MS Windows
briani 27239
Licens til afspilning af filer?
Fra : Peter Lynnerup

Dato : 31-10-04 22:33

Hej,

Hvorfor er der nogle filer min winamp og media player ikke vil afspille
fordi jeg tilsyneladende mangler licens til at afspille den. Jeg kan forstå
at det er en slags beskyttelse mod piratkopiering, men hvorfor kan den åbnes
på nogle computere, og ikke andre. Jeg har kammerater der uden problemer kan
åbne filerne..
Nogle der ved hvordan jeg evt kan omgå dette problem på en eller anden måde?

Fra : Søren Blom

Dato : 02-11-04 22:51

"Peter Lynnerup" <remove/fjern-peter_lynnerup@webspeed.dk> skrev i
> [...]
> problemer kan åbne filerne..
> Nogle der ved hvordan jeg evt kan omgå dette problem på en eller anden

Hvis du fortalte hvad det er for nogen filer, så ville det være nemmere at
hjælpe dig. Det eneste du højst sansynligt mangler er den rette software til
at afspille f.eks. DVD film osv. Men fortæl hvad det er for nogen filer, så
kan vi også sige dig hvad det er du mangler at få installeret.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : ///JJ

Dato : 03-11-04 00:44

Peter Lynnerup wrote:
> [...]
> kammerater der uden problemer kan åbne filerne..
> Nogle der ved hvordan jeg evt kan omgå dette problem på en eller

Mit gæt er at du mangler et codec, sandsynligvis DivX eller Xvid. Men som
Søren skriver, så vil det hjælpe, om du skriver hvad det er for nogle filer
(film/musik/andet?). Er det film af filtypen AVI, så prøv at installere
www.xvid.com.

///JJ

Fra : Peter Lynnerup

Dato : 02-11-04 17:23

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Søren skriver, så vil det hjælpe, om du skriver hvad det er for nogle
> filer (film/musik/andet?). Er det film af filtypen AVI, så prøv at

Det er i dette tilfælde en WMA fil, men jeg tror sådan set, at det kunne
være alle mulige andre typer også. Når jeg prøver at afspille den i winamp
eller media player eller real player, får jeg denne meddelelse:

"En licens er påkrævet for at afspille denne fil.
Filerne, som du forsøger at afspille, blev kopieret fra en lyd-cd.

Under kopieringen fra cd'en blev filen "beskyttet". Dette begrænser antallet
af computere, som filen kan afspilles på.Hvis du vil afspille filen på
computeren, skal du hente en licens (en proces, som kaldes en
licensoverflytning). En licens fungerer som en elektronisk nøgle, der giver
dig mulighed for at låse en beskyttet fil op og afspille den."

- Jeg kan så klikke på "hent licens", men dette resulterer bare i en ny
meddelelse, hvor der står at licensen ikke kan hentes, fordi den allerede er
hentet 10 gange.

Det er altså en sikring mod pirat kopierning kan jeg næsten regne ud.. Men
hvorfor kan de åbnes på nogle computere, og ikke på andre?

Fra : ///JJ

Dato : 04-11-04 19:53

Peter Lynnerup wrote:
> [...]

> Det er altså en sikring mod pirat kopierning kan jeg næsten regne
> ud.. Men hvorfor kan de åbnes på nogle computere, og ikke på andre?

Ahh, så misforstod jeg (og fik ovenikøbet postet et forkert link, skulle
have været www.xvid.org)!

Kan det tænkes at dem der kan afspille filen, *har* en gyldig licens? Jeg
ved jo ikke om din fil er hjemme-lavet eller måske stammer fra et bibliotek
eller hvor man nu ellers bruger licenser i forbindelse med filer. Mit gæt er
at dem der kan afspille filen også har rippet den/downloaded den og dermed
har licensen? Ellers tyder det på en fejl i dine afspillere. PS. Man kan et
eller andet sted i Media Player sætte kryds ved om den skal bruge eller
gemme eller et eller andet med licensfilerne. Måske der er en indstilling
der kan løse dit problem.

///JJ