Hvorfor skriver man "cd"
Fra : Allan Kusk

Dato : 17-10-04 10:38

Hej.

Når man skal installere et program bliver man bedt om at skrive cd (i
konsol) efterfulgt af noget mere. Hvad foregår der når man gør det?
Jeg har læst "Lærebog i Unix/Linux." på Niels Bors Instituts hjemmeside men
der var ikke noget. Er der andre steder man kan læse mere om Linux?

Mvh. Allan Kusk

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-10-04 10:52

Allan Kusk uttered:
> Når man skal installere et program bliver man bedt om at skrive cd (i
> konsol) efterfulgt af noget mere. Hvad foregår der når man gør det?

Man skifter til den undermappe der hedder det, der står efter `cd'.
`cd' = `change directory'

<URL:http://linuxbog.dk>

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Allan Kusk

Dato : 17-10-04 11:44

> <URL:http://linuxbog.dk>

Ja der står et sted: " hvis man ikke er så skrap i en konsol." så det er
lige noget for mig
Tak

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-10-04 11:24

Allan Kusk wrote:
> [...]
> Jeg har læst "Lærebog i Unix/Linux." på Niels Bors Instituts hjemmeside men
> der var ikke noget. Er der andre steder man kan læse mere om Linux?

Skrive "cd" for at installere ????? det lyder mystisk.
hvilken distro bruger du ?

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-10-04 11:37

Jesper Hansen uttered:

> Skrive "cd" for at installere ????? det lyder mystisk.

$ tar -xvzf foo.tar.gz
$ cd foo
$ ./configure
$ make
$ su -c 'make install'

.... det er da ikke så mystisk.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-10-04 12:27

Kristian Thy wrote:
> Jesper Hansen uttered:

> $ tar -xvzf foo.tar.gz
> $ cd foo
> $ ./configure
> $ make
> $ su -c 'make install'
>
> ... det er da ikke så mystisk.

.... troede du specifikt brugte det til at installere