ændre MAC-adresse
Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 15:20

Hej i kloge hoveder!

Jeg ville gerne bruge Suse's ftp-install, og når jeg forsøger på det,
skal jeg så bruge driveren 8139too.o til mit ethernet-kort... Når jeg så
installerer det (bliver gjort med installations-cd'en) bliver jeg så
spurgt om parametre til driveren... Her skulle jeg meget gerne have
ændret MAC(eller hardware)-adressen på kortet... (lang historie, men
skyldes TDC's mærkelige metoder) hvilken option skal jeg give???

På forhånd tak!
mvh
Kenneth

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 15:28

Kenneth Buchwald Johansen wrote:
> [...]
> ændret MAC(eller hardware)-adressen på kortet... (lang historie, men
> skyldes TDC's mærkelige metoder) hvilken option skal jeg give???

Den historie kunne jeg godt tænke mig at læse...

--
Steen Suder

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 15:35

Steen Suder, privat wrote:

> Den historie kunne jeg godt tænke mig at læse...

hmm problemet er nok, at jeg ikke fatter det helt selv... Jeg ringede
til tdc og spurgte om jeg ikke bare kunne bruge den mac, jeg havde i
forvejen, men det kunne jeg ikke... Jeg skal sætte min mac til at være
mit tdc-kundenummer... Totalt mærkeligt! Og som du sikkert kan
forestille dig gør det livet lidt mere besværligt mht. Linux. Men skidt
med det - har nogenlunde styr på linux efterhånden... aner bare ikke
lige hvordan jeg skal ændre mac'en mens jeg loader modulet...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-10-04 15:40

On Fri, 08 Oct 2004 16:34:32 +0200, Kenneth Buchwald Johansen wrote:

> [...]
> med det - har nogenlunde styr på linux efterhånden... aner bare ikke
> lige hvordan jeg skal ændre mac'en mens jeg loader modulet...

Stop stands! TDC har fået et eller andet galt i halsen, en MAC adresse er
en 6 ledet HEX størrelse som (i teorien identificere netkortet unikt) ser
sådan her ud:

00:2D:1f:33:73:9f

Den kan du ikke ændre til dit TDC kundenummer. Så det med din MAC
adresse er helt forkert. Nu kender jeg ikke TDC ADSL men er det ikke
sådan noget halløj med PPPoE eller lign?

Jeg tror du måske skal forklarer her hvad dit problem er, der er givetvis
nogen der kører over en TDC forbindelse som kan hjælpe dig

/Thomas

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 15:46

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror du måske skal forklarer her hvad dit problem er, der er givetvis
> nogen der kører over en TDC forbindelse som kan hjælpe dig

Hehe det ender vidst i en lang diskussion, det her!
Under linux er jeg nødt til at køre ifconfig eth0 hw ether 12:01:.....
får at få nettet op. Men som sagt synes jeg også selv det er noget rod!
Under windoze (som jeg desværre ikke kan undvære) skal jeg konfigurer
mit netkort til at have netværksadresse 12:01:....
Sådan ligger landet! Jeg har snakket med en eller anden tekniker på tdc,
men de kunne ikke lige løse problemet på anden måde (og de vil ikke have
noget med Linux at gøre).
- Kenneth

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-10-04 15:51

On Fri, 08 Oct 2004 16:46:19 +0200, Kenneth Buchwald Johansen wrote:

> [...]
> Sådan ligger landet! Jeg har snakket med en eller anden tekniker på tdc,
> men de kunne ikke lige løse problemet på anden måde (og de vil ikke have

OK, det lyder til at det er TDC der er noget skrammel på det punkt, men
ok, det hjælper jo ikke dig

Prøv at tage et kig her:

http://lists.suse.com/archive/suse-linux-e/2004-Apr/1087.html

Der er beskrevet hvordan man kan gøre det...

alternativt:
http://whoozoo.co.uk/mac-spoof-linux.htm#3

Som hvis også beskriver lidt af det... ellers prøv at søge på google
efter 'change MAC eth0 linux' så kommer der lidt hits på samme
problematik.

/Thomas

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 15:59

Thomas Rasmussen wrote:
<KLIP>

> OK, det lyder til at det er TDC der er noget skrammel på det punkt, men
> ok, det hjælper jo ikke dig

nope! har haft snakket med dem en del gange nu, og hver gang jeg får fat
i en ny tekniker, aner han ikke hvorfor det er sat op sådan...

> Prøv at tage et kig her:
>
> http://lists.suse.com/archive/suse-linux-e/2004-Apr/1087.html
>
> Der er beskrevet hvordan man kan gøre det...

> [...]

hmm takker... men det virker desværre ikke...

> Som hvis også beskriver lidt af det... ellers prøv at søge på google
> efter 'change MAC eth0 linux' så kommer der lidt hits på samme
> problematik.
>
> /Thomas

Det vil jeg gøre, og hvis det ikke virker slår jeg mig bare på Slackware
igen - det virker fint for mig...

Tak for hjælpen!
mvh Kenneth

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 16:01

> [...]
>

> nope! har haft snakket med dem en del gange nu, og hver gang jeg får fat
> i en ny tekniker, aner han ikke hvorfor det er sat op sådan...

Er det en speciel forbindelse, du har?

<KLIP>

> Det vil jeg gøre, og hvis det ikke virker slår jeg mig bare på Slackware
> igen - det virker fint for mig...

Hør nu her!

Når det virker på een Linux-distro så bør det pokker mig også kunne
komme til at virke på en anden!

(Det er yderst sjældent at jeg anvender udråbstegn.

--
Steen Suder

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 16:08

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> komme til at virke på en anden!
>
> (Det er yderst sjældent at jeg anvender udråbstegn.

Der har du ret! Det er også nemt at få til at virker, hvis jeg bare har
en konsol, men det har man ikke med Suse ftp-install. Der installerer
man net-modulet med en interaktiv menu... Derfor jeg skal bruge den
option, man kan give modulet for at ændre MAC'en...
:)
- Kenneth

Fra : Henrik Farre

Dato : 08-10-04 22:43

Den Fri, 08 Oct 2004 17:08:13 +0200. skrev Kenneth Buchwald Johansen:

> [...]
> net-modulet med en interaktiv menu... Derfor jeg skal bruge den option,
> man kan give modulet for at ændre MAC'en...

Jeg mener at der er flere consoler aktiv i en suse install, så du kan
bare prøve Alt+F2 eller F3 eller... så kan du bare loade modulet der.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.rockhopper.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 15:59

> [...]

> Sådan ligger landet! Jeg har snakket med en eller anden tekniker på tdc,
> men de kunne ikke lige løse problemet på anden måde (og de vil ikke have

Kan du ikke lige fortælle PRÆCIS hvilket TDCprodukt (BB, kabel etc.), du
anvender, hvordan du kobler op (rå IP, PPPoE etc.), hvad du har koblet
på af udstyr etc.

Det kan simpelthen ikke passe, at du skal gøre disse ting for at få det
til at virke. Der må ligge noget andet bag.

--
Steen Suder

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 16:06

Steen Suder, privat wrote:
> Kenneth Buchwald Johansen wrote:
> <KLIP>
<og mere klip>

> Kan du ikke lige fortælle PRÆCIS hvilket TDCprodukt (BB, kabel etc.), du
> anvender, hvordan du kobler op (rå IP, PPPoE etc.), hvad du har koblet
> på af udstyr etc.

Hmm bruger webspeed (htttp://webspeed.dk), som benytter dhcp... Til det
har jeg fået et ret grimt kabelmodem (det går over antennestikket).

> Det kan simpelthen ikke passe, at du skal gøre disse ting for at få det
> til at virke. Der må ligge noget andet bag.

Tjaa... Det er ikke godt at vide, hvad de smarte tdc-folk tænker! :D
- Kenneth

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 08-10-04 16:36

Kenneth Buchwald Johansen <toohey13@msn.com> wrote in

> [...]
> antennestikket).

> Tjaa... Det er ikke godt at vide, hvad de smarte tdc-folk tænker! :D

Få dem til at nulstille din MAC-adresse, der er registreret i deres DHCP-
server...

Det har jeg selv tidligere gjort en enkelt gang...

mvh
Lars Christensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 16:48

Kenneth Buchwald Johansen wrote:

> <og mere klip>

> Hmm bruger webspeed (htttp://webspeed.dk), som benytter dhcp... Til det
> har jeg fået et ret grimt kabelmodem (det går over antennestikket).

OK. Her registrerer man MAC-adressen til et givet abonnement.
Dem i min familie, der har Webspeed, har ikke skulle ændre deres
MAC-adresse for at komme på.
De bliver blot mødt af en registreringswebside første gang de forsøger
at browse nettet.

Hvad sker der hvis du starter en DHCP-klient manuelt på maskinen efter
at du har ladt den stå slukket i et stykke tid (jeg ved ikke hvor lang
perioden skal være præcist)?

Kan den snakke med TDCs DHCPserver?
Hvilken adresse får den?

Garnér evt. fejlfindingen med at slukke for kabelmodemet et stykke tid,
for derefter at tænde det igen. Nu kan sætte din maskine til igen - når
modemet er klar og online, forstås.

> Tjaa... Det er ikke godt at vide, hvad de smarte tdc-folk tænker! :D

Tnajh.... lad os nu løse problemet istedet for at omgå det.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 16:52

Kenneth Buchwald Johansen wrote:
> Steen Suder, privat wrote:

<KLIP>

> Tjaa... Det er ikke godt at vide, hvad de smarte tdc-folk tænker! :D

Der er heller ikke nogen logik i at Hr. og Fru Danmarks ISP forlanger at
folk skal ændre deres MAC-adresse for at kunne komme på nettet.
Det ville da være at skyde sig selv i begge fødder.

Jeg kan forstå at man skal skrive sit kundenummer (12-cifret som du
taler om) ind på registreringssiden en enkelt gang - men at skulle ændre
MAC'en? Nej.

--
Steen Suder

Fra : Martin Arendten

Dato : 09-10-04 04:58

On 2004-10-08, Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan forstå at man skal skrive sit kundenummer (12-cifret som du
> taler om) ind på registreringssiden en enkelt gang - men at skulle ændre

Jeg har oplevet at en række bundkort med indbygget netkort hvor
producenten havde givet netkortet MAC adressen 00:00:00:00:00:00.

Det var i hvert fald en af grundene til at Hotline bad om at ændre
macadressen på netkortet.

Eller det var det i hvert fald da jeg sad i Hotline.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 10:51

Den 09 Oct 2004 03:58:10 GMT skrev Martin Arendten:

> Jeg har oplevet at en række bundkort med indbygget netkort hvor
> producenten havde givet netkortet MAC adressen 00:00:00:00:00:00.

Det hedder "defekt".

Man har simpelthen glemt at programmere (eller montere?) den EPROM der
indeholder Mac-adressen.

> Det var i hvert fald en af grundene til at Hotline bad om at ændre
> macadressen på netkortet.

Det var sg* da nemmere lige at checke om kortet har en rigtig
Mac-adresse eller ej, inden man begynder på workarounds.

En Mac-adresse er ikke beregnet til at skulle ændres, det er en feature
at de fleste nyere netkort kan gøre det. Hvis ikke det var fordi jeg
smed dem alle ud sidst jeg ryddede op, kunne jeg sandsynligvis finde
et netkort der slet ikke giver muligheden. Jeg tror ikke det var muligt
dengang HP PCLAN/8 netkortene blev lavet.

Mvh
Kent

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-10-04 12:53

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det hedder "defekt".
>
> Man har simpelthen glemt at programmere (eller montere?) den EPROM der
> indeholder Mac-adressen.

Dem er der der også en del af på Øresundskollegiet, det mest
irriterende er at der er en fejl i HP's switche så MAC adressen
00:00:00:00:00:00 ikke optræder i switchens adressetabel så man kan
ikke få fat i de folk der har problemet.

> [...]
> et netkort der slet ikke giver muligheden. Jeg tror ikke det var muligt
> dengang HP PCLAN/8 netkortene blev lavet.

Jeg mener at DEC-net kræver ændringer i MAC-adressen så den passer med
det net man sætter op.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Preben Holm

Dato : 08-10-04 22:41

> [...]
> adresse er helt forkert. Nu kender jeg ikke TDC ADSL men er det ikke
> sådan noget halløj med PPPoE eller lign?

Hmm... PPPoE - tja, det har jeg aktiveret for at kunne komme på, men i
københavn (vanløse) er det anderledes - der kobler man på ethernet med
dhcp, så det er ganske givet lidt forskelligt alt afhængig af hvor man bor.

Desuden har TDC da misforstået hele ideen med MAC-adresser - formålet er
jo at der ikke skal kunne være to mac-adresser der vil være ens, hvilket
de faktisk kan forårsage med den konfiguration de ønsker at du skal
sætte op. Dertil vil jeg dog sige til dig, at du skal få TDC til at
ændre den opsætning at de ikke selv forstår til en
standard-konfiguration - har aldrig før hørt om noget lignende. Send det
evt. på skrift at de skal se at komme i gang. Det er jo ikke værre end
at de internt kan slette og derefter oprette dig som kunde igen (at det
så bliver et værre hav af kreditnotaer der skal fixes er så også ofte et
problem for dem)!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 15:41

> [...]

> med det - har nogenlunde styr på linux efterhånden... aner bare ikke
> lige hvordan jeg skal ændre mac'en mens jeg loader modulet...

Nogen har misforstået noget!
Ring til dem igen og få en anden forklaring.

Hvilken MAC-adresse havde du i forvejen?

--
Steen Suder

Fra : Anders

Dato : 08-10-04 22:44

> [...]
> forvejen, men det kunne jeg ikke... Jeg skal sætte min mac til at være
> mit tdc-kundenummer... Totalt mærkeligt!
Hvis dette er tilfældet så SUX TDC da godt nok mere end tilladt!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-10-04 00:55

Kenneth Buchwald Johansen wrote:

> Jeg skal sætte min mac til at være
> mit tdc-kundenummer...

Det er i hvert fald ikke rigtigt. Men jeg har selv
erfaret, at man kan altså ikke stole på, hvad
webspeed supporterne siger.

Vi har haft den her diskussion tidligere. Og så
vidt jeg husker har jeg også dengang fortalt, hvad
der skal til for at rette op på situationen.

1. Fjern alle dine spoofing indstillinger fra både
Windows og Linux. (Det vil i første omgang
afskære dig fra netforbindelsen, men følg resten
af beskrivelsen her, og så skulle du få
forbindelse igen).
2. Sluk kabelmodemet og luk computeren ned. (Dermed
skulle de begge have glemt den forkerte MAC
adresse).
3. Tænd kabelmodemet og vent til det er startet op.
4. Start computeren op og lad den hente en IP
adresse med DHCP. (Kabelmodemet vil registrere
den rigtige MAC adresse, herefter mangler du kun
at opdatere oplysningen på DHCP serveren).
5. Start en browser (ikke alle browsere kan bruges
med webspeed siderne, men konqueror og mozilla
plejer at virke).
6. Prøv at gå ind på en vilkårlig side. (Og webspeed
skulle sende dig ind på registreringssiden).
7. Log ind med brugernavn og password fra dit
registreringskort. (Jeg kan ikke huske detaljerne
omkring lige netop dette skridt, det er flere år
siden jeg prøvede det sidst).
8. Slet den eksisterende registrering.
9. Opret en ny registrering.
10. Genstart computeren.

Jeg ved ikke om det er dig selv eller en webspeed
supporter, der i første omgang har begået fejlen.
Men jeg synes ikke det er en holdbar løsning i længden
at blive ved med at begå den samme fejl igen og igen
bare fordi, at det plejer man.

Godt nok er webspeed og motorola surfboards mærkelige,
men så mærkelige er de trods alt ikke.

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-04 10:46

Den Sat, 09 Oct 2004 01:54:41 +0200 skrev Kasper Dupont:

> [...]
>
> Vi har haft den her diskussion tidligere. Og så
> vidt jeg husker har jeg også dengang fortalt, hvad
> der skal til for at rette op på situationen.

Der kan sandsynligvis spares en del ventetid ved lige at køre
IPCONFIG /RELEASE
på den maskine hvor forbindelsen virker, inden man gør igang med
punkt 1.

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-10-04 17:07

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Der er heller ikke nogen logik i at Hr. og Fru Danmarks ISP forlanger
> at folk skal ændre deres MAC-adresse for at kunne komme på nettet.
> Det ville da være at skyde sig selv i begge fødder.

Jeg ville absolut bede om at tale med en voksen hvis en supporter bad
mig skifte min MAC-adresse.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-10-04 17:10

Peter Makholm wrote:

> Jeg ville absolut bede om at tale med en voksen hvis en supporter bad
> mig skifte min MAC-adresse.

ROFLMAO

--
Steen Suder

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 08-10-04 17:50

Hej igen!

Jeg er helt enig med jer allesammen, og jeg regner også med at ringe til
dem igen engang og få det fikset...

Tak for jeres meninger og hjælp!

mvh Kenneth

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-10-04 14:30

"Kenneth Buchwald Johansen" <toohey13@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> MAC(eller hardware)-adressen på kortet... (lang historie, men skyldes
> TDC's mærkelige metoder) hvilken option skal jeg give???

Hejsa
Uden at vide en brik om Suse eller andet Unix halløj, ville jeg da lige høre
om det du bruger installationscd til er at installere driveren til
netkortet, eller en cd til installation af webspeed.

Er det ikke bare netkortet eller driveren, der er underlig. At ændre sin MAC
adresse er vel noget man gør i forbindelse med Hacking eller specielt
opsatte net.

TDC eller ej er Deres DHCP server vel ikke anderledes end andre DHCP
servere. At binde en lease periode til en MAC adresse er vel også meget
normalt. Hvis problemet er at du har en IP du skal dele med flere maskiner,
kunne du jo købe en billig router og sætte imellem.

Jeg undskylder, hvis jeg helt misforstår denne lille diskussion.

Mvh Leif

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-10-04 15:05

Leif Poulsen <removeanythingbeforethesecondleifleif@fakse.bynet.dk> wrote:
> Er det ikke bare netkortet eller driveren, der er underlig. At ?ndre sin MAC
> adresse er vel noget man g?r i forbindelse med Hacking eller specielt
> opsatte net.

Visse keyserverprogrammer synes at en NIC MAC addresse er en udmaerket
unik identifikator for maskinen.

Saa hvis man flytter om paa netkort, eller vil flytte sine keys...

--
j.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-10-04 15:26

"Jesper Louis Andersen" <jlouis@miracle.mongers.org> skrev i en meddelelse

> Visse keyserverprogrammer synes at en NIC MAC addresse er en udmaerket
> unik identifikator for maskinen.
>
> Saa hvis man flytter om paa netkort, eller vil flytte sine keys...

Men hvordan skulle det kunne løse noget at have to identiske MAC adresser på
netværket. Hvordan skal trafikken foregå?

Mvh Leif