Grub Bootloader
Fra : Jan

Dato : 05-10-04 23:24

Jeg har lige installeret SimpleMEPIS linux, en distro baseret på Debian.
Grub blev installeret som default, men boot-muligheden inkluderer ikke
min WinXP. Har forgæves forsøgt at finde hvor og hvordan jeg evt. kunne
redigere i Grub, således at jeg også kan boote Win, men har ikke kunnet
finde noget som helst.

Mvh. Jan

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-10-04 23:31

Jan wrote:

> [...]
> min WinXP. Har forgæves forsøgt at finde hvor og hvordan jeg evt. kunne
> redigere i Grub, således at jeg også kan boote Win, men har ikke kunnet

Jeg mener noget i den her retning burde virke:

title WinXP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Afhængigt af, hvilken partition du har Windows
liggende på kan det være, at hd0,0 skal ændres
til noget andet. hd0 betyder den første harddisk,
som BIOS har kendskab til, og ,0 angiver at det
er den første partition.

Bemærk at ovenstående ikke er testet, da jeg
aldrig bruger Windows.

--
Kasper Dupont

Fra : Jan

Dato : 05-10-04 23:34

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> liggende på kan det være, at hd0,0 skal ændres
> til noget andet. hd0 betyder den første harddisk,
> som BIOS har kendskab til, og ,0 angiver at det

Det ser vist rimeligt rigtigt ud, men ved du hvor Grub scriptet ligger?

Mvh. Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-10-04 23:35

Jan uttered:

> Det ser vist rimeligt rigtigt ud, men ved du hvor Grub scriptet ligger?

/boot/grub/grub.conf

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Jan

Dato : 06-10-04 00:02

Kristian Thy wrote:

> /boot/grub/grub.conf

Hmmm ..... Kan ikke se jeg har nogen grub.conf fil liggende - Nogen som
helst steder.

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-10-04 00:57

Jan wrote:

> Hmmm ..... Kan ikke se jeg har nogen grub.conf fil liggende - Nogen som
> helst steder.

Men fandt istedet en "menu.lst" som jeg kunne gå lige ind i og rette, og
så virkede det fuldstændigt som jeg håbede
Synes bare at kunne mindes fra da jeg roede lidt med Gentoo, at man
skulle gøre både dit og dat hver eneste gang man lavede en lille bitte
rettelse - Men det er måske kun i Gentoo?

Mvh. Jan

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-10-04 08:05

Jan Allan Andersen wrote:

> Men fandt istedet en "menu.lst" som jeg kunne gå lige ind i og rette, og
> så virkede det fuldstændigt som jeg håbede

Det kunne hænge sammen med hvilken grub version, der
bruges. I mit /boot/grub directory er menu.lst et
symlink til grub.conf. Men der er tilsyneladende
intet, der bruger menu.lst.

> Synes bare at kunne mindes fra da jeg roede lidt med Gentoo, at man
> skulle gøre både dit og dat hver eneste gang man lavede en lille bitte
> rettelse - Men det er måske kun i Gentoo?

Hvis man bruger LILO skal den reinstalleres hver gang,
man ændrer konfigurationen. Men det er ikke nødvendigt
med GRUB. (Har tidligere GRUB versioner lignet LILO
mere på det punkt?)

--
Kasper Dupont

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-10-04 08:41

Kasper Dupont wrote:

> Hvis man bruger LILO skal den reinstalleres hver gang,
> man ændrer konfigurationen. Men det er ikke nødvendigt
> med GRUB. (Har tidligere GRUB versioner lignet LILO
> mere på det punkt?)

Nu er det jo lidt tid siden jeg rodede med Gentoo (medmindre man regner
Vidalinux med, men selvom det er baseret på Gentoo, så er det alligevel
en anden sag), så jeg kan ikke helt huske hvordan det er man skulle
gøre. Mindedes bare noget om, at der skulle rettes og installeres i en
2-3 ting før det fungerede, også med GRUB.
Men som sagt, jeg kan huske galt, har normalt altid foretrukket LILO.

Mvh. Jan

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-10-04 12:18

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Det kunne hænge sammen med hvilken grub version, der
> bruges. I mit /boot/grub directory er menu.lst et
> symlink til grub.conf. Men der er tilsyneladende
> intet, der bruger menu.lst.

Jeg har aldrig brugt grub.conf til noget, men menu.lst plejer at virke.

--
Christian Laursen