Woody: Opdatere apache.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-10-04 12:48

Hej NG
Jeg har installleret Debian Woody og apache derpå med apt-get. Jeg kan så se
at det er version 1.3.26 jeg har fået. Jeg er nu interesseret i at finde ud
af hvordan jeg kan opgradere denne til f.eks 1.3.29 eller 1.3.31. Jeg kan
godt se det muligtvis ikke er smart at opgradere til den nyeste, men i det
hele taget vil jeg gerne vide hvordan jeg får lidt mere kontrol over hvilke
version debian installerer af de forskellige programmer.
"apt-get upgrade" giver ingenting, det er egentligt heller ikke så mærkeligt
eftersom jeg lige har installeret via ftp, så jeg burde jo have det nyeste
fra debian, men hvordan får jeg det nyeste i det hele taget?

Jeg er ret ny til debian, så bær venligst over med mig.

Mvh
Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 12:54

On 2004-10-07, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> Jeg er ret ny til debian, så bær venligst over med mig.

Generelt skal du _manuelt_ angive evt. overrides i de pakker apt-get
intallerer. Overvej selv hvorfor.

Hvis du vil have nyere pakker under debian, så skal du kører unstable.
Det er også en overvejelse værd om du virkelig har lyst til det. Det er
sjældent at debian folk laver ged i den i unstable, men det forekommer.

Fra stable -> unstable:

Ret i /etc/apt/sources.list
apt-get update
apt-get dist-upgrade
VENT/10 kander kaffe/the, osv.

Thomas

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-10-04 13:06

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er også en overvejelse værd om du virkelig har lyst til det. Det er
> sjældent at debian folk laver ged i den i unstable, men det forekommer.

Betyder det så folkene bag debian ikke er færdige med at teste om apache
1.3.29 f.eks er stabil siden den ikke er inkl.
Jeg er på ingen måde interesseret i at køre unstable, den skal bruges til
server, så stabilitet er første prioritet, men jeg tænkte bare at en nyere
version af apache ikke kunne skade.

Mvh
Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-10-04 13:35

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> writes:

> Betyder det så folkene bag debian ikke er færdige med at teste om apache
> 1.3.29 f.eks er stabil siden den ikke er inkl.

Nej, stable betyder at pakkerne ikke ændrer version, altså en lidt
anden form for stabilitet end den der hentyder til om programmet går
ned eller ej.

> Jeg er på ingen måde interesseret i at køre unstable, den skal bruges til
> server, så stabilitet er første prioritet, men jeg tænkte bare at en nyere
> version af apache ikke kunne skade.

Unstable betyder heller ikke nødvendigvis at alle programmerne går
ned, men at der hele tiden kommer nye versioner af programmerne så man
skal rette i konfigurationsfiler ganske tit. Det er ikke noget jeg
ville bruge på en server, men jeg bruger det gerne på mine private
maskiner.

Hvis du bare vil opgradere apache fordi det ikke skader, så vil jeg
egentlig anbefale at lade være. Men du har sikkert en god grund, og så
kan du finder nyere pakker der passer til stable via apt-get.org
søgemaskinen.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-10-04 13:35

Peter Anskjær wrote:
> Betyder det så folkene bag debian ikke er færdige med at teste om apache
> 1.3.29 f.eks er stabil siden den ikke er inkl.

Det betyder vel nærmere at de ikke har fundet nogle problemer med den
version der er i stable, og derfor ikke har fundet nogen grund til at
opdatere. Husk på at Debian stable kun får sikkerhedsopdateringer og
fejlretninger efter den er blevet stable.

> Jeg er på ingen måde interesseret i at køre unstable, den skal bruges til
> server, så stabilitet er første prioritet, men jeg tænkte bare at en nyere
> version af apache ikke kunne skade.

Muligvis ikke. Men hvis den nyere ikke har noget du har brug for ser jeg
ingen grund til at opgradere.

/Andreas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 07-10-04 13:00

> [...]

> eftersom jeg lige har installeret via ftp, så jeg burde jo have det nyeste
> fra debian, men hvordan får jeg det nyeste i det hele taget?

Husk at køre atp-get update før upgrade.

De pakker du kan vælge i mellem er dem Debian stiller til rådighed.

Men Debian har 3 distributioner, disse er:

stable
testing
unstable

Og som standard får du kun pakker fra stable, som i nogle tilfælde er
lidt for gammel.

Hvis du vil kan sagtens opgradere enkelte pakker til testing eller
unstable (unstable er den mest ustabile). Men det vil tit medføre at
nogle af dine andre prgrammer bliver opdateret til testing eller
unstable-versionerne.

Du kan også vælge at bruge 3. parts versioner af din software (det
ville jeg nok gøre i dit tilfælde), fra
f.eks. backports.org. Backports.org har taget nye versioner af
programmer og "back portet" dem så de kan køre under Debian stable.

For at indstille alt det her skal du ind og rette i filerne:
/etc/apt/sources.list
/etc/apt/preferences

En god start for dig er sikkert debianguiden.dk

Christoffer Olsen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-10-04 20:52

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at køre atp-get update før upgrade.

Selvfølgeligt.

> [...]
> unstable (unstable er den mest ustabile). Men det vil tit medføre at
> nogle af dine andre prgrammer bliver opdateret til testing eller

Lyder ikke som noget jeg vil til.

> [...]
> programmer og "back portet" dem så de kan køre under Debian stable.
>
> For at indstille alt det her skal du ind og rette i filerne:

Det ser interessant ud, det er nok noget i den retning jeg skal.

> En god start for dig er sikkert debianguiden.dk

Har læst noget i den, men ikke færdigt. Da jeg skulle løse dette problem
tænkte jeg ikke lige på at læse videre der, søgte på google uden held. Det
der slog mig var også at han på debianguiden viser hvordan man installerer
apache som "apt-get install apache", jeg ville jo gerne vide om det var
apache 1.3.x eller apache 2.x, det nævner han ikke, men jeg kan se at apache
2.x pakken hedder noget andet. Jeg vil lige læse lidt mere om at installere
pakker.

Jeg takker alle for hjælpen, især mht stable vs. unstable, det havde jeg
søreme misforstået.

Mvh
Peter

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 08-10-04 05:49

> Det ser interessant ud, det er nok noget i den retning jeg skal.

Det er ikke så svært, der skal kun indsættes en ekstra linie i din
sources.list hvis du bare vil tilføje en ekstra kilde.

Christoffer Olsen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-04 20:18

> Det er ikke så svært, der skal kun indsættes en ekstra linie i din
> sources.list hvis du bare vil tilføje en ekstra kilde.

Jeg kom frem til at mit behov for en nyere version af apache ikke var til
stede, så jeg valgte at lade være. Men så installerede jeg php og så at det
var 4.1.2 eller noget i den retning, det duer ikke. Så jeg har tilføjet
dotdeb.org og hentet 4.3.9 så jeg får ordentlig GDLib support og andet.

Mvh
Peter