MS Windows
briani 27239
80 Gb harddisk win 98
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 16-09-04 21:48

Hej.
Jeg skal have en 80Gb hardisk til at køre Win 98 se.
Jeg kan kun få 12Gb via Fdisk.
Hvad gør jeg for at kunne bruge alle 80Gb?
MVH
Niels Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-04 21:56

"Niels Peter Nielsen" <fjerndette-npn@tv.dk> wrote:

>Jeg skal have en 80Gb hardisk til at køre Win 98 se.
>Jeg kan kun få 12Gb via Fdisk.
>Hvad gør jeg for at kunne bruge alle 80Gb?

Du inddeler disken i flere partitioner....

<mlr>

<mlr>

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 16-09-04 21:59

Fdisk kan kun "se" 10Gb!
Hvad med de andre 70Gb?
MVH
Niels Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-04 22:13

"Niels Peter Nielsen" <fjerndette-npn@tv.dk> wrote:

>Fdisk kan kun "se" 10Gb!
>Hvad med de andre 70Gb?

Ok, Hvad siger BIOS: kan den se alle 80 Gb ?

Hvis BIOS detekterer disken korrekt, skal du 'bare' finde en anden FDISK
der understøtter store diske.

Men sandsynligvis er dit bundkort / BIOS så gammel at den ikke
understøtter 80 GB diske - I så fald er en BIOS-opgradering en mulig
løsning: Hvilket bundkort har maskinen ?

<mlr>

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-04 22:14

Niels Peter Nielsen wrote:
> Fdisk kan kun "se" 10Gb!
> Hvad med de andre 70Gb?
> MVH
> Niels Peter

Du kan gøre flere ting - den ene er at finde en nyere fdisk hos microsoft,
der kan se den fulde disk.

Den anden er at bruge den du har - og fdiske lidt blinde - hvis du siger at
den skal lave en partition på 100% af disken - så laver den den fakstisk på
80 gb - det kan den så vidt jeg husker godt selvom den ikke kan se det og
når du så formatterer disken bagefter, så er den faktisk på de 80 gb.

Du kan selvfølgelig også fdiske dem til to partitioner på hver 50% - giver
så 40 gb på hver partition.

o.s.v......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Mads

Dato : 16-09-04 23:45

On Thu, 16 Sep 2004 23:13:42 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>80 gb - det kan den så vidt jeg husker godt selvom den ikke kan se det og
>når du så formatterer disken bagefter, så er den faktisk på de 80 gb.

Det er korrekt. Angiv størrelsen i procent istedet for i MB og skid på
hvad Fdisk påstår disken har af størrelse. Det virker fint med 80 GB
diske. Har selv brugt det trick flere gange med netop Win98 og
diske af den størrelse.

>Du kan selvfølgelig også fdiske dem til to partitioner på hver 50% - giver
>så 40 gb på hver partition.

Ikke helt korrekt. Til første partition angiver man 50%, men til anden
partition skriver man 100% da det er 100% ud af den tilbageværende
plads man angiver. Skriver man 50% begge gange får man kun 20GB
på den anden partition.

mvh Mads

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-04 23:58

Mads wrote:
> [...]
> partition skriver man 100% da det er 100% ud af den tilbageværende
> plads man angiver. Skriver man 50% begge gange får man kun 20GB

OK - godkendt

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-04 22:14

Hej Niels Peter Nielsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Fdisk kan kun "se" 10Gb!
> Hvad med de andre 70Gb?

Fdisk til og med Win98 SE kan kun "se" op til en 64 GB disk.

Microsoft har et fiks, så den kan opdateres til at se op til 137 GB. Du
kan læse om det og hente det her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263044&>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-04 22:17

Niels Peter Nielsen skrev:

> Fdisk kan kun "se" 10Gb!

Den burde nu sagtens kunne se ud over det, men måske kokser den
bare med at vise den rigtige størrelse fordi disken er større
end 64 GB. Prøv: <http://support.microsoft.com/?kbid=263044>.

Du har vel husket at svare ja til understøttelse af store diske
når Fdisk starter op, ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 16-09-04 22:39

> [...]
> end 64 GB. Prøv: <http://support.microsoft.com/?kbid=263044>.
>
> Du har vel husket at svare ja til understøttelse af store diske

Hej.
Jeg har sagt ok til stor drev, jeg har også prøvet at dele den i 5 lige
store dele 1 pri.dos og 4 logiske, resultatet er at den opgivne størrelse i
fdisk er delt med 5 så der mangler stadig små 70Gb.
Niels Peter

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-04 22:55

> [...]

> lige store dele 1 pri.dos og 4 logiske, resultatet er at den
> opgivne størrelse i fdisk er delt med 5 så der mangler stadig små

Yep. Men Madsen har ret. Blot mangler du ret sikkert at hente den
"patchede"/"opgraderede" Fdisk hos Microsoft, som jeg lagde en URL til
i <news:Xns9566EC5801B8ARudiStegen@katie.ellegaard.dk>.

Den oprindelige Fdisk til og med Win98 SE viser bl.a. helt forkerte
diskstørrelser, hvis disken er større end 64 GB.

Hent "patchen", kør den og husk at kopiere den nye/patchede Fdisk fra
harddisken og over på startdisketten. (Ellers er det ikke meget værd at
have den

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 16-09-04 22:13

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 16-09-04 22:15

Der findes en engelsk FDISK der kan kave 40mb drev

eist7@webspeed.dk