start uden x server
Fra : Carsten F

Dato : 05-10-04 20:01

Hej NG
Jeg har et lille problem, der er ikke i lilo mulighed for at starte op
uden x server, hvad kan jeg gøre ?
/Carsten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-10-04 20:16

Carsten F wrote:
> Hej NG
> Jeg har et lille problem, der er ikke i lilo mulighed for at starte op
> uden x server, hvad kan jeg gøre ?

Hvis du bruger RedHat, Fedora, Mandrake eller lignende kan du skrive "3"
efter bootkommandoen i lilo:

# linux 3

--
Steen Suder

Fra : Carsten F

Dato : 05-10-04 21:45

Steen Suder, privat wrote:

> Hvis du bruger RedHat, Fedora, Mandrake eller lignende kan du skrive "3"
> efter bootkommandoen i lilo:
>
> # linux 3

det blev til en lille rettelse i /etc/initab
id:5:initdefault: blev rettet til id:3:initdefault:
og maskinen reboote
og efter at have udført det jeg skulle uden x server
rettet tilbage og rebootet

er det ikke dejligt nemt

/Carsten

Fra : Mikael Hansen

Dato : 06-10-04 00:51

Carsten F wrote:

> [...]
> id:5:initdefault: blev rettet til id:3:initdefault:
> og maskinen reboote
> og efter at have udført det jeg skulle uden x server

Ja, jeg foretrækker nu at starte op uden X, og så starte X med startx.
Men for at ungå at skulle skrive såmeget har jeg lagt efterfølgende
linie i min .bachrc, så kan jeg nøjes med at skrive stx.

alias stx=startx

m.v.h. Mikael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-10-04 20:20

On Tue, 05 Oct 2004 21:00:47 +0200, Carsten F wrote:

> Hej NG
> Jeg har et lille problem, der er ikke i lilo mulighed for at starte op
> uden x server, hvad kan jeg gøre ?

Det er korrekt, lilo er fuldstændig uvidende om hvad du starter af
programmer. X er nemlig også kun et program der startes på lige vilkår
som alt muligt andet.

Hvis du ikke vil køre X for fremtiden skal du have fortalt linux at du
ikke vil køre den mere. Her er der så tilpas mange forskellige måder at
gøre det på, afhængig af hvilken distribution du kører. Fx. debian med
file-rc pakken installeret, så fjerner man bare gdm/xdm/kdm fra
/etc/runlevel.conf

I en redhat/fedora er det vistnok chkconfig der skal bruges. Eller måske
redigere /etc/inittab og ændre default runlevel. Der findes en del måde
at gøre det på, så du skal fortælle hvad du vil samt distribution du
bruger.

Hvis det er fordi maskinen går 'kold' når du booter, så kan du i lilo
angive 'linux single' så vil den starte op i single user, med kun de
aller færreste programmer, og så kan man lave ændringerne der forhindre
X i at starte ved boot.

/Thomas