aflytning
Fra : Kjaer

Dato : 14-05-01 23:58

En kolega påstår at sms mobiltelefoner ikke kan aflyttes uautoriseret. Er
det sandt endnu.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-05-01 22:59

Kjaer skrev:

>En kolega påstår at sms mobiltelefoner ikke kan aflyttes uautoriseret. Er
>det sandt endnu.

Der ER et eller andet med, at man kan aflytte GSM-nettet, men det
kræver noget latterligt dyrt udstyr, og kræver, at man er _meget_ tæt
på en af de to telefoner samtalen foregår imellem.

- Hvis jeg husker rigtigt :)

Om SMS-beskeder kan 'aflyttes' på samme måde, det ved jeg ikke.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-01 23:23

Lasse Hedegaard skrev:

>Om SMS-beskeder kan 'aflyttes' på samme måde, det ved jeg ikke.

Hvis de routes som internetpakker, hvilket er tilfældet mig
bekendt, så kan de ikke. Der er ingen garanti for at delpakkerne
sendes ad samme rute eller at de ankommer i rækkefølge.

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-05-01 23:26

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvis de routes som internetpakker, hvilket er tilfældet mig
>bekendt, så kan de ikke.

De skal vel stadig sendes fra telefonen til en mast, og videre fra en
anden mast til en anden telefon. Hvis det er her man aflytter (som det
vist er med 'alm' GSM-opkald - så kan man nok.

Det kan godt være SMS-beskeder routes over internettet, men hvor har
du det fra? Email->SMS er jo ikke almindelige/rigtige SMS-beskeder.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-05-01 00:32

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis de routes som internetpakker, hvilket er tilfældet mig
>bekendt, så kan de ikke. Der er ingen garanti for at delpakkerne
>sendes ad samme rute eller at de ankommer i rækkefølge.

Nogle leverandører af infrastrukturudstyr (især Nokia) har implementeret
basisnetværk som en ren IP løsning, men det er først i de nyeste modeller.
Selvom man bruger IP, er det ikke det dog samme som, at beskederne sendes ud
på det åbne internet - det er ikke tilfældet (med undtagelse af e-mail
gateways naturligvis).

Man kan altid aflytte på radio-siden, men GSM systemet kører med kryptering
(hvor det er tilladt), så det er ikke sikkert du kan bruge det aflyttede til
noget! Algoritmen til kryptring i GSM skulle ganske vidst være brudt, men det
kræver noget dyrt udstyr. Og man skal være i nærheden af telefonen.

Politiet har har adgang til (med en dommerkændelse) at aflytte via cantralen,
men det er en anden historie.

Peter

Fra : Dragon

Dato : 15-05-01 08:17

> Der er ingen garanti for at delpakkerne
> sendes ad samme rute eller at de ankommer i rækkefølge.

Men hvis man befinder sig ved samme mast som afsenderen eller modtageren er
det jo en anden sag, men samtalerne er alligevel krypterede. Ganske vidst
kun med 54 bit, men det tager jo også pæn tid at bryde med en almindelig
computer.

--
Dragon

Fra : Frans Jensen

Dato : 15-05-01 00:04

On Mon, 14 May 2001 19:57:40 -0300, "Kjaer" <villykn@greennet.gl>
wrote:

>En kolega påstår at sms mobiltelefoner ikke kan aflyttes uautoriseret. Er
>det sandt endnu.

nej

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-