Installering af Nvidia driver på nyinstall~
Fra : Gurli Post Pedersen

Dato : 15-10-04 15:06

Hej gruppe.

Jeg har nu flere gange forsøgt at få nvidia driverne installeret på min
Debian testing maskine med 2.6.8.1 kerne.
Jeg bruger en ny sarge-installer hvor kerne 2.6.8.1 følger med.

Jeg ved godt det ville være smartest at skrive præcist hvad jeg har gjort og
de præcise fejl og fejlbeskeder jeg har fået, men jeg sidder pt ved en anden
pc.
Jeg booter op på sarge-installer-cd'en og går igang med at installere
Debian.
Når den spørger om hvilke pakker jeg vil have med (dselect mener jeg den
hedder) vælger jeg absolute intet. Debian har kun installeret 'basic'.
Jeg henter x-window-system ned via apt-get og vil til at installere min
nvidia driver som er hentet ned fra nvidia.

Sådan husker jeg fejlene nogenlunde:
Til allerførst klagede den over header-filener til prekompileret
standardkerne eller var det sovsen til nvidia-driverne.
Jeg hentede både headers og sovs så hvad den egenligt ville have husker jeg
ikke helt.
(Skal siges at jeg ved et andet forsøg også har prøvet med 'apt-get install
nvidia-glx' men her mislykkes det også)

ved 'sh NVIDIA.......run' går den igang og når den vil til at kompile giver
den en gcc_make_check.o error (log-filen er på intet tidspunkt særlig
nyttigt).
Jeg installerede gcc via apt-get og fik derefter en anden fejl.
Både på skærmen og i log filen stod der blot: (noget ligende)

grep: /usr/MakeFile: File not found
(ganget med en 5-8 gange lige i træk)

Jeg aner ikke hvad den ellers vil have.
Desuden har jeg også problemer med at få kompileret en ny kerne i Debian
(når den er installeret med sarge-installer - har før brugt en anden boot-cd
med 2.4.20 kerne, her kig alt fint, både nvidia driver og det at få en
2.4.27 kerne kompileret - dog så har jeg aldrig fået en 2.6.8.1 kerne til at
virke, med mindre Debian-installationsprogrammet selv lagde den ind...) -
nok om det.

Ved godt det er mangelfyldt men jeg håbede egenligt blot om nogen derude
kunne beskrive deres måde at bruge sarge-installeren på.
Noget må jeg gøre forkert og jeg kan fint leve med den prekompileret
standardkerne der følger med sarge-installeren - hvis jeg dog bare kunne få
nvidia-driverne installeret.

Nogen der kunne give et hint til hvad jeg kunne prøve? Evt. beskrive kort
hvad du gør for at installere nvidia-driveren efter en Debian installation
med Sarge-installer.

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 15-10-04 18:17

"Gurli Post Pedersen" <gr-pedersen@hotpop.com> writes:

> Nogen der kunne give et hint til hvad jeg kunne prøve? Evt. beskrive kort
> hvad du gør for at installere nvidia-driveren efter en Debian installation
> med Sarge-installer.

Her er i meget korte træk hvad jeg gør på min egen maskine, når en
kerneopgradering har slået X i stykker:

apt-get install nvidia-kernel-source

Fulgt instrukserne i /usr/share/doc/nvidia-kernel-source/README.Debian
metode 1.

Du skal sikkert derudover sørge for at nvidia-glx og x-window-system er
installeret inden, og indsætte "nvidia" i stedet for "nv" det rigtige
sted i /etc/X11/XF86Config-4.

Mvh.

Dennis Jørgensen