Billedbeskæring
Fra : brutalis

Dato : 05-10-04 12:24

Til Windows findes JPEGCrops, som beskærer billeder i format til
filmfremkaldelse (3:2).
Kender nogen et tilsvarende program til Linux?

MVH Peter Jacobsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-10-04 12:34

brutalis wrote:
> Til Windows findes JPEGCrops, som beskærer billeder i format til
> filmfremkaldelse (3:2).
> Kender nogen et tilsvarende program til Linux?
>
> MVH Peter Jacobsen

convert fra ImageMagick pakken.

Hvad mener du præcist med "beskærer i format til
filmfremkaldelse"?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : brutalis

Dato : 05-10-04 13:50

Mogens Kjaer wrote:

> Hvad mener du præcist med "beskærer i format til
> filmfremkaldelse"?

Et digitalkamera tager normalt billeder i forholdet 4:3. Disse skal
"croppes" (beskæres) for at kunne fremkaldes i eksempelvis 10x15cm, som
jo har forholdet 3:2.

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-10-04 12:50

brutalis uttered:
> Til Windows findes JPEGCrops, som beskærer billeder i format til
> filmfremkaldelse (3:2).
> Kender nogen et tilsvarende program til Linux?

gimp

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-10-04 23:27

Kristian Thy wrote:

> brutalis uttered:
>
> gimp

Kan den også gøre det uden kvalitetsforringelse?

--
Kasper Dupont

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-10-04 23:34

Kasper Dupont uttered:

> Kan den også gøre det uden kvalitetsforringelse?

Hvordan beskærer man et billede *uden* kvalitetsforringelse?

\\kristian

Fra : Christian Iversen

Dato : 06-10-04 02:59

Kristian Thy wrote:

> Kasper Dupont uttered:

> Hvordan beskærer man et billede *uden* kvalitetsforringelse?

Ved ikke at foretage operationer der forringer kvaliteten

Visse programmer kan fx rotere, spejle og beskære JPEG-billeder uden
rekompression. Dermed er den tilbageværende del af billedet uændret.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-10-04 08:18

Christian Iversen wrote:

> Visse programmer kan fx rotere, spejle og beskære JPEG-billeder uden
> rekompression. Dermed er den tilbageværende del af billedet uændret.

Ja, JPEG komprimering fungerer ved at lave fourier transformation
(eller noget lignende) på 8x8 pixels blokke. Disse bliver
derefter afrundet og til sidst komprimeret. I stedet for at gå
hele vejen tilbage til billedet kan man nøjes med at dekomprimere
disse blokke og lave transformationerne uden at gå gennem de
skridt, som giver anledning til kvalitetsforringelse.

Jeg har spekuleret på, om der findes nogle libraries man kan
bruge, hvis man selv vil lave et program, der manipulerer et JPG
billede på den måde.

--
Kasper Dupont

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-10-04 09:06

Kasper Dupont wrote:
> Jeg har spekuleret på, om der findes nogle libraries man kan
> bruge, hvis man selv vil lave et program, der manipulerer et JPG
> billede på den måde.

Google er et godt sted at starte:

http://sylvana.net/jpegcrop/jpegtran/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-10-04 15:48

Mogens Kjaer wrote:
> Google er et godt sted at starte:
> http://sylvana.net/jpegcrop/jpegtran/

http://astron.berkeley.edu/~mperrin/software/ljcrop/

lyder som et godt program, men jeg har ikke prøvet det :)

Ellers er der jo også links til software på jpegtrans hjemmeside.

// Hans, der benytter Windows til billedbehandling
--
Gumminumser == Champignons