Afvikling af javaprogram på server
Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-10-04 18:24

Hej.

Kan det lade sig gøre at sætte en webserver op, så det er muligt for de
besøgende at afvikle javaprogrammer på serveren? Jeg har kigget lidt på
cgi-scripts, men de ser kun ud til at have med perl at gøre.

--
Michael

Fra : andy

Dato : 08-10-04 20:57

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> besøgende at afvikle javaprogrammer på serveren? Jeg har kigget lidt på
> cgi-scripts, men de ser kun ud til at have med perl at gøre.

Perl afvikler du på servern & java afvikleres ved forbrugeren i eks sin
browsere.

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-10-04 19:16

> Perl afvikler du på servern & java afvikleres ved forbrugeren i eks sin
> browsere.

Med mindre der tænkes på serverside kode altså.

Så kører "java" korrekt nok på serveren. Du skal bruge det, der kaldes
en servlet engine.

Her er der en masse gode gratis, hvoraf de mest kendte nok er:

http://jakarta.apache.org/tomcat/

http://jetty.mortbay.org/jetty/

mvh.

Nikolaj

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 19:12

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Kan det lade sig gøre at sætte en webserver op, så det er muligt for
> de besøgende at afvikle javaprogrammer på serveren? Jeg har kigget
> lidt på cgi-scripts, men de ser kun ud til at have med perl at gøre.

Apache understøtter at snakke med en Java-process.

Hvis du ikke har andre behov, er der også Java-webservere som der kan
tilføjes kode til. Skal du skrive noget selv, eller er der noget
færdigt du gerne vil køre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-10-04 21:00

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis du ikke har andre behov, er der også Java-webservere som der kan
> tilføjes kode til. Skal du skrive noget selv, eller er der noget
> færdigt du gerne vil køre?

Jeg har tænkt mig at skrive nogle javaprogrammer, som kan udføre en
række beregninger. Jeg kunne godt tænke mig, at brugeren kunne skrive
nogle informationer i nogle felter på siden, klikke "submit" og så få
beregningerne udført på serveren. Jeg er ikke interesseret i en
javaapplet, som udfører beregningerne på brugerens maskine.

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 08:11

> [...]

> beregningerne udført på serveren. Jeg er ikke interesseret i en
> javaapplet, som udfører beregningerne på brugerens maskine.

Så vil jeg foreslå dig at hente Netbeans med tilhørende JDK fra
netbeans.org. Denne har en indbygget Tomcat som du kan bruge til at
skrive JSP sider og Java-servlets med, og afteste dem på din lokale
maskine. Hvis du finder ud af at det er det du skal bruge, er det
herfra netm at komme i luften.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-04 19:16

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

>Kan det lade sig gøre at sætte en webserver op, så det er muligt for de
>besøgende at afvikle javaprogrammer på serveren? Jeg har kigget lidt på
>cgi-scripts, men de ser kun ud til at have med perl at gøre.

Hvis det er opbygning af web-sites i java du mener, så er løsningen
Tomcat som er en Java Servlet / Java Server Pages container:

http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-5.5-doc/index.html

Men hvis du mener det bogstaveligt at brugere skal uploade java kode til
afvikling på en server, tror jeg ikke du kommer ret langt - For så kan
enhver bruger umiddelbart lægge serveren død....

<mlr>

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-10-04 21:01

Michael Rasmussen wrote:

> Men hvis du mener det bogstaveligt at brugere skal uploade java kode til
> afvikling på en server, tror jeg ikke du kommer ret langt - For så kan
> enhver bruger umiddelbart lægge serveren død....

He he, så galt er det ikke (se mit svar andetsteds i denne tråd).

--
Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-04 21:32

>He he, så galt er det ikke (se mit svar andetsteds i denne tråd).

Tænkte det nok

Du skal nok primært arbejde med programmering af Java Server Pages -
Variationen Java Servlet er alt for tung og omstændelig.

Hvis du vil gå seriøst til værk, vil jeg anbefale du henter Sun's Java
Studio Enterprise i 90-dages trialudgaven

http://developers.sun.com/prodtech/javatools/jsenterprise/index.html

Det er en samlet pakke der indeholder stort set alt du behøver til java
programmering...

<mlr>

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-10-04 22:46

> Du skal nok primært arbejde med programmering af Java Server Pages -
> Variationen Java Servlet er alt for tung og omstændelig.

En JSP side bliver til en scriptlet, og er eksekverings mæssigt ikke
hurtigere eller langsommere end en servlet.

Hvis man tillægger at en JSP side skal compiles on demand, så er den
langsommere.

Desuden er det ikke ret pænt design at fylde kode i en JSP side. Jeg
tænker naturligvis på model / view / controller pattern.

> Hvis du vil gå seriøst til værk, vil jeg anbefale du henter Sun's Java
> Studio Enterprise i 90-dages trialudgaven

Det er en mulighed, men jeg synes det er overkill. Indlærings kurven på
sådan et enterprise size tool vil gøre, at man kommer til at bruge mere
tid på værktøjet end på opgaven man skal løse.

http://www.eclipse.org.

Vil jeg foreslå til udvikling af servlet delen af din kode, hvis du
vælger det. Du mangler dertil en servlet container som en af dem, blandt
andet jeg henviser til tidligere i tråden.

Dertil skal du så have et plugin til JSP/HTML. Der findes et glimrende her.

http://servereclipse.sourceforge.net/

Og så er det hele gratis og opensource iflg. GPL. Og det er bår' dejlig'
.

mvh.

Nikolaj

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-10-04 06:01

Nikolaj Hansen wrote:

> Det er en mulighed, men jeg synes det er overkill. Indlærings kurven på
> sådan et enterprise size tool vil gøre, at man kommer til at bruge mere
> tid på værktøjet end på opgaven man skal løse.

Det ser alt sammen meget kompliceret ud. Det eneste programmeringssprog,
jeg behersker, er java, men det kunne da være, at jeg skulle sætte mig
ind i perl i stedet for. Kan man lave "det samme" i perl som i java?

--
Michael

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 09-10-04 20:41

> Det ser alt sammen meget kompliceret ud. Det eneste programmeringssprog,
> jeg behersker, er java, men det kunne da være, at jeg skulle sætte mig
> ind i perl i stedet for. Kan man lave "det samme" i perl som i java?

Ja, men hvis du allerede kan java, så vil jeg nu anbefale dig at kigge
lidt på jsp/html/servlet udvikling. I Perl vil jeg forestille mig at du
skal til at lave en del af den basale kode for at holde styr på
sessions, variable osv osv. Med mindre du kan finde nogle perl modules
til det.

Hvis du finder en servlet container, så er de ting en del af serveren,
og du kan koncentrere dig om at løse din opgave i stedet.

Men hvis du ser på det som sprog vs. sprog (java vs. perl) så tror jeg
ikke der findes nogle problem stillinger, man ikke ville kunne lave
paralelle løsninger til.

mvh.
Nikolaj

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 10:54

Den Fri, 08 Oct 2004 20:15:36 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> afvikling på en server, tror jeg ikke du kommer ret langt - For så kan
> enhver bruger umiddelbart lægge serveren død....

Hvis det var tilfældet, ville det modsatte også være det.

"Hvis du mener det bogstaveligt at servere skal kunne downloade java
kode til afvikling på brugernes maskine"... Java indeholder en
sandbox model der netop skal forhindre den slags. Forudsat den er
aktiv naturligvis, der skal nok lige rettes lidt i opsætningen på
serveren, for at aktivere den, hvorimod den er det som default i
browseren.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 12:15

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> aktiv naturligvis, der skal nok lige rettes lidt i opsætningen på
> serveren, for at aktivere den, hvorimod den er det som default i

Sandkassen sætter ikke nogen begrænsninger på ressourceforbrug. Enten
må man bruge det eller også må man ikke - dette gælder også cpu-tid.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 12:32

Den 09 Oct 2004 13:15:03 +0200 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Sandkassen sætter ikke nogen begrænsninger på ressourceforbrug. Enten
> må man bruge det eller også må man ikke - dette gælder også cpu-tid.

De samme problemer gælder stadig begge veje. Hvis det ikke er sikkert
nok til at uploade tilfældig kode på serveren, så er det heller ikke
sikkert nok til at downloade tilfældig kode på klienten.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 14:23

> [...]

> nok til at uploade tilfældig kode på serveren, så er det heller ikke
> sikkert nok til at downloade tilfældig kode på klienten.

Nøh - sådan er det jo altid.

Jeg kunne til gengæld godt forestille mig at en servletengine som
skulle bruges til den slags, havde en timer på og cpuforbrugsovervågning.

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-10-04 13:01

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Sandkassen sætter ikke nogen begrænsninger på ressourceforbrug. Enten
> må man bruge det eller også må man ikke - dette gælder også cpu-tid.

Det er vel bare bare at sætte de rette begrænsninger ind, det er helt
sikkert undersøgt grundigt i forbindelse med Active Networks:
http://nms.lcs.mit.edu/activeware/

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 14:36

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> writes:

> Det er vel bare bare at sætte de rette begrænsninger ind, det er helt
> sikkert undersøgt grundigt i forbindelse med Active Networks:
> http://nms.lcs.mit.edu/activeware/

Som udgangspunkt tillader Java 2 Standard Edition ikke kontrol over en
given tråds cpuforbrug.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 15:02

Den 09 Oct 2004 15:36:14 +0200 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Som udgangspunkt tillader Java 2 Standard Edition ikke kontrol over en
> given tråds cpuforbrug.

Så må problemet jo løses med nice og ulimit.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-04 15:46

> Så må problemet jo løses med nice og ulimit.

Det _tror_ jeg ikke du kan med den måde Java laver tråde på under
Unix. Husk - ideen var at webserveren kører videre selvom en tråd
løber løbsk. Hvis de ligger i samme process har man et problem.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-10-04 14:41

Michael Rasmussen wrote:

> http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-5.5-doc/index.html

Jeg har nu installeret (og startet!) tomcat på min maskine, men det ser
ikke ud til at fungere. Nedenstående side ser i hvert fald ikke ud til
at virke efter hensigten.

http://www.weylkammeret.adsl.dk/hello.jsp

Hvad kan der mon være galt? Jeg kan til at begynde med nævne, at jeg
bruger Fedora Core 2 på serveren.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-04 16:09

> [...]

>http://www.weylkammeret.adsl.dk/hello.jsp
>
>Hvad kan der mon være galt? Jeg kan til at begynde med nævne, at jeg

Har selv Tomcat kørende på en FC2 installation, og det kører fint...

Men du kan ikke bare lægge en .jsp fil ind, og tro det så fungerer. Du
skal designe en egentlig web applikation, dvs .jps filerne skal befinde
sig i det rigtige directory layout med en Web Application Deployment
Descriptor (filen web.xml). Og så skal web applikationen installeres i
Tomcat. Kig på dokumentationen her:

http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-5.5-doc/appdev/index.html

Skal du lege seriøst med Java Server Pages vil jeg stærkt anbefale du
henter et udviklingsmiljø som Borland JBuilder eller Sun's Java Studio
Enterprise.

<mlr>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 11:54

On Sat, 09 Oct 2004 07:01:26 +0200, Michael wrote:

> Kan man lave "det samme" i perl som i java?

Begge sprog er Turing-ækvivalente, hvis det er det du mener.

Mvh.

--
"It's just been halloween. I have my Bob Dylan-mask Adam Sjøgren
on. I'm masquerading." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 12:36

On 09 Oct 2004 11:32:20 GMT, Kent wrote:

> De samme problemer gælder stadig begge veje. Hvis det ikke er
> sikkert nok til at uploade tilfældig kode på serveren, så er det
> heller ikke sikkert nok til at downloade tilfældig kode på klienten.

Forskellen ligger naturligvis i at der typisk sidder en og glor på
klienten som dermed hurtigt opdager om java-programmet går amok - det
gælder typisk ikke for en server.

Mvh.

--
"Just the words?" What a terrible to thing to say Adam Sjøgren
about writing! asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 13:07

Den Sat, 09 Oct 2004 13:36:29 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Forskellen ligger naturligvis i at der typisk sidder en og glor på
> klienten som dermed hurtigt opdager om java-programmet går amok - det
> gælder typisk ikke for en server.

Og når det så ikke er effektivt længere, begynder man på antivirus,
ad-aware osv...

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-10-04 22:37

On Sat, 09 Oct 2004 21:41:29 +0200, Nikolaj wrote:

> I Perl vil jeg forestille mig at du skal til at lave en del af den
> basale kode for at holde styr på sessions, variable osv osv. Med
> mindre du kan finde nogle perl modules til det.

Se f.eks. <http://masonhq.com/>

Mvh.

--
"Unfortunately, much of the Web is like an anthill Adam Sjøgren
built by ants on LSD" asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-04 14:43

> [...]
>
> Jeg har nu installeret (og startet!) tomcat på min maskine, men det ser
> ikke ud til at fungere. Nedenstående side ser i hvert fald ikke ud til

Det er ikke en Tomcat (men en Apache 2.0.49) der serverer den side.
Prøv at lægge den på den rigtige webserver.

--
Jacob - www.bunk.cc
People are always available for work in the past tense.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-10-04 15:08

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er ikke en Tomcat (men en Apache 2.0.49) der serverer den side.
> Prøv at lægge den på den rigtige webserver.

Hvor er det? Lige nu ligger siden i

/var/www/html

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-04 15:30

On Sun, 10 Oct 2004 16:08:24 +0200, Michael Knudsen wrote:

> Hvor er det? Lige nu ligger siden i
Hvordan har du installeret Tomcat? Hvis det er via rpm, bør følgende
give dig et hint:
rpm -qa |grep tomcat
Med output fra ovenstående
rpm -ql <output>

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
Q:   How do you keep a moron in suspense?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-10-04 16:41

Michael Rasmussen wrote:

> Hvordan har du installeret Tomcat?

Kunne det ikke godt se ud, som om det er installeret her?

[root@localhost ROOT]# pwd
/var/lib/tomcat/ROOT
[root@localhost ROOT]# ll
total 32
-rw-r--r-- 1 root root 8120 May 6 18:21 index.jsp
-rw-r--r-- 1 root root 8584 May 6 18:21 jakarta-banner.gif
-rw-r--r-- 1 root root 1934 May 6 18:21 tomcat.gif
-rw-r--r-- 1 root root 2324 May 6 18:21 tomcat-power.gif
drwxr-xr-x 2 root root 4096 Oct 10 12:39 WEB-INF

Spørgsmålet er nu, hvordan jeg kommer i kontakt med disse filer. Alt,
hvad er er på www.weylkammeret.adsl.dk er jo styret af apache (tror jeg)...

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-10-04 16:42

Michael Knudsen wrote:

> Spørgsmålet er nu, hvordan jeg kommer i kontakt med disse filer. Alt,
> hvad er er på www.weylkammeret.adsl.dk er jo styret af apache (tror jeg)...

Doh! Symbolske links er mine venner...

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-10-04 16:45

Michael Knudsen wrote:

> Doh! Symbolske links er mine venner...

Endnu mere doh! Det er så stadig apache, der tager sig af dem

--
Michael Knudsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-04 16:41

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Spørgsmålet er nu, hvordan jeg kommer i kontakt med disse filer. Alt,
> hvad er er på www.weylkammeret.adsl.dk er jo styret af apache (tror jeg)...

Hvor lytter din Tomcat? Se det med netstat. Standard er vist port
8080.

--
Jacob - www.bunk.cc
Two is not equal to three, even for large values of two.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-04 16:49

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Netstat giver følgende output, hvor jeg ikke kan finde tomcat:

Du skal lige give det et par parametre. Prøv som root 'netstat -pna --inet'.

Det du har sendt nu fortæller kun noget om hvilke forbindelser der er
oprettet lige nu. Det er mindre interessant eftersom du ikke har haft
held til at forbinde til din Tomcat endnu.

--
Jacob - www.bunk.cc
The only perfect science is hind-sight.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-04 16:54

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Her er et lille udsnit af outputtet, som jeg håber viser det relevante.
> Hvad skal jeg stille op? Skal jeg på en eller anden måde omdirigere
> indgående trafik fra port 80 til port 111?

Du mener vel port 8009? Du kan fx bruge ProxyPass i din Apache.
Læg mærke til at din Tomcat kun lytter på 127.0.0.1.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do, or do not; there is no try.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-04 17:03

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Skal det ændres til min ip-adresse?

Det kommer helt an på hvad du vil. Hvis du vil bruge ProxyPass i
Apache, så skal det (typisk) ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is much harder to find a job than to keep one.