skifte flere directory niveauer på en gang
Fra : Khuong Dinh Pham

Dato : 13-10-04 00:16

Alo allesammen

Hvis jeg f.eks. står under /aaa/bbb/ccc/ddd/eee/fff/ggg og ønsker til
komme til /aaa/bbb/ccc/ddd hvordan gør jeg det nemmeste? Iøjeblikket gør
jeg "cd .." 3 gange.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-04 22:18

Den Wed, 13 Oct 2004 01:15:58 +0200 skrev Khuong Dinh Pham:
> Alo allesammen
>
> Hvis jeg f.eks. står under /aaa/bbb/ccc/ddd/eee/fff/ggg og ønsker til
> komme til /aaa/bbb/ccc/ddd hvordan gør jeg det nemmeste? Iøjeblikket gør
> jeg "cd .." 3 gange.

cd ../../..

eller

Mvh
Kent

Fra : Khuong Dinh Pham

Dato : 13-10-04 00:20

Kent Friis wrote:

> cd ../../..
>
> eller

> Mvh
> Kent

Begge metoder bruger jeg iøjeblikket. Men kan man ikke angive at man vil
et antal niveau tilbage

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-04 23:13

Khuong Dinh Pham wrote:

> Begge metoder bruger jeg iøjeblikket. Men kan man ikke angive at man vil
> et antal niveau tilbage

Du kunne skrive en shellfunktion til formålet.
Men ellers er der mig bekendt ikke nogen
hurtigere måde end dem som Kent foreslog.

--
Kasper Dupont

Fra : Nuno Alexandre

Dato : 13-10-04 19:33

On 2004-10-12, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Du kunne skrive en shellfunktion til formålet.
> Men ellers er der mig bekendt ikke nogen
> hurtigere måde end dem som Kent foreslog.

Hej,
Det kan gøres nemere:

alias cd..="cd .."
alias cd...="cd ../.."
alias cd....="cd ../../.."

i din .bashrc

mvh,

--

      Nuno Alexandre

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-04 23:37

Khuong Dinh Pham <khuongdp@hotmail.com> writes:

> Begge metoder bruger jeg iøjeblikket. Men kan man ikke angive at man
> vil et antal niveau tilbage

Der findes ikke nogen standardkommandoer der kan det du efterlyser, og
da skift af nuværende filkatalog skal ske i nuværende shell-instans,
kan du ikke bare skrive et shell-script til formålet.

Du kan måske have glæde af følgende:

* "pushd" og "popd" som tillader dig let at hoppe tilbage til et
tidligere sat mærke. Findes bl.a. i bash.
* CDPATH-variablen som siger hvor der skal ledes efter det du cd'er
til.
* En god navigator. "mc" er fin.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-10-04 14:06

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der findes ikke nogen standardkommandoer der kan det du efterlyser, og
> da skift af nuværende filkatalog skal ske i nuværende shell-instans,
> kan du ikke bare skrive et shell-script til formålet.

Det er det aliaser er til for
alias cdop3='cd ../../..'

Eller en funktion hvis det skal være et vilkårligt antal:

function cdop() { for n in $(seq $1); do cd .. ;done; }

Put evt linien i din ~/.bashrc

--
Niels

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-04 14:13

Niels Elgaard Larsen <bov@agol.dk> writes:

> Put evt linien i din ~/.bashrc

Så mangler vi bare en udmelding om hvilken shell den oprindelige
spørger bruger.

Fra : Khuong Dinh Pham

Dato : 13-10-04 18:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så mangler vi bare en udmelding om hvilken shell den oprindelige
> spørger bruger.

Bash :)

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 13-10-04 16:23

In article <yu2lleawykt.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Så mangler vi bare en udmelding om hvilken shell den oprindelige
> spørger bruger.

Det er nu ikke den store kunst at få den funktion til at virke i alle
almindelige shells (idet jeg forudsætter at csh og tcsh ikke betragtes
som shells).

En anden metode jeg bruger, er simpelthen at sætte en variabel til det
sted jeg vil tilbage til, før jeg forlader det:
a=`pwd`
cd ...
cd $a

Det er også praktisk hvis man lige skal bruge en fil fra $a:
cp $a/foobar .

pushd og popd er måske bedre/kan det samme, men det ved jeg ikke, det
har jeg aldrig brugt. Heller ikke savnet.

-Lasse