NEC CD/DVD-R drev fejler
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-10-04 22:11

Hej derude

Jeg har et NEC DVD_RW ND-2510A drev som egentlig kun fungere halvt. Jeg
har brændt et par datacd'er fint med det, men nu skulle jeg lige have
lavet en audio-cd. Efter et par coasters og en kernel-upgrade, fik jeg så
endelig overtalt min computer til at overleve en brænding. Men det der
kommer ud af det lyder mest af alt ligesom hvis man i gamle dage kom til
at smide et Commodore 64-bånd i stereoanlægget og forsøgte at høre
det. Det er selvfølgelig ikke helt optimalt, men hvad fanden kan der
være galt?

Jeg har prøvet med cdrecord direkte, med gcombust og med k3b, samme
resultat. Jeg har prøvet både med CD-RW og CD-R samme resultat, nu
kører jeg med CD-RW fordi det er lidt billigere Jeg har prøvet
forskellige filer, både nogle mp3'er samt nogle .ogg, og konverteret dem,
det hjælper ikke en døjt. Selve wav-filen jeg forsøger at brænde lyder
fint, så det burde være OK.

Jeg har før (med mit gamle Liteon drev, der nu er dødt) fint kunne
brænde.

Jeg kører Debian Sid med Kerne 2.6.8.1 patched så den overlever en
audio-cd brænding (prob. med memoryleak). Cdrecord-Clone 2.01a38 fra
Debian. (Gcombust og k3b bruger begge den samme, så resultatet er
selvfølgelig det samme også).

Jeg angiver følgende for at brænde:

cdrecord dev=ATAPI:0,0,0 speed=10 driveropts=burnfree -swap -pad -audio
input.wav

Jeg har forsøgt at brænde som root, og det hjælper heller ikke på sagen.

Håber der er nogen derude som har et bud på hvad der kan være galt. Er
det den kerne-bug der stadig spøger i kulissen, eller kan mit drev have
et problem?

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 09:56

kan ikke hjælpe dig men den rigtig god hjemmeside er www.linuxin.dk
som jeg bruger meget, kan de være nogle der kan hjælpe dig

MVH
Futte

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-10-04 10:32

On Fri, 08 Oct 2004 23:10:36 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Håber der er nogen derude som har et bud på hvad der kan være galt. Er
> det den kerne-bug der stadig spøger i kulissen, eller kan mit drev have
> et problem?

Efter at have googlet en hel del og læst en masse forskellige indlæg kom
jeg frem til konklusionen at kerne 2.6.8.1 er fuldstændig broken hvad det
her angår. Den startede ud med et seriøst memoryleak når man brændte
audio-cd'er, dette er blevet patchet (men der er ikke kommet en 2.6.8.2
hvilket jeg mener ville være på sin plads). Desuden fuckede den
åbenbart op når man forsøger at brænder audio-cd'er (bug i driveren
til Blocked I/O) så det var garbage der kom ud på skiven. Desuden var
der også nogle problemer med at detecte CD-R drevets egenskaber hvilket
gav underlige fejl i cdrecord. Jeg har så prøvet at hente 2.6.9-rc3 og
den fungere fint, den kan brænder audio-cd'er og ser ikke ud til at have
det meget trælse memory-leak. Så indtil videre kører jeg videre her.

Taget i betragtning hvor længe 2.6.8.1 har været ude, så må jeg sige
at jeg er meget forundret over at der ikke i mellemtiden er kommet en
2.6.8.2 som fixede de problemer... Men så nemt skulle det åbenbart ikke
være

/Thomas

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 11-10-04 14:04

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> "If it compiles, ship it"

Ganske unødvendigt krav. For eksempel opfylder qmail det ikke med en ny glibc.

Mvh.

Dennis Jørgensen

(Jeg er selv glad tinydns- og dnscachebruger, som heller ikke opfylder det)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-04 14:06

dnj@x.dtu.dk (Dennis Jørgensen) writes:

> Ganske unødvendigt krav. For eksempel opfylder qmail det ikke med en ny glibc.

Sådan er det når det er DJB's software.

Et fremragende eksempel på god kode, der har licensproblemer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-10-04 14:15

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> skrev 2004-10-11:

> Sådan er det når det er DJB's software.
>
> Et fremragende eksempel på god kode, der har licensproblemer.

Også et fremragende eksempel på en bindegal mand!

Thomas

Fra : Claus Alboege

Dato : 13-10-04 13:46

dnj@x.dtu.dk (Dennis Jørgensen) writes:

> Ganske unødvendigt krav. For eksempel opfylder qmail det ikke med en ny
> glibc.

Der er delte meninger om hvem, der er skyld i det:

http://cr.yp.to/docs/unixport.html#errno

/Claus A

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 11:55

On Sat, 09 Oct 2004 11:32:15 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> at jeg er meget forundret over at der ikke i mellemtiden er kommet
> en 2.6.8.2 som fixede de problemer... Men så nemt skulle det

<%ironi>

Nu er 2.6-serien jo det stabile ikke-udviklings træ, så deeeet...

</%ironi>

Mvh.

--
"Just the words?" What a terrible to thing to say Adam Sjøgren
about writing! asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-10-04 13:11

On Sat, 09 Oct 2004 12:55:15 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> <%ironi>
>
> Nu er 2.6-serien jo det stabile ikke-udviklings træ, så deeeet...
>
> </%ironi>

Undskyld jeg spørger, men hvad mener du med det???

Jeg kan godt se du mener det ironisk, men en lidt mærkelig form for
ironi, da den ironiske holdning må være at når noget først er
gået i stable (2.6.0), så skal man ikke længere fixe problemer... ergo
burde det ikke være nødvendigt at komme med andre versioner end 2.6.0
:-|

Umiddelbart kan man så spørge sig selv hvornår noget i det hele taget
er stable, er al software ikke på et eller andet punkt i et
udviklings-stadie? Hvis der findes fejl, så ignoreres de ikke, men
forsøges istedet fixes.

Der er meget få personer i denne verden der rent faktisk kan skrive
'næsten' bugfri kode (DJ Bernstein er nok een af de eneste?)

/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 14:08

On Sat, 09 Oct 2004 14:10:33 +0200, Thomas wrote:

> Undskyld jeg spørger, men hvad mener du med det???

Jeg mener at det er dårlig kvalitetskontrol at så forholdvis
omfattende fejl introduceres i det stabile træ.

I et udviklingstræ må man forvente at detaljer som overbærenhed med
OpenBSDs firewall-implementation og cd-brænding går i stykker en gang
i mellem, men i det stabile træ bør det efter min mening yderst
sjældent ske at noget der har virket holder op med at virke.

> [...]
> stable (2.6.0), så skal man ikke længere fixe problemer... ergo
> burde det ikke være nødvendigt at komme med andre versioner end

Det er absolut ikke min holdning - tværtimod opfatter jeg det som
noget vrøvl; hvorfor jeg da heller ikke har givet udtryk for den
holdning.

Stabil betyder efter min mening ikke "røres ikke ved", det betyder
"går ideelt set ikke i stykker".

Jeg mener at jo mere stabilt man erklærer noget, jo mere vigtigt er
det at sikre sig at man ikke introducerer nye fejl når man retter
gamle.

> [...]
> taget er stable, er al software ikke på et eller andet punkt i et
> udviklings-stadie? Hvis der findes fejl, så ignoreres de ikke, men

Naturligvis - og når man retter fejl introducerer man ofte nye fejl.

Når man erklærer at noget er stabilt synes jeg det bør betyde at det
er svært at introducere nye fejl, og når det sker (hvilket det
naturligvis gør), så bør det være små og ubetydelige fejl.

Linux udviklingsprocess har altid (stort set?) været præget af at selv
om en serie kerner bliver erklæret stabile, så bliver store ting
udskiftet alligevel.

Det er et faktum og der er gode grunde til at det er sådan - måske er
det endda en af mange andre grunde til Linux' success - men ikke desto
mindre er det efter min mening helt legalt at gøre grin med.

> Der er meget få personer i denne verden der rent faktisk kan skrive
> 'næsten' bugfri kode (DJ Bernstein er nok een af de eneste?)

Jeg har ikke påstået andet.

Hvis jeg skulle påstå noget om det, ville jeg nok snarere vende den om
og sige at ingen kan skrive fejlfri ikke-triviel kode. Punktum.

(DJB: Tjah, så længe han har sin "Jeg alene bestemme hvordan dit
filsystem skal struktureres hvis du vil distribuere min
software"-holdning, så er det irrelevant for mange).

Mvh.

--
"Unfortunately, much of the Web is like an anthill Adam Sjøgren
built by ants on LSD" asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-10-04 15:06

On Sat, 09 Oct 2004 15:07:33 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> i mellem, men i det stabile træ bør det efter min mening yderst
> sjældent ske at noget der har virket holder op med at virke.

Fuldstændig enig...

> [...]
>
> Linux udviklingsprocess har altid (stort set?) været præget af at selv
> om en serie kerner bliver erklæret stabile, så bliver store ting

Ja, det mener jeg også har været en stor fejl, enten fra Linus' side
eller fra miljøet. Jeg mener at kerne 2.6 kom ud alt for tidligt, men
under et hvis pres fra det omkringliggende miljø. Der var mange der var
meget utålmodige og rykkede efter kerne 2.6 længe, hvilket jeg tror har
fået Linus til at udsende kernen inden det var fornuftigt. Jeg er også
af den holdning at en linux kerne ikke er 'stabil' nok til prod. miljø
før den har nået et forholdsvis højt subversion (2.6.14 eller lign
ville jeg nok begynde at tænke på som værende stabil.)

> Det er et faktum og der er gode grunde til at det er sådan - måske er
> det endda en af mange andre grunde til Linux' success - men ikke desto
> mindre er det efter min mening helt legalt at gøre grin med.

Enig, jeg syntes også det er fuldstændig til grin og yderst problematisk
at man fra version 2.6.7 til 2.6.8 kan introducere en så graverende fejl
som et memoryleak der får kernen og dermed maskinen til at gå i knæ.
Meget af årsagen ligger nok primært i at det er en eller et par
mennesker der godkender den kode der skal med i releases, af og til sker
der så bare svupsere, hvilket må tildeles nogle mere eller mindre
inkompetente kerne-udviklere (store ord ja, men jeg mener ikke en
kompetent koder bør frigive kode som ikke er testet ordentligt).

> [...]
> filsystem skal struktureres hvis du vil distribuere min
> software"-holdning, så er det irrelevant for mange).

Well, man kan jo sige hvad man vil om hans holdninger, jeg syntes på et
punkt at de er rimelig cool, og man må erkende at hans software det
holder 112%. Fx. qmail som pt. er i v. 1.03 har der jo ikke været nogen
større problemer med, hvilket man jo næppe kan sige om dens konkurrent
(sendmail). At han så nærmest er sindssyg og fuldstændig paranoid må
man så bare lære at leve med

En ganske interessant debat der kom ud af et så 'lille' problem

/Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 15:48

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> writes:

> inkompetente kerne-udviklere (store ord ja, men jeg mener ikke en
> kompetent koder bør frigive kode som ikke er testet ordentligt).

Dette er jo en forståelig holdning, men ikke altid lige svær at leve
op til i praksis.

Har Linux-kernefolkene en offiicel aftestningspolitik til den slags,
eller er det "det ser fint ud, ind med det", og så forlade sig på at
det er nogen FANTASTISKE kodere man har?

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-10-04 16:09

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> [...]
> eller er det "det ser fint ud, ind med det", og så forlade sig på at
> det er nogen FANTASTISKE kodere man har?

Jeg tror man satser på FANATISKE kodere.

Personligt vil jeg ikke skifte til 2.6 på servere før den falder lidt
mere til ro. Jeg husker stadig alle problemerne omkring 2.4.9 og især
2.4.11.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 23:06

On Sat, 09 Oct 2004 16:05:48 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> der var meget utålmodige og rykkede efter kerne 2.6 længe, hvilket
> jeg tror har fået Linus til at udsende kernen inden det var

Tjah, på den anden side motiverer det til en masse når han laver et
nyt versionsnummer.

2.5-serien havde kørt ret længe...

[djb:]

> [...]
> det holder 112%. Fx. qmail som pt. er i v. 1.03 har der jo ikke
> været nogen større problemer med, hvilket man jo næppe kan sige om

Postfix er nu også en ganske habil konkurrent - jeg har ikke brugt
sendmail så længe jeg kan huske at Postfix har eksisteret.

> At han så nærmest er sindssyg og fuldstændig paranoid må man så bare
> lære at leve med

Eller man kan lade være med at bruge hans software.

,

--
"Thanks to my lobbying, Internet mail messages are now Adam Sjøgren
allowed to have 5-digit years." -djb asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 23:07

On 09 Oct 2004 16:47:46 +0200, Thorbjoern wrote:

> [...]
> eller er det "det ser fint ud, ind med det", og så forlade sig på at
> det er nogen FANTASTISKE kodere man har?

"I told the teacher I had to go to the bathroom. Adam Sjøgren
Quick, what's 11+7?" asjo@koldfront.dk