[Newbie] Hvilken Firewall er bedst? Og hva~
Fra : Mathias

Dato : 13-10-04 17:43

Hej alle.

Jeg har fornylig installeret Mandrake 10.0 på min nye 80GB HD. Men der
skal jo også beskyttelse til - virus ved jeg ikke helt hvor seriøst man
skal tage det, jeg har hørt så meget om at de nyeste virusser kun er
kompatible med Windows, men passer det virkelig? I så fald, hvilke
virus programmer er så bedst?

Jeg skal også have fat i en firewall. Hvilke bruger I, og hvilke kan I
anbefale?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-10-04 17:49

Mathias skrev:

> kompatible med Windows, men passer det virkelig? I så fald, hvilke virus
> programmer er så bedst?

Jeg gætter på du mener antivirusprogrammer.. Det du skrev er det
stik modsatte.

> Jeg skal også have fat i en firewall. Hvilke bruger I, og hvilke kan I
> anbefale?

Jeg bruger iptables en smule. Men overlader det meste til min router som
indtil videre gør et godt job.

Jeg vil anbefale dig at installere chkroot hvor du kan holde øje med
indgreb i dit system.

Mvh. en Mandrake-bruger.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mathias

Dato : 13-10-04 18:12

Wednesday 13 October 2004 18:49 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Jeg gætter på du mener antivirusprogrammer.. Det du skrev er det
> stik modsatte.
Ups, ja, det var det jeg mente
MEEN det kunne også forstås som "Hvilke virus programmer er bedst, altså
hvilke skal jeg beskytte mig mest mod?"

> Jeg bruger iptables en smule.
Jeg har downloadet det, men hvad nu?
Jeg håber du har lagt mærke til subject
I "INSTALL" står der:
1) Next, make the package.
% make KERNEL_DIR=<<where-you-built-your-kernel>>

Hvordan finder jeg ud af "where I built my kernel"?

> Jeg vil anbefale dig at installere chkroot hvor du kan holde øje med
> indgreb i dit system.
Hvor kan dette downloades?

Pfh. tak

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-10-04 18:28

Mathias skrev:

> Ups, ja, det var det jeg mente

I know

> MEEN det kunne også forstås som "Hvilke virus programmer er bedst,
> altså hvilke skal jeg beskytte mig mest mod?"

Jeg har selv i årevis sagt virusprogrammer - ved ikke hvorfor. Nok fordi
det er en dårlig vane.

Anyhow man ved hvad der menes.

> Jeg har downloadet det, men hvad nu?

Ja. Det er så en længere smørre. Det er ikke nemt ej heller umuligt.

Du installere ved at logge ind som root. Ved du hvordan det gøres?

Derefter skriver du: 'urpmi iptables' uden citationstegn.

Så nemt er det at installere programmer

Se her for opsætning af iptables:

http://www.linuxguruz.com/iptables/howto/
http://iptables-tutorial.frozentux.net/iptables-tutorial.html

> Jeg håber du har lagt mærke til subject I "INSTALL" står der:
> 1) Next, make the package.
> % make KERNEL_DIR=<<where-you-built-your-kernel>>
> Hvordan finder jeg ud af "where I built my kernel"?

Se ovenfor. Du behøver slet ikke igennem den mølle. Det er det fede ved
Mandrake.

> Hvor kan dette downloades?

'urpmi chkroot'

Du skal mulighed adde nogle kilder til dette. Hvis den ikke kan finde
pakken så kan jeg hjælpe dig med det.

> Pfh. tak

Np. Hvis du er på MSN eller ICQ så add mig så kan jeg guide dig på vej
i Mandrakes univers

Fra : Mathias

Dato : 13-10-04 19:43

Wednesday 13 October 2004 19:27 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Du installere ved at logge ind som root. Ved du hvordan det gøres?
Nej :(. Hvordan logger man ind som root?

> Np. Hvis du er på MSN eller ICQ så add mig så kan jeg guide dig på vej
> i Mandrakes univers
Jeg er på MSN - mathiasrav der bor på det som vi på dansk kalder
varm-post og så en lille prik + koden for "commercial".
Whatever, jeg får nok spam i forvejen. mathiasrav@hotmail.com

Pfh. tak

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-10-04 20:10

Mathias skrev:

> Nej :(. Hvordan logger man ind som root?

# su
enter
# Password til root
enter

> Pfh. tak

np

Fra : Mathias

Dato : 13-10-04 22:19

Wednesday 13 October 2004 21:10 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

Hvor skriver man det?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 04:55

Mathias skrev:

> Hvor skriver man det?

I en konsole

Kører du KDE/Gnome eller noget helt 3. ?

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 12:21

Thursday 14 October 2004 05:54 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> I en konsole
Hmm, der sker intet. Er det meningen?

> Kører du KDE/Gnome eller noget helt 3. ?
KDE.

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 14:12

Mathias skrev:

> Hmm, der sker intet. Er det meningen?

Nej. Den spørger vel efter at password midt i det hele? Hvis ja så er
det meningen.

> KDE.

Gætter du har fundet konsollen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-10-04 13:34

Mathias wrote :

> Hmm, der sker intet. Er det meningen?

Du skulle gerne være root nu. Prøv med kommandoen 'whoami' (Who am I) og
svaret skulle gerne være "root".
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 16:41

Thursday 14 October 2004 14:34 sagde Thomas Overgaard noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Du skulle gerne være root nu. Prøv med kommandoen 'whoami' (Who am I)
> og svaret skulle gerne være "root".

Det er det ikke :/
Okay, en gang til:
Jeg trykker på den lille stjerne nede til venstre på skærmen.
System > Terminals > Konsole.
Så trykker jeg:

# su
<enter>

Så sker der intet.
# ********
<enter>

Intet sker.

whoami
<enter>
Svar fra Konsole: mathias.

Hvad mon jeg gør forkert?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-10-04 17:38

Mathias wrote:

<KLIP>

> Det er det ikke :/
> Okay, en gang til:
> Jeg trykker på den lille stjerne nede til venstre på skærmen.
> System > Terminals > Konsole.
> Så trykker jeg:

# whoami

Hvad giver dét?
(Det kan være du er root allerede).

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 17:53

Thursday 14 October 2004 18:38 sagde Steen Suder, privat noget à la
dette i dk.edb.system.unix:
> # whoami
>
> Hvad giver dét?
> (Det kan være du er root allerede).

Det er jeg ikke. Jeg får intet svar ved at skrive "# whoami", heller
ikke efter jeg har skrevet # su <enter> # ********

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-10-04 18:03

Mathias wrote:
> Thursday 14 October 2004 18:38 sagde Steen Suder, privat noget à la
> dette i dk.edb.system.unix:

> Det er jeg ikke. Jeg får intet svar ved at skrive "# whoami", heller

Du skal /kun/ skrive 'whoami', ikke '# whoami'

> ikke efter jeg har skrevet # su <enter> # ********

Du skal ikke have '#' med.

--
Steen Suder

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 20:46

Thursday 14 October 2004 19:03 sagde Steen Suder, privat noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Du skal ikke have '#' med.

Hey hey... Wait a minute...
Nu har jeg /endelig/ fundet min fejl:
Jeg har hele tiden haft '#' med! Hvis jeg bare skrev 'su', så kom
præfikset '[mathias@localhost mathias]$' ikke, så stod der bare
'Password:', jeg har nu skrevet mit password, <enter> og nu er den
klar:

[root@localhost mathias]#

Tak for hjælpen

Nå, tilbage til det første topic (kan I huske det? ).
Jeg har fået installeret iptables, og har læst det meste af en af de
tutorials Martin linkede til. Men hvordan sætter jeg iptables ind i min
kernel?
Det skal nok siges at jeg er helt ny, og helt blank på Linux

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 21:19

Mathias skrev:

> [...]
> linkede til. Men hvordan sætter jeg iptables ind i min kernel?
> Det skal nok siges at jeg er helt ny, og helt blank på Linux

Jeg har 3 år på bagen og har stadig ikke fået sat mig ordentlig ind i
iptables.

IMHO gaber du over for stort et emne til at starte med

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 21:26

Thursday 14 October 2004 22:18 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> IMHO gaber du over for stort et emne til at starte med

Er jeg ved at finde ud af - jeg vil bare ha' en firewall, men gider ikke
hvis det er så svært? Eller er det bare mig der har svært ved det?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 21:29

Mathias skrev:

> Er jeg ved at finde ud af - jeg vil bare ha' en firewall, men gider ikke
> hvis det er så svært? Eller er det bare mig der har svært ved det?

Det er svært - alene når du først lige har lært at taste i konsollen

Har du en router?

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 22:14

Thursday 14 October 2004 22:29 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Det er svært - alene når du først lige har lært at taste i konsollen

Taste i Konsollen har jeg kunnet lige siden begyndelsen (øhh, 5 døgn
siden ) - jeg blev bare forvirret over at I skrev # foran Konsol
kommandoer

> Har du en router?
Nææh...

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 04:32

Mathias skrev:

> Taste i Konsollen har jeg kunnet lige siden begyndelsen (øhh, 5 døgn
> siden ) - jeg blev bare forvirret over at I skrev # foran Konsol
> kommandoer

Ahh okay å' den møje!

> Nææh...

OK så er det måske meget godt med en firewall. Prøv at tage et kig på
Shorewall - den er indbygget i Mandrake og bygger på iptables.

Fra : Mathias

Dato : 15-10-04 12:55

Friday 15 October 2004 05:32 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> OK så er det måske meget godt med en firewall. Prøv at tage et kig på
> Shorewall - den er indbygget i Mandrake og bygger på iptables.

Hvordan starter jeg Shorewall?
Det er åbenbart ikke nok at skrive 'shorewall' i Konsole :o/

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 14:16

Mathias skrev:

> Hvordan starter jeg Shorewall?
> Det er åbenbart ikke nok at skrive 'shorewall' i Konsole :o/

# urpmi shorewall

Hvad giver den?

Ellers kan du kigge i MCC - Mandrake Control Center.

Fra : Mathias

Dato : 15-10-04 19:17

Friday 15 October 2004 15:15 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> # urpmi shorewall

Nu må jeg snart til at lære det
Så er det installeret!

Men men men...
Når jeg så skriver '# shorewall start' så bliver alle mine ting der
bruger internet - f.eks. Kontact og Gaim - stoppet, hvordan allower jeg
visse programmer?
Jeg har set kommandoen '# shorewall add', men der er ingen yderligere
hjælp til de enkelte actions. Er der nogle der har et link så jeg kan
RTFM, eller nogen der kan fortælle mig hvordan man bruger 'add'?

Når jeg skriver '# shorewall add gaim allow' siger den 'Error: Unknown
zone: allow'. Hvad hedder zonen der tillader programmers
internetadgang?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 21:27

Mathias skrev:

> Nu må jeg snart til at lære det Så er det installeret!

Urpmi er din ven og hvis du husker at besøge den så bliver I bedste
venner.

> Når jeg så skriver '# shorewall start' så bliver alle mine ting der
> bruger internet - f.eks. Kontact og Gaim - stoppet, hvordan allower jeg
> visse programmer?

Det gør du i MCC.

Fra : Mathias

Dato : 15-10-04 22:00

Friday 15 October 2004 22:26 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Urpmi er din ven og hvis du husker at besøge den så bliver I bedste
> venner.

> Det gør du i MCC.

Nej, der kan jeg "bare" vælge hvilke typer services der må køre igennem,
og jeg kan kun få mit Gaim til at virke ved at checke af i "Everything
(no firewall)", jeg har prøvet at vælge allesammen undtaget
"Everything", men det virker ikke.
Jeg vil gerne have både internetadgang og beskyttelse - hvis det er
muligt?

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 22:19

Mathias skrev:

> Nej, der kan jeg "bare" vælge hvilke typer services der må køre

Præcis. Der skal du så manuelt taste de porte ind som Gaim bruger -
hvilke ved jeg ikke.

> Jeg vil gerne have både internetadgang og beskyttelse - hvis det er
> muligt?

Linux i sig selv er jo IMHO mere beskyttelse end en Windows + softwall
nogensinde vil give dig...

Fra : Mathias

Dato : 15-10-04 23:27

Friday 15 October 2004 23:18 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> Præcis. Der skal du så manuelt taste de porte ind som Gaim bruger -
> hvilke ved jeg ikke.

Nemlig - hvordan finder jeg ud af det?
Der må være en funktion der kan finde alle de porte der bliver brugt
indenfor et bestemt interval...

> Linux i sig selv er jo IMHO mere beskyttelse end en Windows + softwall
> nogensinde vil give dig...

Ved det - det var én af grundene til at jeg skiftede...

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-10-04 09:11

Mathias skrev:

> Nemlig - hvordan finder jeg ud af det? Der må være en funktion der kan
> finde alle de porte der bliver brugt indenfor et bestemt interval...

1024-2048 har min Gaim som default under netværksindstillinger. Måske
det er anderledes ved din.

Fra : Mathias

Dato : 16-10-04 14:06

Saturday 16 October 2004 10:11 sagde Martin Johansen [6000] noget à la
dette i dk.edb.system.unix:

> 1024-2048 har min Gaim som default under netværksindstillinger. Måske
> det er anderledes ved din.

Det tror jeg ikke - jeg har ikke pillet så meget ved indstillingerne
Men hvad skal jeg skrive for at tillade disse ports?
Jeg kan ikke lige se en mulighed blandt kommandoerne...

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-10-04 14:43

Mathias skrev:

> Det tror jeg ikke - jeg har ikke pillet så meget ved indstillingerne
> Men hvad skal jeg skrive for at tillade disse ports? Jeg kan ikke lige se
> en mulighed blandt kommandoerne...

Jeg må være svar skyldig. Jeg har aldrig rodet det helt store med
Shorewall.

Fra : Mathias

Dato : 18-10-04 20:05

Saturday 16 October 2004 15:05 sagde Mathias noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> Men hvad skal jeg skrive for at tillade disse ports?
> Jeg kan ikke lige se en mulighed blandt kommandoerne...

Spørgsmålet er stadig åbent - ingen der kender svaret??

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-04 22:14

On Thu, 14 Oct 2004 22:25:44 +0200, Mathias wrote:

> Er jeg ved at finde ud af - jeg vil bare ha' en firewall, men gider ikke
> hvis det er så svært? Eller er det bare mig der har svært ved det?
Prøv at installere guarddog - et grafisk program til iptables der er
begyndervenligt.

Læs eventuelt her: http://www.gnuskole.dk/router/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
It usually takes more than three weeks to prepare a good impromptu speech.
      -- Mark Twain

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-10-04 22:32

Mathias wrote :

> jeg blev bare forvirret over at I skrev # foran Konsol kommandoer

Det er en måde at angive om kommandoen skal køres af en bruger eller
som root. En almindelig bruger har sædvanligvis et "$" lige før
kommandolinien mens root har et "#".

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 22:59

Thursday 14 October 2004 23:32 sagde Thomas Overgaard noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Det er en måde at angive om kommandoen skal køres af en bruger eller
> som root. En almindelig bruger har sædvanligvis et "$" lige før
> kommandolinien mens root har et "#".

Det var netop derfor - jeg var jo ikke logget ind som root til at starte
med, derfor var der et $ istedetfor # lige før kommandolinien, så jeg
skrev den med...

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk

Fra : Kim Emax

Dato : 18-10-04 20:05

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg vil anbefale dig at installere chkroot hvor du kan holde øje med
> indgreb i dit system.

Så kører du det som shell script via cron eller? Jeg gør og det irriterer
mig lidt at få mails flere gange om dagen for at tjekke hele smøren igennem
og finde ud af at der ikke er noget galt... Ved bare ikke nok om
shellscripts, til at kunne indlæse outputtet og dermed tjekke om noget har
givet et anderledes output end ellers.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-04 21:31

Kim Emax skrev:

> Så kører du det som shell script via cron eller? Jeg gør og det

Jeg kører det manuelt fra shell og får ingen mails.

HVordan får du mails? Jeg ville nemlig gerne kunne automatisere en masse
og så få en mail derom...

Fra : Kim Emax

Dato : 18-10-04 23:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg kører det manuelt fra shell og får ingen mails.
>
> HVordan får du mails? Jeg ville nemlig gerne kunne automatisere en
> masse og så få en mail derom...

Ved at lave et shellscript, som jeg så kører 4 gange i døgnet...Vil du ha?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-04 09:05

Kim Emax skrev:

> Ved at lave et shellscript, som jeg så kører 4 gange i døgnet...Vil du
> ha?

Meget gerne

Fra : Kim Emax

Dato : 19-10-04 19:58

Martin Johansen [6000] wrote:

> Meget gerne

#!/bin/sh

# we need to cd to the chkrootkit dir since chkrootkit calls other scripts
in that dir
cd /usr/local/chkrootkit-0.43/
../chkrootkit

husk at lave en "chmod +x" på filen ellers kan du ikke eksekvere den

Megasimpelt script, som skrevet så skal jeg have fundet ud af at indlæse
outputtet og sammenligne det med det, jeg forventer at få ud og kun sende
mig mails, hvis det afviger (det har det kun gjort en gang og der var det
bare noget, den ikke kunne læse midlertidigt)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-04 21:40

Kim Emax skrev:

> [...]
> mig mails, hvis det afviger (det har det kun gjort en gang og der var det
> bare noget, den ikke kunne læse midlertidigt)

Men den sender jo ikke en mail til mig?

Fra : Kim Emax

Dato : 19-10-04 22:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men den sender jo ikke en mail til mig?

jo, alt output fra cron smides i mail til root.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-04 23:12

Kim Emax skrev:

> jo, alt output fra cron smides i mail til root.

Hmm jeg har aldrig fået en eneste mail fra nogle af mine Linux boxe.

Hvad mon jeg gør forkert = hvor kigger jeg hvor det går galt?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 19-10-04 23:46

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hmm jeg har aldrig fået en eneste mail fra nogle af mine Linux boxe.
>
> Hvad mon jeg gør forkert = hvor kigger jeg hvor det går galt?

prøv: /var/spool/mail/postfix,
hvis du køre en postfix mailserver på maskinen.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-04 09:34

Mikael Hansen skrev:

> prøv: /var/spool/mail/postfix,
> hvis du køre en postfix mailserver på maskinen.

Jeg kører ingen mailserver på maskinen

Fra : Kristian Thy

Dato : 20-10-04 10:21

Martin Johansen [6000] uttered:

> Jeg kører ingen mailserver på maskinen

Så får den sgi nok svært ved at sende dig en mail >-)

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-04 11:36

Kristian Thy skrev:

> Så får den sgi nok svært ved at sende dig en mail >-)

Jeg tænkte det nok - det var mere fordi det lød som om det var normalt
den skulle sende mails.. og det er jo ikke normalt at have en mailserver
så jeg blev lidt forvirret.

Vil en qmail installation kunne gøre det?

Fra : Kim Emax

Dato : 20-10-04 23:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg tænkte det nok - det var mere fordi det lød som om det var normalt
> den skulle sende mails.. og det er jo ikke normalt at have en
> mailserver så jeg blev lidt forvirret.
>
> Vil en qmail installation kunne gøre det?

Mon ikke du _har_ en sendmail kørende? Det er standard på en linux

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-10-04 09:02

Kim Emax skrev:

> Mon ikke du _har_ en sendmail kørende? Det er standard på en linux

Nej desværre. Har lige tjekket op på det.

Fra : Kim Emax

Dato : 21-10-04 23:19

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej desværre. Har lige tjekket op på det.

Installer den, den findes _helt sikkert_ på den CD du har installeret fra og
ellers er den nem at hente ned

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-10-04 23:24

Kim Emax skrev:

> Installer den, den findes _helt sikkert_ på den CD du har installeret fra
> og ellers er den nem at hente ned

Jo det er ikke noget problem... problemet er at jeg fatter hat af det
mailserver halløj.

Jeg har læst side op og side ned omkring det og har endda fået en
mailserver installation bestående af qmail op og stå... heller ikke da
fik root eller jeg selv nogle mails selvom jeg forsøgte.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 20-10-04 23:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> så jeg blev lidt forvirret.
>
> Vil en qmail installation kunne gøre det?

Chekkede lige på min desktop pc der køre RH 7,3 og hvor jeg ikke har
bedt om at køre mailserver, PS -A hviser at der er en aktiv sendmail, og
jeg har faktisk her en /var/spool/mail/root, hvor der ligger en masse
upåagtede beskeder.

Så prøv at se efter en ekstra gang.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-10-04 09:02

Mikael Hansen skrev:

> [...]
> bedt om at køre mailserver, PS -A hviser at der er en aktiv sendmail, og
> jeg har faktisk her en /var/spool/mail/root, hvor der ligger en masse

Min /var/spool/mail/ er gabende tom

> Så prøv at se efter en ekstra gang.

Er hermed gjort - ps ax|grep sendmail er også tom

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-10-04 19:12

Mathias wrote:
> Hej alle.

Hej

> Jeg skal også have fat i en firewall. Hvilke bruger I, og hvilke kan I
> anbefale?

Hvis ellers du holder styr på hvilke dæmoner der lytter ud mod
nettet mener jeg sagtens du kan undvære en firewall. Især hvis det
kun er den ene maskine der er på nettet.

Hvis du vil vide hvad du har installeret og kørende der lytter ud
mod nettet så prøv følgende kommando som root:

netstat -plant
Kig efter LISTEN og så hvilket program det drejer sig om.
Det kan være lidt en jungle at finde ud af om det er noget man har
brug for og hvordan man i tilfælde af det ikke er, slå det fra. Men
mon ikke vi kan hjælpe dig med den del af det.
--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-10-04 19:21

Magnus Pedersen uttered:
> netstat -plant

.... kan med fordel udvides til

netstat -plant | grep LISTEN

Så får man kuns det relevante :)

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-10-04 20:01

Kristian Thy wrote:
> Magnus Pedersen uttered:

> ... kan med fordel udvides til
>
> netstat -plant | grep LISTEN
>
> Så får man kuns det relevante :)
>
> \\kristian
Ja, naturligvis.

Fra : Glen

Dato : 13-10-04 23:09

> Jeg skal også have fat i en firewall. Hvilke bruger I, og hvilke kan I
> anbefale?

Start "Mandrake Control Panel" under Network er der en firewall, klik på
den og følg wizard, den installere IPtables og noget der hedder
shorewall, herefter sættes det hele op automatisk!

antivirus

http://www.f-prot.com/download/home_user/download_fplinux.html

/Glen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 04:55

Glen skrev:

> Start "Mandrake Control Panel" under Network er der en firewall, klik på
> den og følg wizard, den installere IPtables og noget der hedder
> shorewall, herefter sættes det hele op automatisk!

Ja.. og giver en masse bøvl. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor men med
Shorewall aktiveret så kan jeg ikke printe via netværk...

Fra : Glen

Dato : 14-10-04 21:40

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Ja.. og giver en masse bøvl. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor men med
> Shorewall aktiveret så kan jeg ikke printe via netværk...

læs en bog, shorwall er bare en wrapper til IPtabels

nu skriver du jo ikke lige noget om dit setup men måske skulle du bare
åbne for den rigtige port som er 9100!

Det kan du gøre i controlpanel, eller i /etc/shorewall/rules

det er noget ala

ACCEPT loc fw 9100 -

/Glen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 04:34

Glen skrev:

> læs en bog, shorwall er bare en wrapper til IPtabels

Ja det ved jeg..

> nu skriver du jo ikke lige noget om dit setup men måske skulle du bare
> åbne for den rigtige port som er 9100!

Tja aner det ikke.

> Det kan du gøre i controlpanel, eller i /etc/shorewall/rules
>
> det er noget ala
>
> ACCEPT loc fw 9100 -

Det står bare ingen steder.. man aktivere en firewall og pludselig kan
man ikke printe... hmm

Fra : Mathias

Dato : 14-10-04 12:20

Thursday 14 October 2004 00:09 sagde Glen noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Start "Mandrake Control Panel" under Network er der en firewall, klik
> på den og følg wizard, den installere IPtables og noget der hedder
> shorewall, herefter sættes det hele op automatisk!
Jeg kan ikke finde Control Panel, men jeg har fundet Control Center. Ja,
der er noget der hedder "Network & Internet", men derinde er der ingen
Firewall... Jeg har kigget de 7 underemner i "Network & Internet" der
er igennem, men ingen firewall at se...

> antivirus
>
> http://www.f-prot.com/download/home_user/download_fplinux.html
Det prøver jeg! Tak for det :)