MS Windows
briani 27239
Forklaring på Master og Slave begrebet
Fra : jazz

Dato : 01-11-04 14:32

Jeg har kæmpet en del med at få en xp installering til at se to diske
(begge med xp installeret)samtidig. I den forbindelse har jeg via
jumpere prøvet mange forskellige kombinationer af master og slave.

Jeg har dog fundet ud af at uanset hvilken disk der er valgt som master
kan jeg via bios bestemme hvilken disk der skal bootes op på. Det var
egentlig det jeg troede blev bestemt af Master eller Slave indstillingen
og jeg vil derfor gerne vide præcist hvad det betyder for systemet om en
disk har status af master eller slave..

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 14:42

jazz wrote:
> [...]
> indstillingen og jeg vil derfor gerne vide præcist hvad det betyder
> for systemet om en disk har status af master eller slave..

Master/Slave begrebet skal kun ses som din mulighed for at sætte to
harddiske på samme kabel på en controller. Det var specielt i "gamle" dage
helt umuligt at få to diske på samme kabel til at køre, hvis man ikke
omhyggeligt satte jumperne korrekt. I dag går det meget nemmere (med Cabel
Select*), men det er stadig en god idé at gøre det rigtigt.

Cable Select hentyder, som ordene siger, til at der også findes en
indforstået rækkefølge på Master/Slave ved diskens position på kabelet. Den
kan jo som bekendt enten sidde i enden eller midtpå. Enden er master.

PS. Iflg. en artikel jeg for nylig læste, så har begrebet (særligt i USA)
skiftet betegnelse til Primary/Secondary fordi man mente førnævnte var
diskriminerede og associacerer til tidligere tiders slaveri.

///JJ

Fra : Leony

Dato : 01-11-04 16:08

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det var specielt i "gamle"
> dage helt umuligt at få to diske på samme kabel til at køre, hvis man
> ikke omhyggeligt satte jumperne korrekt.

"Gamle" dage er lig nutiden.
Der er stadig mange som kører med IDE diske og ikke SATA diske.

"omhyggeligt satte jumperne" - du får det til at lyde som om det kræver
en 7 års universitetsuddannelse

Der er en meget god forklaring, på engelsk, her:
http://www.dslreports.com/faq/8320

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 16:17

Leony wrote:
> "Gamle" dage er lig nutiden.
> Der er stadig mange som kører med IDE diske og ikke SATA diske.

Er jeg klar over, men i gamle dage fandtes ikke ting som Auto-detect og
Cable Select på henholdsvis BIOS/Harddiske. Så det er ikke helt lig nutiden.

> "omhyggeligt satte jumperne" - du får det til at lyde som om det
> kræver en 7 års universitetsuddannelse

Nej, men det kunne være noget af en opgave overhovedet at finde en oversigt
over hvordan og hvor jumperen/jumperne skulle sidde. Det var ikke altid der
var tegning på disken, endsige noget at finde på producentens hjemmeside.
Der var også tilfælde hvor man bare ikke kunne få to forskellig producerede
diske til at sidde på samme kabel i den rækkefølge man ville have dem.
Men det er blivet meget bedre med tiden.

///JJ

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-11-04 14:46

"jazz" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig det jeg troede blev bestemt af Master eller Slave indstillingen
> og jeg vil derfor gerne vide præcist hvad det betyder for systemet om en

Master og slave betyder egentlig kun om disken/cd- eller dvd-drevet sidder
som nummer et eller to på kablet, og dermed den pågældende controller.
Det har kun betydning på hardware-niveau.

Boot-mulighed afgøres ved om partitionen på selve harddisken er sat som
aktiv.
Det er noget man gør i forbindelse med formattering.

Men hvad mener du med at "se samtidig"?
Er det at du vil have valget mellem dem ved opstart?
For så skal det angives i boot.ini på det drev der bootes på.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 15:56

> Men hvad mener du med at "se samtidig"?
> Er det at du vil have valget mellem dem ved opstart?

Nej jeg vil bare kunne se begge diske under denne computer så jeg kan
anvende begge på samme tid. Det var åbenbart mere knoldet end jeg havde
regnet med måske fordi der var installeret xp på begge, men det funger
nu uden jeg helt har forstået hvorfor det ikke virkede i starten.

MVH

Jakob

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-11-04 12:13

jazz <no@mail.com> skrev....

> jeg vil derfor gerne vide præcist hvad det betyder for systemet
> om en disk har status af master eller slave..

Se på det på denne måde:

Master/slave er blot en måde at få din computer til at kende forskel
på to enheder der sidder på samme IDE kabel. Det kunne osse ha' været
1/2, A/B eller banan/æble.