Deling af internet
Fra : LA

Dato : 15-05-01 03:53

Hej NG.

Det er nok hverken første eller sidste gang at dette spørgsmål bliver
stillet men jeg prøver nu alligevel. Sagen er, at jeg har en Tele DK
adsl-forbindelse (ATM-løsning) som jeg meget gerne vil have delt, således
min bærbare også kan komme på nettet. Jeg vil lægge hårdt og brutal ud med
at give en kort beskrivelse af det udstyr der skal anvendes.
Først er der min stationære pc'er. Det er en Athlon 800 mhz m/ 256 mb. ram
og Ethernet-netkort samt ATM-netkort. Det er jo selvfølgelig den, der p.t.
er tilsluttet internettet. Så har jeg en Compaq Presario 1400 bærbar med et
100 mbit pcmcia-netkort. Disse to maskiner er vha. twisted pair kabler
smækket sammen i en switch og det kører bare derudaf uden problemer -
bortset fra, at den bærbare ikke lige er med på idéen når det gælder
internet. Jeg har prøvet at rode lidt med det på egen hånd uden held. Det er
dog lykkedes mig at lave ged i min internetforbindelse på den stationære, så
den hverken ville det ene eller det andet. Den har jeg jo så fået på benene
igen men Compaq'en står stadig ved siden af og griner af mig.

Den stationære kører Windows ME mens den bærbare kører Windows 98.

Hvis der er en, som kort og godt vil skære det ud i pap og bøje det i
neon-rør, hvordan jeg sætter det netværk op, vil jeg blive mere end
lykkelig. Brug endelig de her fine udtryk som 'gateway' og DNS og hvad ved
jeg. Det er trods alt ikke helt sort snak for mig.
Og jo...... jeg har prøvet at bruge Guiden Hjemmenetværk i Windows ME og har
fulgt den step by step. Det hjalp lige lidt, så nu sidder jeg her på knæ og
græder snot i lange baner i håb om, at der er en, som vil hjælpe mig.

Har du en "opskrift" på, hvordan det gøres, vil jeg meget meget gerne have
lov til at læse den.

På forhånd 1000 tak.

MVH,
L.A. Aars.

Fra : JK

Dato : 15-05-01 07:47

"LA" <not@vailable.not> skrev i en meddelelse
[snip]
> Har du en "opskrift" på, hvordan det gøres, vil jeg meget meget gerne have
> lov til at læse den.

Du kan eventuelt forsøge at anvende AnalogX Proxy program - det tar' 2
minutter at starte op, og det virker fint ! - kan hentes på
www.AnalogX.com - se under netværk. - det eneste du skal gøre er, at
installere programmet på din stationære PC, som har adgang til internettet,
og på din bærbare (under proxyindstillinger) - indtaster du bare IP-nummeret
på din stationære PC + portnummer 6588 (så vidt jeg husker) - nu burde
internettet også du' på din bærbare.

- dog vil jeg sige, at dette program ikke er helt uden torne - idet du skal
lave diverse 'krumspring' for at få f.eks. posten til at virker på din
bærbare - men ellers virker denne måde fint.

- du kan også eksperienmentere med andre lidt mere komplicerede programmer
såsom WinRoute Lite/Pro, Sygate, WinGate eller WinProxy (sidstnævnte bruger
jeg selv)

- hvis du ka' få fat i WinRoute Pro, vil jeg klart anbefale dig dette
program, idet du så kan få styret hele 'molevitten' fra din serverPC - og så
er der heller ikke noget 'shit' med posten og alt det der.

/JK

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 15-05-01 12:24

> - du kan også eksperienmentere med andre lidt mere komplicerede programmer
> såsom WinRoute Lite/Pro, Sygate, WinGate eller WinProxy (sidstnævnte
bruger
> jeg selv)

Winroute kan anbefales, kører selv 3 maskiner over en forbindelse. Det er
let at sætte op få til at virke. Eneste minus aer at host PC'en skal være
tændt.
Alternativet er en router som sættes til switchen, så behøver host PC'en
ikke at være tændt.

MVH.

Søren Hjelholt

Fra : sls

Dato : 15-05-01 08:39

"> Har du en "opskrift" på, hvordan det gøres, vil jeg meget meget gerne
> [...]

Du kan også bare bestille en router fra teledanmark, mener de tager 500,-
for den.

Mvh sls

Fra : Idé-Sign

Dato : 15-05-01 09:13

> [...]
> stillet men jeg prøver nu alligevel. Sagen er, at jeg har en Tele DK
> adsl-forbindelse (ATM-løsning) som jeg meget gerne vil have delt, således
(SNIP)
> Har du en "opskrift" på, hvordan det gøres, vil jeg meget meget gerne have
> lov til at læse den.
Jeg bruger selv WinGate til at dele min fastnetforbindelse. Det var nemt at
installere, virkede første gang og der er ikke nogen problemer med mailen
eller andet....

Med venlig hilsen

Søren Falkenberg Johansen

Idé-Sign - Skilte & Solfilm
****www.ide-sign.dk***

Fra : Cubus

Dato : 15-05-01 15:49

> Har du en "opskrift" på, hvordan det gøres, vil jeg meget meget gerne have
> lov til at læse den.

Her er en opskrift til hvordan det gøres i Win98se, mon ikke det ligner lidt
i ME?

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/

--
Cubus

Fra : LA

Dato : 16-05-01 01:58

Af hjertet tak Det hjalp. Jeg fik at i Sygate Home Network og nu kører
det bare på skinner - dog lige med undtagelse af ICQ. Den vil ikke logge på,
men det er vel bare om at få sat det rigtigt op i Connections. Bortset fra
det, så kører browseren og MSN Messenger på fuld tryk.

Jeg takker endnu en gang.

Mvh,

LA, Aars.

Fra : Locudo

Dato : 16-05-01 12:06

Hvorfor ikke bare bruge internet deling der er i windows.

Virker fint hos mig både med win me og win2000

kan ikke være nemmere at sætte op, også de andre der skal på internettet.

Hilsen

Tom

Fra : LA

Dato : 16-05-01 12:58

Det var også meningen helt fra start at jeg ville gøre det, men jeg kan ikke
rigtig få det til at virke. Selvom Sygate kører udmærket, ville det da
bestemt ikke gøre noget, hvis jeg lige kunne få en beskrivelse af, hvordan
internetdelingen i Windows skal sættes op sådan helt præcist

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-05-01 18:03

> [...]
> bestemt ikke gøre noget, hvis jeg lige kunne få en beskrivelse af, hvordan
> internetdelingen i Windows skal sættes op sådan helt præcist

Det link, som Cubus gav dig er rigtig godt.

Jeg bruger det selv til Win 98SE, da det helt ned i detaljer beskriver
hvordan opsætningen er. Så hvis det er det samme med ME, så skulle det være
nemt.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Børge Hansen

Dato : 22-05-01 23:59

> [...]
> bestemt ikke gøre noget, hvis jeg lige kunne få en beskrivelse af, hvordan
> internetdelingen i Windows skal sættes op sådan helt præcist

Hej LA

Jeg kan kun give Jan ret, det link fra Combus er rigtigt godt.

Men vil du havde en mere uddybende beskrivelse, kan jeg anbefale dig at købe
IDG hæftet "Netværk i praksis" til 89 kr. Her beskrives også deling med
routere, printerdeling og deling af e-mail.

Jeg har kørt deling af Internet på Win 98 SE, Win Me og Windows 2000
Professionel.

Det virker fint hos mig, så jeg laver lige en beskrivelse af min opsætning.

Opsætningen er den samme, men i Win ME hedder "Denne computer" - "
Netværkssteder" og i Win 2000 hedder det "Netværksforbindelser". I Win ME
er der de samme menuer som i Win SE. Win 2000 har lidt anderledes menuer,
men princippet er det samme.

Jeg køre i øjeblikket Windows 2000 på min server PC og ME på klient PC'en,
og deling af Internet.

Jeg har valgt statiske IP-adresser, det giver en hurtigere opstart af
Windows.

Først server opsætningen (Windows 2000) (Server navn: Aopen):

Højre klik på netværksforbindelser vælg egenskaber.

Højre klik på Lan-forbindelser vælg egenskaber.

Kontroler om der er sat flueben i alle tre linier.

Marker linien Internetprotokol(TCP/IP), klik på egenskaber.

Vælg punktet: "Brug følgende IP adresse", i linien

"IP adresse" skrives: 192.168.0.1

Netmasken skal være: 255.255.255.0

I "Foretrukken DNS-server", skrives adressen til din Internetudbyders
server.

I mit tilfælde er det 12move, som er:
212.54.64.170

Og Alternativ DNS-server er:
212.54.64.171

Klientens opsætning er (Windows ME) (Klient navn: Delta):

Højre klik på"Netværkssteder" vælg egenskaber.

På fanebladet konfiguration er der følgende linier:

1) Klientprogram til Microsoft-netværk.

2) 3Com Eterlink III ISA (3C509b-Combo)

3) Opkaldskort

4) TCP/IP->3Com Eterlink III ISA (3C509b-Combo)

5) TCP/IP-> Opkaldskort

6) Fil og udskriftdeling til Microsoft-netværk.

(Punkt 2 og 4 er navnet på mit netkort. Det er sandsynligvis anderledes på
andre maskiner.

Hvis der er flere linier fjernes de ved at markere dem og klikke på fjern.)

Marker linie 4 og klik på egenskaber.

På fanebladet "IP-adresser", skal "Angiv en IP-adresse" være valgt, i linien

"IP adresse" skrives: 192.168.0.2

Netmasken skal være: 255.255.255.0

Forbindelse til netværksmedier skal have et flueben.

På fanebladet"Wins-konfiguration" vælges "Deaktiver Wins-navnefortolkning".

På fanebladet "Gateway "under "Ny gateway" skrives: 192.168.0.51
Klik derefter på "Tilføj".

PÅ fanebladet "DNS-konfiguration" vælges "Aktiver DNS".

I "Vært" skrives navnet på klient PC'en (i mit tilfælde Delta).

I "Rækkefølge til søgning i DNS", skriver du adressen til din
Internetudbyders server.

I mit tilfælde er det 12move, som er:
212.54.64.170

Og Alternativ DNS-server er:
212.54.64.171

Der skal lige kontrolleres om opsætningen i Explorer 5.0 er sat rigtigt op.

Åben Explorer på server PC'en og vælg Internetindstillinger under
funktioner.

På fanebladet "Forbindelser" vælges "Brug altid standard forbindelsen".

Klik på "Land-indstillinger" og kontroller, at der kun er flueben i "
Automatisk registrering af indstillinger".

Åben derefter Explorer på klient PC'en og vælg Internetindstillinger under
funktioner.

På fanebladet "Forbindelser" vælges "Ring aldrig til en forbindelse".

Klik på "Land-indstillinger" og kontroller, at der kun er flueben i "
Automatisk registrering af indstillinger".

Jeg håber du kan bruge det.

Med venlig hilsen

Børge Hansen