scsi og netkort deler int 11
Fra : Leif

Dato : 05-10-04 16:30

linux, kerne 2.4.x (maskinen er ved at checkke diske efter 200 dage, så jeg
kan ikke se nærmere)

Under boot ser jeg at scsi- og netkort deler int 11.

Er det en dårlig ide, performance mæssigt?
Skal jeg flytte et af kortene til et andet slot?

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 05-10-04 19:01

Den Tue, 5 Oct 2004 17:30:08 +0200 skrev Leif:
> [...]
>
> Under boot ser jeg at scsi- og netkort deler int 11.
>
> Er det en dårlig ide, performance mæssigt?
> Skal jeg flytte et af kortene til et andet slot?

Det er helt normalt når det drejer sig om PCI-slot.

$ cat /proc/interrupts
CPU0
0: 10124247 XT-PIC timer
1: 57137 XT-PIC i8042
2: 0 XT-PIC cascade
9: 645391 XT-PIC acpi, uhci_hcd, eth0, CS46XX, aic7xxx
10: 344783 XT-PIC eth1
11: 23 XT-PIC specialix IO8+
12: 58 XT-PIC i8042
14: 79547 XT-PIC ide0
15: 22 XT-PIC ide1
NMI: 0
LOC: 10124562
ERR: 0
MIS: 0

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-10-04 23:25

Kent Friis wrote:

> Det er helt normalt når det drejer sig om PCI-slot.

Ja, det er helt normalt, men hvad betyder det for
performance? Her er et eksempel fra min maskine,
hvor jeg faktisk undrer mig lidt over fordelingen:

CPU0
0: 8722933 XT-PIC timer
1: 42856 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
8: 1 XT-PIC rtc
10: 16553207 XT-PIC ide2, ide3, usb-ohci, ehci_hcd, SiS 7012
11: 3954572 XT-PIC usb-ohci, eth0, eth1, radeon@PCI:1:0:0
14: 9168025 XT-PIC ide0
15: 320328366 XT-PIC ide1
NMI: 0
ERR: 29272449

eth1 og ide2+ide3 sider i to PCI slots, grafik i
et AGP slot og resten på bundkortet. Hvad I
alverden er årsagen til, at nogle PCI enheder skal
dele IRQ med komponenter på bundkortet, men ikke
med andre PCI enheder?

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 06-10-04 15:47

Den Wed, 06 Oct 2004 00:25:08 +0200 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> et AGP slot og resten på bundkortet. Hvad I
> alverden er årsagen til, at nogle PCI enheder skal
> dele IRQ med komponenter på bundkortet, men ikke

Så vidt jeg husker (!) er det noget med at der kun er tre PCI
IRQ-linier, A, B og C. Hvert PCI-slot er forbundet til en af disse,
og det samme er alt det på motherboardet.

Disse tre linier assignes så til CPU-interrupts af BIOS/OS, hvis der
er ledige interrupts får de en hver, hvis ikke må de alle tre deles
om den samme interrupt. Men uanset hvad, så kommer man ikke over tre
interrupts (da der kun er tre linier), så hvis man har mere end
tre PCI-devices, vil de under alle omstændigheder dele interrupts.

AGP er i denne sammenhæng bare et hurtigere PCI-slot.

Mvh
Kent