SME server og TDC ADSL - ingen hul ud af h~
Fra : HT-8732

Dato : 06-10-04 21:31

Hej NG!

Jeg har installeret SME 6.0.1 på min gamle maskine, som jeg vil have til at
køre server og gateway. Nuvel, det virker sådan set også godt nok, med
undtagelse af én væsentlig ting - jeg kan ikke få hul igennem til
Internettet.

Jeg har TDC Bredbånd med fast IP, men tildelt via DHCP, så jeg har fx. ingen
adresse på en gateway.
Jeg kan se, når jeg reviewer opsætningen, at maskinen tilsyneladende ikke
har fat i Internettet, for IP-adressen passer slet ikke med den jeg har fået
tildelt.

Hmm..... any clue??

HT

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-04 22:06

On Wed, 06 Oct 2004 22:30:40 +0200, HT-8732 wrote:

> [...]
> Jeg kan se, når jeg reviewer opsætningen, at maskinen tilsyneladende
> ikke har fat i Internettet, for IP-adressen passer slet ikke med den jeg

Det er vist noget med, at TDC låser ip-adresse til et specifikt
netværkskort (MAC-adressen) i et bestemt tidsrum, så prøv at udlade at
tilgå internettet natten over, og genstart så din nye server i morgen
tidlig.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
Q:   What's a light-year?
A:   One-third less calories than a regular year.

Fra : HT-8732

Dato : 07-10-04 06:13

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværkskort (MAC-adressen) i et bestemt tidsrum, så prøv at udlade at
> tilgå internettet natten over, og genstart så din nye server i morgen

Et forsøg værd.....

HT

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-10-04 11:21

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> netværkskort (MAC-adressen) i et bestemt tidsrum, så prøv at udlade at
> tilgå internettet natten over, og genstart så din nye server i morgen

Evt. kan man bare release IP-addressen før man slukker det der sad
på før.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 07-10-04 07:49

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan se, når jeg reviewer opsætningen, at maskinen tilsyneladende ikke
> har fat i Internettet, for IP-adressen passer slet ikke med den jeg har

Går ud fra du får tildelt en adresse fra serveren, det er default en
192.168.x.x adresse.

hvis du går ind i serverens konfigurations panel,
er der en mulighed for at tjekke om serveren kan kontakte internettet,
prøv den en gang.
(kan ikke huske helt hvad den hedder i 6.0, kører 5.6 selv)

Din stationære skal sættes op med fast IP, der er i samme område som
serverens inderside IP.
Gateway for din stationære er serverens IP.

hvordan er det sat op fysisk ?

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : HT-8732

Dato : 07-10-04 18:17

"Søren Steinmetz" <nospam2004@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> Går ud fra du får tildelt en adresse fra serveren, det er default en
> 192.168.x.x adresse.

Mjae.... min IP er 83.91.x.x

> hvis du går ind i serverens konfigurations panel,
> er der en mulighed for at tjekke om serveren kan kontakte internettet,
> prøv den en gang.

Desværre! Har ledt og ledt, men ikke fundet den. Enten er der en mangel i
den .iso-fil jeg downloadede med SME eller også findes den feature kun i
betalingsudgaven.

> hvordan er det sat op fysisk ?

Hvad tænker du på? ADSL-modemet ind i det ene netkort på serveren, det andet
netkort i min arbejdsmaskine (på sigt i en switch og derfra ud til flere
maskiner)

HT

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-10-04 18:32

HT-8732 wrote:
> Mjae.... min IP er 83.91.x.x

Nej, den er 83.91.14.181 og min er 194.255.237.171 ..

> Desværre! Har ledt og ledt, men ikke fundet den. Enten er der en mangel i
> den .iso-fil jeg downloadede med SME eller også findes den feature kun i
> betalingsudgaven.

Så vidt jeg husker kan man godt logge på SME-serveren med ssh.. gør
det, ping 194.255.237.171 (fx.)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : HT-8732

Dato : 07-10-04 21:00

Så er der hul igennem!
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg får overført min nuværende
webside fra denne arbejdsmaskine, som hidtil har fungeret som webserver, og
over på den "nye" server....

Hmm.....??

HT

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-10-04 21:09

On Thu, 07 Oct 2004 22:00:03 +0200, HT-8732 wrote:

> Så er der hul igennem!
Hvad gjorde du?
--
[...]

You may be gone tomorrow, but that doesn't mean that you weren't here today.

Fra : HT-8732

Dato : 07-10-04 21:17

> Hvad gjorde du?

Releasede ip-adressen inden jeg loggede af her og startede serveren op. Og
så fik den også lige et nyt patch-kabel.......

HT

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-10-04 00:05

> [...]
> webside fra denne arbejdsmaskine, som hidtil har fungeret som webserver,

Du har sat serveren op med domænenavn: din.web.side ?

Siden skal du kopiere over i primaery/html folderen.
(Det er kun root der kan skrive i den)

Evt. lav en I-bay til din hjemmeside, og giv din egen bruger lov til at
skrive i den.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : HT-8732

Dato : 08-10-04 05:41

> Du har sat serveren op med domænenavn: din.web.side ?

Ja...

> Siden skal du kopiere over i primaery/html folderen.
> (Det er kun root der kan skrive i den)

Se, der står jeg så af. Jeg er inkarneret WIndows-bruger, så Linux
kommandoer siger mig ikke rigtigt noget...?

> Evt. lav en I-bay til din hjemmeside, og giv din egen bruger lov til at
> skrive i den.

How??

HT

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-10-04 10:53

> [...]
>
> Se, der står jeg så af. Jeg er inkarneret WIndows-bruger, så Linux
> kommandoer siger mig ikke rigtigt noget...?

"Andre Computere",
kik efter en folder der sikkert hedder "Mitel ....." på dit netværk
der skulle du gerne finde din server.
Når du klikker ind på den, skulle du gerne se et netdrev/share der hedder
"Primaery"
Derinde ligger "html", alt der ligger i den folder kan ses på nettet,
alt i folderen "files" er hvad der svarer til et normalt windows share.

> How??

http://din.ser.ver.ip/server-manager

(inderside IP'en)

Der er konfigurations menu'en

Du logger på med brugernavn "Admin"
Password er det du angav under installationen af serveren.
(Det er samtidig dit password til "root" brugeren, altså administratoren på
maskinen)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : HT-8732

Dato : 09-10-04 21:34

> "Andre Computere",
> kik efter en folder der sikkert hedder "Mitel ....." på dit netværk
> der skulle du gerne finde din server.

Det lader ikke rigtigt til de vil snakke sammen over netværket. Det synes
jeg forøvrigt tit er et problem i Windows...

> [...]
> Derinde ligger "html", alt der ligger i den folder kan ses på nettet,
> alt i folderen "files" er hvad der svarer til et normalt windows share.

Hmm.... okay. Jeg tror efterhånden jeg er nået til den konklusion, at jeg
har mere brug for en, der kan komme hjem til mig og kigge på tingene selv,
for jeg synes ikke helt de ser ud som de burde ifølge de informationer jeg
kan finde rundt omkring.....

HT

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 09-10-04 22:15

> [...]
>
> Det lader ikke rigtigt til de vil snakke sammen over netværket. Det synes
> jeg forøvrigt tit er et problem i Windows...

prøv i en command prompt at ping'e serverens IP adresse.

> [...]
> for jeg synes ikke helt de ser ud som de burde ifølge de informationer jeg

Hmmm, hvor i landet er du ?
(Kan muligvis godt lokkes med en kop kaffe, hvis der ikke er for langt)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : HT-8732

Dato : 10-10-04 08:14

> prøv i en command prompt at ping'e serverens IP adresse.

Det prøver jeg....

> Hmmm, hvor i landet er du ?
> (Kan muligvis godt lokkes med en kop kaffe, hvis der ikke er for langt)

Mellem Århus og Horsens. Efter et opslag på dgs.dk kan jeg se du bor i
Holbæk, så det er vist _lidt_ for langt, selv for en kop kaffe...!

HT

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 10-10-04 13:15

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Søren Steinmetz" <nospam2004@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> Det prøver jeg....

Meld lige tilbage om det lykkes.

> Mellem Århus og Horsens. Efter et opslag på dgs.dk kan jeg se du bor i
> Holbæk, så det er vist _lidt_ for langt, selv for en kop kaffe...!

Ja ok

-Søren

Fra : HT-8732

Dato : 10-10-04 17:02

> Meld lige tilbage om det lykkes.

Missionen fuldført. 4 pakker sendt, 4 modtaget.

Hvad så nu?

HT