grub boot manager ændrer extended fra 0F t~
Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 11-10-04 10:19

Efter at have ændret min disk partitionering den sidste uges tid vha
Partition Magic 8.01, fik jeg problemer sent i aftes.
Årsagen til ændringerne var jeg ønskede at lave en primær Windows98
partition til brug ved gamle spil.

Med grub boot manager på /dev/mbr så min partitionering sådan ud.

hda1: primær WinXP
hda2: extended
-- hda5 Linux ext3 (Debian Stable, + grub boot menu)
-- hda6 Linux ext3
-- hda7 Linux ext3
-- hda8 Linux ext3
-- hda9 FAT32 (drev D)
-- hda10 FAT32 (drev E)
-- hda11 FAT32 (drev F)
-- hda12 Linux Swap
hda3: primær Win98

Efter en reboot fra Linux til WinXP, var drev D til F pludselig væk.
Jeg kunne ikke lave reboot da grub ikke ville starte.
Start af Partition Magic rescue viste den extendede som type 1F.

Via google finder jeg frem til TestDisk, et DOS tool der kan genskabe
partitiontabellen, dog kan den ikke genskabe hda3.

Jeg har efterfølgende checket grub menuen for hvordan den laver hide/unhide
når den booter WinXP kontra Win98, og det ser rigtig ud, og har også virket
indtil dette her skete.

Start af WinXP på (hd0,0)
hide (hd0,2)
unhide (hd0,0)

Start af Win98 på (hd0,2)
hide (hd0,0)
unhide (hd0,2)

Hvis ikke det er grub der pludselig ændrede min extended fra 0F til 1F, hvad
var det så?

Hvad gør jeg så nu, det bedste ville vel være hvis Win98 lå på hda2 og den
extendede var hda3, men det kan Partition Magic ikke lave dynamisk, så det
bliver en større operation. Gode råd ønskes.

Mvh
Torben