som andre har beskrevet.

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-10-04 14:03

tjekmig wrote:
> OK TAK
>

> Hvordan log jeg ind som root ?

Der, hvor du skriver dit eget brugernavn for at komme ind i systemet,
skriver du i stedet root.
Password er roots password, som det blev indtastet under installationen
eller sidst er blevet ændret til.

--
Steen Suder

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 14:30

Steen Suder, privat skrev:
> Der, hvor du skriver dit eget brugernavn for at komme ind i systemet,
> skriver du i stedet root.
> Password er roots password, som det blev indtastet under installationen
> eller sidst er blevet ændret til.

det er kun et foto får en bruge

hvordan slår jeg det til så at jeg kan skrive
mit brugernavn ?

Fra : tjekmig

Dato : 17-10-04 17:17

har løst det :)
lavet en root bruge
unde system - konfiguration - KDE - system - login-håndtering
og så Vis Kun udvalgte
flyben i root

:)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-10-04 14:06

tjekmig wrote:
> OK TAK
>

> Hvordan log jeg ind som root ?

Du vil helt sikkert have fordel af at læse nogle af bøgerne på:
http://www.linuxbog.dk/

Herunder f.eks. <http://www.linuxbog.dk/?b=unix> og
<http://www.linuxbog.dk/?b=admin>.

Du vil forstå noget mere af de basale sammenhænge i dit system, hvis du
"lige" kigger bøgerne igennem.

--
Steen Suder