MS Windows
briani 27239
image fra en ekstern harddisk
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-04 16:54

Hvad gør man på en PC hvis:

Man vil lave et image, der kan iværksættes fra en ekstern harddisk,
f.eks. via USB1-2 eller FW?

Fomålet er at genskabe eller duplikere hele systemkonfigurationer til
flere maskiner, som ikke har mulighed for flere interne diske f.eks.
bærbare.

Maskinerne kører godt nok i netværk men uden server.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Calle.

Dato : 13-10-04 17:35

Stig Leerbeck wrote:
> Hvad gør man på en PC hvis:
>
> Man vil lave et image, der kan iværksættes fra en ekstern harddisk,
> f.eks. via USB1-2 eller FW?

Hvad menes med FW

--
Calle.

Fra : Leony

Dato : 14-10-04 08:22

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Hvad menes med FW

FireWire er mit gæt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Calle.

Dato : 13-10-04 17:36

Stig Leerbeck wrote:
> Hvad gør man på en PC hvis:
>
> Man vil lave et image, der kan iværksættes fra en ekstern harddisk,
> f.eks. via USB1-2 eller FW?

Man kan lave boot via USB. Har det på min datakey

--
Calle.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 13-10-04 18:25

On Wed, 13 Oct 2004 17:54:24 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

>Hvad gør man på en PC hvis:
>
>Man vil lave et image, der kan iværksættes fra en ekstern harddisk,
>f.eks. via USB1-2 eller FW?

Jeg bruger Symantec Ghost 2003 til ovennævnte.

Jeg har 2 eksterne harddiske (160 GB og 120 GB) i bokse, som
understøtter USB2 og Firewire.

Jeg forsøgte mig i sin tid med eksterne bokse, der kun havde USB2; men
mine erfaringer med Ghost 2003 og USB2 er, at kombinationen ikke duer.
Ghosts DOS-drivere til USB2 fungerer ikke ordentligt.

Derimod virker Firewire-driverne fint, og jeg har altid 2
backup-versioner fra hver af mine maskiner (Win XP Home DK SP2 hhv.
Win 2000 Pro DK SP4) liggende, én fra hver maskine på hver ekstern
harddisk.

> [...]
>bærbare.
>
>Maskinerne kører godt nok i netværk men uden server.

Jeg fortsætter med at referere til Ghost 2003, da det er det
backup-program, jeg kender bedst; men der findes naturligvis andre
muligheder.

Ghost 2003 kan lave backup over netværket, og man vil således kunne
foretage backup fra en vilkårlig maskine til den eksterne harddisk
(som så blot er tilsluttet en anden maskine).
Adgangen til den eksterne harddisk etableres i form af en drevmapning,
og man undgår således DOS-driver-problematikken.
Dette betyder, at en "ren" USB2-boks kan anvendes (undgå USB1; det er
alt for langsomt).
Jeg kørte selv på denne måde, mens jeg kun havde eksterne
USB2-harddiske, og det fungerede udmærket, omend det hastighedsmæssigt
ikke kan hamle op med en direkte tilsluttet ekstern Firewire-boks.

Imidlertid koster de eksterne harddisk-bokse med både USB2 og Firewire
nu ikke mere end hvad jeg i sin tid gav for en "ren" USB2-boks, så det
er efterhånden overkommeligt (min senest anskaffede er Aldi's
onsdagstilbud fra 15-09-04, som omfattede en USB2-/Firewire-boks incl.
en 160 GB Maxtor. Pris 1099.-)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 14-10-04 13:01

> [...]
> er efterhånden overkommeligt (min senest anskaffede er Aldi's
> onsdagstilbud fra 15-09-04, som omfattede en USB2-/Firewire-boks incl.

Hej Gert

Jeg benyttede mig også af Aldi-tilbuddet og bruger Firewire tilslutningen.
Har imidlertid det problem at Windows ikke kan se drevet umiddelbart
efter opstart. Først efter en rum tid kommer der en melding om at "Guiden
Scanner og Kamera" ikke kan fungere på denne enhed da nogle af filerne
eller mapperne muligvis er beskyttet af windows........
Efter at jeg klikker OK til dette fungerer drevet OK.
Denne problemstilling har jeg ikke med et andet drev der er tilsluttet via
USB.

Hvorfor denne forskel ?

med venlig hilsen
Flemming

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 15-10-04 16:27

On Thu, 14 Oct 2004 14:00:43 +0200, "Flemming Kjær"
<flemmingxkjaerx@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Efter at jeg klikker OK til dette fungerer drevet OK.
>Denne problemstilling har jeg ikke med et andet drev der er tilsluttet via

Det lyder mystisk, at "Guiden Scanner og Kamera" er involveret i en
Firewire-forbindelse til en ekstern harddisk.

Det oplever jeg ikke med mit Aldi-drev, hverken på min
Win XP Home Ed. DK SP2 (PC: Medion MD8080) eller på min
Win 2000 Pro DK SP4 (PC: Zitech PIII 866 MHz).

Hvis Firewire-drevet er tændt, når maskinerne bootes, detekteres det
omgående og vises straks i Stifinder.

Hvis Firewire-drevet først tændes, når maskinerne er bootet og klar,
kan det en sjælden gang forekomme, at drevet ikke vises i Stifinder
ved første forsøg. I så fald skal drevet blot slukkes og tændes igen.

Hvilken Windows-version anvender du? - og er den opdateret med patches
og service-packs?

Hverken Win XP Home Ed. eller Win 2000 Pro kræver installation af
ekstra drivere for at anvende Aldi-drevet.

Hvis der er tale om Win 98, skal der installeres drivere til såvel
USB2 som til Firewire fra den medfølgende CD-ROM.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 16-10-04 12:42

> [...]
> ved første forsøg. I så fald skal drevet blot slukkes og tændes igen.
>
> Hvilken Windows-version anvender du? - og er den opdateret med patches

Jeg kører med Win XP Home Ed. DK SP2 (PC: Medion MT88 1800MHZ)
Firedrevet er tilsluttet og tændt ved boot.
Det er heller ikke hver gang drevet ikke vises, men der er også tilfælde
hvor
jeg er nødt til at tage stikket ud af drevet og tilslutte det igen, før
drevet
viser sig i stifinder.

mvh.
Flemming

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-10-04 14:49

On Sat, 16 Oct 2004 13:41:58 +0200, "Flemming Kjær"
<flemmingxkjaerx@oncable.dk> wrote:

[snip]

>Jeg kører med Win XP Home Ed. DK SP2 (PC: Medion MT88 1800MHZ)

OK - så burde det jo ikke være et driverproblem.

> [...]
>hvor jeg er nødt til at tage stikket ud af drevet og tilslutte det igen, før

Det ligner jo den situation, jeg en gang imellem oplever, og som jeg
normalt klarer ved at slukke drevet og tænde det igen.

Set fra PC,ens side opfattes det formentlig ens, hvad enten man
slukker/tænder eller fjerner/tilslutter kablet.

Kan du få dit drev aktiveret med sluk/tænd, eller er det kun
"kabel-metoden", der virker?

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 16-10-04 16:30

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:ta92n0p02bqco9vdjbvkhmi2f86a741i61@4ax.com...
> [...]
> slukker/tænder eller fjerner/tilslutter kablet.
>
> Kan du få dit drev aktiveret med sluk/tænd, eller er det kun

Det ved jeg ikke endnu. Vil prøve næste gang problemet viser sig.
Jeg vender tilbage med svar.

mvh.
Flemming

Fra : Flemming Kjær

Dato : 16-10-04 23:12

"Flemming Kjær" <flemmingxkjaerx@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:ta92n0p02bqco9vdjbvkhmi2f86a741i61@4ax.com...

> Det ved jeg ikke endnu. Vil prøve næste gang problemet viser sig.

Ja drevet aktiveres også med sluk/tænd, fortæller at ny hardware er
fundet og viser at guiden scanner og kamera ikke virker.
I øvrigt har jeg konstateret at hvis jeg slukker maskinen og tænder
umiddelbart efter, vises drevet med det samme, uden at fortælle
noget om guiden.

mvh.
Flemming

mvh.
Flemming

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-10-04 10:44

On Sun, 17 Oct 2004 00:11:55 +0200, "Flemming Kjær"
> [...]

>I øvrigt har jeg konstateret at hvis jeg slukker maskinen og tænder
>umiddelbart efter, vises drevet med det samme, uden at fortælle

Det ser ud til, at din PC er lidt "forvirret" mht Firewire-devices
Jeg ved ikke, om der evt. findes chipset-opdateringer til
motherboardet - umiddelbart kan jeg ikke finde noget om Medion MT88 på
Medions webside, og en Google-søgning giver stort set kun resultater,
der vedrører RAM-udvidelser.
Jeg er løbet tør for ideer mht til mysteriets opklaring

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 17-10-04 12:01

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:16f4n0lruqkfkaad7gtasfmqir3fle09dj@4ax.com...
> [...]
> der vedrører RAM-udvidelser.
> Jeg er løbet tør for ideer mht til mysteriets opklaring

Jeg har lige prøvet at tilkoble drevet via USB.
Den finder drevet men fortæller at der er opstået et problem under
installationen (dog ikke hvad det er).
Da mit andet drev fungerer fint via USB kan det vel kun være Aldi-
drevet der er noget galt med.

mvh.
Flemming

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-10-04 13:53

On Sun, 17 Oct 2004 13:00:39 +0200, "Flemming Kjær"
> [...]

>installationen (dog ikke hvad det er).
>Da mit andet drev fungerer fint via USB kan det vel kun være Aldi-

Ja, det er selvfølgelig en mulighed. Prøv evt. at få byttet drevet -
der er jo 3 års garanti.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 17-10-04 14:51

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:dnq4n0d0t2k4v4d6prregtvt5csn68vig6@4ax.com...
> [...]
> <flemmingxkjaerx@oncable.dk> wrote:
>
> [snip]

> Ja, det er selvfølgelig en mulighed. Prøv evt. at få byttet drevet -

Det vil jeg prøve. - Tak for debatten.

mvh.
Flemming

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-10-04 16:37

Gert Søgaard Jensen <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

> [...]
> er efterhånden overkommeligt (min senest anskaffede er Aldi's
> onsdagstilbud fra 15-09-04, som omfattede en USB2-/Firewire-boks incl.

Tak for dit grundige svar.

Den med Ghost over netværket gik vi fuldstændigt død på. Der skete
simpelthen ikke det på vores computere, som stod i manualen. Jeg troede
egentligt at den forudsatte en server, men min kollega mente, at det var
netkortet der ikke var understøttet.

Udover at have en temmeligt paranoid registreringsprocedure, med
indlagte misfortåelsesfælder for ikke-indviede, så er support
tilsyneladende en by i det østlige Kaukasus for Norton. Trist.

Dér hvor vi pt. strander på problemet omkring den eksterne disk, er at
få skabt en Boot-CD med en fornuftig USB2 driver på (samt Norton
naturligvis).

Den driver, vi har prøvet med indtil nu vil ikke tage fat i disken. Har
du et godt tip?

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 19-10-04 13:50

Underligt det virker hos mig, jeg har en ekstern USB2 box fra Zitech.
Jeg lavede først en bootdiskette med USB2 understøttelse inde i Norton
Ghost, derefter åbnede jeg Nero og brændte en bootcd med Ghost
disketten siddende i, og det virker.

M.v.h

Niels W Hansen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-10-04 14:45

On Tue, 19 Oct 2004 14:49:30 +0200, Niels Wang Hansen
<nilswang2001@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Jeg lavede først en bootdiskette med USB2 understøttelse inde i Norton
>Ghost, derefter åbnede jeg Nero og brændte en bootcd med Ghost

Fint, at det virker hos dig.
Hos mig virkede det somme tider; men oftest gik backup'en i stå efter
5-6 min.
Jege har en idé om, hvad årsagen kan være: Min PC har både USB1- og
USB2-tilslutninger, og Ghosts vejledning siger, at i så fald skal man
køre USB1.
Det kan jeg ikke (vente på), så derfor skiftede jeg til Firewire, og
det virker hver gang.
Incl. verifikation varer backup af min 160 GB harddisk ca. 2 1/4 time.
(Compression: Fast, Image-size: ~50 GB)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-10-04 10:36

> [...]

> det virker hver gang.
> Incl. verifikation varer backup af min 160 GB harddisk ca. 2 1/4 time.

Kan formatteringen have nogen indflydelse (NTFS eller FAT32)

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-10-04 16:50

On Wed, 20 Oct 2004 11:35:39 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

> [...]

[snip]

>Kan formatteringen have nogen indflydelse (NTFS eller FAT32)

Det tvivler jeg på - jeg har oplevet fejlen med både en NTFS- og en
FAT32-formateret harddisk.

Det ser til gengæld ud til, at Ghosts USB1-driver(e) fungerer (hvis
man kan affinde sig med hastigheden).

Jeg har i dag lavet Ghost-backup af en 4 GB FAT32-formateret harddisk
indeholdende en Win98-installation, og det gav ingen problemer.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen