Linux, store filer, edonkey og filsystemer
Fra : Dennis

Dato : 12-10-04 19:33

Hej.

Jeg bruger meget en edonkey klient og har brug for at flytte store filer
rundt på partitionen (kun een partition).

Jeg bruger Debian og har gjort således at min /home mappe er ~ 70GB
stor. Her har jeg alt data, temp filer osv for edonkey ligger også på denne.

FS er ext2 - jeg synes efter 1 måneds heftig brug med store filer som
bliver flyttet rundt, completet og senere slettet igen, at den er blevet
noget sløv.

Hvilen filsystem egner sig bedst til store filer og edonkey (ang. temp
filer og completing af dem)??

Håber I kan hjælpe

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 12-10-04 20:30

Jeg ved ikke lige hvilket filsystem der er bedst til store filer, men du
ville nok ikke tage skade af at benytte ext3 (eller et andet journaling
filesystem).

Hvis du vil konvertere en partition til ext3 gør du så vidt jeg husker
således:

tune2fs -j /dev/hdXX (hvor X står for disk (a/b/c/d) og Y for partition

Derefter skal du ændre i /etc/fstab, så din partition bliver mountet som
ext3 i stedet for ext2 ved startup. Mener de fleste nyere debian kerner
har support for ext3. Men hvis ikke sker der ikke andet end at din
partition bliver mountet som ext2 efter du genstarter.

vh
Martin