MS Windows
briani 27239
En fil der ikke vil slettes
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-10-04 21:25

Jeg har en fil, der ikke vil slettes. Når jeg trykker delete får jeg
fejlmeddelelsen:

"Cannot delete file: Cannot read from the source file or disk." Hertil kan
jeg kun trykke ok.

Filen fylder 0 byte og har en ikon ligesom en folder. Jeg ved ikke, hvad det
egentlig er for en fil.

Jeg har kørt scandisk, der ikke finder fejl på disken. Jeg kan fint oprette
og slette andre filer på samme disk.

Hvad kan det skyldes?

VH
Jakob

Fra : Henrik Sahl

Dato : 12-10-04 21:44

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> det
> egentlig er for en fil.
>
> Jeg har kørt scandisk, der ikke finder fejl på disken. Jeg kan fint

Prøv at slette den i en dos prompt istedet, den plejer ikke at være så
kræsen.

Mvh
Henrik

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-10-04 23:03

"Henrik Sahl" <sahl@ingenspamsnaps.dk> wrote in message

> Prøv at slette den i en dos prompt istedet, den plejer ikke at være så
> kræsen.
>
> Mvh
> Henrik

Det vil jeg gerne prøve - men hvordan er det jeg får en dosprompt på en
winXP NTFS partition?
VH
jakob

Fra : Bertel Brander

Dato : 12-10-04 23:34

Jakob Aagaard Harder wrote:
> Det vil jeg gerne prøve - men hvordan er det jeg får en dosprompt på en
> winXP NTFS partition?

Start -> Kør -> cmd

Det er ikke en "rigtig" dos prompt, men det ligner, og er det
der kommer tættest på en DOS med XP.

--
Juliet: What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet; ...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-10-04 02:09

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote in

> Det er ikke en "rigtig" dos prompt, men det ligner, og er det
> der kommer tættest på en DOS med XP.

Det er vel mest korrekt at kalde det en kommandoprompt - den har jo
intet at gøre med dos når det kommer til stykket.

Hvad er iøvrigt forskellen mellem cmd og command ?

cmd:
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\>

command:
Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-2001.

C:\DOCUME~1\>

- og hvorfor har man dem begge med ? (de kan køre de samme
kommandoer...)

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-04 05:53

Henrik Stidsen wrote:
> Hvad er iøvrigt forskellen mellem cmd og command ?

cmd er det nye - command er det gamle?

> - og hvorfor har man dem begge med ? (de kan køre de samme
> kommandoer...)

Kompatibilitet med ældre programmer vel.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-10-04 14:09

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote in

> cmd er det nye - command er det gamle?

Jow, men er det ikke reelt bare to interfaces til det samme ? - eller
har MS "glemt" at fjerne command.com fra build-træet ? :)

> Kompatibilitet med ældre programmer vel.

Det kunne godt tænkes - men så ville det da give mere mening at lave
det som en slags alias.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-10-04 19:04

Henrik Stidsen wrote:

> Det er vel mest korrekt at kalde det en kommandoprompt - den har jo
> intet at gøre med dos når det kommer til stykket.

Ja og nej, det er vist mest et spørgsmål om definition af
hvad DOS er.

> Hvad er iøvrigt forskellen mellem cmd og command ?

Der er vist ikke den store forskel, command synes dog
at have problemer med at vise stier med lange filnavne
og/eller mellemrum, den skriver:

C:\DOCUME~1\BERTEL>
Og ikke det korrekte som cmd:
C:\Documents and Settings\Bertel>

Kompletion synes ikke at være aktiveret som standard
ved command.

Der er normalt ikke nogen grund til at bruge command
på XP

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-10-04 01:11

CMD er en simpel kommando linie. COMMAND er en DOS emulator som nogle
ældre DOS programmer kræver for at kunne køre under NT baserede OS.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 14-10-04 20:52

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Start -> Kør -> cmd

Tak, men det virker desværre ikke. Jeg har dog nu fundet ud af, at filen
opfattes af windows som en mappe. Kan det betyde noget?
VH
Jakob

Fra : Bertel Brander

Dato : 14-10-04 21:34

Jakob Aagaard Harder wrote:
> Tak, men det virker desværre ikke. Jeg har dog nu fundet ud af, at filen
> opfattes af windows som en mappe. Kan det betyde noget?

Ja, det kan betyde en hel del. Det tyder på at der er en
fejl på disken, bruger man ikke chkdsk til at checke den
slags? Har du checket?

Bruger disken FAT32 eller NTFS?

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 17-10-04 20:40

> Ja, det kan betyde en hel del. Det tyder på at der er en
> fejl på disken, bruger man ikke chkdsk til at checke den
> slags? Har du checket?
>
> Bruger disken FAT32 eller NTFS?

NTFS - og jeg har brugt scandisk og nortons disc doctor - ingen af dem
finder fejl.

Fra : Bertel Brander

Dato : 17-10-04 21:04

Jakob Aagaard Harder wrote:
> NTFS - og jeg har brugt scandisk og nortons disc doctor - ingen af dem
> finder fejl.

Åben en kommando prompt (start > kør > cmd) og
skift til mappen:
cd "\whatever\some folder"

Kør kommandoen:
attrib -H -S -R *

Kør en:
dir
For at se om der er noget i mappen.

Kør derpå en:
del *

gå derpå ud af mappen:
cd ..

Slet mappen:
rd "Whatever folder"

Hvis det går galt så fortæl hvilken fejlbesked
du får og kommandoen du fik den fra.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 20-10-04 21:29

> [...]

> Slet mappen:
> rd "Whatever folder"
>
> Hvis det går galt så fortæl hvilken fejlbesked

Jeg får allerede fejl ved trinnet om at skifte til den aktuelle mappe.
Fejlen er: "The system cannot find the file specified."

Jeg prøvede alligevel at følge din guide, men biblioteket kan ikke slettes.

Navnet på biblioteket er i øvrigt "-[100%
COMPLETED]-[CRC-OK]-[MaNdO]-[SWTEAM]- "

Er der noget særligt i det navn, der skulle umuliggøre adgang? Jeg kan
desværre ikke få adgang til at omdøbe.

VH
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 15-10-04 06:32

Jakob Aagaard Harder wrote:
> Tak, men det virker desværre ikke. Jeg har dog nu fundet ud af, at filen
> opfattes af windows som en mappe. Kan det betyde noget?

Hvordan er du kommet frem til at den opfattes som en mappe?
Hvilken mappe åbner den?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 17-10-04 20:39

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Hvordan er du kommet frem til at den opfattes som en mappe?
> Hvilken mappe åbner den?

Sig selv - og mappen er tom, men jeg kan godt kopiere filer til og fra den.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-04 04:53

Måske er der hjælp her:

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#kan_ikke_slette_fil

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 14-10-04 20:51

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> Måske er der hjælp her:
>
> http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#kan_ikke_slette_fil

Tak, men det hjalp desværre ikke.

Fra : csm

Dato : 13-10-04 08:34

prøv ham her Doctor Delete

http://www.softforall.com/Utilities/FileDisk/Delete_Doctor09040223.htm

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 14-10-04 20:50

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote in message
> prøv ham her Doctor Delete
>
> http://www.softforall.com/Utilities/FileDisk/Delete_Doctor09040223.htm

Tak, men det virkere desværre ikke.

Fra : Michael Bach

Dato : 14-10-04 04:46

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en fil, der ikke vil slettes. Når jeg trykker delete får jeg
> fejlmeddelelsen:

Hej,et lille nemt og gratis program kan klare det i et ruf der.
Det hedder, DR delete,søg på google.
Har selv brugt det mange gange og virker bare :)

Mvh Michael Bach.